Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo og kaloritelling

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-09-13, 17:36   #1
fragile
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
fragile er på en erverdig vei

Lavkarbo og kaloritelling

Hei!

Jeg følger Atkins (uke nr 3), og er en flittig bruker av diett.no.
Der la jeg inn ønsket vekttap på 11 kg (ønsket tid på å få av disse kiloene satte jeg til 3 mnd), og ifølge den daglige utregningen skal jeg ligge på ca 1212 kalorier pr dag.

Da blir dilemmaet som følger; skal jeg følge diett.no sin maskinelle utregning på hva jeg bør innta pr døgn, eller bør jeg følge Atkinsboka, der det oppfordres til å ha et langt høyere inntak av kalorier og da spesielt i den første perioden?

I de siste dagene har jeg vært skikkelig, skikkelig sulten!
Og har selvfølgelig hatt kjempedårlig samvittighet når jeg har spist (lavkarbomat) og overskredet det som har vært "tillatt"

fragile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkina Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 17:45   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Øk, på, 1200 kalorier er fryktelig lite..

Fokuser på riktig mat i starten og lær deg den nye kosten.

11kg på 3 måneder er mye. Du brukte sikkert lutt lengre tid på å legge på deg de kiloene, haster det sånn å gå ned de?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 17:57   #3
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Jeg ville så absolutt ikke fulgt forslaget til diett.no! Du risikerer rett og slett å ikke få i deg nok næring. Husk at proteiner, omega-3 og -6, vitaminer og mineraler er essensielle for kroppen. Hvis matinntaket blir for lavt får man heller ikke i seg det man behøver av næring. Et næringsinntak som foreslått av diett.no bør man, slik jeg ser det, aldri gjøre med mindre man er under nøye oppfølging av coach, ernæringsfysiolog, lege eller liknende.

Mitt råd er at du setter alle måltider sammen til fullverdige måltider med fett, proteiner og karbohydrater fra grønnsaker. Sett deg ned ved bordet og vi maten all oppmerksomheten din. Unngå å spise samtidig som du ser på TV, leser avisen eller trykker på dataen. Om du vier maten full fokus vil du lettere kjenne når metthetsfølelsen kommer. Spis til du er passelig mett.

Med fullverdige måltider vil metthetsfølelsen vare lenge, noe som igjen fører til at det totalte energiinntaket over tid går ned

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 18:35   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Med mindre du er liten og syltynn så er 1212 kcal/døgn veeeeldig lite. Jeg lå på ca. 1400 en periode bare for å se om jeg gikk ned, det gjorde jeg forsåvidt, men det var ikke enorme mengder mat det heller.

Følg Atkins du og se hvordan det går med vekta, det er ikke noe stas å gå rundt og være sulten støtt heller.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 19:39   #5
fragile
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
fragile er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Jaa, man ser jo alle disse fantastiske historiene om de som raser ned i vekt bare på noen måneder.. og så blir man kanskje litt revet med

Det er en stor omveltning å lære seg å spise på nytt, det er iallefall sant!
Presset som oppleves utenfra (familie, venner og bekjente) er ofte en ekstra trigger for å neesten ramle tilbake til gamle vaner.

En ekstra belastning for pengeboken også, virker det som. Ingen tvil om at ordentlige råvarer koster mer enn vanlig junk.

Men etter å ha tatt av 4 kilo på litt over to uker, og mistet 10 cm rundt midjen er jeg kjempeglad for å se den utviklingen.

Det som redder ALT er denne nettsiden, med oppskrifter, problemløsninger og støtte. Dere virker som en fin gjeng

fragile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkina Svar med sitat
Gammel 10-09-13, 21:35   #6
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Det funket for meg det må jeg si
Jeg lå på 1250-1350 kcal og ble ikke sulten jeg.Tok de siste kiloene som
er vanskeligst å ta Nå har jeg normal BMI og håper at det varer en stund.
Akkurat nå tok jeg pause fra diett.no forrige uke, da jeg ble lei av å skrive,
men kommer igjen til å skrive der.
Masse lykke til videre

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:40   #7
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Gratulerer med flott nedgang Etterhvert vil du oppdage at det faktisk er mye å spare på å spise lavkarbo. Når man dropper brød, kjøper man heller ikke pålegg. Pålegg er faktisk fryktelig dyrt - se bare på kiloprisen neste gang du handler. De mest lavkarbovennlige kjøttvarene er også veldig billige - velg etter sesong Nå for tiden kaster man jo lam-/fårikålkjøtt etter kundene i butikken, super lavkarbomat. Nakkekoteletter/svinekoteletter er ikke dyrt (særlig ikke fra frossendisken), og nå går vi jammen snart inn i ribbesesong også. Og selv om det er billigere å fylle opp tallerkenen med potet enn grønnsaker, sparer du det GLATT inn på å ikke handle inn snope-/kosemat til helgen. Og kroppen jubler

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:52   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Spis mer og tren litt isteden.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 07:38   #9
qwerty37
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
qwerty37 er på en erverdig vei
Red face

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

du må regne ut hvor mye du som person forbrenner i døgner ut i fra høyde, vekt og alder. jeg forbrenner ca 1487kcal i døgnet, fordi jeg er 154 og veier 52.
så får å gå ned i vekt må du trekke vekk mellom 400 og 1000 kcal i døgner får å gå ned i vekt. siden du vi gå ned på bare 3 mnd bør du trekke vekk max antall kalorier altså 1000.
om du intar 1200 kcal i døgner uten å trene daglig kommer du aaldri til å gå ned i vekt. å grunnen til at du er så sliten er fordi du spiser lavkarbo mat i tilleg til at du kutter ned på kalorier.. du må velge lavkarbo eller kaloritelling.
å vil ambefale kaloritelling det er den sikreste måten å gå ned å. når jeg veide en god del mer prøvde jeg lavkarbo å fulgte den tell men gikk bare mer opp i vekt. så begynte jeg med kaloritelling å nå veier jeg 52.
nå har jeg 11 mnd på å gå ned 4-7kg til brylluppet mitt også er jeg i mål

qwerty37 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norway Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 07:40   #10
qwerty37
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
qwerty37 er på en erverdig vei
Red face

