Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Ny og litt uvitede enda...

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-04-07, 21:19   #1
Melkerull
Juniormedlem

Melkerull sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Alder: 48
Melkerull er på en erverdig vei

Ny og litt uvitede enda...

Jeg holder i disse dager på å legge om kostholdet etter Lindbergs filosofi. Har leeeenge ligger på lavkalori-kosthold, men det er bortkasta tid her i huset ja.

Endringene jeg har gjort hittil:

Bytta brød til Lindberg-brødet, og spiser kun 2 skiver per dag.

2 FiberPlus knekkebrød per dag (denne er jeg uskker på?)

Kutta ut poteter, minimalt med ris og pasta. HVis jeg spiser pasta, er det av fullkorn. Blir det riktig?

Lite frukt, ikke glad i frukt uansett.

Bytta ut melkerullen med mørk sjokolade, og tortillachipsen skal i helga erstatters med carhewnøtter.

Banan må jeg prøve å greie meg uten, spiser en per dag som pålegg..

Har innført mere egg, minst to per dag.

Hvordan høres dette ut? Noe jeg gjør feil hittil, noe jeg kan gjøre annerledes?

Melkerull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca.Lindberg, litt Atkins.. Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:31   #2
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Ny og litt uvitede enda...

Jeg vil anbefale deg å huske å bruke smør på skivene, og ha litt fett (helst oliven eller rapsolje) i hvert måltid, og sørge for å ha ca 30g protein i måltidet (dvs ca 120g ost, 3-4 egg, 150g kjøtt/fisk).

Balansere måltidene er nøkkelordet. Nok proteiner, litt fett og grønnsaker/grove kornprodukter.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:39   #3
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 49
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Du kan jo prøve deg litt frem? Muligens er det for mye dersom du spiser både to skiver, to knekkebrød OG fullkornspasta hver dag? Noen tåler det fint, andre ikke.
Jeg spiser kun brød/knekkebrød til ett måltid pr dag, og dette funker best for meg. Dersom jeg spiser mer går jeg ikke ned, og jeg blir trøtt og oppblåst i magen.
Husk MASSE pålegg, og masse tilbehør til pastaen - det skal være hovedvekt på proteiner og grønnsaker!

Lykke til!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:42   #4
Melkerull
Juniormedlem

Melkerull sin avatar

Jeg spiser ikke fullkornspasta hver dag nei, som oftest spiser jeg bare kjøtt og grønnsaker/salat til middag. Skal etterhvert bytte ut et brødmåltid med noe annet (?), så da blir det igjen kun 2 knekkebrød og en skive Fedonbrød da. Eller kun to skiver og ikke knekkebrød. Mye pålegg ja, favoritten nå er eggerøre av 2 egg og masse røkt laks. :nam: Har smør på skiven ja.

Melkerull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca.Lindberg, litt Atkins.. Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 12:48   #5
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Melkerull, her.

2 FiberPlus knekkebrød per dag (denne er jeg uskker på?)

Fiberpluss tror jeg er OK i følge Fedon. Men han anbefaler bare ett c-måltid (c-måltid har mere karbohydrater, som f.eks brød, knekkebrød, ris, pasta) pr dag. Så hvis du spiser knekkebrød til frokost, prøv å variere med salat eller noe til lunsj
.

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Jeg vil anbefale deg å huske å bruke smør på skivene

Fedon anbefaler vel ikke smør på brødet? I følge GI filosofien skal du ikke blande fett og mat med høy GI, raske karbohydrater, i samme måltidet. Dvs at man bør velge magert pålegg på skivene, og heller prøve å få inn fettet i måltider med lavere GI.

Gammel 20-04-07, 13:01   #6
Melkerull
Juniormedlem

Melkerull sin avatar

Men en Fedon-skive har vel ikke høy GI, har den?

Det er brød som er min største utfordring her ja..

Gammel 20-04-07, 13:54   #7
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

I forhold til vanlig brød har den mye lavere GI, men den har ikke lav GI heller. Middels tror jeg passer so betegnelse.

Gammel 20-04-07, 15:21   #8
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fedon anbefaler vel ikke smør på brødet? I følge GI filosofien skal du ikke blande fett og mat med høy GI, raske karbohydrater, i samme måltidet. Dvs at man bør velge magert pålegg på skivene, og heller prøve å få inn fettet i måltider med lavere GI.

Nei, ikke fett sammen med raske karbohydrater, men så anbefaler han heller ingen raske karbohydrater. grovt brød er ok, og kost i balanse, er å ha med alle varegrupper i riktig forholdsfordeling i måltidet. Karbohydrater (langsomme), proteiner, og fett.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt matlei....... Er det noen som har en "godtedag"? Lining Lavkarbo generelt 7 27-03-06 11:56
Litt av hvert fra meg Feline Spørsmål og svar 3 07-02-06 00:25

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.