Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Plantetråden!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-01-05, 11:24   #1
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Plantetråden!

Bra tittel?

Jeg har alltid vært glad i alt som spirer og gror - men så er jeg jo ikke så fryktelig utdannet på dette området Så jeg tenkte at vi kunne dele litt erfaringer omrking stueplanter, samt ting man dyrker i hagen?

Har for tiden dilla på aloeveraplanter - og fra en annen tråd jeg startet om det;

Opprinnelig lagt inn av Lise

De skal stå lyst, men ikke i direkte sollys, også skal de tørke ut med jevne mellomrom. Aloevera er en sukkulent,- en slags kaktus som trives i ørkenen under tørre forhold. [img]images/smilies/smile.gif[/img]

Det kan være lurt å potte dem over i større potter om de fyller den de står i. [img]images/smilies/smile.gif[/img]

Opprinnelig lagt inn av ryli

Enig med Lise. I tillegg har jeg erfart at sukkulenter er litt treige å få i gang. De er knøttsmå i månedsvis, men plutselig begynner de å vokse, og så går det ganske fort etter hvert. Det gjelder å ha tålmodighet. [img]images/smilies/wink.gif[/img]

Det var det!

Har du noen bra tips, plis post dem da!

Sist redigert av mofedilla : 02-02-05 kl 23:36.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 11:27   #2
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hmmm.. hva skjedde med tittelen min? Bare tre prikker når jeg ser på den i forumet.. hmm...

Gammel 07-01-05, 11:42   #3
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det blir på forsiden fordi den der kutter trådtittellengden

Gammel 07-01-05, 11:44   #4
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Åh, okei Kanskje ikke så nøye da

Gammel 07-01-05, 11:49   #5
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Hvor: Østlandet
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Rimelige planter av frø

Nesten alle frø du finner i grønnsaker og frukt kan plantes. Ofte må de tørke en stund før de kan legges under jord. Noen eksempeler: kiwi, avocado, druer...

Du kan så frø av slangeagurk og sette i et sydvent vindu på våren, og utpå sommeren vil du da ha en hel gardin av ranker og blader i vinduet ditt. Den vokser enormt.

Min sønn har en eikeplante på rommet sitt. Plantet i høst en eikenøtt og den vosker som bare det. Når det blir et stort eiketre, må noen som har stor tomt arve det

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 11:52   #6
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Flere forslag på spiselige ting man kan dyrke inne? Bortsett fra urter.. Jeg bor på hybel for tiden

Gammel 12-01-05, 20:05   #7
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Kan man dyrke psyllium-frø?

Gammel 12-01-05, 23:40   #8
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Tja, interessant spørsmål mofedilla. Så du Guro's spire-tråd? Kanskje de kan dyrkes på den måten. Hadde vært gøy å prøve...du?

marianne

Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 02-02-05, 23:36   #9
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Opprinnelig lagt inn av marianne

Nesten alle frø du finner i grønnsaker og frukt kan plantes. Ofte må de tørke en stund før de kan legges under jord. Noen eksempeler: kiwi, avocado, druer...

Du kan så frø av slangeagurk og sette i et sydvent vindu på våren, og utpå sommeren vil du da ha en hel gardin av ranker og blader i vinduet ditt. Den vokser enormt.

Min sønn har en eikeplante på rommet sitt. Plantet i høst en eikenøtt og den vosker som bare det. Når det blir et stort eiketre, må noen som har stor tomt arve det

I helgen tenkte jeg å ha en aldri så liten plante-session.. tenkte å dyrke urter og tomatplante

Hvordan gjør jeg det når jeg skal dyrke tomatplante? Har lyst til å ha en sånnen som jeg kan ha på verandaen fra mai-juni av, som det kommer sånne minitomater på..

Kjøper jeg frø på en hagebutikk? Eller kan jeg bare bruke frø fra sånne minitomater på butikken?

Urter.. hvordan dyrker jeg? Altså... hen får jeg frø fra?

Hilsen vårkåte mofe

Gammel 03-02-05, 08:00   #10
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

I helgen tenkte jeg å ha en aldri så liten plante-session.. tenkte å dyrke urter og tomatplante

Hvordan gjør jeg det når jeg skal dyrke tomatplante? Har lyst til å ha en sånnen som jeg kan ha på verandaen fra mai-juni av, som det kommer sånne minitomater på..

