Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 24-05-07, 10:44   #26
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Ideen om at det er viktig med karbohydrater etter trening er basert på en feilaktig oppfatning om at man til enhver tid må ha fulle glykogenlager. I tillegg er det vanlig med argumenter som at insulin er anabolt og stopper nedbrytningen av musklene etter trening, og at insulin fører protein inn i musklene. Begge deler er egentlig uvesentlig. Et vanlig lavkarbomåltid stopper også nedbrytning av musklene, og rett etter en treningsøkt vil protein kunne føres inn i musklene uten tilgjengelig insulin.

Altså er hva man spiser etter trening litt hipp som happ. Ikke begynn å tenk på karbohydrater etter trening hvis du går lavkarbo i alle fall.

Gammel 24-05-07, 15:26   #27
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

3. Slanking uten trening vil føre til "falskt" vekttap, reduksjon av muskler kan føre til redusert helse.

Ved kaloritelleing gjpr den det, men alt jeg har lest om lavkarbo hevder at man beholder musklene og ikke mister muskelmasse som ved andre dietter.

Gammel 24-05-07, 16:19   #28
themonk
Medlem

themonk sin avatar

themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ved kaloritelleing gjpr den det, men alt jeg har lest om lavkarbo hevder at man beholder musklene og ikke mister muskelmasse som ved andre dietter.

Riktig. Lavkarbo bidrar til en gunstig hormonbalanse, som gjør at man beholder eller øker muskelmassen uten trening.

Gammel 24-05-07, 16:24   #29
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Ideen om at det er viktig med karbohydrater etter trening er basert på en feilaktig oppfatning om at man til enhver tid må ha fulle glykogenlager. I tillegg er det vanlig med argumenter som at insulin er anabolt og stopper nedbrytningen av musklene etter trening, og at insulin fører protein inn i musklene. Begge deler er egentlig uvesentlig. Et vanlig lavkarbomåltid stopper også nedbrytning av musklene, og rett etter en treningsøkt vil protein kunne føres inn i musklene uten tilgjengelig insulin.

Altså er hva man spiser etter trening litt hipp som happ. Ikke begynn å tenk på karbohydrater etter trening hvis du går lavkarbo i alle fall.

Godt å høre. Da var jeg altså ikke helt på villspor.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 17:12   #30
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Godt å lese noe fornuftig etter alt sprøytet som er fremsatt i denne tråden.

F.eks. noe slikt som å anbefale en som har 50 kg overvekt å begynne å jogge...

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 17:50   #31
BiB
Seniormedlem

BiB sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 58
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Jeg har i utgangspunktet ingen peiling på din situasjon eller hvordan veldig overvektige mennesker reagerer på trening eller hvor farlig det kan være.

Men når det er sagt, så vil jeg si du skyter deg selv i foten. Hvis du er såpass overvektig så bør du definitivt starte fysisk aktivitet og trening med en gang. Dette vil øke forbrenning din, det vil aksellerer vektreduksjonen og det vil styrke kroppen din slik at du kanskje unngår belastningsskader i andre sammenhenger (som f.eks. jobb).

Kamerat av meg var veldig overvektig, han trener nå knallhardt og spiser veldig sunt og riktig. Det er helt utrolig hvor stor forandring han hatt og jeg er importert over ham, og det har skjedd over relativt kort tid.

Du bør komme i gang med dette allerede imorgen. Kjøp deg noen vekter som du kan ha liggende hjemme, men aller helst få deg abonnement på et treningssenter. Det gjør at du får fokusert treningen bedre og det er inspirerende med andre rundt deg. Hvis ikke du har penger, så start med å gå/jogge litt, alt annet enn å vente. Kom igjen! Håper du holder oss oppdatert og håper du kommer igang, vil veldig gjerne høre hvordan det går.

Ja, ja, med fare for å legge for stor vekt på det du sier; Det er lett å falle for fristelsen til å bruke egne referanserammer når man skal ta stilling til hva man tror fungerer for andre. Å starte på treningssenter vil overhodet ikke inspirere meg, og heller ikke bidra til mer fokusert trening (er heller ikke riktig sikker på om du her mener fokusert i fht frekvens, innhold, motivasjon eller annet). Å komme i en situasjon der de aller, aller fleste andre er i en helt annen form (både i fht størrelse og utholdenhet) vil bare forsterke min følelse av å være annerledes og komme til kort. Det har aldri trigget konkurranseinstinktet hos meg, men heller fungert som en skikkelig turn-off.