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

jeg holder meg forresten til 800 kcal på dager jeg ikke trener og 1400 på dager jeg trener veldig bra

qwerty37 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norway Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 07:50   #11
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Opprinnelig lagt inn av qwerty37, her.

jeg holder meg forresten til 800 kcal på dager jeg ikke trener og 1400 på dager jeg trener veldig bra

800 kcal daglig er ekstremt lavt og ikke noe jeg ville oppfordret NOEN til å se på som "normalt" over lengre tid. Det er også et poeng å unngå å utsette kroppen for stress og "hungersnød" som fort senker forbrenning, øker stresshormon-nivåer, og gjør det vanskeligere å få bukt med overvekt.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 08:24   #12
qwerty37
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
qwerty37 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

det spørs vell hvor mye kcal kroppen din trenger er du stor trenger du mer for å drive den. mens jeg må ofte tvinge i meg mat for å holde meg over 800. når folk overspiser til vanlig så er det jo ikke rart at de syns under 1000 er lite, når de først skal begynne å telle kcal.
forresten så var det en lege som rådet til å holde seg på ca 1000kcal om dagen for å gå ned om du er en gjennomsnitlig kvinne. å siden jeg er kjempe lav så holder jeg med til 800kcal på dager jeg er lite aktiv og over 1000 på dager jeg trener.

qwerty37 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norway Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 08:43   #13
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Jeg er også liten (153 cm), men spiser mye mer enn dette (tror jeg). Vil tippe at jeg ligger på mellom 1500 og 2000 kcal pr. dag, ut fra de måltidene jeg har tatt meg tid til å regne på. Nå veier jeg kanskje 4-ish kg. mer enn qwerty37, kraftig bygget med mye muskulatur, men såpass med mat må jeg ha. Ellers blir jeg fryktelig sulten! Jeg synes 800 høres veldig lite ut - er jo dét jeg spiser til ett av dagens to måltider

Jeg har forøvrig ikke talt kalorier i slankeprosessen min. Ser for meg at det blir veldig stressende å skulle veie all maten sin - men det blir kanskje en vane?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 09:35   #14
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Opprinnelig lagt inn av qwerty37, her.

jeg holder meg forresten til 800 kcal på dager jeg ikke trener og 1400 på dager jeg trener veldig bra

Hadde du hatt 30 kg å ta av så kunne kanskjeee (et veldig tvilsomt kanskje) 800 kcal til dagen vært nok for en veldig kort periode. Da har du en del å ta av. Du har ikke lager med næring på kroppen din. BMI-en din er på nedre del av skalaen. Spiser du da 800 kcal er du i fare for underernæring. Kroppen din får ikke nok næring og kan begynne å tære på muskler, det kan føre til tap av benmasse, hormonubalanse osv. Din basale forbrenning er forbrenning uten at du reiser deg fra senga. Du bruker nok mer næring enn det til og med på dager du ikke trener. Hvorfor spise så lite?

Ser nå at kommentaren min ser litt belærende ut og det er ikke meningen i det hele tatt! Lover . Vet bare ikke hvordan å uttrykke det annerledes!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 11:46   #15
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

er det nok med 1200 kalorier til meg da når jeg er 1,62 høy og 76 kg?

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 12:03   #16
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Opprinnelig lagt inn av qwerty37, her.

forresten så var det en lege som rådet til å holde seg på ca 1000kcal om dagen for å gå ned om du er en gjennomsnitlig kvinne. å siden jeg er kjempe lav så holder jeg med til 800kcal på dager jeg er lite aktiv og over 1000 på dager jeg trener.

Jeg er lavere enn deg og da jeg trente en del (styrke 2-3 ganger i uka + kondisjon 2-3 ganger i uka) en periode samtidig som jeg telte kalorier (og ikke spiste veldig høykarbo) så lå jeg på rundt 1350 kcal de dagene jeg trente og litt mer i helgene og jeg gikk ned i vekt...

Jeg synes det er hårreisende at noen kan anbefale 800 kcal/dag til et voksent menneske.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 16:26   #17
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.

er det nok med 1200 kalorier til meg da når jeg er 1,62 høy og 76 kg?

Jeg syntes det høres ut som alt for lite. Selv er jeg 164 cm, veier 60 kg og trener 5-6 ganger per uke. Via coach har jeg blitt anbefalt 1700 kcal på treningsdager og 1500 kcal på hviledager når målestningen er å gå ned i fettprosent.

__________________


Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 18:01   #18
engeljenta30
Medlem
 
engeljenta30 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 350
engeljenta30 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Lavkarbo og kaloritelling

ja men du er normalvektig og det er ikke jeg så da blir det litt annerledes og, jeg har prøvd meg på 1700 kalorier og jeg men raste opp i vekt da

engeljenta30 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dilemma; lavkarbo eller kaloritelling - råd utbes Mate Lavkarbo generelt 10 12-10-12 18:37
Lavkarbo og kaloritelling kvitre Generell diskusjon 5 18-07-11 22:56
Kaloritelling? pesada Ketolysekuren 92 15-01-11 00:03
Frå kaloritelling til lavkarbo! Hjelp! Mikro Spørsmål og svar 14 15-07-09 00:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no