Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

vedr det å være i ketose...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-07-06, 13:34   #1
gurojenta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 49
Innlegg: 3
gurojenta er på en erverdig vei
Talking

vedr det å være i ketose...

Hei
Jeg begynte å spise etter ketolysekurens prinsipper på tirsdag og i dag er jeg i ketose i følge urinstixen som nå er blitt lyserosa:-)
Dette er kjempemoro og jeg har ikke vært sulten overhodet.
Har ikke boka så jeg har måttet bruke fantasien når det gjelder matveien og oppskrifter, men det ser jo ut til å funke. Det jeg lurer på er når kan jeg regne med å merke noe på vekta? Må man være i ketose lenge før noe skjer vektmessig? Ikke merker jeg til den karateristiske ånden heller, men jeg er kanskje ikke rett person til å dømme det

Har spist endel salater og stekte grønnsaker. Inneholder dette noe karbohydrater slik at man ikke skal spise ubegrenset?

Er hensikten å være i ketose konstant?

Dette var mange spørsmål,- håper noen av dere eksperter kan hjelpe:-)

gurojenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 13:58   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: vedr det å være i ketose...

Måtte bare lese denne pga av nicket ditt. Fint navn!

Ja, det er karbohydrater i grønnsaker!
Og, du bør kjøpe og lese boka! Eller låne den på biblioteket!
Lykke til!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 14:47   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: vedr det å være i ketose...

Opprinnelig lagt inn av guro

Ja, det er karbohydrater i grønnsaker!

Sant nok, men fordi grønnsaker med unntak av rotfrukter som regel innholder mye fiber-karber, og lite sukker-karber så er det om ikke tillatt med ubegrenset, så ihvertfall ikke såååå farlig å skeie ut litt her. Sjekk næringstabellen på forumet her for å finne netto karber uten fiber. Det er disse du skal telle.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 15:10   #4
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: vedr det å være i ketose...

Opprinnelig lagt inn av gurojenta

Hei
Jeg begynte å spise etter ketolysekurens prinsipper på tirsdag og i dag er jeg i ketose i følge urinstixen som nå er blitt lyserosa:-)
Dette er kjempemoro og jeg har ikke vært sulten overhodet.

Bra at det virker. Lykke til. Men ikke heng deg for mye opp i fargen på stixen. Den er kun en indikasjon, ikke et bevis på at du mister fett.

Opprinnelig lagt inn av gurojenta

Har ikke boka så jeg har måttet bruke fantasien når det gjelder matveien og oppskrifter, men det ser jo ut til å funke.

Løp og kjøp. Boka er gull verdt. Står veldig mye godt der. Kan jo hende de har den på biblioteket også..

Opprinnelig lagt inn av gurojenta

Det jeg lurer på er når kan jeg regne med å merke noe på vekta? Må man være i ketose lenge før noe skjer vektmessig?

Tja, dette er individuelt, men i løpet av en uke bør det skje noe...og ikke vei deg for ofte...det blir det bare stress av, for vekta kan svinge VELDIG mye fra dag til dag selv når du går ned på lang sikt. Husk at det første vekttapet er mest vann, fordi du tømmer (bruker opp) det glykogen-(karbe-)lageret du har i kroppen . Glykogen er bundet til vann 3-5 ganger sin egen vekt, slik at for hvert gram glykogen du bruker skilles det ut 3-5 g vann, og en voksen person har omlag 400-500g glykogen i kroppen, først og fremst i musklene, med andre ord vil 1-2 kg av de første kiloene du mister være vann, men deretter...

Opprinnelig lagt inn av gurojenta

Ikke merker jeg til den karateristiske ånden heller, men jeg er kanskje ikke rett person til å dømme det

Jeg merker heller ingen ånde, men en stålaktig smak i munnen, spesielt hvis jeg ikke har drukket vann på en stund.

Opprinnelig lagt inn av gurojenta

Er hensikten å være i ketose konstant?

Jepp. Det er nettopp det som er poenget. Ved å være i ketose tvinger du kroppen din fra den vanlige sukker/karbe-forbrenningsmåten til å bruke fett som hovedbrensel. Tilfører du for mye karber, går kroppen tilbake til den lettvinte energien (les: sukker/karber) og du går ut av ketose. Men når du først er i ketose og har tomme karbelagre skal det forsåvidt litt mer enn et kakestykke til for å gå ut av ketose...dermed ikke sagt at det er helt greitt å skeie ut, det er det ikke, men du behøver ikke bli livredd for karber. Alt med måte...

