Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Eurodiett

Eurobabbel - og journaler og blogger!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-02-08, 21:53   #576
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Eurobabbel - og journaler og blogger!

Jeg gruer meg litt for tiden etterpå. Har nemlig slitt noe veldig med fordøyelsen siste halve året. Reagerer på hvetemel, gjær, egg og melk, i tillegg til noe kunstig søtstoff. Kanskje malitol? Det som er i de Cavalier-barene og fruktkaramellene.

Så lenge jeg holder på med ED så humper og går det, men etterpå så får jeg vel dra meg avsted til legen og be om en slags utredning. Kan jo være greit å få det konstatert. Det har jo ingen hensikt å bli undersøkt for cøliaki nå som jeg spiser glutenfritt likevel.

Så jeg føler at Lindberg kan bli vanskelig. Ikke soya pga. stoffskifte, ikke egg, melk og mel, og ikke malitol. Da er det ikke mye igjen utenom kjøtt, fisk og grønnsaker. Da er jeg jo mer i retning av Atkins? Jeg begynner faktisk å lure mer og mer på det. Heller ordentlig og naturlig mat i stedet for erstatningsprodukter (glutenfritt brød, eggeerstatning og laktoseredusert melk) og heller en sjelden ekte frukt i stedet for en kunstig søtet sjokolade.

gruble...

Er det noen av dere andre som har begynt å reagere på matvarer av forskjellig slag etter at dere sluttet med "vanlig mat med knekkebrød og brunost" ?

Jeg har nemlig aldri reagert på noe som helst tidligere.

Sist redigert av Dilly : 01-02-08 kl 21:54. Årsak: ytykkleif
Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 22:03   #577
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Syns du er flink som bare har spist ei sjokoladeplate Ruska Ikke berlinerboller, smågodt, nystekt brød osv...

Jeg liker ikke pannekaken i det hele tatt Og jeg som bestilte 4 pakker av det. Aner ikke hvordan jeg skal få det ned. Liker faktisk suppe bedre Hadde aldri trodd jeg skulle si det

Ksnskje du skulle forsøke litt forskjellige bruksområder før du gir opp?

De andre her sier at pannekaker slett ikke smaker pannekake, og de andre produktene smaker heller ikke det man skulle tro. Men akkurat pannekaka synes jeg er ganske praktisk.

Hvis du slenger en liten smørklatt i stekepanna på full varme,rører sammen ingrediensene og heller det oppi panna som er blitt ganske varm.
Skru så ned varmen til det laveste,og la det steke ganske lenge.
Snu det og la det ligge noen minutter til.

Da får du noe som du kan bruke omtrent som en tortilla. Dvs. pakke det rundt en haug med salat og surre litt papir rundt.

--

og hvis du blir sittende med en bunke pannekaker som du ikke vil spise, så selg dem

Gammel 01-02-08, 22:04   #578
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 54
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Så jeg føler at Lindberg kan bli vanskelig. Ikke soya pga. stoffskifte, ikke egg, melk og mel, og ikke malitol. Da er det ikke mye igjen utenom kjøtt, fisk og grønnsaker. Da er jeg jo mer i retning av Atkins? Jeg begynner faktisk å lure mer og mer på det. Heller ordentlig og naturlig mat i stedet for erstatningsprodukter (glutenfritt brød, eggeerstatning og laktoseredusert melk) og heller en sjelden ekte frukt i stedet for en kunstig søtet sjokolade.

gruble...

Er det noen av dere andre som har begynt å reagere på matvarer av forskjellig slag etter at dere sluttet med "vanlig mat med knekkebrød og brunost" ?

Tror du tenker veldig riktig her Dilly. Syns det høres veldig fornuftig ut å spise mest mulig "rent" .

Jeg reagerer ikke på annet enn malitol, men hvis jeg "ramler utpå" er kroppen ganske i ulaget. syns det virker som kroppen tåler karbene dårligere etterhvert.

grubler du i søvne over tastaturet?

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 22:48   #579
Pia
Medlem

Pia sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Alder: 46
Pia er på en erverdig vei

Tusen takk for forslaget dilly

Men vi kan vel ikke spise taco på fase 2?

Gammel 01-02-08, 22:54   #580
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Da får du noe som du kan bruke omtrent som en tortilla. Dvs. pakke det rundt en haug med salat og surre litt papir rundt.

skal vi spise papiret

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 23:22   #581
Titti
Seniormedlem

Titti sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Lykke til med pannekakene, Pia. Og hvis du ikke klarer å spise dem, så kan jeg godt kjøpe av deg.

Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 23:50   #582
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

skal vi spise papiret

Hvor mange karber er det i papiret da du

Gammel 01-02-08, 23:55   #583
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Hvor mange karber er det i papiret da du

veit ikke, det er du som er mesterhjernen her

Gammel 01-02-08, 23:59   #584
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Tusen takk for forslaget dilly

Men vi kan vel ikke spise taco på fase 2?