Når det er sagt, lever jeg ikke et liv i total passivitet. Det jeg sa var at " venter til jeg er litt lettere før det blir innsats som kan kalles trening." Jeg går gjerne i trapper, 6 etg opp på hoteller på jobbreise er helt greit, å sykle med familien på søndagstur det samme, når jeg løper etter bussen er det helt uten redsel eller fare for å "falle om", men jeg er ingen langdistanseløper. Jeg driver heller ikke noen organisert form for styrketrening, men å bære 5-åringen (rundt 20 kg) i armene leeeeenge går helt greit, og et aktivt sex-liv sørger for kondistrening.

Jeg er selvfølgelig ikke stolt av å ha vært så tykk som jeg var på det meste, men også legen min sier jeg skal vente litt og holde meg til det aktivitetsrepertoaret jeg har, og bare øke mengden sakte men sikkert, til jeg føler meg vel nok til å ta steget inn i mer organiserte former for trening.

mvh meg

BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 18:09   #32
Sondre
Medlem

Sondre sin avatar

Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Hadde egentlig regnet med at jeg hatt sagt mitt siste ord i denne tråden men vil bare komme med noen raske kommentarer.

1. En person vil aldri klare å gjøre mer fysisk aktivitet enn hva man klarer og tåler. Personer som er 50kg overvektig klarer kanskje ikke å jogge, men det er heller ikke budskapet eller anbefaling. Anbefalingen er å inkludere så mye fysisk aktivitet som er mulig, til man kommer opp på et nivå hvor man kan drive aktiv trening.

2. Føler at betydningen av fysisk aktivitet og trening blir litt gjemt bort i kommetarene her, uansett hvilken diett man bruker for å slanke seg, så er trening også viktig. Kanskje vi har litt dårlig kommunikasjon på forumet her og at vi ikke har helt klarhet i hva som er økt fysisk aktivitet og trening. Økt fysisk aktivitet er fundamentalt nødvendig og hvis man klarer trening så er det veldig positivt.

Kula, håper ikke du fortsatt mener at det jeg sier er sprøyt. Jeg håper også at themonk har tenkt/skrevet veldig feil når han sier at diett alene vil øke muskelmassen.

Til slutt vil jeg bare kommentere at hva man spiser etter trening er ikke hipp som happ. Vi reagerer alle veldig forskjellig og man må lytte til kroppen sin. Det viktigste er at man får i seg næring fort etter trening, og at man spiser rikelig og riktig i timene som følger etter trening.

Carisma, det finnes mange former for lavkarbo dietter, min egen består av mer proteiner mens andres består av mer fett. Lavkarbo i seg selv er ikke en beskyttelse mot å unngå muskeltap, eller er det? Du har sikkert rett at undersøkelsen gikk på kaloritelling, noe som ingen bør følge

Budskapet mitt var heller ikke at karbohydrater er nødvendig ved trening, men at mange års erfaringer fra professjonelle, undersøkelser og personlig erfaring tilsier positive effekter av det (jeg skal prøve noen uker uten karbohydrater etter trening nå, men jeg er ikke i ketose og jeg får ikke i meg nok fett, så det spøker...). Jeg prøver bare å si, ikke dropp treningen uansett hva du gjør

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 18:22   #33
Sondre
Medlem

Sondre sin avatar

Opprinnelig lagt inn av BiB, her.

Ja, ja, med fare for å legge for stor vekt på det du sier; Det er lett å falle for fristelsen til å bruke egne referanserammer når man skal ta stilling til hva man tror fungerer for andre. Å starte på treningssenter vil overhodet ikke inspirere meg, og heller ikke bidra til mer fokusert trening (er heller ikke riktig sikker på om du her mener fokusert i fht frekvens, innhold, motivasjon eller annet). Å komme i en situasjon der de aller, aller fleste andre er i en helt annen form (både i fht størrelse og utholdenhet) vil bare forsterke min følelse av å være annerledes og komme til kort. Det har aldri trigget konkurranseinstinktet hos meg, men heller fungert som en skikkelig turn-off.

