Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sukker i urinen ... fy-fy?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-07, 03:09   #1
mertan80
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 63
mertan80 er ny på veien

Sukker i urinen ... fy-fy?

hello hello..

vet ikke om det var helt riktig sted å legge inn spm på men.

ja ja..her goes.

samboeren min og jeg går på lavkarbo diett..i dag var han på helsetest i forbindelse med jobben.da måtte han ha med en urintest.den viste sukker i urinen noe som ikke var bra sa denne "helsedamen"..og det kom av fruktosen som vi får i oss..ikke at det er mye.men hvis vi spiser gryn så har vi litt fruktose på.er det noen som vet om denne "helsedamen" har rett i at det ikke er bra med sukker i urinen..og isåfall..hva gjør vi da?vi trodde at hun kanskje overdrev en smule..men vi blei jo litt usikre også da..

mertan80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: arbo.. Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 03:23   #2
Traxior
Medlem
 
Traxior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Bø i Telemark
Alder: 45
Innlegg: 291
Traxior er ny på veien

Sv: sukker i urinen..fy fy??

Jeg googlet litt for deg, og limer inn ett par linker som kan være interessante.

http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=2598


http://www.doktoronline.no/qa/forum/22/qa492235.html

__________________



Besøk bloggen til Traxior på http://feitmann.com
Traxior er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert med inspirasjon fra ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 03:38   #3
mertan80
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 63
mertan80 er ny på veien

Sv: sukker i urinen..fy fy??

Opprinnelig lagt inn av Traxior, her.

Jeg googlet litt for deg, og limer inn ett par linker som kan være interessante.

http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=2598


http://www.doktoronline.no/qa/forum/22/qa492235.html


takker takker

ga jo noe svar..men ikke helt det som jeg var ute etter..hmmm..skjønner ikke at 1ts fruktose i ny og ne kan gi utslag på urinen liksom..men kanskje det er fordi vi nesten ikke spiser det..nei ikke vet jeg..men samboeren fikk fy fy fingeren pgr d..merkelig..

mertan80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: arbo.. Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 04:00   #4
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: sukker i urinen..fy fy??

Opprinnelig lagt inn av mertan80, her.

takker takker

ga jo noe svar..men ikke helt det som jeg var ute etter..hmmm..skjønner ikke at 1ts fruktose i ny og ne kan gi utslag på urinen liksom..men kanskje det er fordi vi nesten ikke spiser det..nei ikke vet jeg..men samboeren fikk fy fy fingeren pgr d..merkelig..

Kanskje han burde få målt blodsukkeret (fastende, samt en time eller to etter et måltid) og sett om blodsukkerverdiene var innenfor normalen. Dette mtp diabetes. Har han diabetes, vil blodsukkeret gjerne bli forhøyet, selv ved en ganske lavt karb-inntak. Og høyt blodsukker gir sukker i urinen....
(Også en mulighet å få målt langtidsblodsukkernivået, som viser blodsukkerverdiens gjennomsnitt siste 2-3 mnd).
Er de blodsukkerverdiene normale, kan han ha en senket nyreteskel, som omtalt i ene linken Traxior ga deg.


Sist redigert av Borealis : 25-04-07 kl 04:02. Årsak: "Skrive-Leif"
Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 09:41   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: sukker i urinen..fy fy??

Opprinnelig lagt inn av mertan80, her.

samboeren min og jeg går på lavkarbo diett..i dag var han på helsetest i forbindelse med jobben.da måtte han ha med en urintest.den viste sukker i urinen noe som ikke var bra sa denne "helsedamen"..og det kom av fruktosen som vi får i oss..ikke at det er mye.men hvis vi spiser gryn så har vi litt fruktose på.er det noen som vet om denne "helsedamen" har rett i at det ikke er bra med sukker i urinen..og isåfall..hva gjør vi da?vi trodde at hun kanskje overdrev en smule..men vi blei jo litt usikre også da..

At en får sukker i urinen "på grunn av fruktosen" er i beste fall en sleivte uttalelse fra en "helseperson". Da burde jo alle som spiser frukt eller sukker ha det da !

Ville nok heller ha sjekket med en lege og fått tatt en skikkelig undersøkesle med tanke på diabetes.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 09:53   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: sukker i urinen..fy fy??

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ville nok heller ha sjekket med en lege og fått tatt en skikkelig undersøkesle med tanke på diabetes.....

Definitivt først og fremst. Kan også nevne at jeg har hatt sukker i urinen når jeg har hatt urinveisinfeksjon. Og gutter meker jo det mindre enn jenter om de har det sies det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 10:51   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

Man får ikke sukker i urinen av en ts fruktose på grøten av og til. Men det er jo en grunn til at dere begynte på lavkarbo ikke sant? Overvekt kan ofte være årsak i insulinressistens og begynnende diabetes. Så jeg ville fått det sjekket, og dersom en har det, så bør en gå på en veldig streng diett over en periode for å reversere tilstanden.