Jo da, det kan du. Men på ED-vis

Bruk en pannekake som tortilla (og velg et papir som smaker godt, hehe, bare tuller)
stek 150 gram karbonadedeig i bittelitt smør og krydre med hjemmelaget tacokrydder som ligger her:

Deilig hjemmelaget tacokrydder

Fyll "tortillaen" med issalat og tacokrydret karbonade og legg på litt innbilt ost og rømme..

simsalataco-fase2

Gammel 02-02-08, 00:02   #585
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

legg på litt innbilt ost og rømme..

Gammel 02-02-08, 00:04   #586
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

eh.. i ramme alvor altså: jeg liker å bruke bakepapir til å rulle det sammen med, for det papiret er fast og godt, men man kan bruke et stykke tøy om man vil. Det er greit å ha noe slikt å hjelpe seg med, for det er ikke alltid like lett å få rullet sammen en slik "lefse" rundt uregjerlig salat og annen fyllmasse.

Til å holde rundt med, så er det greit med en bit matpapir, tørkerull eller samme..

Gammel 02-02-08, 00:09   #587
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

kjempe lurt, for det remler fort fra hverandre.

jeg er bare litt barnslig i dag

Gammel 02-02-08, 00:19   #588
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Du barnslig? Se her, hva ED-gjengen driver med:

ikke juks
vent på tur..

Gammel 02-02-08, 00:26   #589
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

hahaha, så fine! hvor finner du alt det kuule, så fort? bruker så lang tid på det jeg

Gammel 02-02-08, 00:31   #590
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

hahaha, så fine! hvor finner du alt det kuule, så fort? bruker så lang tid på det jeg

Håpløst dillete jeg vet du.. det er lett å finne.

Noen her

og andre her

Gammel 02-02-08, 06:22   #591
Skrible
Medlem

Skrible sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Våknealtfortidligfrokosteksperiment:

* Blande 1 pose pannekakestøv med 1 egg, 0.5 dl melk, 1 dl vann, salt, pepper, litt oregano
* Produsere 3 tynne pannekaker
* Brette rundt frisk grønn salat

Konklusjon: mer krydder for å overdøve søtsmaken neste gang

Gammel 02-02-08, 13:10   #592
Cam
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2007
Cam er på en erverdig vei

Pannekaka som tacolefse hørtes bra ut! Jeg liker den som den er også, men fint med variasjon! Men jeg venter nok til jeg er i fase 2, så jeg kan ha kjøtt med også!

Det er litt rart for meg å være på ED og måtte følge alle disse reglene om minst mulig fett hele tiden... For som sagt tidligere, jeg er jo Skaldeman"disippel". Og det er jo ikke fettet som er farlig, det er karbene!? Skaldeman (og tusenvis som har fulgt hans råd) har jo rast ned i vekt, og det på massevis av fett, en del proteiner og lite til ingenting karber. Det er fett som trenges for å tenne "fettbålet" i kroppen, altså få forbrenningen i gang. Og eskimoer og andre "naturfolk" har jo i alle år levd kun på fett, nesten. Og de har jo aldri vært plaget av hjerte og karsykdommer eller ligenende. Det har de først fått etter at de begynte å spise "vestlig".

ED funker jo, men jeg kjenner jeg blir litt matt av den store fettskrekken som liksom hører med, det samme gjelder Fedon.

Jeg går på ED nå for å komme igang med nedgangen litt raskt, sånn at jeg blir inspirert til å komme helt i mål. Jeg kommer til å ende opp med et lavkarbokosthold når jeg er nede i ønsket vekt, men jeg kommer ikke til å være så redd for fett. Jeg kommer nok til å skeie ut med en pizza i helgen, litt frukt av og til osv ..., men stort sett holde meg i ketose, tror jeg.

Hvis dere ikke har gjort det, bør dere lese Sten Sture Skaldemans bok "Spis deg ned i vekt" - om ikke annet for å få et annet perspektiv på det hele! Den er dessuten veldig interessant og morsomt skrevet.

Jeg tror det koker litt ned til hvor karbohydratfølsom man er. For noen er Fedons kosthold (der man ikke er i ketose) OK, mens for andre passer et mer fettrikt Skaldemanmåltid bedre.

Jeg kjenner bare at jeg er litt revet mellom to "ideologier" - Fedon og Skaldeman! Litt irriterende til tider.

Synes forresten at en egen "byttetråd" for EDprodukter ikke var noen dum idé - ser ikke for meg at jeg noen gang får i meg de suppene og dessertene, hehe.