Når det er sagt, lever jeg ikke et liv i total passivitet. Det jeg sa var at " venter til jeg er litt lettere før det blir innsats som kan kalles trening." Jeg går gjerne i trapper, 6 etg opp på hoteller på jobbreise er helt greit, å sykle med familien på søndagstur det samme, når jeg løper etter bussen er det helt uten redsel eller fare for å "falle om", men jeg er ingen langdistanseløper. Jeg driver heller ikke noen organisert form for styrketrening, men å bære 5-åringen (rundt 20 kg) i armene leeeeenge går helt greit, og et aktivt sex-liv sørger for kondistrening.

Jeg er selvfølgelig ikke stolt av å ha vært så tykk som jeg var på det meste, men også legen min sier jeg skal vente litt og holde meg til det aktivitetsrepertoaret jeg har, og bare øke mengden sakte men sikkert, til jeg føler meg vel nok til å ta steget inn i mer organiserte former for trening.

mvh meg

Høres jo veldig bra ut, lykke til videre! Jeg er ingen lege og vil ikke komme med skadelig anbefalinger, men jeg ville vurdert å oppsøke andre som kanskje har mer kompetanse rundt dette da jeg ikke tror de fleste allmennlegene har de beste forutsetningene rundt dette. Noen har jo spesialisert seg på akkurat slikt, men det gjelder nok færreste. Men jeg kjenner ikke mange leger, så jeg er en dårlig referanse, jeg bare forslår å kanskje undersøke eksperter/andre.

Legen sin jobb er å behandle sykdommer og symptomer når dem først har oppstått. Det er først når man har blitt syk at man oppsøker leger, og da kan de være effektive og raske. Men har man kommet så langt, så har man mishandlet kroppen sin over lengre tid og man må gjøre endringer, ofte drastiske, for å komme tilbake på riktig spor.

(Ikke ta alt jeg sier helt konkret og direkte, jeg setter ting litt på spissen for å få frem ett poeng. Det er mange som får akutte sykdommer som man ikke er årsak i selv, men mye er man skyld i selv.)

Angående treningsenter og "turn-off" så er det mange ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for deg. Gå på tidspunkter som er dedikert til f.eks. barnefamilier, gå på tidspunkter hvor det er lite folk, m.m.. Det viktigste tror jeg er å komme bort hjemmenfra når man skal "trene", om det bare er å gå en tur eller andre ting.

Noe av poenget med treningsenter er kostnader. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe dyre treningsmaskiner som de har hjemme, og det er mange typer øvelser som er mye lettere ved å bruke maskiner og utstyr, som du ikke får til like lett hjemme. Har vært borte i billig treningsutstyr til hjemmet og det er veldig kjedelig og gjør ting mindre behagelig og tyngre, men bedre enn ingenting så klart!

Til slutt, så har du jo ikke blitt 50kg overvekt uten at du selv er skyld i det og det er fantastisk bra at du ønsker å gjøre noe med det! Men det jeg reagerte litt på, er at du ikke kommer til å øke de fysiske aktivitene du har nå, hvorfor skal du ikke det? Du vet bedre enn legen din hva du selv tåler, og hvis du har blitt 50kg overvektig med dine nåværende aktiviter, så tilsier det jo at du bør øke det, sammen med en optimal diett. Men dette er bare mine råd, jeg kan gjerne ta feil...

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 18:35   #34
Sondre
Medlem

Sondre sin avatar

Jeg følger ingen av rådene min lege har gitt meg. Hadde jeg gjort det ville jeg:

- Vært overvektig.
- Vært mer utsatt for mange typer kreft.
- Vært mer utsatt for ryggproblemer igjen.
- Mindre energi.
- Mer deprimert.
- Redusert livskvalitet.
- Kortere liv.
- Oftere syk.

Men det er MEG, og MIN lege. Sier bare at du ikke alltid skal stole på autoriteter; ved hjelp av Internet kan man lære mye på egenhånd idag.

Gammel 24-05-07, 18:53   #35
Fru R
Medlem

Fru R sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Veldig nær Bergen
Alder: 50
Fru R har en fantastisk aura rundt segFru R har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Godt å lese noe fornuftig etter alt sprøytet som er fremsatt i denne tråden.

F.eks. noe slikt som å anbefale en som har 50 kg overvekt å begynne å jogge...

