Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Nå skjønner jeg ingenting, mannen min som ikke spiser ketogen kost får utslag på stix

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-08-07, 15:16   #1
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys
Question

Nå skjønner jeg ingenting, mannen min som ikke spiser ketogen kost får utslag på stix

I går fikk jeg mannen min (som absolutt ikke slanker seg. Han spiser masse av alt. Fett, karbo, proteiner. Snaks og søtsaker hver dag...) til å ta en ketostix bare for skøys skyld. Og tror du jammen ikke det var utslag på han også? Hmm. Hva skal det bety nå?
Er han liksom i ketose han også?
Målte to ganger på forskjellige tidspunkt...

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 15:25   #2
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: HÆ???? Nå skjønner jeg INGEN ting!!!?

Kommer litt an på hva han har spist et par timer før han testet seg, kanskje. Eller det kan være noe feil med stixen?

Flere forslag har ikke jeg.

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 16:01   #3
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: HÆ???? Nå skjønner jeg INGEN ting!!!?

Den dagen hadde han spist 5 skiver brøt til frokost, fin baguette med eggesalat til lunch, trøndersodd med poteter til middag, multer og bringebær med seterrømme, sukker og vaniljekrem til dessert, rundtykker med kjøttpålegg til kvelds. Og noe potetgull med dipp, smågodt og sjokkis. Ikke akkurat ketolysekost. Stixene er nesten helt nyåpnet, og de gir meg forskjellig farge utslag så de skal jo i teorien funke.
Fatter ingen ting jeg.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 16:03   #4
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: HÆ???? Nå skjønner jeg INGEN ting!!!?

Har han spist mye fett like før han testet, så er det sikkert det som har slått ut.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 17:12   #5
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: HÆ???? Nå skjønner jeg INGEN ting!!!?

Vel, hverken brød eller rundstykker (frokost og kvelds) er serlig fettfullt...

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 17:17   #6
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: HÆ???? Nå skjønner jeg INGEN ting!!!?

Hei! Skjønner godt at du ikke skjønner noenting!!! Det gjør ikke jeg heller! Det MÅ være noe galt med stixene, tror du ikke? Når jeg bruker stix, så går jeg ut av ketose MED EN gang jeg spiser over 20 gram karbo, uavhengig av hvilke matvarer de kommer fra! Dette har jeg teste mange, mange ganger! Så det høres helt merkelig ut. Jeg kjøper mine stix på apoteket, de heter Keto Diabur Stix 2000. Vet ikke om noen er bedre enn andre, men............I hvert fall veldig merkelig!

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 17:27   #7
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: HÆ???? Nå skjønner jeg INGEN ting!!!?

Potetgull og sjokolade da... kan det være synderen som har gjort at det slår ut?

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 17:45   #8
KarlR
Nytt Medlem
 
KarlR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 56
Innlegg: 9
KarlR er på en erverdig vei

Sv: HÆ???? Nå skjønner jeg INGEN ting!!!?

Hei. Jeg ville tatt en tur til legen.
Dette er tegn på insulinmangel.

Klippet fra lommelegen:
Dette med ketose som du tar opp, heter egentlig Benign kostholdsindusert ketose.
Dette til forskjell fra farlige former for ketose som f.eks. ved en diabetes som er ute av kontroll.

Og link til hele artikkelen: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=375619

hilsen karl


Sist redigert av KarlR : 28-08-07 kl 17:56.
KarlR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 18:49   #9
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Oi da. Mora hans har kostholdsdiabetes.
Og han er ganske tynn. Bare muskler og bein på han.
Han trente ganske mye før, men nå etter baby har det blitt rimelig lite.
Nesten samme kosthold, men ikke et eneste gram fett på kroppen enda.
Teste flere ganger kanskje?
Kan det være bare pga ekstrem forbrenning?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 19:01   #10
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Dere må ikke blande kostholdsindusert ketose (slik som Atkins og Ketolyse) med Ketoacidose.

Ketoacidose er en farlig tilstand som plutselig inntreffer hos Diabetes type 1 pasienter ofte med kvalme, oppkast, magesmerter og at en føler seg syk.
(se f.eks her og her)

Kostholdsdiabetes er forresten Diabetes type 2.


Men, er ikke særlig sunt det kostholdet hans da, samme hvor tynn han er. Hva med å teste med en stix i dag også for å se.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 19:07   #11
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Ja jeg skal få han til å teste i dag også.
Kommer med oppdatering når han har vært på do. Hehe.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 19:07   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Jeg ville tatt ham med til legen uansett. Mange tror det kun er overvektige folk som får diabetes, men man trenger ikke å se to ganger på det kostholdet hans for å bekrefte at han virkelig er i faresonen!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 19:12   #13
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Vel, det var jo lørdag. Ikke hver dag det er så ille nei.
F eks i dag, som er en helt typisk dag:
Brødskiver til frokost, stekt torst med potet og grønnsaker til lunch (på jobbmøte), middagspølser og fiskekaker med grønnsaker og potet, multer med sukker og fløte til dessert, noen tygger snaks på kvelden.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 19:17   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Okei, jeg trodde han spiste sånn til hverdags, det er jo direkte farlig på sikt. Men da blir det jo noe annet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:01   #15
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Ketostix viser hva som skjer i urinen , ikke i kroppen. Så om han har spist mye fett den dagen (og det vil jeg jo påstå at han hadde) er det dette fettet som komme frem som positivt på stix. Han spiste jo ikke bare et måltid med fett - det var jo stort sett jevnt over hele dagen.