Kjøper jeg frø på en hagebutikk? Eller kan jeg bare bruke frø fra sånne minitomater på butikken?

Urter.. hvordan dyrker jeg? Altså... hen får jeg frø fra?

Hilsen vårkåte mofe

Vanlige tomater har vi dyrket fra frøene inni tomaten, så da må du jo kunne gjøre det fra frøene inni cherry-tomatene også. Ta dem ut og legg dem på et tørkepapir noen dager til de er helt tørre, og så planter du dem. De skal jo ha mye lys og det er ennå tidlig på året, så de bør stå på kjøkkenbenken under lysrøret eller i vinduet. Kanskje februar er riktigere plantemåned egentlig? Det er vel februar - mars som man skal plante dersom du skal ha plantene ut og gi avling til riktig tid, men som en enkte hobby-planter kan du vel egentlig plante alt mulig hele året. Bare det får nok lys.

Vi får vel en smak...?

Gammel 03-02-05, 09:59   #11
luringen
Seniormedlem

luringen sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av marianne

Å! Det kan bli tun-tre her på gården!!!

Ellers plerier jeg å gå litt boink i katalogen fra Impecta (svensk)...den er det såå mye kult i! De er på nettet og..www.impecta.com. Under 200,- i bestilling er tollfritt..

Jeg driver med hester og egenproduseer økologisk foret deres, og oppe på jordet der er det sådd mye rart (legeurter) fra impecta. Hester finner selv det de trenger...f.eks spiste den drektige hoppa her bringebærblader...som virke styrkende på livmoren! Spennende dette!

Gammel 03-02-05, 15:08   #12
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

TUsen takk for svar marianne! Hvorfor må man tørke frøene først, egentlig?

Og det er jo februar nå.. tror jeg planter nå jeg, istedetfor å vente.. klimaet i Norge er jo helt villt for tiden, så skulle ikke forundre meg om sommeren kom i april..

Gammel 03-02-05, 19:10   #13
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

TUsen takk for svar marianne! Hvorfor må man tørke frøene først, egentlig?

Jeg vet ikke hvorfor, mofedilla - men jeg vet at de må det

Og det er jo februar nå.. tror jeg planter nå jeg, istedetfor å vente.. klimaet i Norge er jo helt villt for tiden, så skulle ikke forundre meg om sommeren kom i april..

Ja du sier noe. Det er jo så varmt og solfylt om dagen så...plant i vei du!
Gleder meg til å høre hvordan det går!

Gammel 07-02-05, 11:11   #14
magdalena
Seniormedlem

magdalena sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Jeg pleier å bestille planter og frø fra Zimtrade.Finner litt av hvert der og til ganske billig penge..

Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 20:16   #15
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

trendy i karmen

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102597

Gammel 11-02-05, 17:47   #16
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Igår så spiste jeg en tomat (stor) - også tok jeg ut frøene, og de har fått tørke over natten. Skal plante dem nå - tenkte å lage sånn at de får et lite drivhus over seg, plastfolie eller noe sånt Følg med! Kanskje det blir tomater på meg til sommeren? (eller hm.. det er kanskje sånn at tomatplanter kun gir tomater annenhvert år? mener å huske at drivhus-tanta mi sa det engang...)

Gammel 21-02-05, 18:09   #17
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Opprinnelig lagt inn av mofe

Igår så spiste jeg en tomat (stor) - også tok jeg ut frøene, og de har fått tørke over natten. Skal plante dem nå - tenkte å lage sånn at de får et lite drivhus over seg, plastfolie eller noe sånt Følg med! Kanskje det blir tomater på meg til sommeren? (eller hm.. det er kanskje sånn at tomatplanter kun gir tomater annenhvert år? mener å huske at drivhus-tanta mi sa det engang...)

Nå har de blitt 3 cm store! Yay!

Gammel 21-02-05, 18:10   #18
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Jordtyper

Jeg har et potensielt hageprosjekt på gang.

Ang. det så trenger jeg info om diverse jord-typer. Fet jord, sur jord, mold, osv osv osv.

Så derfor lurte jeg på om det er noen som har en link til en bra side som har info om jordtyper?

