Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva ville dere ha gjort?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-01-08, 13:57   #1
akutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 9
akutt er på en erverdig vei

Hva ville dere ha gjort?

Jeg startet på ketolysekuren i midten av november. Synes opplegget er fantastisk. Har slanket meg flere ganger med GR/Libra, men alltid lagt på meg alle tapte kilo etter en stund. Den siste gangen jeg prøvde GR gikk jeg ikke ned i vekt, til tross for at kuren ble fulgt til punkt og prikke.

Redningen for min del ble at jeg oppdaget ketolysekuren via venner. Er ganske overvektig, og ønsker egentlig å redusere vekta med 40 kg, ihvertfall 35. Har gått ned 13 kg på to måneder, og fått humøret og overskuddet tilbake igjen!

Nå er det bare det at jeg har stått bom stille på vekta i en treukers tid. Har fulgt kuren nøye, med unntak av en planlagt sprekk julaften. Har til nå tålt både kaffe, lettbrus, nøtter og annen mat søtet med kunstig søtningsmiddel (ikke daglig, selvfølgelig).

Begynner å bli ganske fortvilet over platået mitt. Jeg spiser grønnsaker til alle måltider, og veier og regner ut karber daglig. Passer på å få i meg nok fett. Innser at jeg nå må ta et tak for å finne ut hva som stopper vektnedgangen for min del. Hva ville dere erfarne ketolysere kutte ut først? En ting om gangen for å finne ut hva som er partystopperen, eller alt, kort og brutalt?

Takknemlig for svar. Har desverre ikke målt meg, men føler at klærne har blitt større også de siste ukene. Jeg mosjonerer så ofte jeg kan...


Sist redigert av akutt : 20-01-08 kl 13:58. Årsak: Skrivefeil
akutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-01-08, 14:12   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Jeg ville målt meg ukentlig for å sett om det minsker på centimeter. Gjør det det er det jo ikke noe problem og ikke noe platå, det er bare kroppen som trenger tid.

Om du derimot står stille på både centimeter og på vekt så må du smøre deg med tålmodighet og se om det skjer noe over flere uker.

Om ingenting skjer på en måned eller to ville jeg begynt å kutte med søtningsmiddler for å se om det skjer noe.

Sprekken på julaften kan forstyrre kroppen, så smør deg med tålmodighet og finn frem målebåndet

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 20-01-08, 15:29   #3
Linn H
Seniormedlem
 
Linn H sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.981
Linn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt likt

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Er nok bare kroppen som venner seg til sin nye form ja..jeg har hatt to lange platåer i vektnedgangen som varte en 6-8 ukers tid. Fortsett som før og ikke mist motet! Lykke til:-)

Linn H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-08, 15:59   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Først og fremst, gratulerer så mye med fantastisk vektap!! Det må jeg si
Det de over her sier er veldig sant. Kroppen er en forunderlig funksjon, og de fleste vil nå et platå før eller senere, det vil ikke nødvendigvis bety at du gjør noe feil. Så det du opplever nå er ikke så uvanlig. Man kan si det sånn at kroppen "tenker seg om". Du har jo snudd helt på forbrenninga di, og det kan virke forvirrende på kroppen. Før det første så vil jeg anbefale deg å være tålmodig, og fortsette gjøre den gode jobben du gjør. Så vil jeg, som Georgine sier, anbefale deg å se på de klassiske partystopperne.
De vanligste er, som du sikkert har fått med deg: Varer med kunstig søtning i, koffeinholdige drikker, melkeprodukter, og for noen noe så simpelt som tometer.
Å drikke mye vann er også viktig, man trenger mye vann på et ketogent kosthold, ikke minst for å skylle nyrene, og få slagsstoffene som kroppen vil fordrive fra kroppen på dette kostholdet ut av kroppen.
Ellers så er det utrolig mange tråder om dette temaet her på forumet, søk rundt og les litt om andres erfaringer. Det er ytterst få av de som skal gå ned såpass mye som deg som IKKE har hatt det problemet for å si det sånn.
Mål deg i mellomtiden, og kjenn på de andre fordelene dietten gir!
Masse masse lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-01-08, 09:02   #5
akutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 9
akutt er på en erverdig vei

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Tusen takk for råd og trøst! I dag har jeg tatt fram målbåndet, mest for å backe opp motivasjonen.

