Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Erythritol

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-04-07, 23:58   #26
nomma
Seniormedlem

nomma sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 53
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Erythritol

da har jeg bestillt 2 kilo.. stoler på dere at det er godt gleder meg til å prøve det i mandelbunn..

noen som har prøvd peanøtt kjeks oppskrifta inne på sukrin.no?

"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 08:02   #27
Siljevanilje
Seniormedlem

Siljevanilje sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Jeg bestilte for ikke så lenge siden, mandag tror jeg. hvor lang tid tok d før dere fikk deres pakke?

jeg er på en måte nødt å få min idag. skal lage masse kaker o.l. til konfirmasjon imorgen.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 09:30   #28
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Jupp, her kom svaret!

Lenge leve Mattilsynet, EU direktiver og standarder for krumingen på bananer, bruk av sunne produkter i matvarer, og Jørgen hattemekaker, sier nå jeg... makan...

Vil bare legge til at så vidt jeg har fått kjennskap til, så har de heller ikke slike restriksjoner i Japan, på samme måte som de også bruker Stevia istedet for Aspartam og Cyclamat m.fl. i lettbrus mv.

Må si jeg er glad for at det faktisk er lov å tenke selv jeg... for dette føyer seg bare inn i rekken av ignoranse fra offentlige myndigheter når det gjelder ny kunnskap om mat og kosthold...

.

Glimrende

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 20:07   #29
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje, her.

Jeg bestilte for ikke så lenge siden, mandag tror jeg. hvor lang tid tok d før dere fikk deres pakke?

jeg er på en måte nødt å få min idag. skal lage masse kaker o.l. til konfirmasjon imorgen.

Jeg fikk mine pakker med sukrin i dag! Spiste rømmegrøt med sukrin, kanel og smør sammen med unga... til og med de spiste to porsjoner grøt i dag!!!

Lenge siden jeg hadde kjent den knasinga mellom tenna nå, ja...

Håper du og fikk pakkene dine da, Silje...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 20:30   #30
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Også bestilt sukrin, + en pakke av de andre greian..fiber? Må nå prøve det. Nysgjerrig på alt nytt..
Sukrin har jeg prøvd før, og var veldig fornøyd.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 21:02   #31
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Er det noen her som har prøvd det til baking ? Hører masse lovprising her, men ingen har rappoertert om bakst her inne. Reklamen sier at det tåler varme og kan brukes til baking. Men de jeg kjenner som bruker/har brukt det, (bl.a. en lavkarbo kokk) sier:

Det gir mykere hjemmelaget iskrem enn med andre søtstoff, fordi det har et lavt frysepunkt. De som bruker det bruker 1/3 Erythritol. 1/3 Splenda og 1/3 PolyD i iskremen, det er fordi Erythritol i større mengder krystalliserer seg og der er ikke noe godt i iskrem.

Det sies at det ikke svir/brennes så lett som fruktose, men om man bruker det alene i bakverk (det smelter ved varme), vil det rekrystallisere når det avkjøles fort og på vanlig måte. Det gir ikke et godt resultat på baksten.

De som bruker det i bakverk bruker det sammen med polydextrose OG PolyD som senker kjølingseffekten og gjør at det ikke rekrystalliseres. Det er altså ikke egnet i varmt bakverk om man bruker det alene - mener de ...

Noen ??

Gammel 27-04-07, 21:20   #32
Ziggy
Gjest

Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Nope, har ikke prøvd det i baking annå,fikk det i posten for første gang i dag, men det blir etter hvert.

Bruker jo for det meste krydderkaka som kaffekos, så jeg har ikke det helt store behovet ennå...

Brukte det sammen med kanel på grøt i dag, og kan ikke si at jeg merka noen kjølende effekt, knaste som vanlig sukker, kanskje ikke fullt så søtt, men det passa meg bra.

Skjønner ikke helt det der med at det må blandes med andre søtningsmidler for ikke å krystalisere, for de henger seg jo ikke sammen, men blandes sammen med alt det andre, så at andre søtstoff skal forhindre dette, om det skjer, ja det syns jeg høres litt rart ut.. Skal gi tilbakemelding på mine erfaringer med dette når jeg får bakt litt med det!

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 21:23   #33
dingpot
Seniormedlem

dingpot sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Jeg bestillte på søndag og fikk de i går (torsdag). Var rart å kjenne knasinga igjen, nesten så jeg ikke likte det. Er ikke vandt til søtt og sukker, så det ble nesten helt feil! Haha!

