Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
11-10-12, 11:54 | #1 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: oslo
|
Dersom dere lager lavkarbo-godterier- lar dere barna smake da? De små barna, under 5 år? |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse |
11-10-12, 11:57 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierJeg bruker Sukrin/Steiva og ser ingen grunn til at ungene skal holdes unna dette? Alt med måte, det gjelder vel både liten og stor? |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
11-10-12, 12:10 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierHvorfor putte i seg selv ting man ikek ville latt sine barn spise?
11-10-12, 12:18 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterier
Har ikke barn, men tenker som deg at dersom søtstoffet man bruker har rimelig greit rykte så er ikke det noe stort problem. Sukrin/stevia/xylitol regner jeg som sånne - sammen med honning og demarasukker, som riktignok er sukker, men som iallfall inneholder noe næringsstoffer. Banan og dadler kan også brukes som søtning i en del mat og er iallfall nyttigere å spise enn rent sukker.
11-10-12, 12:41 | #5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierUtroper meg ikke som noen ekspert her, men jeg vil minne om at det er forskjell på søtstoff og søtstoff. Det er jo stor forskjell på Splenda og stevia for eksempel. |
Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker |
11-10-12, 12:44 | #6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierUngene får spise ting med stevia og sukrin, der går grensa. De er 5,7 og 9 år. |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 |
11-10-12, 12:58 | #7 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Sep 2012
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierHer unngår vi sukker hjemme. Både snart 2åringen og 4åringen får litt sukrin og har smakt tagatesse og stevia. Jeg synes ikke sukkerholdige ferdige produkter eller hjemmelaga sukkerholdige godteri er noe bedre alternativer enn hjemmelaga desserter/godteri av gode råvarer med små mengder søtning. Men alt med måte. I utgangspunktet prøver vi å holde oss til lite kunstige søtningstoffer både til store og små. Til dessert har vi ofte litt krem, tyrkisk youghurt eller prinsessekrem med noe bær eller litt frukt sm søtning. Kanel og vanilje bruker vi også. |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
11-10-12, 14:20 | #8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierBarna mine får honning, agavesirup, smoothier med banan, mango, papaya eller andre naturlig søte ting. Og så spiser de vanlig, høykarbo lørdagsgodt. Veldig vanskelig å slutte med dette, altså. Skulle veldig ønske vi ikke hadde begynt, men man blir jo sabotert på alle kanter når man forsøker å begrense snopspisingen til barn. Min svigerinne hadde med seg en 200 grams sjokoladeplate til ETTÅRINGEN vår for elleve år siden. Sukk.
11-10-12, 23:11 | #9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Bergen
Alder: 34
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierJeg skulle i grunn ønske at foreldrene mine ikke hadde tillatt snop og brus til oss ungene når vi var små. Jeg har vokst opp med å drikke brus på fredager og lørdager, og lørdags snop. Hadde foreldrene mine vært litt strengere så hadde jeg kanskje sluppet dette med å drikke brus, noe jeg fremdeles gjør men ikke så ofte. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo |
11-10-12, 23:16 | #10 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2006
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierSå sant man bruker naturlige søtstoff og ikke kunstige, tror jeg faktisk vanlig sukker er mer skadelig. Så jeg kan fint gi ungene lavkarbogodis. |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse |
12-10-12, 00:05 | #11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
|
Re: Dersom dere lager lavkarbo-godterierArsenikk finnes naturlig i bergarter og sedimenter og er dermed helt naturlig. Som naturlig sukker så dør du ikke av å slikke på en stein, men du dør hvis du får det i deg som konsentrert pulver.
12-10-12, 01:09 | #12 |
Gjest
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierXylitol? |
12-10-12, 01:31 | #13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
|
Re: Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterier
Xylitol er også en helt naturlig gift som dreper hunder og andre pattedyr skulle de få i seg det i konsentrert form. Jeg tror det er noe med at det trigger insuling uten at det øker blodsukkeret hos enkelte arter så litt avhengig av mengden så svimer de av, får leverskade eller dør.