Det er slett ikke farlig så lenge han ikke har diabetes I. Det bør dere kanskje få sjekket da. Men hadde han hatt det og fått utslag på stix tor jeg nok han ville vært i koma allerede,,,,,

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 20:13   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Ketostix viser hva som skjer i urinen , ikke i kroppen. Så om han har spist mye fett den dagen (og det vil jeg jo påstå at han hadde) er det dette fettet som komme frem som positivt på stix. Han spiste jo ikke bare et måltid med fett - det var jo stort sett jevnt over hele dagen.

Det er slett ikke farlig så lenge han ikke har diabetes I. Det bør dere kanskje få sjekket da. Men hadde han hatt det og fått utslag på stix tor jeg nok han ville vært i koma allerede,,,,,


Nille?? hvis vi snur på det du sier, at han har utslag på sticksen fordi han har spist mye fett den dagen, er det da mulig at vi på den måten kanskje lurer oss selv når sticksen slår ut?? For han spiste jo mye karbiser også?

At vi kanskje egentlig ikke er i ketose mener jeg, men har utslag på sticksen som en direkte konsekvens av mye fett?? Til tross for høyt karbinntak også??

Skjønte du?? Er ei kløne på å formulere meg jeg

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:31   #17
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Kanutten: Godt spørsmål. Det lurer jeg også på. :-)
Nille: Skal teste flere ganger og se det ann derifra.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:49   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nille?? hvis vi snur på det du sier, at han har utslag på sticksen fordi han har spist mye fett den dagen, er det da mulig at vi på den måten kanskje lurer oss selv når sticksen slår ut?? For han spiste jo mye karbiser også?

At vi kanskje egentlig ikke er i ketose mener jeg, men har utslag på sticksen som en direkte konsekvens av mye fett?? Til tross for høyt karbinntak også??

Skjønte du?? Er ei kløne på å formulere meg jeg

jeg skjønner akkurat hva du mener. Og JA - akkurat det har jeg sagt flere ganger her inne ! (Innil det kjedsommelige mener noen !)
Det er derfor jeg mener stix gir undøvendig stress og i tillegg falsk trygghet.


Opprinnelig lagt inn av Nille

VIL JEG GÅ FORTERE NED I VEKT OM STIX’EN VISER MØRK LILLA HELE TIDEN ?
Nei, Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 21:50   #19
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

At vi kanskje egentlig ikke er i ketose mener jeg, men har utslag på sticksen som en direkte konsekvens av mye fett?? Til tross for høyt karbinntak også??

Ja... Men om du spiser 15-20g karbohydrat om dagen så er du i ketose, uansett hva denne stick'en viser.

Skjønner ikke helt hva dere stresser med, jeg...

  Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:02   #20
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Jeg har ikke giddet å kjøpe sticksene. Jeg kjenner på smaken i munnen at jeg er i ketose. Og på bena på toppen av trappen.

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:20   #21
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke giddet å kjøpe sticksene. Jeg kjenner på smaken i munnen at jeg er i ketose. Og på bena på toppen av trappen.

Det samme her. Derfor har jeg ikke giddet å teste på en stund.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-07, 22:23   #22
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke giddet å kjøpe sticksene. Jeg kjenner på smaken i munnen at jeg er i ketose. Og på bena på toppen av trappen.

I grunn veldig lurt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 10:17   #23
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Jeg brukte opp den første boksen med stix og kjøpte ikke ny.
Det gjør egentlig ikke noe forskjell på resultatet ved å måle i tide og utide.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 10:58   #24
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Mulig det, men slikt vet ikke vi nybegynnere... :-)

Tilbake til trådtema. Gubben testet i går kveld, og det ble negativt utslag...

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 10:33   #25
Bell
Medlem
 
Bell sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 51
Innlegg: 65
Bell er på en erverdig vei

Sv: HÆ? Nå skjønner jeg INGEN ting!?

Dette vil vel gjelde motsatt også da, at om man drikker masse vann fra middag til "måletid" før man legger seg, så vil ikke stixen gi utslag?
Har hatt et par kvelder nå som stixen ikke er lys rosa en gang, men har da drukket masse vann rett før, og urinen er nærmest blank.
(Henger meg egentlig ikke så mye opp i stixen, ser heller på vekta på veiedagen, men greit å vite )

__________________


Bell er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ?? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no