Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Trøtt uten karbo?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-07, 13:19   #1
Kikkimor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 49
Innlegg: 4
Kikkimor er på en erverdig vei
Question

Trøtt uten karbo?

Kutta ut karbo for ca ei uka siden. Resultatet er at jeg blir trøttere og trøttere for hver dag som går. Er dette normalt?

Kikkimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 13:25   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av Kikkimor, her.

Kutta ut karbo for ca ei uka siden. Resultatet er at jeg blir trøttere og trøttere for hver dag som går. Er dette normalt?

Spiser du ikke karbohydrater i det hele tatt??

i så fall er det kanskje ikke så rart. Hjernen "lever" av karbohydrater, og når den ikke får det får den ikke den næringen den behøver for å fungere. Du bør spise karbohydrater, men velg de RIKTIGE karbohydratene, og spis riktig MENGDE av de...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 13:36   #3
Kikkimor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 49
Innlegg: 4
Kikkimor er på en erverdig vei

Sv: Trøtt uten karbo?

Burde vel egentlig skrive "med for lite karbo". Joda, jeg spiser karbo, men kun gjennom salater og tomatpure. Så noe får jeg i meg.

__________________
01/08-06: 98kg

24/01-07: 83kg
Kikkimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 13:39   #4
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av Kikkimor, her.

Burde vel egentlig skrive "med for lite karbo". Joda, jeg spiser karbo, men kun gjennom salater og tomatpure. Så noe får jeg i meg.

Velg deg en filosofi. Les boka godt, og få deg noen "regler". Det er ikke så lurt å starte med en egendefinert kostholdsfilosofi. Husk at det er mye viktige stoffer i grønnsaker som kroppen behøver for å kunne fungere.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 14:20   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Spiser du ikke karbohydrater i det hele tatt??

i så fall er det kanskje ikke så rart. Hjernen "lever" av karbohydrater, og når den ikke får det får den ikke den næringen den behøver for å fungere. Du bør spise karbohydrater, men velg de RIKTIGE karbohydratene, og spis riktig MENGDE av de...

Eh...derom strides vel de lærde? At hjernen MÅ ha karber?

Men, når det er sagt, man finner andre ting i grønnsaker og bær, som er meget viktig... vitaminer, mineraler,fytostoffer, enzymer, osv...så viktigheten av grønt er vi skjønt enige om!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 14:34   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Eh...derom strides vel de lærde? At hjernen MÅ ha karber?

Men, når det er sagt, man finner andre ting i grønnsaker og bær, som er meget viktig... vitaminer, mineraler,fytostoffer, enzymer, osv...så viktigheten av grønt er vi skjønt enige om!

Jo hjernen bruker nok karber som mat, men det er ikke dermed sagt at det er gunstig med alle typer karber

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 14:36   #7
tennissokk
Medlem
 
tennissokk sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 104
tennissokk er ny på veien

Sv: Trøtt uten karbo?

Er du i ketose?
Første gangen jeg kom i ketose var jeg veldig mye trøtt de første to ukene,
og kunne sove opp mot 10 timer uten problem. (Vanlige for meg er rundt 7 timer)
Søvnbehovet gikk tilbake til normalen når kroppen ble vant med ketosen.

__________________
Det bli itj rock uten tennissokk!
tennissokk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: fta Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 14:37   #8
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt uten karbo?

Dette er helt normalt. Kutter du karbohydratene tar det noen dag før kroppen innstiller seg på fettforbrenning. Jeg spiste hverken grønnsaker eller salat da jeg begynte med dette. Etter 4-5 dager klarnet hodet, og trøttheta forsvant.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 14:41   #9
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Jo hjernen bruker nok karber som mat, men det er ikke dermed sagt at det er gunstig med alle typer karber

Mener bestemt å ha lest, (Bedre uten brød...? Hm..) at hjernen godt kan bruke ketoner til drivstoff....
Tror HP har skrevet mye om dette i forskjellige tråder...blandt annet et forskningsresultat, hvor konklusjonen var, at hjernen faktisk FORETREKKER ketoner framfor glucose....

Men, -HP? Nille? Anyone?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 14:57   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Mener bestemt å ha lest, (Bedre uten brød...? Hm..) at hjernen godt kan bruke ketoner til drivstoff....
Tror HP har skrevet mye om dette i forskjellige tråder...blandt annet et forskningsresultat, hvor konklusjonen var, at hjernen faktisk FORETREKKER ketoner framfor glucose....

Men, -HP? Nille? Anyone?

Nå har jeg flere ganger understreket RIKTIG TYPE KARBOHYDRATER da... det vil ikke si glucose...

og hva er ketoner? jo det er det kroppen danner når den får "for lite" karbohydrater (en "erstatning")

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 15:00   #11
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Trøtt uten karbo?

Tar du vitaminer ved siden av?

