Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketose og mygg?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-07-14, 18:40   #26
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Derfor er det viktig med seriøs forskning på slikt.
Man havner i lett ketose i løpet av natten, dv er mange timer man ikke er i ketose.

Det er en øvre karbohydratgrense når det gjelder ketose, så om den er på 20g, så vil personen gå ut av ketose ved 21g. Det blir sikkert uansett lett å komme inn i ketose igjen vil jeg tro.

Det er ketonene man produserer myggen ikke liker, så man må få fart på fettforbrenningen.

Har du noe forskning på dette med ketose vs ikke ketose? Jeg har lært at man gradvis vil produsere mindre og mindre ketoner dess mer karbohydrater man spiser. Etterhvert vil man kanskje slutte å produsere, men det skjer et stykke over 20 gram karbohydrater for de fleste. Men mulig jeg har blitt feillært, så ser gjerne dine kilder.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 18:58   #27
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 53
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Ja, man produserer mindre og mindre ketoner jo mer karbohydrater man spiser, opp til en grense.
Det er dette som er karbohydratgrensen man må under skal man være i ketose, som dr Atkins skriver i bøkene sine.
Han satte en tommelfingerregel på 20g karbohydrater, dette varierer helt sikkert fra person til person og aktivitetsnivå, sykdom, følsomhet osv. helt opp til mellom 40g og 50g hvis jeg husker riktig.
Dette kan man måle selv, enten ved å bruke sticks man tisser på, kjøpe en blodketonmåler eller å kjøpe en som måler ketonene i utåndingsluften.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 20:26   #28
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Ja, vil gjerne se noen forskning på dette.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 26-07-14, 09:30   #29
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Det som kunne vært interessant hadde vært om en person som plages kraftig med mygg, en såkalt "myggmagnet" gikk på tilnærmet null karbohydrater til kroppen virkelig konverterte til fettdrift, da kunne man se om det hjalp, eller ikke.

Sånn var det for meg da jeg var i ketose. Har alltid vårtegn myggmagnet, men da skydde de meg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 22:38   #30
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Kjøpt på Kreta og er lokalprodusert såvidt jeg forstod, men du kan sikkert finne noe om du googler litt. Kanskje Iherb har noe? Eukalyptusolje er helt vanlig eterisk olje og det kan man jo få hvor som helst.
Litt sent nå, for jeg er tilbake i Oslo, som om ikke annet er velsignet fri for mygg, knott og gklegg.
Edit: Sjekk denne siden http://chemistry.about.com/od/health...trepellent.htm. Her er oppskrifter på naturlige insektoljer som man kan lage selv og det minnet meg på at min kjære tante som bor i Finnmark alltid lagde egen myggolje til meg. Hun brukte nøytral olje og sitron(?)olje som hun smurte meg innmed, fønka bedre enn sånn übergiftige myggsprayer
Ser også at et kjapt søk på Iherb på insect repellant gir mange treff. Hvor "naturlige" de er har jeg ikke sjekka

Akkurat litt for sent nå, da jeg kom hjem i dag. Men takk for tips! Får lagre som bokmerke til neste gang jeg er i et mygghøl.

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg fikk en gang høre at myggen tiltrekkes av hormoner og at de med hormonproblemer er spesielt interessante for myggen.
Det var en på apoteket som sa det en gang jeg var der og kjøpte myggmiddel fordi jeg holdt på å bli spist opp.

Dette er jo litt interessant, dersom det er hold i det. Jeg har jo spist mer eller mindre på samme måten i ca åtte år, og jeg husker jeg var fullstendig oppspist av mygg sommeren 2009, og det skjedde over et døgn. Det var helt vilt, vi snakker over hundre bare på den ene leggen - det så ut som om jeg var skutt med hagle! Jeg var i ketose, kostholdet var i grunn likt som nå. Men nå i sommer, på samme plass (det tidligere omtalte mygghølet ...), uten så mye som en dråpe insektsmiddel på kroppen har jeg fått kanskje et knapt tjuetalls mygg- og knottstikk på beina, etter å ha stått tre dager på rad, i shorts og malt husvegg, uten særlig mulighet til å klaske eller feie de vekk. Og det klødde litt på kvelden, og dett var dett. Nå er det vel sånn at hormonbildet mitt er så og si diametralt endret siden den sommeren for fem år siden. Før lavkarbo reagerte jeg faktisk kraftig allergisk på alle insektsbitt, og fra å ha fått golfballstore utslag, som klødde noe vanvittig, så er det nå snakk om små "søte" kuler. Alles normal, altså.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Har du noe forskning på dette med ketose vs ikke ketose? Jeg har lært at man gradvis vil produsere mindre og mindre ketoner dess mer karbohydrater man spiser. Etterhvert vil man kanskje slutte å produsere, men det skjer et stykke over 20 gram karbohydrater for de fleste. Men mulig jeg har blitt feillært, så ser gjerne dine kilder.