Prøvde noen klesplagg i går som faktisk har blitt løsere de siste ukene til tross for vektstagnasjonen. Så det kan nok hende kroppen bare stabiliserer. Den vekta jeg står på nå er en vekt jeg har holdt over ganske lang tid før, så kroppen tror kanskje at det er der den skal være

Takk dere som tok deret id til å svare! Har lest gjennom det meste av innleggene her inne, lærerikt!

akutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 07:39   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Ja, det der er sant! Jeg har hatt et langt platå, og selv om jeg er tynnere nå enn jeg noensinne har vært, så er det omtrent denne vekten jeg hadde i mange år (inntil jeg ble samboer og la på meg femten kg ). Man bygger muskler også, veitu.
Har også lest om flere som snakker om "kroppens minne".
Deilig at klærne er løsere da! Håper du får masse glede av forumet og det nye kostholdet ditt. Fortsatt lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 08:20   #7
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Ja, det der er sant! Jeg har hatt et langt platå, og selv om jeg er tynnere nå enn jeg noensinne har vært, så er det omtrent denne vekten jeg hadde i mange år (inntil jeg ble samboer og la på meg femten kg ). Man bygger muskler også, veitu.
Har også lest om flere som snakker om "kroppens minne".
Deilig at klærne er løsere da! Håper du får masse glede av forumet og det nye kostholdet ditt. Fortsatt lykke til!

Tror det er noe i dette med kroppens minne. Jeg har ligget på 73 kilo nå i 2 1/2 mnd. Til tross for at jeg har vært i ketose i en mnd nå. Eller det er ikke helt riktig, gikk jo opp 5 "vannkilo" i jula, men de var av etter en ukes tid. Ellers har nok kroppen min bestemt seg for å ligge på 73, var nede i målvekt på 72,6, men etter endt ketolyse gikk jeg opp en kilo og her har jeg blitt... Håper på å klare å komme meg ned til 70, men er godt fornøyd med denne vekten også.

Er slitsomt i hodet når det stopper opp, vi får smøre oss med tolmodighet og håpe det snart løsner Lykke til videre, og gratulerer med fantastisk flott resultat så langt!

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 18:50   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Har sett bilder av deg jeg da, Morstine, og synes du er akkurat passe! Flott og slank, er du!
Jeg har nok forsatt ca ti kilo å ta av (eller, jeg som liksom måler, har vel en ti-femten cm om midja i hvert fall). Men det fettet som skal bort er nok det som har vært der aller lengst, og er dermed det mest motsandsdyktige. Det løsner ja, det er jeg sikker på!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 02:38   #9
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Jeg har også noe sånt som 10 kilo som burde av....Går trått nå merker jeg..Særlig etter en lang pause, hvor jeg ikke har vært så flink

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 03:55   #10
Demithor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 37
Innlegg: 25
Demithor er på en erverdig vei

Sv: Hva ville dere ha gjort?

For min del har det funket - to av to ganger når det har stått stille en uke eller to - å legge inn en såkalt oppkarbingsdag. Dvs. jeg tyllet i meg pasta eller ris i en dag, samtidig som jeg holdt meg unna fett (finnes vel en del informasjon å ta av på nettet, men i bunn å grunn pasta som skal være best, samt at sukker fortsatt er fy-fy).

Det er helt sikkert noe som ikke funker på alle, og det kan godt bare ha vært et sammentreff. Men for meg virket det iallefall som en fin løsning. Stått stille i to uker -> oppkarbingsdag -> ned nesten et kilo omtrent over natta.

Demithor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 10:11   #11
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Du har jo gjordt en kjempejobb med å få av så mange kilo på så kort tid. Ta det som et bevis på at dette er en riktig metode for deg. Bruk det gode humøret du har fått, som en motivasjon til å holde ut til du er over dette platået ditt. Hold ut.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 12:25   #12
akutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 9
akutt er på en erverdig vei

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Takk igjen, dere er bare engler! Denne uka har jeg prøvd å kutte ut lightbrusen, har gått forbausende lett! Får se om det hjelper.

Er i ketose hele tiden så man får vel bare være tålmodig. Har "offisiell" veiedag på mandag, men smugveide meg i dag og hadde minket noen hundre gram. Det kan jo variere fra dag til dag, men likevel oppløftende. Får se på målebåndet.

Det med oppkarbing virker som en bra ide, kanskje jeg skal prøve det om det ikke løsner?

akutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 11:13   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Opprinnelig lagt inn av Demithor, her.