-

Det var godt og se at det er flere enn meg som tenkte dette...

Og Sondre, du kommer kanskje litt sterkt ut eller ??

Vi er Gudsjelov forskjellige alle sammen

Og jeg skal ikke jogge på en god stund ennå

Gammel 24-05-07, 18:59   #36
BiB
Seniormedlem

BiB sin avatar

BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Høres jo veldig bra ut, lykke til videre! Jeg er ingen lege og vil ikke komme med skadelig anbefalinger, men jeg ville vurdert å oppsøke andre som kanskje har mer kompetanse rundt dette da jeg ikke tror de fleste allmennlegene har de beste forutsetningene rundt dette. Noen har jo spesialisert seg på akkurat slikt, men det gjelder nok færreste. Men jeg kjenner ikke mange leger, så jeg er en dårlig referanse, jeg bare forslår å kanskje undersøke eksperter/andre.

Legen sin jobb er å behandle sykdommer og symptomer når dem først har oppstått. Det er først når man har blitt syk at man oppsøker leger, og da kan de være effektive og raske. Men har man kommet så langt, så har man mishandlet kroppen sin over lengre tid og man må gjøre endringer, ofte drastiske, for å komme tilbake på riktig spor.

(Ikke ta alt jeg sier helt konkret og direkte, jeg setter ting litt på spissen for å få frem ett poeng. Det er mange som får akutte sykdommer som man ikke er årsak i selv, men mye er man skyld i selv.)

Angående treningsenter og "turn-off" så er det mange ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for deg. Gå på tidspunkter som er dedikert til f.eks. barnefamilier, gå på tidspunkter hvor det er lite folk, m.m.. Det viktigste tror jeg er å komme bort hjemmenfra når man skal "trene", om det bare er å gå en tur eller andre ting.

Noe av poenget med treningsenter er kostnader. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe dyre treningsmaskiner som de har hjemme, og det er mange typer øvelser som er mye lettere ved å bruke maskiner og utstyr, som du ikke får til like lett hjemme. Har vært borte i billig treningsutstyr til hjemmet og det er veldig kjedelig og gjør ting mindre behagelig og tyngre, men bedre enn ingenting så klart!

Til slutt, så har du jo ikke blitt 50kg overvekt uten at du selv er skyld i det og det er fantastisk bra at du ønsker å gjøre noe med det! Men det jeg reagerte litt på, er at du ikke kommer til å øke de fysiske aktivitene du har nå, hvorfor skal du ikke det? Du vet bedre enn legen din hva du selv tåler, og hvis du har blitt 50kg overvektig med dine nåværende aktiviter, så tilsier det jo at du bør øke det, sammen med en optimal diett. Men dette er bare mine råd, jeg kan gjerne ta feil...

Føler jeg bare må komme med en liten kommentar; Legen min vet selvsagt mer enn deg om meg om min helse. Jeg hviler i full visshet om at han er den rette legen for meg, og at han tar kvalifiserte avgjørelser. Hans mål er identisk med mitt: Få meg ned i 70 kg, med gode blodverdier og styrket både fysisk og psykisk. Dette inkluderer selvsagt MOSJON, men per dags dato ikke det jeg definerer som TRENING, jeg har forsøkt å få frem at det er en distinksjon der, men kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg strekker meg hver dag litt lenger ennn hva jeg synes er "uanstrengende", men kaller det fortsatt ikke trening.

Mht treningssenter: Jeg vil ikke, selv ikke på tider da det er lite folk el spes grupper, føle meg mindre avvikende. En dame på rundt 120 kg ruver fortsatt godt i terrenget. Og siden 25 kg alt er blitt borte, er det mye som henger og disser. Og ja, tross overvekten har jeg alltid vært forfengelig. Mye som lar seg kamuflere i vanlige klær er umulig i treningsklær. Jeg får nøye meg m naturen, sykkelen, senga og gubben.