Helt riktig, det. Det de fleste mener når de sier ketose, er strengt tatt målbar ketose. De fleste av oss vil produsere ketoner ved et inntak på opptil 100 gram karbohydrater om dagen, så teknisk sett er man i ketose da også, det kan bare ikke tilkjennegis ved å tisse på den berømmelige papirstrimlen.

Det er jo heller ikke nødvendigvis noe magisk ved ketose, og heller ikke noe gitt at det er den beste måten å få et vedvarende vekttap på for alle i hele verden. Noen må ned i 10-15 gram for å oppnå ketose - og dermed full fettforbrenningsmodus, mens andre kan seile helt opp i 50-60 gram. Det har vi jo sett mange eksempler på. Dessuten vil man jo over tid, gitt at man følger dietten og ikke ramler av, ikke produsere så mye overskuddketoner at det kommer noe særlig ut gjennom f.eks. ånden og sånn.
Det er litt for lett å lalle seg inn i en oppfatning om at ketose er den eneste måten og veien og lyset. Jeg trives veldig godt med det, og det funker, for andre er det ikke sånn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 08:21   #31
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

All forskning viser at mygg tiltrekkes i første omgang av utskillelsen av CO2 (derfor er myggfeller ofte basert på det), deretter av kroppsvarmen. I tillegg tiltrekkes den av ulike duftstoffer fra kroppen vår. Hvilke dufter dette er eller hva som lager disse duftstoffene har de ennå ikke klart å kartlegge hundre prosent. Det er enkelte dufter/stoffer de er enige om gjør oss mer attraktive for myggen enn andre. Om dette skyldes gener, hormoner, kolesterol, ketoner, parfymer, blodtype osv, nei se det strides de lærde om den dag i dag og ikke minst om hva som er det "viktigste" duftstoffet. Jeg har gjort et søk gjennom den forskningen som er gjort det siste 10-år, og det er mye , og det eneste konklusjonen man kan dra fra det er at (i tillegg til CO2/varme) så er det er mange ulike duftstoffer som gjør oss attraktive for myggen, men noen ser ut til å ha større betydning enn andre. De fleste skiller vi ut som følge av naturlige prosesser i kroppen.

Sitat:

Scientists do know that genetics account for a whopping 85% of our susceptibility to mosquito bites. They've also identified certain elements of our body chemistry that, when found in excess on the skin's surface, make mosquitoes swarm closer.

"People with high concentrations of steroids or cholesterol on their skin surface attract mosquitoes," Butler tells WebMD. That doesn't necessarily mean that mosquitoes prey on people with higher overall levels of cholesterol, Butler explains. These people simply may be more efficient at processing cholesterol, the byproducts of which remain on the skin's surface.
Mosquitoes also target people who produce excess amounts of certain acids, such as uric acid, explains entomologist John Edman, PhD, spokesman for the Entomological Society of America. These substances can trigger mosquitoes' sense of smell, luring them to land on unsuspecting victims.

But the process of attraction begins long before the landing. Mosquitoes can smell their dinner from an impressive distance of up to 50 meters, explains Edman. This doesn't bode well for people who emit large quantities of carbon dioxide.

"Any type of carbon dioxide is attractive, even over a long distance," Conlon says. Larger people tend to give off more carbon dioxide, which is why mosquitoes typically prefer munching on adults to small children. Pregnant women are also at increased risk, as they produce a greater-than-normal amount of exhaled carbon dioxide. Movement and heat also attract mosquitoes.

So if you want to avoid an onslaught of mosquito bites at your next outdoor gathering, stake out a chaise lounge rather than a spot on the volleyball team. Here's why. As you run around the volleyball court, the mosquitoes sense your movement and head toward you. When you pant from exertion, the smell of carbon dioxide from your heavy breathing draws them closer. So does the lactic acid from your sweat glands. And then -- gotcha.

