Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spm. om dextrose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-06, 13:49   #1
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Spm. om dextrose

i en annen tråd her er det følgende å lese om dextrose :

Dextrose er druesukker, og er det sukkeret som blodet tar opp aller raskest, og gir umiddelabart et stort hopp i blodsukkerverdiene/energibalansen.

Vil det si at dextrose er VERRE enn sukker?

Har kjøpt peanøttsmør med dextrose - må jeg lempe det, liksom?
Visste ikke hva det var i farten, og tok en sjans...

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 14:06   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Spm om dextrose

Nei, det er IKKE verre enn sukker, det virker bare mye raskere. Om du skal lempe det eller ikke kommer vel an på antall karber.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 14:24   #3
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Spm om dextrose

Peanøtter er oppført først, med 95 %, så kommer dextrose....
Det er to ingredienser til - planteolje og salt - så det er vel bare snakk om noen få gram/100 g. Dessuten er det vel lenge til jeg dytter i meg 100 gram på rappen, liksom...

Har lyst på.....

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 14:35   #4
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Spm om dextrose

Øhrmmm....jeg er neppe den rette til å savre på det for jeg mer enn gjerne dytte i meg både 100g og 200g og mere g peanøttsmør på rappen...bare gi meg et glass og en skje, så er jeg happy resten av den dagen...

Nå har peanøtter også karber, +/- 10g/100g, litt avhengig av hvilken tabell/bok/nettside du sjekker, så jeg tipper at det peanøttsmøret har 15-20g kbh/100g, og det passer med hva som står på Mills grovt, som jo har jo 15g kbh/100g.

Kan trygt spises, bare du husker å regne det med i det totale karbeantallet per dag.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 15:28   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Spm om dextrose

De selger jo økologisk peanøttsmør i butikkene.. Tror det er bare peanøtter som er most med havsalt. Jeg har ihvertfall sett det på ICA. Tror jeg har sett det på Meny også.

Dextrose og druesukker er såvidt jeg vet andre ord for glukose og har høyere GI enn sukker. "At det bare virker raskere" som Jan sier betyr jo at blodsukkeret øker mer om du får i deg 10 gram karbo fra dextrose enn om du får i deg 10 gram karbo fra sukker. Om du skal lempe det eller ikke kommer både an på karber, GI og mengden du forbruker.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 15:45   #6
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Spm om dextrose

Trolljenta har litt der. Om du skal lempe eller ikke kommer litt an på. Om det bare er lavkarbo du er ute etter, så er det nok helt greitt. Er rask blodsukkerstigning (pga høy GI) et problem, så bør du nok unngå det...og i ettermiddag skal jeg sjekke ut om Meny'en min her i byen har det smøret som Trolljenta snakker om.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-06, 20:28   #7
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Spm om dextrose

Opprinnelig lagt inn av jankph

Øhrmmm....jeg er neppe den rette til å savre på det for jeg mer enn gjerne dytte i meg både 100g og 200g og mere g peanøttsmør på rappen...bare gi meg et glass og en skje, så er jeg happy resten av den dagen...
.

200 gram peanøttsmør med skje????
Blir ikke tunga limt fast i ganen av sånt?

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-07-06, 00:08   #8
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spm om dextrose

peanøttsmør var en god idé. Jeg har bare tenkt at det var fullt av sukker. Økologisk er bra.

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Gammel 02-07-06, 04:07   #9
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Spm om dextrose

Opprinnelig lagt inn av AnnaV

200 gram peanøttsmør med skje????
Blir ikke tunga limt fast i ganen av sånt?

Hehe...skjønner hva du mener, men neida, det går så bra så. Før lavkarbo kunne jeg faktisk gjøre det samme med Nugatti...nammenam...
Jeg kjenner ingen merkbar forskjell mellom en teskje peanøttsmør og en håndfull peanøtter, dvs. smøret er vel faktisk noe mindre salt, men med 15g kbh/100g blir jo karbekvoten brukt opp ganske fort...

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 02-07-06, 15:11   #10
AnnaV
Medlem
 
AnnaV sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 397
AnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjentAnnaV begynner å bli godt kjent

Sv: Spm om dextrose

Sånn sett enig - ikke så stor forskjell på nøttene og smæret straks nøttene er litt tygget, egentlig. Til info så fant jeg et glass med PS UTEN tilsatt sukker et par dager etter - så dextrose-greiene gikk i søpla. Jepp - så dekadent er JEG .

Ellers har jeg bare vel en uke igjen i utlandighet (utLENDIGhet) og så er det hjem til vante varer, normer og ikke minst - KJØKKEN, der jeg faktisk kan lage noe mat. Gleder meg som et barn på julaften - nå har det gått i despo-lavkarbo-matpakke og kaldmat i fire uker i strekk - jeg skal lage prinsessebrød og grille kylling og lage deilige salater og brokkoli med ostesaus og mokka creme-poudding med cc og mmmmmm....

Nå ble jeg sulten . Får spise den KJIPE skinken jeg har i matpakken.

__________________




"Jeg spiser for å leve - jeg lever ikke for å spise"
AnnaV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 16:51   #11
wasabi
Juniormedlem
 
wasabi sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 27
wasabi er på en erverdig vei

Sv: Spm om dextrose

I og med at det er tilsatt dextrose i et produkt som inneholder mye fett.Vil dette påvirke og man vil ikke få et hopp i blodsukkeret.
Spiser man karbohydrater (som alt sukker er)sammen med fett og eller proteiner kan man spise det med litt bedre samvittighet iallefall...

wasabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 18:33   #12
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Spm om dextrose

Opprinnelig lagt inn av wasabi

Spiser man karbohydrater (som alt sukker er) sammen med fett og eller proteiner kan man spise det med litt bedre samvittighet iallefall...

Ehrmm...karbohydrater bør vel nettopp ikke spises sammen med fett, ihvertfall ikke store mengder karber sammen med store mengder fett, men her er forholdet karber:fett omtrent 1:5, så samvittigheten min er litt bedre, men ikke mye, for det går an å få i seg for mye karber her også.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-07-06, 21:24   #13
wasabi
Juniormedlem
 
wasabi sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 27
wasabi er på en erverdig vei

Sv: Spm om dextrose

Alt i moderate mengder selvfølgelig.. og når jeg snakker fett mener jeg i hovedsak umettet fett (oljer,fettsyrer)
Store mengder fett og store mengder karbs er jo i seg selv no no,og ennå verre kombinert.
Proteiner derimot kan man spise i større mengder enn overnevnte.


Opprinnelig lagt inn av jankph

Ehrmm...karbohydrater bør vel nettopp ikke spises sammen med fett, ihvertfall ikke store mengder karber sammen med store mengder fett, men her er forholdet karber:fett omtrent 1:5, så samvittigheten min er litt bedre, men ikke mye, for det går an å få i seg for mye karber her også.

wasabi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketshup uten sukker og noen andre spm.. Snøkrystall Middag 3 28-12-06 18:51
litt sånn flaut spm. men.. Atlje Spørsmål og svar 9 03-02-06 05:24
Spm vedr low carb tortillas på induksjon-haster Benzo Induksjonen 7 09-11-05 20:30
Spm. om roing og rygg mofe Trening 16 23-06-05 20:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no