Man kan bli fortere insulinressistent av å spise fruktose, hun har rett i det, men ikke brukt som krydder slik det er anbefalt. (Dersom man har spist mye sukker før, og bare bytter det ut med fruktose, så står man i faresonen.)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:02   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

Jeg tenker også som de andre her, at dette er et tegn på forhøyet blodsukker, og at om din samboer er ovedrvektig, bør han kanskje få tatt en glucosebelastning, for å få sjekket ut hvordan han reagerer på sukker... (husk bare at han da ikke bør spise lavkarbo de tre siste dagene før en sånn test). Sukker i urinen vises ofte ved at det skummer i do når han tisser, og det er jo forsåvidt en enkel test å ta også da...
en ts fruktose skal ikke gi samboeren din sukker i urinen om han har normal sukkerforbrenning.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:15   #9
mertan80
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 63
mertan80 er ny på veien

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Jeg tenker også som de andre her, at dette er et tegn på forhøyet blodsukker, og at om din samboer er ovedrvektig, bør han kanskje få tatt en glucosebelastning, for å få sjekket ut hvordan han reagerer på sukker... (husk bare at han da ikke bør spise lavkarbo de tre siste dagene før en sånn test). Sukker i urinen vises ofte ved at det skummer i do når han tisser, og det er jo forsåvidt en enkel test å ta også da...
en ts fruktose skal ikke gi samboeren din sukker i urinen om han har normal sukkerforbrenning.


hmmm.
han sa i dag at det var ikke sukker men fruktsukker i urinen.min feil...kremt kremt..
vet ikke om det har noe å si jeg..ikke er han overvektig heller..han har bare litt for mye.(176høy og 75kg).og går vel på denne dietten fordi jeg gjør det..

mertan80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: arbo.. Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 18:21   #10
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

Opprinnelig lagt inn av mertan80, her.

hmmm.
han sa i dag at det var ikke sukker men fruktsukker i urinen.min feil...kremt kremt..
vet ikke om det har noe å si jeg..ikke er han overvektig heller..han har bare litt for mye.(176høy og 75kg).og går vel på denne dietten fordi jeg gjør det..

Nå trur ikke jeg at sukker er i blodet, eller urinen , i noe annen form enn glukose. Aldri hørt om fruktsukker i urinen.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 18:38   #11
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 45
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

fruktose spaltes jo i blodet til bl.a glucose, så det vil nok være glucose man finner i urinen.

tror jeg ville fått samboeren til å sjekke dette litt mere jeg om jeg var deg...
kan jo ta en ny test av glucose i urin i første omgang, og er den fortsatt høy, så bør han dra til lege for en sjekk

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 21:25   #12
mertan80
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 63
mertan80 er ny på veien

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

fruktose spaltes jo i blodet til bl.a glucose, så det vil nok være glucose man finner i urinen.

tror jeg ville fått samboeren til å sjekke dette litt mere jeg om jeg var deg...
kan jo ta en ny test av glucose i urin i første omgang, og er den fortsatt høy, så bør han dra til lege for en sjekk

ja..etter alle de svara som jeg har fått her så har jeg anbefalt han å ta seg en tur til legen..men han er jo mann..og mener at det trenger han ikke..hmmm..jeg får kanskje høre med legen selv neste gang jeg er der..

mertan80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: arbo.. Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 21:28   #13
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

Opprinnelig lagt inn av mertan80, her.

ja..etter alle de svara som jeg har fått her så har jeg anbefalt han å ta seg en tur til legen..men han er jo mann..og mener at det trenger han ikke..hmmm..jeg får kanskje høre med legen selv neste gang jeg er der..

Kan jo kjøpe stix på apoteket, og be ham teste seg hjemme...er det stadig vekk utslag på sukker i urinen, skjønner han nok at noe må gjøres...?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 21:46   #14
mertan80
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 63
mertan80 er ny på veien

Sv: Sukker i urinen ... fy-fy?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Kan jo kjøpe stix på apoteket, og be ham teste seg hjemme...er det stadig vekk utslag på sukker i urinen, skjønner han nok at noe må gjøres...?

jaggu..det var smart..skal jeg gjøre ja..hvis de er nøyaktige da?.vet så lite om sånne ting.tenkte at jeg kanskje skulle ta en test hos legen selv..siden jeg er mere overvektig enn han og vi spiser jo det samme

mertan80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: arbo.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kake med Splenda isteden for sukker? Ember Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 15-09-09 15:21
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
er du sukkerslave? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 4 26-01-05 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no