Kilde: http://www.webmd.com/allergies/featu...osquito-magnet (kun på engelsk), oppsummerer egentlig hva om er funnet i forskning og en del om hvilke myggmidler som er effektive.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 08:31   #32
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

All forskning viser at mygg tiltrekkes i første omgang av utskillelsen av CO2 (derfor er myggfeller ofte basert på det), deretter av kroppsvarmen. I tillegg tiltrekkes den av ulike duftstoffer fra kroppen vår. Hvilke dufter dette er eller hva som lager disse duftstoffene har de ennå ikke klart å kartlegge hundre prosent. Det er enkelte dufter/stoffer de er enige om gjør oss mer attraktive for myggen enn andre. Om dette skyldes gener, hormoner, kolesterol, ketoner, parfymer, blodtype osv, nei se det strides de lærde om den dag i dag og ikke minst om hva som er det "viktigste" duftstoffet. Jeg har gjort et søk gjennom den forskningen som er gjort det siste 10-år, og det er mye , og det eneste konklusjonen man kan dra fra det er at (i tillegg til CO2/varme) så er det er mange ulike duftstoffer som gjør oss attraktive for myggen, men noen ser ut til å ha større betydning enn andre. De fleste skiller vi ut som følge av naturlige prosesser i kroppen.



Kilde: http://www.webmd.com/allergies/featu...osquito-magnet (kun på engelsk), oppsummerer egentlig hva om er funnet i forskning og en del om hvilke myggmidler som er effektive.

Mener også å ha lest at mygg tiltrekkes av feromoner. Så da det kanskje litt greitt å bli plaget av mygga??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 09:16   #33
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose og mygg?

Jeg har ikke fått ett stikk på de årene jeg har spist lavkarbo. De er i leiligheten, men er totalt uinteressert i meg.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-14, 10:11   #34
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

En ting er i hvertfall sikker og det er at det er mange myter ute og går om hva som gjør en attraktiv for myggen eller ei. Ketose/lavkarbo er i hvertfall ingen garanti for at man ikke blir oppspist av myggen, det ser man jo her i tråden og det finnes heller lite seriøs forskning på det området. Hvilke duftstoffer kroppen skiller ut som tiltrekker mygg, kommer an på så mange forskjellige faktorer at jeg tror neppe vi får noe fasitsvar på det på lang tid ennå. Så jeg er ihvertfall veldig forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner om at sånn er det for alle, for sånn er det for meg

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 08:09   #35
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Jeg lukter vondt både i og ute av ketose så jeg slipper å bli oppspist

Og godt er det, for når jeg først blir spist på av mygg og knott kan jeg få en voldsom reaksjon.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:18   #36
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Jeg håper du mener lukter vondt for myggen......

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:36   #37
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Tja, jeg spiser mye hvitløk og karri, så skal ikke se bort fra at det er flere enn bare er myggen som syns jeg stinker

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:51   #38
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Står det ikke i avisene hver sommer at det er de kåteste som får flest myggestikk da? *klør*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-07-14, 10:53   #39
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Står det ikke i avisene hver sommer at det er de kåteste som får flest myggestikk da? *klør*

Jepp!! Det sies at mygga reagerer på feromoner.
Klør heftig her også.....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 08:55   #40
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose og mygg?

hjelper visst å være renhttp://articles.mercola.com/sites/ar..._rid=632261424

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 09:04   #41
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

hjelper visst å være renhttp://articles.mercola.com/sites/ar..._rid=632261424

Da er det mange urenslige verden over siden mange plages av mygg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 14:29   #42
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Nok en gang, det er tydeligvis mange myter om hva som tiltrekker myggen. Når ikke en gang de som har dedikert et liv av forskning kan svare nøyaktig, kan vi vel bare konkludere med at noen tiltrekker myggen og andre ikke og inntil man har et sikkert svar er det ikke annet å gjøre enn å bruke diverse myggmiddel for oss som tiltrekker mygg.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 14:41   #43
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 53
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Myggen er vegetarianer, men hunnmyggen trenger proteiner for å lage egg.
Det jeg linket til handler om at de har funnet ut at ketoner fungerer mot mygg og at de vil finne frem til et effektivt og ufarlig og billig myggmiddel.