For min del har det funket - to av to ganger når det har stått stille en uke eller to - å legge inn en såkalt oppkarbingsdag. Dvs. jeg tyllet i meg pasta eller ris i en dag, samtidig som jeg holdt meg unna fett (finnes vel en del informasjon å ta av på nettet, men i bunn å grunn pasta som skal være best, samt at sukker fortsatt er fy-fy).

Det er helt sikkert noe som ikke funker på alle, og det kan godt bare ha vært et sammentreff. Men for meg virket det iallefall som en fin løsning. Stått stille i to uker -> oppkarbingsdag -> ned nesten et kilo omtrent over natta.

Dette synes jeg er et direkte dårlig råd!
Å utsette blodsukker og hormonbalansen for noe sånt, er ikke bra for noe.
Driver du med kroppsbygging er det sikkert isolert sett noe man kan finne på å anbefale, men for normale mennesker som ønsker å gå ned i vekt og føle seg friske så er dette bare tøv!
Sorry altså.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 11:22   #14
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Opprinnelig lagt inn av Demithor, her.

For min del har det funket - to av to ganger når det har stått stille en uke eller to - å legge inn en såkalt oppkarbingsdag. Dvs. jeg tyllet i meg pasta eller ris i en dag, samtidig som jeg holdt meg unna fett (finnes vel en del informasjon å ta av på nettet, men i bunn å grunn pasta som skal være best, samt at sukker fortsatt er fy-fy).

Det er helt sikkert noe som ikke funker på alle, og det kan godt bare ha vært et sammentreff. Men for meg virket det iallefall som en fin løsning. Stått stille i to uker -> oppkarbingsdag -> ned nesten et kilo omtrent over natta.

Jepp det er en god del som har erfart dette. Det å lure kroppen til å tro det er overflod, slik at den forbrenner fett igjen.

Kan være verdt å prøve om det står bom stille.

Men søk i forumet først. Jeg er usikker på mengder etc.

Lykke til!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 17:34   #15
akutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 9
akutt er på en erverdig vei

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Nettovekt i går viste minus 300 gram, ikke så veldig oppløftende men dog ned. Har også tenkt på dette med oppkarbing- og, som dere andre påpeker, kommet til at det våger jeg rett og slett ikke prøve. Får heller være tålmodig .

Etter den planlagte sprekken julaften ble jeg så utrolig dårlig og hadde hodepine i 3-4 dager etterpå. Utsetter meg IKKE for noe sånt igjen!!

Skal prøve å kutte ut alt som heter sukkererstatning, og prøve å være ekstra flink med trimminga denne uka. Jeg SKAL knuse platået!!! Dette er en langsiktig investering i helse og velvære og jeg gir meg ikke så lett!!

akutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-08, 23:17   #16
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

hei hå, hvordan går det her da?

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 08:59   #17
akutt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 9
akutt er på en erverdig vei

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Ja hvordan går det? Takk for at du spør, forresten!!

Vil nok si at jeg er iferd med å forlate platået sakte men sikkert. Vekta beveger seg ikke så mye ennå, men den beveger seg nedover. Har minus 700 gram siden sist jeg skrev her inne. Har faktisk mista masse cm siden jeg begynte å måle. Tilsammen 16,5cm er borte fordelt på bryst, midje, rumpe og lår, og jeg merker det bra på klærne.

Har prøvd å kutte søtstoff og nøtter uten at det har løsna på vekta. Har kjøpt inn cocosa og skal prøve det nå. Men egentlig har jeg kommet fram til at det nok bare er kroppen som må rå seg om litt før neste vektstup kommer. Er egentlig ved godt mot. Har brukt mange år på å legge på meg alt fettet, så det må bare ta den tida det tar å få det bort!!

Jeg koser meg med ketosens velsignelser, og er har blitt varm og god etter at jeg starta med cocosa (har savna den varmen man snakker om før det).

akutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 09:42   #18
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Dette høres kjempe positivt ut syns jeg! og 16 cm DET er jo til å bli glad av.

Det blir litt lettere når man merker disse positive virkningen av ketosen

krysser fingre for deg jeg!

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 13:41   #19
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Hva ville dere ha gjort?

Så bra at det løsner for deg, ser at du har en sunn holdning til dette Det vil gi deg stor suksess på sikt, det er jeg overbevist om.
Lykke til i massevis!

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva i allverden spiser dere til frokost? babyboo Induksjonen 18 29-09-05 17:16
Hva har du gjort for miljøet i dag? mofe Generell diskusjon 21 31-03-05 09:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no