Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Finnes det trygg mat lenger ...

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-03-06, 08:30   #1
guro
Sterk og fri!

guro sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 60
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Finnes det trygg mat lenger ...

http://www.bt.no/forbruker/mat/article253259.ece

Gammel 20-03-06, 10:11   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det trygg mat lenger ...

Nei, det er farlig å leve. Det finnes bare en eneste garanti, og det er at du helt sikkert dør av det.

Som jeg alltid har sagt; Ser du lyset i enden av tunnellen er det sikkert bare toget som kommer !!

Gammel 20-03-06, 12:26   #3
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Morsomt skrevet. Det skumle er at det er sant...

Satt akkurat i går og lurte på om jeg skulle starte en tråd på dette. Det er jo et reellt problem! En venninne av meg vet ikke hva hun skal spise lenger, og har omtrent sluttet å spise kjøtt.

Selv har jeg ikke spist så mye laks i det siste. Jeg visste fra før at det var tungmetaller i laksen, og tatt forholdsregler om å ikke spise det mer enn en gang i uka.

Men etter avsløringene av at produsentene tilsetter nitrittsalt, og at de forer fisken med fôr inneholdende tungmetaller, som KUNNE vært renset bort for en billig penge... Da har jeg (ubevisst) valgt bort laks. Det frister bare ikke.

Samme med kjøttdeig. Jeg vet at det er trygt å spise kjøttdeig hvis man steker den godt og har god hygiene, og jeg har spist kjøttdeig etter E.coli-saken, men nå får jeg meg ikke til å kjøpe det lenger. Har ikke lyst på det, rett og slett... Det skal faktisk ikke være tarmbakterier i mat!!

Det er jo helt sykt da... at vi forurenser maten, livsgrunnlaget vårt - for å å spare penger på produksjonen så maten kan bli billig.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-03-06, 18:04   #4
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Nei, det er nok mye dårlig mat ute å går...

..men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som kaster kjøttdeigen for tida. Er det ingen som pleier å steike den før de spiser den? Det er jo trist at noen mater en ett-åring med biff tartar, men det stopper ikke meg fra å ha kjøttdeig til middag.

Gammel 21-03-06, 13:37   #5
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg føler meg i grunnen trygg på den kjøttdeigen jeg, men det er noe med den psykologiske effekten...

Jeg pleide ikke å være så nøye med å steke hamburgerne mine tvers igjennom før - men der kommer jeg til å være strengere fremover.

Men nå er det jo spekepølse som er i søkelyset...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-03-06, 14:46   #6
Eva
Seniormedlem

Eva sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Alder: 66
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Jeg priser mig lykkelig for at der findes et begrep som heter vegetar-/veganermat. Alt det som har skjedd i det siste har atter vekket min grønne tann til live. I kveld skal jeg ha Fløtepoteter. Setter inn en oppskrift selvom det kanskje er litt fy her.

Fløtepoteter:
Kokte poteter skjæres i skiver i et ildfast fat.
Dryss over rosmarin.
Hell en blanding af 1,5 dl grønnsaksbouillon og 2 dl kokosmelk over.
Dryss med rund hånd sesamfrø over.
Stekes i ovnen ved 200 grader ca 15 min til det bobler og overfladen er sprød og gyllen.

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 21-03-06, 15:45   #7
themonk
Medlem

themonk sin avatar

themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Eva

Jeg priser mig lykkelig for at der findes et begrep som heter vegetar-/veganermat. Alt det som har skjedd i det siste har atter vekket min grønne tann til live. I kveld skal jeg ha Fløtepoteter.

Vegetarmaten er jo ikke noe bedre den. Masse bakterier og sprøytemidler og hele pakka.

Det eneste trygge er ihjelkokte hjemmedyrkede grønnsaker.

Gammel 21-03-06, 16:03   #8
Eva
Seniormedlem

Eva sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Alder: 66
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av themonk

...Vegetarmaten er jo ikke noe bedre den...

Javist er det mye skitt også i grønnsaker, men da slett ikke av samme kaliber som samonella og E-coli!

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 21-03-06, 16:07   #9
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Eva

Javist er det mye skitt også i grønnsaker, men da slett ikke av samme kaliber som samonella og E-coli!

Det er riktig...

I Egypt må man forresten vaske alle grønnsaker i varmt såpevann for ikke å bli dårlig. Det høres ikke så godt ut.

Gammel 22-03-06, 13:18   #10
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Kan nok lure masse rart på både gulrot og poteten. I Norge sprer man ku-,gris-og hønsemøkk utover jordene. Og opp at det henter vi mat. Så er man litt slurven med veggisforet kan man få både kokker og samonella derfra også.

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-03-06, 15:31   #11
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Kan nok lure masse rart på både gulrot og poteten. I Norge sprer man ku-,gris-og hønsemøkk utover jordene.

Men det er jo bra gjødsling (uansett hvor ekkelt det høres ut), er det ikke? Har iallefall alltid trodd det.
Mmmm, vet jeg høres helt syk ut nå, men jeg elsker drittlukta om våren. Det er et av de aller første tegnene på at NÅ er våren virkelig her!!

Gammel 22-03-06, 16:01   #12
Kristian
Seniormedlem

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 58
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jo, det er riktig det Iset. naturgjødsel inneholder langt flere mineraler enn kunstgjødsel og dermed så inneholder også grønnsakene av naturgjødsel mye mer mineraler.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 22-03-06, 16:30   #13
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Alder: 59
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Joda.. beste gjødsel som finnes.. men det forder at forbruker vasker grønnsakene godt før de fortæres. Ikke alle som gjør det nemlig.

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.