Avslutningsvis har jeg lyst til å si at du er i din fulle rett til å tenke at jeg er skyld i min overvekt. Jeg velger å si det slik at jeg deler ansvaret for den med Statens Ernæringsråd, Grete R og LIBRA, jeg har i mange år fulgt deres anbefalinger, mer eller mindre fullt ut. Jeg har aldri hatt innslag av potetgull, sjokolade, brus etc i mitt kosthold, men spist sk "vanlig norsk mat" (grovt brød med magert pålegg), samt mye internasjonal mat til middag (wok m ris, pasta og pizza av grovt mel og m mager ost), totalavholdene i fht alkohol, så heller ikke det har vært en fedmekilde. Imidlertid begynte kiloene å renne av da jeg valgt lavkarbo, og det har jeg tenkt å holde meg til resten av livet.

ps; det var 75 kg for mye på det meste, 25 har gått tapt siden 1.november. Jeg har "ønsket å gjøre noe med det" (som du sier) siden jeg var 13 år og ca 4 kg over sk normalvekt. Siden jeg er 40 nå, betyr det 27 år med vilje, men feil kunnskap om hva som fungerer for meg.

mvh

Gammel 24-05-07, 19:19   #37
Sondre
Medlem

Sondre sin avatar

Føler jeg bare må komme med en liten kommentar; Legen min vet selvsagt mer enn deg om meg om min helse. Jeg hviler i full visshet om at han er den rette legen for meg, og at han tar kvalifiserte avgjørelser. Hans mål er identisk med mitt: Få meg ned i 70 kg, med gode blodverdier og styrket både fysisk og psykisk. Dette inkluderer selvsagt MOSJON, men per dags dato ikke det jeg definerer som TRENING, jeg har forsøkt å få frem at det er en distinksjon der, men kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg strekker meg hver dag litt lenger ennn hva jeg synes er "uanstrengende", men kaller det fortsatt ikke trening.

Mht treningssenter: Jeg vil ikke, selv ikke på tider da det er lite folk el spes grupper, føle meg mindre avvikende. En dame på rundt 120 kg ruver fortsatt godt i terrenget. Og siden 25 kg alt er blitt borte, er det mye som henger og disser. Og ja, tross overvekten har jeg alltid vært forfengelig. Mye som lar seg kamuflere i vanlige klær er umulig i treningsklær. Jeg får nøye meg m naturen, sykkelen, senga og gubben.

Avslutningsvis har jeg lyst til å si at du er i din fulle rett til å tenke at jeg er skyld i min overvekt. Jeg velger å si det slik at jeg deler ansvaret for den med Statens Ernæringsråd, Grete R og LIBRA, jeg har i mange år fulgt deres anbefalinger, mer eller mindre fullt ut. Jeg har aldri hatt innslag av potetgull, sjokolade, brus etc i mitt kosthold, men spist sk "vanlig norsk mat" (grovt brød med magert pålegg), samt mye internasjonal mat til middag (wok m ris, pasta og pizza av grovt mel og m mager ost), totalavholdene i fht alkohol, så heller ikke det har vært en fedmekilde. Imidlertid begynte kiloene å renne av da jeg valgt lavkarbo, og det har jeg tenkt å holde meg til resten av livet.

ps; det var 75 kg for mye på det meste, 25 har gått tapt siden 1.november. Jeg har "ønsket å gjøre noe med det" (som du sier) siden jeg var 13 år og ca 4 kg over sk normalvekt. Siden jeg er 40 nå, betyr det 27 år med vilje, men feil kunnskap om hva som fungerer for meg.

mvh

Alt dette høres veldig bra ut BiB! Det er klart at legen din kjenner deg mye bedre enn meg, jeg sier ikke noe annet. Det jeg sier er også mer generelt og ikke nødvengivis rettet direkte til deg, jeg liker bare å si mine meninger og hvis noen får nytte av dem så er det kjempeflott.

Du har hatt flott fremgang så langt og ønsker deg lykke til videre. Du har helt rett at definisjoner går litt omhverandre her. Mosjon (fysisk aktivitet) er som jeg har sagt litt før i tråden og som du sier, helt essensielt å beholde og helst øke så mye man kan. Trening kommer med tiden når kroppen og situasjonen takler det.

Som jeg også sier, man må ikke stole blindt på autoriteter. Statens Ernæringsråd har alltid vært trege med å oppdatere informasjonen etter ny kunnskap som har kommet. Rådene deres er også veldig generelle og vil som du nevner, ha helt forskjellige effekt på mennesker. Enkelte har det greit, mens andre går kanskje opp i vekt. Jeg mener at staten og det offentlige gjør altfor lite for å sikre menneskers helse og dette er veldig tragisk. Dette er spesielt tragisk i disse dager hvor mennesker lever lengre og lengre. Det er viktig at eldre mennesker holder seg sunne og friske, ikke bare for egen del, men også fordi dem blir en enorm kostnad for felleskapet hvis kroppen begynner å feile.