Ketoner produseres naturlig av at vi forbrenner fett, så kanskje et slikt middel kan bli overflødig bare man spiser riktig, men akkurat det er det så vidt jeg vet lite, eller ingen forsknig på.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 15:40   #44
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Myggen er vegetarianer, men hunnmyggen trenger proteiner for å lage egg.
Det jeg linket til handler om at de har funnet ut at ketoner fungerer mot mygg og at de vil finne frem til et effektivt og ufarlig og billig myggmiddel.

Ketoner produseres naturlig av at vi forbrenner fett, så kanskje et slikt middel kan bli overflødig bare man spiser riktig, men akkurat det er det så vidt jeg vet lite, eller ingen forsknig på.

Men hvorfor blir så mange av oss stukket minst like mye i ketose som med høykarbokost da?
Jeg bor i myggland og har som regel minst 30 teltnetter i året bak meg på steder som er kjent for mygg og jeg kan love deg at for meg spiller det ingen rolle hva jeg spiser eller ikke, det blir definitivt ikke færre stikk.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 18:12   #45
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 53
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Det er ikke bare hva du spiser, men i hvilken grad du produserer ketoner eller ikke.
Hvor strengt spiste du, og målte du om du var i ketose?

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 20:41   #46
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Det er ikke bare hva du spiser, men i hvilken grad du produserer ketoner eller ikke.
Hvor strengt spiste du, og målte du om du var i ketose?

10g karbo eller mindre på en tur der jeg padlet kano omtrent 8 timer pr dag eller gikk i fjellet hele tiden feks. Denne turen var søstra mi med på og hadde spist strikt ketogent i 4-5måneder da vi dro på tur i juni i 16 dager.
Jeg har spist strikt(utenom i sommer) sammenhengende i flere år. Målte? Hvorfor i heiteste mål om en en i ketose når en stort sett spiser under 20 g karbo OG er i aktivtet hele dagen. Slike tissepinner er bare fjas, da de viser OVERSKUDDSKETONER og ikke hvor godt en forbrenner fett, og blodketonmåler er det de færreste som har.

Forøvrig INGEN forskjell om jeg spiser kun kjøtt, egg og smør i 3-4 uker heller. Har prøvd det og. Like mye myggmagnet.

Også prøvd uke eller to uten å dusje( sjeldent med dusj i Femundsmarka), ingen forskjell da heller.

Siden folk her gjennom flere år har sagt det samme: De har spist ketogent, ofte over flere år og IKKE merket noen forskjell, hvorfor ikke slå seg til ro med det?

Om jeg har merket noen forskjell ville jeg heller si flere myggstikk faktisk

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 20:47   #47
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 53
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Da kan jo sikkert et slikt keton-middel fungere hvis egenproduserte ketoner ikke er nok.
Mulig myggen klarer å se forbi ketonlukten av disse egenproduserte ketonenene hos enkelte folk siden mange tross alt melder om forbedringer etter endret kosthold.
Det må nok mer forskning til for å få klarhet i saken.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 20:51   #48
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og mygg?

Opprinnelig lagt inn av Dexter, her.

Da kan jo sikkert et slikt keton-middel fungere hvis egenproduserte ketoner ikke er nok.
Mulig myggen klarer å se forbi ketonlukten av disse egenproduserte ketonenene hos enkelte folk siden mange tross alt melder om forbedringer etter endret kosthold.
Det må nok mer forskning til for å få klarhet i saken.

Så da bør altså folk i ketose ikke drikke alkohol eller være kåte for da kommer mygga og teorien din stemmer ikke med empiri...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-08-14, 21:04   #49
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 53
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Ketose og mygg?

Det er ikke akkurat min teori, les deg jeg linket til istedet.

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Egyptisk mygg arkine Spørsmål og svar 15 08-01-11 11:34
Ketose/ut av ketose - ødelagt stoffskifte på sikt? Yatta! Spørsmål og svar 2 05-09-10 19:53
Ketose eller ikke ketose? aliasdictus Trening 25 03-09-10 21:42
Ketose - ikke ketose IdaMarie Lavkarbo generelt 15 28-08-10 11:17
Jeg HATER mygg!!! Hjeeeeeeeeeeeelp!!! Merete A Generell ernæringsdebatt 16 14-07-06 20:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no