Nå gleder jeg meg bare til å se om det har noen negative effekter på magen min... reagerer med oppblåst og øm mage på alt unntatt stevia, og til dels natreen og splenda. Kommer nok ikke til å spise mer søt mat pga av dette. Produktet er også ganske udrøyt. Leste et sted at det er 40% mindre søtt enn sukker, så det er nok derfor. Skulle prøve det i teen til sambo, og måtte jo ha oppi mange spiseskjeer for at det skulle bli søtt nok for han. Men så funker det visst best i kombinasjon med andre søtstoff, ifl Nilles kokke-venn.

Uansett er det fint med alternativer

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 23:09   #34
mrfree
Medlem

mrfree sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Alder: 41
mrfree er på en erverdig vei

virker laxerende ved for store inntak

--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-07, 23:52   #35
Ziggy
Gjest

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

virker laxerende ved for store inntak

Bygger du det på egne erfaringer?

.

Gammel 28-04-07, 00:05   #36
Ziggy
Gjest

Her er forøvrig sitat fra Mat og Helse 03/07

Sitat:

Tekst Dag Viljen Poleszynski

... Den ”nye” sukkerarten kalles erytritol og tilhører familien sukkeralkoholer, hvor vi bl.a. også finner isomalt, laktitol, maltitol, mannitol, sorbitol og xylitol. Sukkeralkoholer har til felles at de ikke skader tennene og ikke absorberes så lett i tarmkanalen. De kan derfor gi diaré om man inntar mye av dem...

...Erytritol gir imidlertid ikke diaré fordi molekylet er så lite at det lett absorberes over tarmslimhinna. Det transporteres inn i blodet, men siden det ikke kan brytes ned av våre enzymsystemer, oppfører erytritol seg annerledes enn andre sukkerarter i kroppen. I stedet for å omdannes til fett, melkesyre eller å nedbrytes for å danne ATP, blir over 90 prosent skilt uendret ut i urinen...

Her er forsåvidt en link til hele artikkelen...

http://www.matoghelse.no/erytritol-s...221-48598.html

.

Gammel 28-04-07, 07:58   #37
Siljevanilje
Seniormedlem

Siljevanilje sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

jeg synes faktisk at det smaka litt rart. pakkene kom i tide. så nå spiser jeg morgen-rømmegrøt i mangel på fløte til smørgrøt.

har ikke bestemt meg om jeg liker smaken eller ei.

kjente heller ikke noe knasing :P

har jeg fått feil montro? ( det sto sukrin på pakka)

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-07, 08:46   #38
Ziggy
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje, her.

jeg synes faktisk at det smaka litt rart. pakkene kom i tide. så nå spiser jeg morgen-rømmegrøt i mangel på fløte til smørgrøt.

har ikke bestemt meg om jeg liker smaken eller ei.

kjente heller ikke noe knasing :P

har jeg fått feil montro? ( det sto sukrin på pakka)

Det var rart... mitt "knaste" som bare det når jeg spiste det på grøten da.

Mitt smakte nå som... ja sukker... kanskje ikke like søtt, med dog, sukker, så det der var rart...

Nå har jeg ikke for vane å spise sukker, men skal sjekke det litt senere.

Ellers skal småttisene og jeg lage pannekaka mi med ketolysemixen i mårrå, og da skal vi alle ha sukrin på... gleder meg til det, ja!!!

.

Gammel 16-09-07, 22:59   #39
wander
Medlem

wander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Tar og drar fram denne gamle tråden jeg...

Nille, jeg vet ikke om du har fått svar andre steder om det du lurte på med Sukrin i bakverk?

Vel, jeg har bakt med Sukrin. Og jeg likte det ikke spesielt godt. Det var godt på smak, men det var en ekkel ettervirkning på det. Det smakte sterkt, på en måte. Akkurat som det sved i munnen.

Jeg laget kakebunn og sjokoladeboller og kokosboller med sjokolade på (det ble godt forresten.)

Jeg har fortsatt igjen Sukrin, og jeg får mer snart av ei venninne som har kjøpt for meg, så jeg kommer til å fortsette å eksprimentere. Kanskje bruke litt mindre mengder (jeg brukte ca halvparten av hva jeg ville brukt hvis det var vanlig sukker)

Gammel 17-09-07, 07:46   #40
Nena
Seniormedlem

Nena sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Prøvde sukrin i en oppskrift på syltede kantareller - det ble IKKE bra, siden sukrinen etter hvert krystalliserte ut i eddikløsningen - hadde ikke akkurat tenkt meg kandisert sopp . Så jeg tror ganske enkelt at man bare må være litt dristig og prøve seg fram her..noe går bra, andre ting blir ikke fullt så bra!

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Splenda el natreen? tess81 Generell ernæringsdebatt 43 20-03-11 18:28
Ny sukkererstatning på det norske markedet sol-cellen Lavkarbo generelt 53 29-11-07 20:02

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.