Jeg reagerer alltid på de idiotiske slankedebattene som er på TV. Det eneste de gjør er å krangle om idiotiske prinsipper og ingen kommer med gode, generelle råd som vil hjelpe mange mennesker.

Som du også nevner, du har hatt viljen men metoden har ikke fungert. Det er viktig at man er åpen for endringer i livet sitt for å kunne vedlikeholde et vekttap, det er alltid synd på dem som ikke klarer å holde seg og vi får gjøre hva vi kan for å støtte !

Gammel 24-05-07, 19:56   #38
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Jeg håper også at themonk har tenkt/skrevet veldig feil når han sier at diett alene vil øke muskelmassen.

Nei. Det er ikke feil. Det er veldig logisk og veldig naturlig.

Det betyr allikevel ikke at jeg fraråder trening. Spesielt styrketrening har helsemessige fordeler som man ikke kan oppnå kun gjennom en bra diett. De som har muligheten til det bør absolutt trene.

...men herregud så kjedelig det er.

Gammel 24-05-07, 20:54   #39
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Mht treningssenter: Jeg vil ikke, selv ikke på tider da det er lite folk el spes grupper, føle meg mindre avvikende. En dame på rundt 120 kg ruver fortsatt godt i terrenget. Og siden 25 kg alt er blitt borte, er det mye som henger og disser. Og ja, tross overvekten har jeg alltid vært forfengelig. Mye som lar seg kamuflere i vanlige klær er umulig i treningsklær.

Nja, si ikke det, de har endel treningsklær på HM BiB-avdelingen
Forøvrig skjønner jeg veldig godt det du sier, men jeg vil også si at ting er hva man gjør det til. Jeg veier mange kilo for mye, uten at jeg ønsker å definere hvor mange (tickeren er kun delmål 1...) og jeg har i perioder (da jeg veide mindre enn nå) latt meg stoppe av min egen tankegang og overbevisning. Men så tenkte jeg at jeg har alltid elsket å trene, og vært aktiv siden jeg var liten (og likevel... go figure! ) Så jeg overvant min egen redsel og kilofokus og kom meg på treningssenter. Som med mye annet har jo inspirasjonen kommet og gått (mye gått de siste par åra...), men jeg har stort sett svømt, trent spinning og i høst noe vannaerobic. Og jeg må si at hverken på svømming eller vannaerobic var jeg alene om å være stor, det var heller de små tynne som skilte seg ut. Og på spinninga er jeg heller ikke den største, eller hvertfall ikke aleine om det.
Jeg prøver ikke å si at du skal på senter, men jeg bare prøver å si at ikke la en forutintatt mening du selv har gjort deg opp ødelegge for noen muligheter! Enten det er på trening eller andre ting man dropper fordi man føler seg utenfor og for stor. Det er alltid mest en selv som tenker på det! Og er man avslappa til det selv blir andre det også.

Gammel 24-05-07, 20:55   #40
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Ikke hvis man finner en bra time med god veileder og spenstig musikk for eksempel

Gammel 24-05-07, 21:09   #41
BiB
Seniormedlem

BiB sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nja, si ikke det, de har endel treningsklær på HM BiB-avdelingen
Forøvrig skjønner jeg veldig godt det du sier, men jeg vil også si at ting er hva man gjør det til. Jeg veier mange kilo for mye, uten at jeg ønsker å definere hvor mange (tickeren er kun delmål 1...) og jeg har i perioder (da jeg veide mindre enn nå) latt meg stoppe av min egen tankegang og overbevisning. Men så tenkte jeg at jeg har alltid elsket å trene, og vært aktiv siden jeg var liten (og likevel... go figure! ) Så jeg overvant min egen redsel og kilofokus og kom meg på treningssenter. Som med mye annet har jo inspirasjonen kommet og gått (mye gått de siste par åra...), men jeg har stort sett svømt, trent spinning og i høst noe vannaerobic. Og jeg må si at hverken på svømming eller vannaerobic var jeg alene om å være stor, det var heller de små tynne som skilte seg ut. Og på spinninga er jeg heller ikke den største, eller hvertfall ikke aleine om det.
Jeg prøver ikke å si at du skal på senter, men jeg bare prøver å si at ikke la en forutintatt mening du selv har gjort deg opp ødelegge for noen muligheter! Enten det er på trening eller andre ting man dropper fordi man føler seg utenfor og for stor. Det er alltid mest en selv som tenker på det! Og er man avslappa til det selv blir andre det også.