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 15:22   #12
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Nå har jeg flere ganger understreket RIKTIG TYPE KARBOHYDRATER da... det vil ikke si glucose...

og hva er ketoner? jo det er det kroppen danner når den får "for lite" karbohydrater (en "erstatning")

Jeg mener fremdeles, at hjernen ikke MÅ ha karbohydrater, i noen form! (Jepp, sta! )

"Hjernen "lever" av karbohydrater, og når den ikke får det får den ikke den næringen den behøver for å fungere."...skriver du...

Det er her jeg mener, at fagfolk ikke er helt enige....
Det finnes folkeslag som lever store deler av året uten karbohydrater, f.ex eskimoene.

Vil ikke starte noen krangel, men jeg mener bare at hovedgrunnen til å spise 15-20 gr/karb fra grønt/bær/nøtter etc, IKKE er at hjernen trenger disse karbene, men di livsviktige stoffene de representerer.

Se forøvrig denne tråden;http://forum.lavkarbo.no/showthread....toff#post81942


Sist redigert av Borealis : 27-01-07 kl 15:35.
Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 16:02   #13
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Jeg mener fremdeles, at hjernen ikke MÅ ha karbohydrater, i noen form! (Jepp, sta! )

"Hjernen "lever" av karbohydrater, og når den ikke får det får den ikke den næringen den behøver for å fungere."...skriver du...

Det er her jeg mener, at fagfolk ikke er helt enige....
Det finnes folkeslag som lever store deler av året uten karbohydrater, f.ex eskimoene.

Vil ikke starte noen krangel, men jeg mener bare at hovedgrunnen til å spise 15-20 gr/karb fra grønt/bær/nøtter etc, IKKE er at hjernen trenger disse karbene, men di livsviktige stoffene de representerer.

Se forøvrig denne tråden;http://forum.lavkarbo.no/showthread....toff#post81942

Tror bare vi får være enige om at vi ikke er enige...

Jeg har hverken energi eller lyst til å ta denne diskusjonen

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 27-01-07, 17:14   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Trøtt uten karbo?

Opprinnelig lagt inn av Kikkimor, her.

Kutta ut karbo for ca ei uka siden. Resultatet er at jeg blir trøttere og trøttere for hver dag som går. Er dette normalt?


Ja, det er normalt. Kroppen trenger tid til å omstille seg fra karbohydat/glykogen forbrenning til fettforbrenning/ketose. I denne overgangen vil man kunne føle seg trettere/uopplagt/kvalm/svimmel. Det kan vare fra en til to uker. Noen kjenner ingen forskjell, andre får mer kraftig reaksjon. Man føler å en måte en slags abstinenssymptomer. Abstinensen kommer fra manglende sukker inntak. Det kan være riktig ille for noen.


Men du sier du har kutta ut karbo. Det er ikke særlig lurt å kutte ut absolutt alle karber. Sukker, mel, poteter, ris og pasta og andre stivelsesholdige matvarer er det du absolutt SKAL kutte ut, men grønnsaker, urter, nøtter etc kan du godt spise. Det er viktig å spise næringstette grønnsaker, ikke bare salat (issalat bl.a. er stort sett vann) og tomatpure. Et variert inntak av grønnsaker er veldig viktig. Håper du bruker forskjellige salattyper - og masse forskjellige grønnsaker utenom. Ketose, tilstanden du kommer i når kroppen bytter fra karbe- til fettforbrenning, - er en kostbar forbrenningsmetode for kroppen, og den krever en rekke enzymer som vi får i oss via vitaminer og mineraler i bl.a. grønnsaker. Det er derfor det er viktig med et variert kosthold med grønnsaker når man er i ketose.

Opprinnelig lagt inn av Borealis

Mener bestemt å ha lest, (Bedre uten brød...? Hm..) at hjernen godt kan bruke ketoner til drivstoff....
Tror HP har skrevet mye om dette i forskjellige tråder...blandt annet et forskningsresultat, hvor konklusjonen var, at hjernen faktisk FORETREKKER ketoner framfor glucose....


Ja det er korrekt.
Det finnes en rekke vitenskaplige rapporter som beviser dette. Kroppen/hjernen trenger ikke karber som i glukose/glykogen for å fungere. Både kropp og hode funker fint på ketoner. Men vitaminene og mineralene blir derfor desto viktigere når man er i ketose. Det er altså enzymene - vitaminene og mineralene kroppen trenger, IKKE karbene/glukosen, - om du skjønner hva jeg mener. Det er altså ikke likegyldig hva slags type karber man spiser. Hvor mye enzymer/vitaminer/mineraler (karber) kroppen trenger er variabelt fra person til person. Noen trenger veldig lite - andre noe mer. Det er derfor Torkil anbefaler fra 15 karber pr døgn, fordi noen må så lavt ned for å komme i ketose. MEN de fleste kommer i ketose på fra 20 og oppover. Mange er i ketose helt oppi 40 tallet. Man må finne sin egen "grense". På Atkins lærer man bl.a hvordan man kan finne denne grensen.

Håper dette klarerte en del spørsmål dere har diskutert i tråden

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kake uten karbo og egg? LarsErRik Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 10-08-05 18:08
Julegavetips! "Ro uten årer." mofe Andre bøker 5 29-12-04 02:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no