Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sukkersjokk?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-06, 08:55   #1
wis
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 58
Innlegg: 790
wis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt av

Sukkersjokk?

Etter en god stund på ketolysekuren ( start 18.mai, med noe opphold underveis - da lavkarbomat)har jeg nå hatt en underlig opplevelse. For et par dager siden "kastet " jeg meg over en pose smågodt og stoppet ikke før den var tom! Sikker 100 gram rent sukker. Etter en ganske kort stund startet ubehaget, jeg fikk hjertebank, ble uvell og følte fysisk ubehag. dette er jo sukker plager, men denne gangen gav det seg ikke. Utover natten , det hadde da holdt på i nesten 3 timer, vurderte jeg å kontakte lege pga hjertebanken. Det virket som hjerte hoppet ut av kroppen. Hvilepuls på nesten 90! Normal puls for meg i hvile er 54. Dette skremte meg veldig, har jo gått på glucofag for insulinresistens men kan dette ha noe med sukkersyke å gjøre ?????
Noen som kan forklare dette, eller har opplevd dette selv?
Hilsen meg som styrer unna sukker for all fremtid

wis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 10:15   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Sukkersjokk?

Det kan du finne ut av ved å ta en sukkertest hos legen. Jeg har gjort det, veldig ubehagelig opplevelse. Du drikker da ren glukose på fastende hjerte, skikkelig søtt og seigt og ekkelt. Så må du sitte på venterommet i to timer uten å røre deg stort og uten å kunne drikke noe som helst. Den seige sukkerssmaken i munnen tok nesten vettet fra meg. Mitt ubehag kom etter 30 min. JEg ble så trøtt. Ekstremt trøtt. Måtte ut å trekke frisk luft for ikke å sovne i stolen. Det ble 2 lange og tøffe timer. De tok så blodprøve etterpå og sammenlignet med blodprøven som var tatt rett før sukkersølet. Jeg fikk ganske høye verdier. Ligger på kanten til diabetes to. Og har da diagnosen lav sukkerterskel. Legen forklarte meg at tretthet var et tegn på lav sukkerterskel, mens hjertebank og slike symptomer du du beskriver kan indikere enda lavere sukkerterskel. Dvs stor sannsynlighet for diabetes.

Vil anbefale deg å ta denne testen, uansett hvor ubehageligt det blir. Alt for mange går rundt med uoppdaget diabetes. Noe som er farlig i det lange løp. Løp til legen å få sjekke deg.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 10:17   #3
burberry
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 220
burberry er virkelig snillburberry er virkelig snillburberry er virkelig snillburberry er virkelig snill

Sv: Sukkersjokk?

Jeg har opplevd dette mange ganger.. og har hatt puls på langt, langt over hundre. En gang ble jeg til og med så redd at jeg gikk på legevakten - en ganske flau opplevelse siden de bare sa at det var normalt og av og til ha forhøyet puls uten at det var farlig. Det var visst ikke farlig før det nærmet seg 200? Der og da satte jeg det ikke i sammenheng med sukker men etter at jeg begynte med lavkarbo så ser jeg tydelig at disse "pulstoppene" kommer etter at jeg har inntatt godteri eller kaker.

Jeg får rask, veldig hard puls sånn at jeg må legge meg ned. Får også litt problemer med å puste. Tror nok det er karbosjokk, ja. Er flere på Fedonkurset jeg går på som forteller det samme. Sier litt om hvor skummelt sukker er!

__________________
Burberry
burberry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 10:23   #4
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Sukkersjokk?

Hallo wis. Så fryktelig ubehagelig da

Jeg har ingen erfaring med sukkersyke, så vet ikke hvordan en sukkersyk opplever sykdommen sin.

Men har gjort akkurat det samme som du beskriver her. Vært stabil på lavkarbo over lengre tid, hiver innpå med masse sukkergotteri og blir rett og slett dritdårlig med kaldsvetting og hjertebank. Og ja det varte endel timer for meg også, fikk omsider sove, våknet "fyllesyk" og fæl. Tror kroppen får sjokk ja. Et godt eksempel på hvor kraftige effekter maten har på kroppen og hormonbalansen.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 10:34   #5
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Sukkersjokk?

Bare enda en god grunn til å ligge unna godteposene til ungene det!
Aldri mer store sukkerporsjoner på meg. Kan leve godt med moderat inntak av kunstig søtningsmiddel i steden. Sukker er ikke det viktigste her i verden. Selv om det er godt der og da, er det vondt for kroppen. Viser bare at vi egentlig ikke er skapt for å fortære raffinert sukker.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 11:26   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Sukkersjokk?

Jeg har opplevd noe av det samme som Fjonken her. Var på glucosebelastning. Drakk 3 dl med glucose, og ble kjempetrett. etter to timer på labratoriet, med blodprøver, dro jeg hjem, og gikk "den store skjelven". Hendene mine skalv, hjertet banket, og jeg var skikkelig uvell. Jeg var litt overrasket, for glucose er jo det næringsmidlet som gir raskest blodsukkerstigning, og jeg hadde aldri trodd at det skulle gi så langvarig virkning. Men jeg tror at skjelven og reaksjonen kom da blodsukret sank.(jeg ble bare trett da det steg) Skjelvingen gikk over da jeg spiste litt vanlig mat (lavkarbo)
Nå er jeg ikke så glad i søtt da, så jeg vet ikke om dette er noe som har begynt etter at jeg begynte med lavkarbo, for jeg har aldri spist mere enn et par smågodt-biter i slengen

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 12:56   #7
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Sukkersjokk?

