Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Små mengde sukker - og planlagte sprekker.

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-06, 11:30   #1
shallow
Juniormedlem
 
shallow sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Florø
Alder: 56
Innlegg: 48
shallow er ny på veien
Question

Små mengde sukker - og planlagte sprekker.

Hei


Til dere mer erfarne har jeg et par spørsmål

I induksjonen - Hvor redd skal man være for små mengder sukker. Ser at bacon vi har kjøpt inneholder sukker, men i deklarasjonen sies det at per 100g er det 0 g karbohydrater. Jeg har også eddik som vistnok skal ha ganske høyt sukkerinnhold. Er det farlig å bruke når det totale karboinnholdet i den ferdige retten allikevel ikke kommer over 4-5 g / 100g ?

Hvor lite skal til før man går ut av induksjonen? - Kommer det an hvor lenge man spiser karborik mat - eller mengde ? - Er bekymret for juletiden - har ikke lyst å forlate ketosen og så bruke 2 dager for å komme ned igjen pga. av en eller 2 dager. - Noen gode råd?



Terje

shallow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkinsaktig mot fedon Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 12:04   #2
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Små mengde sukker - og planlagte sprekker.

Jeg ser ingen problemer så lenge du holder deg under de tillate 20 gr.dag.

Jeg ser på det som litt tullete å reagere på bittelitt karbo i kjøttpålegg,bacon, ketchup og slikt. man kan sammenligne dette med GI og GB, hvor mye karber får man egentlig i seg av feks. ketchup.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 13:16   #3
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Små mengde sukker - og planlagte sprekker.

hei regelen er vel at du skal holde deg helt unna sukker men selv har jeg spist bacon chipsen fra maarud med sukker og dressing med sukker også,har ikke vært noe problem for meg men som med alt så er vi forskjellig og noen tåler mer enn andre..prøv deg frem og se du

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 13:37   #4
shallow
Juniormedlem
 
shallow sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Florø
Alder: 56
Innlegg: 48
shallow er ny på veien

Sv: Små mengde sukker - og planlagte sprekker.

Opprinnelig lagt inn av tess81, her.

..prøv deg frem og se du

Prøver gjerne på meg selv. Føler meg som et levende eksperiment for tiden !


Terje

shallow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkinsaktig mot fedon Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 14:03   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Små mengde sukker - og planlagte sprekker.

Opprinnelig lagt inn av shallow, her.

I induksjonen - Hvor redd skal man være for små mengder sukker. Ser at bacon vi har kjøpt inneholder sukker, men i deklarasjonen sies det at per 100g er det 0 g karbohydrater. Jeg har også eddik som vistnok skal ha ganske høyt sukkerinnhold. Er det farlig å bruke når det totale karboinnholdet i den ferdige retten allikevel ikke kommer over 4-5 g / 100g ?

Som Begod sier, små menger er ikke problem. Så lenge du teller karbene er det det aller viktigste. Husk bare at om det står 0 karber kan det godt være 0,9 karb. De er ikke pliktet til å oppgi målinger under 1 gram. Så spiser du MYE av noe bør du absolutt telle 1 gram karb pr 100 gram.

Opprinnelig lagt inn av shallow

Hvor lite skal til før man går ut av induksjonen? - Kommer det an hvor lenge man spiser karborik mat - eller mengde ? - Er bekymret for juletiden - har ikke lyst å forlate ketosen og så bruke 2 dager for å komme ned igjen pga. av en eller 2 dager. - Noen gode råd?

Ut av induksjonen er du i praksis om du spiser matvarer som ikke er tillatt på induksjonen. Dvs. spiser du er nøtt, så er du teknisk sett ikke på induksjon. Det har ikke noe med mengde eller lengde å gjøre.

