Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vektoppgang!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-12, 09:46   #1
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Vektoppgang!

Hei!

Jeg er en smule frustrert og lurer på om kanskje noen av dere her inne kan hjelpe meg litt...
Jeg begynte på lavkarbo for ca 6 mnd siden.. Jeg hadde et øsnke om å ta av 4-5 kilo, og jeg har diabetes type1 og pcos så jeg har forstått det slik at lavkarbo er bra for dette. Jeg er 1,60 og veier 60kg.. Så jeg er klar over at jeg er noegenlunde normalvektig, men føler meg heller litt lubben.. Med hensyn til diabetesen har lavkarbo vært helt supert, stabilt blodsukker nesten hele tiden! Jeg trener 3 dager i uken.. 2 dager med jogging og svømmer 1 dag, så jeg er forholdsvis aktiv.. Men mitt problem er som følger: Jeg startet på 58kg, og har nå lagt på meg 2 kilo!!! Hva skjer?...Jeg har tidligere slanket meg 20 kg på grete roede, og har klart å holde vekten i 3 år frem til nå..Jeg føler meg oppblåst ofte, selv om jeg spiser magnesium, og har regelmessige "do" vaner.. (too much information kanskje,...)

Her er et eksempel på min dagsmeny:

frokost:1 skive lavkarbobrød med norvegia( har fra i går byttet ut brødet med taffelost med krepsehale på!

Lunch: Salat med tunfisk, agurk, tomat og fetaost eller 2 skiver lavkarbobrød med ost/ eller omelett med skinke og ost..

Middag: Kotelett med sellerirotfries, kylling med blomkålmos, egg og bacon, taco(uten skjell), eller liknende.. ikke potet/ris/pommes frites..

Jeg drikker litt pepsi max(dette klarer jeg ikke slutte med), vann og farris.. Og 1 kopp kaffe om dagen.
Og en gang i blandt spiser jeg litt peanøtter eller baconsvor..(kanskje 2 ganger i uken..)
Har lurt på om kanskje brødet er roten til alt ondt? Jeg kjøper møllerens lavkarbo brød hvertfall..
Håper noen kan gi meg noen gode tips og råd!!

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:09   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vektoppgang!!

I din situasjon hadde jeg kuttet brødet. Bytt det ut med en god del grønnsaker. Ellers ser det bra ut. Husk at de andre reglene også gjelder: "ikke spis mer når du har blitt passe mett".

Til sist en liten trøst - fra GR så må mange opp et par kg før det retter seg. På GR blir mange veldig porsjonsfiksert og konstant halvsulter seg. Resultatet blir ofte at man i begynnelsen på dette kostholdet spiser seg opp litt før kroppen skjønner at den får mat.

Føler du deg oppblåst kan det være et symptom på matintoleranse. Jeg ser du spiser en del ost. Dersom melkeprodukter er en større del av kostholdet ditt er det dessverre mange som ikke tåler disse så bra. Ost er dog ofte bedre enn fløte/melk, men det kan altså være en synder.

Det var noen ideer herfra - du får se hva som passer?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:22   #3
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Vektoppgang!!

Hei..
Og tusen takk for svar...
Ja jeg spiser egentlig ganske mye ost.. Kanskje jeg burde droppe det og se om det kan hjelpe..
Men jeg san ikke skjønne hvorfor vekten ikke går nedover i det heele tatt? Jeg føler ikke at jeg spiser mye i det hele tatt, så jeg tenker at jeg kan jo ikke kutte enda mer ned på kaloriene heller?

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:26   #4
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Vektoppgang!!

Husk at lavkarbo ikke betyr at man automatisk går ned i vekt. For normalvektige/undervektige vil vekten tilpasse seg kroppens idealvekt. For å gå ned i vekt er det stor sannsynlighet for at du nok må tenke energi inn vs. energi ut.
Gjelder for meg hvertfall! Lykke til

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:28   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vektoppgang!!

Teller du? Hva ligger du på?

Og ... er disse kiloene reelle? (Altså - jeg regner med at vekta forteller sannheten om vekta, men kjenner du dem på klærne? Har du målt deg?)

Edit: Det er også folk her inne som har opplevd stor endring ved å kutte kunstig søtt (som i den pepsien).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:39   #6
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Vektoppgang!!

Nei jeg teller ikke, så det vet jeg ikke helt... Men buksa strammer plutselig rundt låra og livet, så jeg er ganske sikker på at dette er reelt....
Jeg har også hørt dette med den pepsi drikkinga, men jeg har sluttet med vin, OG sluttet å røyke, så noen gleder må jeg kunne ha, ellers så tar det helt piffen fra meg...

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 12:08   #7
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Vektoppgang!!

Jeg tror ikke en som er normalvektig kan skylde på pepsi max for dårlig nedgang. Som jeg har forstått, er det slik at lavkarbo fungerer best som slankemetode for folk med mye overvekt, og at det nesten er umulig å komme seg under sin idealvekt kun ved lavkarbo-tankegang.
Jeg tror du må bite i sitronen og følge med en liten periode på hvilken næring du får i deg daglig, legg alt du spiser inn på diett.nofor en periode. Da vil du kanskje se hva "synderen" er, og kanskje du ser hvor du kan forandre.

PS. vær 100% ærlig med hva du spiser, husk at kroppen er en eksakt kalkulator uansett hva du legger inn på diett.no

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 12:59   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vektoppgang!!

Opprinnelig lagt inn av Lilli82, her.

Nei jeg teller ikke, så det vet jeg ikke helt... Men buksa strammer plutselig rundt låra og livet, så jeg er ganske sikker på at dette er reelt....
Jeg har også hørt dette med den pepsi drikkinga, men jeg har sluttet med vin, OG sluttet å røyke, så noen gleder må jeg kunne ha, ellers så tar det helt piffen fra meg...

Røykeslutten kan også være et bidrag dersom den er nylig. Røyking kan bidra til et kunstig forhøyet stoffskifte som ofte gir et par tilleggskilo ved stopp. For å holde stoffskiftet godt i gang er sjømat (jodrik og passe salt - vi trenger begge deler) viktig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 13:23   #9
Lilli82
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Hvor: telemark
Alder: 41
Innlegg: 28
Lilli82 er på en erverdig vei

Sv: Vektoppgang!!

Jeg har lavt stoffskifte og går på 100mg levaxin om dagen, og har gjort det i 5 år.... Og sluttet og røyke for nå snart 2 år siden, så jeg tror ikke det har noe å si i dette tilfellet...

Lilli82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og diabetes type1 Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 14:20   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Vektoppgang!!

Opprinnelig lagt inn av Lilli82, her.

Jeg har lavt stoffskifte og går på 100mg levaxin om dagen, og har gjort det i 5 år.... Og sluttet og røyke for nå snart 2 år siden, så jeg tror ikke det har noe å si i dette tilfellet...

Nei, da bør det jo være greit. Men om det er lenge siden du sjekket dosen din så kan det kanskje ha skjedd endringer der?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Syk og vektoppgang Okie Generell diskusjon 0 22-09-11 12:47
VektOPPGANG - need help ... |Ingrrid Spørsmål og svar 7 25-01-11 12:22
Vektoppgang Trulte42 Spørsmål og svar 15 11-09-10 23:33
Vektoppgang Frua Ketolysekuren 11 20-04-09 11:43
Vektoppgang Donna Spørsmål og svar 2 26-10-08 20:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no