Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#26 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gratulerer med dagen!Hjemmeværende husfedre? En utopi er jeg redd. Så lenge menn tjener mer enn kvinner i arbeidslivet vil det aldri bli en oppblomstring av hjemmeværende menn. Forøvrig vil det faktum at det er kvinner som besitter deltidsstillingene gjøre dette enda mer umulig å få til. En kvinne i deltidsstilling får mindre lønn enn en mann i fulltidsstilling. Når spørsmålet da kommer opp om hvem som skal gå hjemme med barna.. gjett hvem som trekker det korteste stået da?
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen ![]() Medlem av fredagsklubben ![]() Medlem av piskeklubben ![]() Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg ![]() Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg ![]() Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg ![]() ![]() Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg ![]() ![]() ![]() Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg ![]() Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg
![]() |
![]() |
#27 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gratulerer med dagen!
Ja men kjære Fjonken, det er jo nettopp det jeg skriver i mitt innlegg, at hele grunnmuren må støpes om. Vi må få balanse i lønningene så det blir like attraktivt for menn å gå hjemme.
Nettopp! Men hvorfor er det flest kvinner i deltidsstilling?? Igjen må grunnmuren støpes om. Som det er nå, da er vi helt eninge om at det er vanskelig.
![]() |
![]() |
#28 |
Klar for nytt år!
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Jeg er ikke helt sikker på om det nødvendigvis er et mål å få flest mulig kvinner ut i fulltidsjobb heller... Klart de som vil det skal få mulighet.
Dvs at kvinner bør få høyere lønn enn menn for å jevne ut forskjeller fordi vi stiller svakere enn menn pga at vi er hjemme med barn og mister ansinitet og tar flere sykedager og har lavere stillingsprosent og færre muligheter til å ta sjefsstillinger. (Alle disse argumentene som kommer frem for å forsvare at menn har høyere lønn.)
![]() |
![]() |
#29 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
...i den grad det er 'å trekke det korteste strået' å være hjemme med egne barn da....
![]() |
![]() |
#30 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Sv: Gratulerer med dagen!Jeg skjønner nok ikke alt i denne saken jeg
![]() |
![]() |
#31 |
Seniormedlem
Sv: Gratulerer med dagen!Å trekke det korteste strået er å måtte sette egen utdanning og egen karriere på vent. Det er forventet at kvinnene skal gjøre dette og når de så gjør det blir de da belønnet med kortere opptjeningstid for pensjon. Forbigåelser fordi de har permisjon. Og dersom de ikke gjør det men prioriterer karriere og jobb framfor barn blir de da uglesett da også. Mens en mann som blir hjemmeværende blir rost opp i skyene for sin velvilje til å delta i barnas liv.
Fjonken Æresmedlem av morovirusforeningen ![]() Medlem av fredagsklubben ![]() Medlem av piskeklubben ![]() Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg ![]() Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg ![]() Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg ![]() ![]() Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg ![]() ![]() ![]() Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg ![]() Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Klar for nytt år!
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Sv: Gratulerer med dagen!SIgnerer Fjonken over her.
Ja. Det er det jeg formidler (og artikkelen jeg la ved). Jeg synes det er blodig urettferdig at man skal kjøre så hardt på arbeidslinja her i landet. Jeg mener det blir like feil å kjøre strengt på den som på trygdelinja som var før den kom. Å bare satse alt på et strå kan aldri gå bra i et mangfoldig samfunn mener jeg. Det bør være reell valgfrihet. Det finnes mange veier å gå for å oppnå dette. Kontantstøtten har vært et forsøk på å gi dem som vil være hjemme med barna frihet til å kunne velge det. Den har i mine øyne vært en flopp, og det har ført til verre kår for de barna som virkelig hadde trengt å gå i barnehage. Mitt forslag er å heller kjøpe ut litt tid til en av foreldrene. Den det passer best for skal kunne velge å kunne jobbe 5-6 timers dag istedet for 8 timer, og likevel få betalt for 8 timers dag (eller kansje 7 fordi man slipper utgifter til SFO). På den måten kan barna få tid med foreldrene sine, noe som absolutt er til det gode for samfunnet forøvrig.
![]() |
![]() |
#33 |
Seniormedlem
Sv: Gratulerer med dagen!Vi kvinnfolk er litt dumme også da. Vi velger fortsatt tradisjonelt. Vil vi ha god lønn bør vi boikotte typiske kvinneyrker og skaffe oss utdanning og arbeid i den mannfolkdomminerte delen av yrkeslivet. Men om vi hadde gjort det, hva ville skjedd? Jo da hadde det blitt underskudd på arbeidskraft i kvinneyrkene. I steden for å øke lønna for å friste kvinnene tilbake, hadde Staten importert billig utenlandsk arbeidskraft. For jobben med å få menn over i kvinneyrker er alt for slitsom og vil koste staten alt for mange kroner. Menn jobber ikke for knapper og glansbilder. De ville ha forlangt høyere lønn. Så med kvinner i mannsyrkene og menn i kvinneyrkene ville lønnsskjevheten bli like stor uansett. Lønna følger kjønnet, ikke arbeidet. Med overvekt av kvinner i mannsyrker vil lønnsutviklingen stoppe helt, mens med overvekt av menn i kvinneyrker vil lønna skyte i været.
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
PCO noen med erfaring eller kunnskap? | Maz | PCOS og karbohydratkontroll | 10 | 08-04-08 11:34 |
Hvorfor bruke proteinpulver? | mofe | Kosttilskudd | 93 | 09-08-07 17:04 |
Gratulerer med dagen tuttamost! | Summer | Generell diskusjon | 7 | 28-09-05 21:33 |