Om det er I KETOSE du mener, så kommer det an på hva du spiser og hvor mye, om du går ut av ketose. Tidsrommet du spiser maten på synes å ha mindre/ingen betydning. Spiser du karborike matvarer vil kroppen din brenne karbohydrater og ikke fett. Dess mer du spiser, over dess flere dager, dess lengre vil kroppen bruke karbohydatene (til det ikke er mer igjen). Dermed går du ut av ketose når du når din akseptgrense for karbohydrater. For mange kan denne grensen (grense nedad for å komme i ketose) være høy, rundt 30.40 gram karber. For andre kan den være lav, helt nede i 15. Det finnes ikke noe fasitsvar. Du kan gjerne teste med stix for å se om du får utslag eller ikke - styrke på fargen på stixen har ikke noe å si. har du utslag så er du i ketose. Men det forvirrende er at du godt kan være i ketose og IKKE ha utslag. Har du vært i ketose en stund venner kroppen seg til den og da er det ofte stix ikke gir utslag lenger. Dess lengre du er ute av ketose, dess lengre tar det cor å komme inn igjen. Alt fra 2 dager til ei uke etter at du har begynt å spise "strengt" igjen.

Mitt råd er at du begrenser utskeielsene så mye du klarer. Og OM du skal skeie ut, så begrens deg til en dag. Bestem deg for hvilken dag på forhånd. Da kommer kroppen fortere "i gang" igjen. Det beste er også å bare skeie ut på et måltid, ikke gomle søtsaker hele dagen. Dvs. middag med dessert og kaker til kaffen bør være max.

Men det er ditt valg, og som du sier det er ikke kjekt å gå noen skritt tilbake bare på grunn av en kakebit eller to. Du må hele tiden tenke på om det er verdt det. Du må finne ditt nivå, og der r mye mulig du tåler det godt.

Jeg er en av dem som tåler utskeielser svært dårlig så der snakker jeg av erfaring. Jeg vedlikeholder, men på et lavt karbenivå. Legger veldig raskt på meg og sliter vannvittig med å få kilo av igjen når de først har kommet på. Dette skyldes ikke Atkins, men sinnsyke slankekurer i ungdommen, som gjorde meg til jojo slanker med ødelagt forbrenning.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-12-06, 18:39   #6
shallow
Juniormedlem
 
shallow sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Florø
Alder: 56
Innlegg: 48
shallow er ny på veien
Red face

Sv: Små mengde sukker - og planlagte sprekker.

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.







Ut av induksjonen er du i praksis .....

Det var nok ut og inn ketose jeg mente og ikke induksjonen, jepp

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.




Mitt råd er at du begrenser utskeielsene så mye du klarer. Og OM du skal skeie ut, så begrens deg til en dag. Bestem deg for hvilken dag på forhånd. Da kommer kroppen fortere "i gang" igjen. Det beste er også å bare skeie ut på et måltid, ikke gomle søtsaker hele dagen. Dvs. middag med dessert og kaker til kaffen bør være max.

Har en drøm om å leve på lavkarbo og så kunne skeie ut med en real grøtmiddag (med smør og sukker) en gang i uken, men det kan hende det blir urealistisk. Vil måtte se hva som skjer. - Akkurat nå er det å spise smart i julen som er saken ....

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Men det er ditt valg, og som du sier det er ikke kjekt å gå noen skritt tilbake bare på grunn av en kakebit eller to. Du må hele tiden tenke på om det er verdt det. Du må finne ditt nivå, og der r mye mulig du tåler det godt.

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.





...men sinnsyke slankekurer i ungdommen, som gjorde meg til jojo slanker med ødelagt forbrenning.

Jeg håper jeg tåler en del, men jeg må vel bare finne ut. Har også gjennomført noen jojo kurer på den mer tradisjonelle måten siste 10 år. Bare siste år alene opp 7-8 kilo og ned igjen (med sulting og jogging etc.) - Ikke gøy. Når jeg tenker etter økte jeg veldig fort når jeg først begynte å ese ut så jeg trenger vel ikke være alt for optimistisk med hensyn til mine muligheter for større kontrollerte sprekker



Takk for at du deler dine erfaringer !!!
Shallow

shallow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkinsaktig mot fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kake med Splenda isteden for sukker? Ember Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 15-09-09 15:21
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
er du sukkerslave? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 4 26-01-05 18:26
Hvor mange pakker Splenda tilsvarer mengde sukker? Iset Lavkarbo generelt 1 21-06-04 12:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no