12-10-12, 01:41 | #14 |
Gjest
|
Sv: Re: Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterier
Vel, det har nok med mengden/konsentrasjonen å gjøre? |
12-10-12, 13:50 | #15 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2012
|
|
Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost |
18-12-12, 01:52 | #16 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Mar 2012
|
Ja, ikke sant? Hear! Hear! |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert |
18-12-12, 08:58 | #17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
|
Sukker utvinnes også av en plante, det samme gjør palmesukker, agavesirup m.m..... |
Min kostholdsfilosofi: Ketose |
18-12-12, 10:30 | #18 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2009
|
Og skulle du som forelder være streng, lærer de alltid på skolen at "I morgen skal vi kose oss med å se på film, så dere kan ta med godteri for max 25kr." Jeg lurte på hvorfor åtteåringen begynte å spørre om vi skulle "kose oss" i ettermiddag når hun stod og sikla foran kjekshylla på butikken, men det ble etter hvert ganske klart. |
Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg |
18-12-12, 10:43 | #19 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierMin treårig har smakt når jeg har bakt "sunnere" kake. Sukrin, Stevia og agave har hun smakt.. Toppen fem ganger. Hun drikker vanlig brus og spiser sukkeris og godterier i helgene. Ikke alt, hver helg altså Det eneste som er uaktuelt er lightbrus og saft..
18-12-12, 12:31 | #20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 57
|
tenk hvor stor den sjokoladeplaten hadde vært til en voksen, med de samme proposjonene 200 gram til en ettåring på 10-11 kg.... |
Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon |
18-12-12, 12:37 | #21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 57
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierMå bare fortelle, fikk meg en liten tankevekker her. Vi gir jo 3-åringen her godteri på lørdag, og noen ganger kan det være oftere når noen har bursdag eller bestemor kommer på besøk. Jeg synes hun kan få litt for mye i perioder, og prøver virkelig å begrense tilgangen. Så fikk jeg høre av noen som hadde snakket med en familie vi var på ferie med i sommer. De syntes det hadde vært så greit at vi begrenset søstsaker til lørdager, de var ikke vant med så lite godteri. For der spiser de godteri hver eneste dag, drikker sjokomelk og har sjokopålegg på skiven. |
Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon |
18-12-12, 12:47 | #22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
|
Sv: Dersom dere lager lavkarbo-godterierBarn er vel også forskjellige. Min blir overhodet ikke sulten på mer, når hun får sukker. Hun er ikke som mora, som må spise opp det som er, bare jeg får en liten smak. Hun får ikke mye, men lar ofte endel ligge igjen. Parallelt univers Så lenge det er sånn tar jeg sukkerinntaket heeeeeelt med ro.
18-12-12, 16:21 | #23 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2009
|
Vi har også søtsaker på lørdager, og teorien er rett og slett at man skal ha noe å glede seg til. Lørdagen med hele "settingen" å stå opp litt seinere enn til hverdags, spise frokost sammen med litt annet pålegg enn vi pleier (godt kjøttpålegg, nugatti, syltetøy). Se barnetv sammen om kvelden, spise litt søtsaker som tv-godter og lage varm kvelds til det som er på tv eller se en film. Ser vi film ellers i uka er det fortsatt kos, men uten mat/snop til.
Her er jentene slik som du beskriver -den ene går som en ulv på jakt etter søtsaker om hun spiser litt. Lørdagsgodtet er heldigvis innøvd "rutine" fra hun var bitteliten, så der har hun lært seg at det ikke er noe mer å hente. Om det derimot er en bursdag midt i uka, tar det en dag eller to før hun slutter å jakte på søte ting (type: kan vi dele den sjokoladen som ligger i skapet? Kan vi ha is til dessert? Kan vi ha kakao til kvelds?) Søsteren kan godt ha halvparten av lørdagssnopet igjen om kvelden, og si "jeg kaster bare dette, jeg" før hun legger seg. |
Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hva lager dere til 17. mai? | Åssi | Lavkarbo generelt | 12 | 15-05-12 00:13 |
Funker lavkarbo dersom man ikke er veldig overvektig? | 60kg | Spørsmål og svar | 3 | 15-03-12 23:34 |
Hvordan lager dere wraps med lavkarbo? | Dolsi | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 11 | 22-05-11 22:52 |
Hva lager dere til påskelunsj? | Anki1962 | Generell diskusjon | 3 | 09-04-09 21:27 |
Hvilke julekaker/godterier anbefaler dere? | nelly79 | Ketolysekuren | 0 | 17-12-08 23:56 |