Gammel 21-02-05, 19:40   #19
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo

sommerfugl sin avatar

Hvor: Molde
Alder: 40
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

orkideen min er helt rar!! kjøpte den for noen dager siden, men alle blomstene uten om en, er helt slappe og rare.. mamma trodde den hadde fått for mye vann da..

Gammel 23-02-05, 20:00   #20
LilNoor
Medlem

LilNoor sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Ulvik
Alder: 47
LilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av sommerfugl

orkideen min er helt rar!! kjøpte den for noen dager siden, men alle blomstene uten om en, er helt slappe og rare.. mamma trodde den hadde fått for mye vann da..

Det er godt muligt. Orkideer skal stå noelunde tørt, men sprayes en gang for dagen på bladene. Jeg tror man må gi de et godt "fotebad" en gang i uken.

Gammel 23-02-05, 20:40   #21
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo

sommerfugl sin avatar

sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av LilNoor

Det er godt muligt. Orkideer skal stå noelunde tørt, men sprayes en gang for dagen på bladene. Jeg tror man må gi de et godt "fotebad" en gang i uken.

fotebad? mamma sa jeg sku gi den et eggeglass med vann i uka.. nå har tre blomster falt av.. *snufs*

Gammel 23-02-05, 21:06   #22
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Er ikke noen blomsterekspert, men jeg har orkideer som blomstrer som bare det. Og de får vann når fredslilja henger - dvs. en gang hver 14. dag eller noe sånn. En av dem har nesten ikke jord igjen i potta...... men blomstrer for det. Men de må ikke stå i direkte sol har jeg funnet ut ...

Når det er sagt, svigerinna mi, som er blomsterdekoratør, sier at de skal ha 1 dl vann pr uke......OG at de skal dusjes ofte .....

Gammel 23-02-05, 21:08   #23
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Kommer sikkert an på "rase" (eller hva det heter) orkide?

Gammel 25-02-05, 01:43   #24
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo

sommerfugl sin avatar

både mamma og bestemor har gått gartnerskole tror jeg, og de sier at de skal ha lys, men ikke direkte sollys, åsså skal de ha et eggeglass med vann en gang i uka..

åh, var på orkide/sommerfugl-farm en gang, var så fint det!!

Gammel 25-02-05, 01:55   #25
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Ang. aloevera

ALOE VERA

Jeg har jo dilla på aloeveraplanter, og har vært endel på et dansk hageforum og forhørt meg litt. Husker ikke linken i farten - men så raskt jeg får en mail på at det har kommet innlegg, vil jeg legge det inn her

Jeg leste et sted (husker selvfølgelig ikke hvor, trodde det var i M&H, men dengang ei) - nei nå husker jeg, det var i Allers, siste utgaven.. Ja, uansett da:

AT! Det finnes hundrevis av aloevera-"raser" - og at det kun er rasen aloe vera barbadensis som har høyekonsenstrater av det stoffet (nå enn hva det er) - som har de fantastiske egenskapene vi ofte hører at aloe vera har.

--

Nå lette jeg litt rundt på nettet og fant dette;

http://www.gst-essenza.com/infoside1.php

Opprinnelig lagt inn av artikkelen

Aloe Vera - ikke bare i navnet
Aloe Vera er en kaktuslignende plante fra lilje-familien (en sukkulent)
Den vokser i varme strøk som Sør* og Mellom-Amerika, Australia og Asia. Det finnes ca 300 forskjellige Aloe arter, men kun 15 har medisinske egenskaper.
Den mest effektive heter Aloe Vera Barbadensis Miller (blå).

Økologisk dyrket

Aloe Vera plantene som brukes iGST`s produkter er økologisk dyrket, og dyrkes i veksthus. Dette for å kunne gi en kontrollert næringstilfør*sel og beskytte mot ytre forurensninger. Dette er av vesentlig betydning for plantens kvalitet. Under dyrkingen klippes knoppene av planten før den begynner å blomstre, fordi den under blomstringen bruker mye av plantens energi. Dette øker kvaliteten betraktelig på produktet. Denne metoden
benyttes idag, etter hva vi vet kun av C.S.L.incorp i Oklahoma.