Det er viktig det du sier om ikke å la seg stoppe av hvordan man ser på seg selv. På mange områder driter jeg i det, feks basseng og strand, hvor jeg i den forstand viser langt mer av kroppen enn på treningsstudio. Det er bare at det minner meg så utrolig mye om en arena jeg bare forbinder med nederlag, gymsalen på ungdomsskolen. Dette gikk i bunn og grunn ikke opp for meg før nå, så takk for innspill som har ført til økt selvinnsikt

Som mamma har jeg alltid vært opptatt av at min overvekt ikke skal føre til at ungene mister fritidsaktiviteter, derfor hever jeg meg over både blikk og hvisking, selv eksplisitte kommentarer. Kanskje jeg tar opp Yoga på SATS igjen, det var i bunn og grunn ganske ok, og det var bare 3 øvelser jeg ikke fiksa (og her er vi inne på ok en kjerne i vegringa, jeg vil i bunn og grunn beherske ting før jeg har lært dem, HATER å ikke fikse ting, og er nok mer enn redd for å føle meg dum for ikke klare og henge med).

mvh
ps, og boksing er gøy!!

Gammel 24-05-07, 22:10   #42
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Det er viktig det du sier om ikke å la seg stoppe av hvordan man ser på seg selv. På mange områder driter jeg i det, feks basseng og strand, hvor jeg i den forstand viser langt mer av kroppen enn på treningsstudio. Det er bare at det minner meg så utrolig mye om en arena jeg bare forbinder med nederlag, gymsalen på ungdomsskolen. Dette gikk i bunn og grunn ikke opp for meg før nå, så takk for innspill som har ført til økt selvinnsikt

Som mamma har jeg alltid vært opptatt av at min overvekt ikke skal føre til at ungene mister fritidsaktiviteter, derfor hever jeg meg over både blikk og hvisking, selv eksplisitte kommentarer. Kanskje jeg tar opp Yoga på SATS igjen, det var i bunn og grunn ganske ok, og det var bare 3 øvelser jeg ikke fiksa (og her er vi inne på ok en kjerne i vegringa, jeg vil i bunn og grunn beherske ting før jeg har lært dem, HATER å ikke fikse ting, og er nok mer enn redd for å føle meg dum for ikke klare og henge med).

mvh
ps, og boksing er gøy!!

Må si du virker veldig reflektert og har en sunn holdning til dette.

Vi lærer jo av å leve i vår egen kropp. Som sagt, så tror jeg at motivasjonen og evnen til fysisk aktivitet vil øke på lavkarbo, også helt uavhengig av vekttap. Det skjedde jo med meg, som ikke slanker meg, så det er vel mest den delen jeg er interessert i. Men jeg begynte med moderat mosjon. Og har økt hvor mye jeg beveger meg og trener sakte men sikkert.

Fysioterapeuten jeg trener hos for ryggen er fornøyd. Jeg er fornøyd.
Så hvorfor skal jeg høre på treningseksperter som bygger all sin tankegang på at karbohydrater er nødvendig, og at alle må spise lav-fett og lavkalori for å gå ned i vekt? De samme som sier at en må drive hard fysisk trening, som ikke er godt for meg?

For noen er det godt, men ikke for alle.

Gammel 25-05-07, 09:24   #43
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg håper også at themonk har tenkt/skrevet veldig feil når han sier at diett alene vil øke muskelmassen.

Jeg mener bestemt å ha lest mange steder at dette skyldes økt cellefornyelse pga økt inntak av proteiner. Themonk??
Correct me if I'm wrong

Kanskje jeg tar opp Yoga på SATS igjen, det var i bunn og grunn ganske ok, og det var bare 3 øvelser jeg ikke fiksa (og her er vi inne på ok en kjerne i vegringa, jeg vil i bunn og grunn beherske ting før jeg har lært dem, HATER å ikke fikse ting, og er nok mer enn redd for å føle meg dum for ikke klare og henge med).

mvh
ps, og boksing er gøy!!