å jada! GHjertebank på lørdager her...når jeg ikke kan holde meg unna guttas godterier...reagerer ikke sånn på mørk sjokkis. Bare sånn drittgodterier vettu...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 13:08   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sukkersjokk?

dette var typisk sukker/karbesjokk ja. Tror ikke det er farlig, du kan ha ganske så høy puls uten at det er kritisk. Mellom 180 og 200 sa min fysioterapeut da jeg trente der.

Jeg får samme reaksjon som de andre forteller her. Ikke bare når jeg spiser sukker, men også når jeg får i meg høykarbo mat. Hos meg sitter det i innmari lenge også. Lørdag spiste jeg karbomat, - og lørdag kveld + hele søndagen var jeg trøtt og uggen. Direkte uvell. Men det går over !

Om du syns det er kjempenifst og opplever slikt ofte bør du kansje få det sjekket hos legen ....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 13:12   #9
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukkersjokk?

Usj jeg har også tatt glukosetesten, men jeg fikk veldig lave og gode verdier (uforståelig nok).

Jeg får akkurat de samme symptomene som deg, wis, når jeg spiser mye søtt og mye hvetemel.

Kan jo fortelle om den gangen jeg hadde levd på lavkarbo i noen uker, så sprakk jeg totalt og spiste pizza, drakk cola og spiste smågodt en kveld. Etter 3-4 timer begynte jeg å skjelve, fikk hjertebank, intens hodepine, vondt i ALLE musklene i hele kroppen, diare, magesmerter og generelt et vanvittig ubehag og en intens uro i hele kroppen!

Dette var altså etter inntak av pizza, cola og smågodt, ikke i de aller høyeste mengdene heller!

Jeg tør ikke sprekke nå, for jeg vet hvordan jeg reagerer - og jeg har IKKE sukkersyke!! Det er nok kroppen som er innstilt på lavkarbomat, og når den plutselig må fordøye en hel del søppel, streiker den vel på en måte. Den får jo sjokk!

Jeg reagerer like mye på hvitt mel som på sukker. Men jeg får bare være glad for det, for da holder jeg meg jo unna.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 14:48   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Sukkersjokk?

Jeg får også samme reaksjon av tilsvarende dose søtt... I tillegg får jeg en migrenelignende spenningshodepine og svimling. Ting som ikke var uvanlig i tiden før lavkarbo - men da var jo det "normalt" og ble ikke lagt spesiellt merke til.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 21:57   #11
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkersjokk?

Den trøttheten dere snakker om levde jeg med i over 20 år på høykarbomat,gjespa hele døgnet.

Etter 2 år nesten fritt for sukker poteter osv,tåler jeg faktisk å spise vanlig mat igjen uten å bli nevneverdig trøtt. Men det er litt skummelt,for det er så lett gi litt f. Vekta holder seg også relativt stabil,mens før rasa jeg opp ved en liten utskeielse.
Og blodtrykket steg i rasende fart.

Så er man i faresonen for diabetes kan det rettes på ved å leve uten alle de raske karbohydratene over lengre tid.
Kanskje var det kaffien som redda meg,for forsking viser at folk som drikke mye kaffi ikke så lett får sukkersyke.(Atkins ville hengt meg for å si dette ) Nå ja jeg har redusert kaffiforbruket mitt og følger heller ikke Atkins slavisk,det er mer mitt eget lavkarbokjør + -

Hurra for Iduns nye ketchup med grønt lokk Lettere å lage sin egen dressing blir det også

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 13-02-06, 23:40   #12
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 59
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Sukkersjokk?

Jeg opplevde det der under siste graviditet, men da var det vanlig norsk mat som mange vil kalle det som gjorde utslaget. Fikk forklaringen med at jeg har problemer med høye svingninger i insulinet noe som ikke er farlig før du ligger høyt også før du drikker det glukoseskvipet.

Nå som jeg ikke spiser nevneverdig med sukker opplever jeg det aldri, noe legen forklarte med at insulinet nå ligger stabilt og da unngår jeg den voldsomme påkjenningen insulinhopp faktisk er.

Tror ikke du har diabetes på bakgrunn av dette, er nok heller du som har trigget insulinet noe voldsomt med sukkerinntaket.

Det skumle med det er at du bare plutselig kan komme til å besvime om glukoseverdien blir høy nok. Da vil du kunne få en voldsom hodepine, nesten som migrene, og du vil være veldig tørst... Det kan være et tegn på diabetes, så skulle det skje ved kun små inntak av sukker burde du få sjekket det.

Så lenge sukkerinntaket var høyt er det nok ingen fare...

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 10:35   #13
wis
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 58
Innlegg: 790
wis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt avwis har veldig mye å være stolt av

Sv: Sukkersjokk?

Takk for mange gode svar. Jeg er nok enig med folk her om at kroppen rett og slett fikk for mye! Erfaring i allefall å ta med seg. For meg blir dette ennå et svar på hvor skummelt sukker er for kroppen og hvor mye det påvirker systemet. Tenker også på det når det gjelder barn/unger. Jobber med utagerende barn og ser jo der hva sukker har å si.

wis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 10:05   #14
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 59
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Sukkersjokk?

En venninne av meg har en sønn med påvist ADHD. Det å se han en dag på sukker og han en dag uten er som to forskjellige barn. Med sukker kan han bli farlig både for seg selv og andre. Har av den grunn vært flink til å gi ungene alternative godterier bestandig sånn at han kan spise det samme når de er på besøk. Det har gjort at jeg heldigvis ikke har barn som er noe spesielt i klissete godteri og sjokolade, men popper heller popcorn og spiser det "forferdelige illeluktende" ostepopen.

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkersjokk!!!! elian Generell diskusjon 75 11-02-05 00:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no