Aloin
Det er viktig at produkter basert på Aloe Vera er aloinfri. Aloin er et stoff som ligger i sevjen mellom barken og geleen.Den kan dels være giftig og virke irriterende på huden, mave -
og tarm-systemet, og kan i enkelte tilfeller fremkalle brekninger.

Gravide kvinner bør derfor ikke drikke Aloe Vera Juice med aloin.
GST's Aloe Vera Juice er aloinfri!

Kjent fra oldtiden:
Planten var allerede kjent i oldtiden som skjønnhetsmiddel og medisinplante, men ble lenge glemt, da de kjemiske legemiddlene og kosmetikkproduktene kom på markedet. I dag gjør Aloe Vera sterk gjeninntreden i naturterapien, og det forskes mye på plantens allsidighet. Aloe Vera forbindes først og fremst med dens utrolige helberedende egenskaper ved brannskade. Saften som utvinnes fra bladene har en helende og lindrende virkning.

Vitenskapelig forskning
Vitenskapelige forskningsresultater fra USA og Russland har vist at Aloe Vera er bakterie-sopp-og virusdrepende. Den kan også bekjempe feber og forstoppelse, motvirke betennelse, rense blodet, fukte tørr hud, styrke imunforsvaret og er til en viss grad smertestillende. Aloe Vera er også positivt for oppbygging av kroppens eggehvitestoffer, da den inneholder 18 av kroppens aminosyrer.
Den gir ingen bivirkninger eller kjente allergier.
Den mest effektive heter Aloe Vera Barbadensis Miller (blå) og det er denne
planten Good Shape Trading AS bruker i sine produkter.

Kvalitet
Det er ekstraksjonsmetoden og konservering -steknikken, samt prosentinnholdet av Aloe Vera som er helt avgjørende for kvaliteten på det produktetsluttbruker tilbys. Siden saften fra Aloe Vera oksyderes meget raskt, har det vist seg nødvendig å finne frem til effektive konserverings metoder. Av de fem forskjellige konserveringsteknikkene, er stabilisering klart å foretrekke. Enzymene i Aloe Vera har en meget spesiell verdi, men også i stor utstrekning ansvarlig for at gelé, juice etc. forringes i kvalitet. Følgelig består den ideelle fremgangsmåten i å stabilisere enzyene uten å ødelegge dem
.

Hva skal du se etter (legge vekt på) når du kjøper Aloe Vera produkter?

• At produktet er merket med % innholdet av Aloe Vera
  • Merket med norsk tekst
  • Merket med kaldpresset Aloe Vera
  • Innholdsfortegnelse på produktet. Det som står først er det mest av osv.
  • Hvis produktet er grønt ( =rekonstituert eller tilsatt fargestoff).
  • At produktet er merket med importørens navn. (Det er importøren som er

ansvarlig for at porduktet er registrert og godkjent)
Rekonstituert Aloe Vera
Mange av produktene som få
es kjøpt i dag er basert på rekonstituert Aloe Vera.
Dette er saft/gelé som er fremstilt av pulver laget av Aloe Vera plante, som har blitt blandet opp med inntil 200 deler vann. Vitaminene, mineralene og enzymene blir sterkt redusert ved bruk av denne metoden. For å skape en konsistens som minner om opprinnelig gelé, juice etc. benyttes ofte tilsetninger.Det skal bemerkes at disse pulver-konsentratene er mye brukt i kosmetikk, shampoer, kremer og pomader på Aloe Vera basis. Et dårlig preparat har i verste fall ikke noen virkning. For å vite om et produkt inneholder stabilisert eller rekonstituert Aloe Vera, må man lese etiketten nøye. Se etter om produktet er merket med "Kaldpresset"
Selv om produktet er merket med 99% eller 100% Aloe Vera, kan det godt være et
rekonstituert produkt.Kaldpresset Aloe Vera skal være brun på farge og smake bittert.

----

Jeg har ikke lykkes å finne noe bilde av denne aloe vera barbadensis.. Tenkte å sjekke ut om det er den typen jeg har, da jeg husker fra det stedet jeg leste (..) at det ofte ikke er den som selges rundt om i Norge...

Så hvis det er noen som kommer over et bilde av denne typen, evt. hvor man få tak i det (helst Oslo..) - så hadde jeg satt veldig pris på det!

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.