Hepp! Her har jeg en sånn gladopplevelse. Har trent yoga i flere år, men mange av øvelsene gikk sånn halvveis. Blant annet klarte jeg ikke å få hodet i bakken på yoga mudra, og trodde det skyldtes at jeg ikke var myk nok.. Men etter at jeg begynte på Atkins og fikk kickstarta forbrenninga igjen, og ikke minst tilfeldigvis var nyoperert på samme tid, sånn at jeg måtte legge yogaen på hylla et par uker, så gikk plutselig hodet rett i bakken, og da var magen min sju cm mindre! Det vil si; jeg kom ikke helt ned fordi magen var i veien.
Det er når sånne ting skjer, at man inspireres til å fortsette! Yoga er kjempefint, og IKKE MINST lystbetont!

Må ellers nevne at jeg synes du har en kjempefin holdning til det du gjør, og du skriver og forteller veldig godt og reflektert om det.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 09:34   #44
Bulldog
Gjest

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg mener bestemt å ha lest mange steder at dette skyldes økt cellefornyelse pga økt inntak av proteiner. Themonk??
Correct me if I'm wrong

Det er nok helt sikkert en del av bildet, men jeg tror mangelen på svingninger i blodsukkeret er hovedårsaken. Man går liksom aldri "tom", så musklene har tilgang på næring hele tiden.

Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 09:36   #45
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Det er nok helt sikkert en del av bildet, men jeg tror mangelen på svingninger i blodsukkeret er hovedårsaken. Man går liksom aldri "tom", så musklene har tilgang på næring hele tiden.

Nice! Takk for lærerikt innspill!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 25-05-07, 13:46   #46
Begod
Seniormedlem

Begod sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 56
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Og ikke minst så har man så mye protein i kosten at det er mulig for musklene å vokse. Når man har 50 kg overvekt så vil jeg karakterisere all bevegelse som styrketrening.

Gammel 25-05-07, 13:49   #47
Bulldog
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Begod, her.

Når man har 50 kg overvekt så vil jeg karakterisere all bevegelse som styrketrening.

Godt poeng...

Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:34   #48
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Å trekke inn iform.no blir veldig useriøst mener jeg da de er typiske fettmotstandere og "elsker" karbohydrater, riktignok litt mindre resrektive de siste årene men langt i fra noen lavkarbere. Her inne bør man trekke frem de som er positive til lavkarbo som eventuelle kilder.

BiB:
Jeg er enig med deg. Du trenger ikke noen trening når du går på en så effektiv kost for fettsmelting som lavkarbo. Vent til du har nådd målet evt. er ca. 10 kg fra. Jeg vil også trekke frem boksing som meget bra trening som også er moro. Samt styrketrening, tennis, og badmington. Styrketrening er kanskje ikke fullt så moro men veldig effektivt. Jogging er ut! Å gå er heller ikke noe effektiv trening og ikke noe for vektnedgang. Men å gå tur for å få frisk luft og se naturen. Det er sunt og bra for helsa.

Og det er sant som sies at lavkarbo gjør at man øker i muskelmasse uten å trene noe som helst. Og med lavkarbo mener jeg max 50-60 g karbohydrater pr. dag.
Se på hannløven, den spiser bare kjøtt og sover nesten hele tiden. Den trener ikke i det hele tatt. Men sjekk den kroppen da! Masse muskler og ikke noe fett på den kroppen. Det burde flere tenke på.

Gammel 25-05-07, 23:28   #49
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Du har et poeng, DJW; men ikke glem at løven bare lever i fjorten til tjue år da.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-05-07, 00:13   #50
Tussa
Seniormedlem

Tussa sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Nei, det er ikke kjedelig. Det er deilig!

Men det er viktig å finne den form for trening man liker. Det finnes jo mye å velge mellom.

Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lite karbo gjør meg ukonsentrert Thorwald Spørsmål og svar 17 09-02-07 10:52
Karbo i Cola light? Titti Spørsmål og svar 4 08-11-06 08:09

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:12.