Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Dere som har bakt litt. Brødhjelp.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-01-08, 21:16   #1
SkinnyToBe
Medlem

Medlem siden: Sep 2007
SkinnyToBe er ny på veien

Dere som har bakt litt. Brødhjelp.

Jeg forsøker å lage mitt eget lavkarbobrød med utgangspunkt i noen oppskrifter jeg har funnet her inne. MEN, uansett hva jeg gjør så blir brødene klissete inni. Jeg får de ikke til å bli "tørre" og fine.
I dag stekte jeg isetbrød (etter isets oppskrift). Stekte det tilogmed i 2,5 timer, og brødet er fremdeles klissete nå etter å ha ligget til lufting en hel dag.

Hva gjør jeg feil? Hvilke ingredienser binder brødet sammen bedre?
(nå tenker jeg på det brødet jeg forsøker å komme frem til selv).
Jeg knuser linfrø og sesamfrø så de blir nesten som mel. Altså ikke noe vann fra bløting.
Mer egg? Litt ost i? Hva kan jeg gjøre for å unngå at brødet blir bløtt og klissete?

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 10:31   #2
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 45
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Dere som har bakt litt. Brødhjelp.

Hm... Så rart. Isetbrødet mitt blir helt fint inni, men opplever det samme når jeg har bakt lollypopbrødet. Vet ikke hva som gjør det jeg. Følger du oppskriften til punkt og prikke? Jeg lagde isetbrødet i går og stekte det bare en time, var fint da

Gammel 02-01-08, 13:15   #3
Liiiz
Medlem

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Oslo
Alder: 37
Liiiz er på en erverdig vei

Jeg pleier å lage lollypops brød og av den oppskriften lager jeg brød i to former. Det er plass i en brødform, men da blir det for kompakt og umulig å gjennomsteke. Så mitt råd er å ta mindre deig i hver form.

Gammel 02-01-08, 13:55   #4
Carbokiller
Seniormedlem

Carbokiller sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Jeg har heller ikke heldigvis opplevd klissete brød, men nå har jeg bare lagd Carbokillers brød. Men jeg vet at hvis man får resultater med stekt utenpå og rå inni så er det fordi ovnen din er for sterk i forhold til hva som står i oppskriften. Brødet blir ferdig utenpå men altså helt deig inni. Neste gang bruker du samme oppskrift, men når brødet er fint og brunt utenpå, legger du over metall folie på toppen og fortsetter å steke til samme temperatur. Den blir da ikke mere brent oppå men får de ekstra stekeminuttene som den trenger for å å blir bra inni også. Sjekk med en pinne (jeg bruker alltid sånne grillspidd trepinner til baking) om det er deig på pinnen når du tar ut pinnen. ER det ikke det, så er den ferdig.
Lykke til!

Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:09   #5
SkinnyToBe
Medlem

Sitat:

når brødet er fint og brunt utenpå, legger du over metall folie på toppen og fortsetter å steke til samme temperatur

Det gjorde jeg, men det funket ikke. Jeg stekte i en time, la på folie og stekte en og en halv time til. Fremdeles blødt brød...

Opprinnelig lagt inn av Liiiz, her.

Jeg pleier å lage lollypops brød og av den oppskriften lager jeg brød i to former. Det er plass i en brødform, men da blir det for kompakt og umulig å gjennomsteke. Så mitt råd er å ta mindre deig i hver form.

Denne kan være svært relevant for meg. Jeg hadde veldig fulle former. Det ble litt for lite deig til tre brød, så jeg toppet formene og lagde to brød istedet. Skal prøve med mindre deig i hver form neste gang.

SkinnyToBe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt ettet Lindberg. Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 15:38   #6
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Du husket bakepulver? Det glemte nemlig jeg en gang...

Gammel 02-01-08, 15:42   #7
Eva
Seniormedlem

Eva sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Oslo
Alder: 66
Eva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt liktEva er veldig godt likt

Jeg får heller ikke klissede brød. Jeg knuser ikke frøene, men lar de ligge i bløt en halv time ca, bruker alt - også ibløtsetningsvannet. Kanskje du bare skal ta litt mer kruskali i, og kanskje et egg eller to mindre...? Det er nok bare å prøve seg frem.

Lykke til.

Minus 13 kg i 2010. Droppet melk, sukker og gluten, i tillegg til karber selvfølgelig!

www.livsmagasinet.no/13-kg-forsvant
Eva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-veganer :D Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:06   #8
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Jeg bløtlegger ikke frøene i det heletatt, men nå er det jo ikke de mengdene jeg bruker, sidenjeg bare har i litt i isetbrødet, ikke lollypopbrød.

Gammel 02-01-08, 19:25   #9
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Hvis jeg får klissete brød skjærer jeg hele brødet opp i skiver og legger alle skivene på ei rist. Disse ettertørker jeg litt i ovnen, funker megabra

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 13:25   #10
Smula
Seniormedlem

Smula sin avatar

Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Jeg lager for det meste sånne polarbrød med kruskakli, delvis fordi jeg synes det er morsomt med runde brød (mulig det gjør meg ekstremt lett å more, men hursomhelst...) og fordi de stekes på 20-25 grader nederst i ovnen.
Fort gjort.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 14:10   #11
SkinnyToBe
Medlem

Jeg har aldri hatt problemer med lollypopbrødet, men iset og egne varianter blir ikke bra. Jeg har etterstekt litt på rist i skiver nå, så får det funke for denne gang. Frøs dem ned i skiver.
Jeg får prøve med mindre deig i forma neste gang.

Gammel 03-01-08, 15:26   #12
Ullabulla
Medlem

Ullabulla sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Ullabulla er ny på veien

Jeg baker Lollypopbrødet etter oppskriften men bruker bare 6 egg og tilsetter 1 1/2 tsk natron. Steker ved 200 grader i 1 1/2 time midt i ovnen. Bruker silikonform.
Brødet blir helt perfekt og hever fint pga natron.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 16:00   #13
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Hei
EN annen ting som er viktig. Tilsett bakepulver/hevemiddel så sent som mulig og held røren i formene og stek med en gang, ellers eser hevemidlet av seg og det blir en klisskake.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kritikk av ketosebaserte dietter (flyttet fra en introduksjonstråd) vintage Ketolysekuren 79 02-08-07 18:42
Mange av dere er på ville veier flap Lavkarbo generelt 75 29-01-06 05:33
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:05.