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-06, 15:18   #5
Snøhvit
Medlem
 
Snøhvit sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 115
Snøhvit er ny på veien

Sv: vedr det å være i ketose...

Jeg må signere det Jankph sier
men du må kjøpe boka til torkil

Snøhvit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo Svar med sitat
Gammel 26-07-06, 13:14   #6
NK
Juniormedlem
 
NK sin avatar
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 55
Innlegg: 37
NK er ny på veien

Sv: vedr det å være i ketose...

Alternativt så kan du kjøpe en av de andre bøkene om ketogene dietter som finnes på markedet.
http://ketogenicdiet.lylemcdonald.com/ , evnt søk på www.amazon.com der finner du bøker som Bodyopus osv


Ketogenicdiet av Lyle McDonald er en god bok om ketogene dietter


Sist redigert av NK : 26-07-06 kl 13:27.
NK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kostholdsfilosofi: Mørk sjokolade + rødvin Svar med sitat
Gammel 06-08-06, 20:47   #7
ToNo
Nytt Medlem
 
ToNo sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 53
Innlegg: 8
ToNo er på en erverdig vei

Sv: vedr det å være i ketose...

Har vært på ketolysekuren i en uke nå, og kom i ketose mot slutten av dag 2. Er UTROLIG SLAPP! Håper det gir seg iløpet av 2. uka for jeg orker ikke mye. Litt treg med trening også (men det er jo nesten 30 varmegrader her nå). Sykla en tur med ungene i sta, hun minste er 5,5 år, og jeg orka nesten ikke holde følge med henne!!! Hjælpe seg! Har noen erfart tilsvarende slapphet, og kommet seg gjennom den, for så å få superenergi, vær snill å gi lyd fra dere!? Jeg trenger litt støtte...

__________________
ToNo
ToNo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-08-06, 21:23   #8
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: vedr det å være i ketose...

Opprinnelig lagt inn av ToNo

Har vært på ketolysekuren i en uke nå, og kom i ketose mot slutten av dag 2. Er UTROLIG SLAPP! Håper det gir seg iløpet av 2. uka for jeg orker ikke mye. Litt treg med trening også (men det er jo nesten 30 varmegrader her nå). Sykla en tur med ungene i sta, hun minste er 5,5 år, og jeg orka nesten ikke holde følge med henne!!! Hjælpe seg! Har noen erfart tilsvarende slapphet, og kommet seg gjennom den, for så å få superenergi, vær snill å gi lyd fra dere!? Jeg trenger litt støtte...

Dette er helt vanlig og kommer mest sannsynlig til å bli noe bedre Men vær klar over at du kan føle at du blir fortere tom for energi ved trening i ketose...

Selv var jeg fryktelig slapp i begynnelsen, men nå går det helt greit med det meste (jeg driver ikke utholdenhetstrening da)

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 07-08-06, 18:15   #9
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: vedr det å være i ketose...

Hei
Gratulerer med en god start.
Det er ikke mye å tilføye til det som allerede er sagt, blott at man kan gå "tom" for energi om man trener hardt på ketolysekuren eller andre kurer basert på ketose. Man merker godt dette, beina blir som bly i tunge motbakker. Heldigvis kan man gå kilometer på kilometer i raskt tempo uten problemer, og husk på det er ved den moderate mosjon man forbrenner fett.
Hvor mye belastning man tåler er individuellt. De som er vant til å trene tåler generellt hardere belastning i ketose en de som startet å trene som en del av slankeopplegget.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-08-06, 19:33   #10
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: vedr det å være i ketose...

Jeg trener en del langistanse (8-12 mil per treningstur) på sykkel og kan skrive under på det Torkel sier. Det jeg først og fremst har merket er at makspulsen skyter i været utrolig raskt når man er på lavkarbo, selv ved den minste anstrengelse, men som ved annen trening vil den ligge lavere etterhvert som kroppen blir vant til å bruke fett og ikke karbohydrater som energi, men det tar mye mer trening å komme dit enn før jeg var på lavkarbo. Jeg har også slitt litt med å finne mat som gir lang utholdenhet, og som kan inntas underveis...jeg pleier sjelden å ha mat med, men stopper gjerne på en butikk langs veien. Mye fett omlag 1 1/2 time før start ser ut til å være gunstig, underveis ser et høyt proteininnhold, ikke fett, til å være best. Og vann selvfølgelig, mye vann. Drikker gjerne 5 liter i løpet av en sånn tur og veier likevel mindre når jeg er ferdig enn da jeg startet.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
Hvordan måler man ketose?? NettaMamma Atkins kosthold 7 27-11-04 22:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no