Cam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:39   #593
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Jeg gruer meg litt for tiden etterpå. Har nemlig slitt noe veldig med fordøyelsen siste halve året. Reagerer på hvetemel, gjær, egg og melk, i tillegg til noe kunstig søtstoff. Kanskje malitol? Det som er i de Cavalier-barene og fruktkaramellene.

Så lenge jeg holder på med ED så humper og går det, men etterpå så får jeg vel dra meg avsted til legen og be om en slags utredning. Kan jo være greit å få det konstatert. Det har jo ingen hensikt å bli undersøkt for cøliaki nå som jeg spiser glutenfritt likevel.

gruble...

Jeg tåler ikke egg, melk og en del andre matvarer... men for min del er det laktosen jeg reagerer på i melka, så jeg kan spise litt youghurt, ost osv. cottage cheese var en favoritt da jeg startet med lindberg

nå reagerer jeg på sukker og hvetemel også, så skal bli spennende når jeg er ferdig med ED... (jeg tåler litt spelt da)
Soya og stoffskifte har jeg aldri hørt noe om...

Gammel 02-02-08, 13:57   #594
Skrible
Medlem

Skrible sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Skrible har en fantastisk aura rundt segSkrible har en fantastisk aura rundt seg

Det er jo litt betryggende å se at det er flere som er litt revet mellom kostholdsfilosofiene med tanke på hva som kommer 'etterpå'.

Jeg synes også det er veldig vanskelig å forholde seg til lavfett-idéene etter det andre jeg har lest. Men jeg skal igrunn ikke tenke så veldig nøye over det hele før jeg skimter slutten av fase2, om lenge lenge til...

Gammel 02-02-08, 15:34   #595
Pia
Medlem

Pia sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Pia er på en erverdig vei

Veiing i dag: -0.5 kg ( totalt 4.3 på 14 dager)

Hadde håpet det skulle være mer, men men

Gammel 02-02-08, 16:44   #596
indi
Seniormedlem

indi sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Cam, her.

Pannekaka som tacolefse hørtes bra ut! Jeg liker den som den er også, men fint med variasjon! Men jeg venter nok til jeg er i fase 2, så jeg kan ha kjøtt med også!

Det er litt rart for meg å være på ED og måtte følge alle disse reglene om minst mulig fett hele tiden... For som sagt tidligere, jeg er jo Skaldeman"disippel". Og det er jo ikke fettet som er farlig, det er karbene!? Skaldeman (og tusenvis som har fulgt hans råd) har jo rast ned i vekt, og det på massevis av fett, en del proteiner og lite til ingenting karber. Det er fett som trenges for å tenne "fettbålet" i kroppen, altså få forbrenningen i gang. Og eskimoer og andre "naturfolk" har jo i alle år levd kun på fett, nesten. Og de har jo aldri vært plaget av hjerte og karsykdommer eller ligenende. Det har de først fått etter at de begynte å spise "vestlig".

ED funker jo, men jeg kjenner jeg blir litt matt av den store fettskrekken som liksom hører med, det samme gjelder Fedon.

Jeg går på ED nå for å komme igang med nedgangen litt raskt, sånn at jeg blir inspirert til å komme helt i mål. Jeg kommer til å ende opp med et lavkarbokosthold når jeg er nede i ønsket vekt, men jeg kommer ikke til å være så redd for fett. Jeg kommer nok til å skeie ut med en pizza i helgen, litt frukt av og til osv ..., men stort sett holde meg i ketose, tror jeg.
Jeg tror det koker litt ned til hvor karbohydratfølsom man er. For noen er Fedons kosthold (der man ikke er i ketose) OK, mens for andre passer et mer fettrikt Skaldemanmåltid bedre.

Jeg kjenner bare at jeg er litt revet mellom to "ideologier" - Fedon og Skaldeman! Litt irriterende til tider.

Synes forresten at en egen "byttetråd" for EDprodukter ikke var noen dum idé - ser ikke for meg at jeg noen gang får i meg de suppene og dessertene, hehe.

Jeg har lurt på, og kan ikke forstå, hvorfor i alle dager de ikke har laget en pannekake som ikke er søt! Det hadde vært nyttig til mye... Kanskje de har prøvd, og så smakte den så ille at de ikke turte selge den... Da er den jo ille ja...

Ellers, jeg har jo tenkt litt på det du sier jeg og. Spesielt når jeg sliter med å få i meg de vonde suppene, lurer jeg på hva det er som gjør at ED virker? Hva er viktigst liksom? Slik jeg har konkludert, og det er ikke sikkert det stemmer, er det antallet karber som gjør utslaget. Jeg bryr meg lite om jeg bruker for mye smør når jeg steker litt blomkål, eller om jeg spiser en kyllingfilet som er 200 g i stedet for de lovlige 150...

Har verken prøvd ketolyse eller skaldemann, har i det hele tatt lite erfaring i å slanke meg, dette er første gang på 15 år... Vet at jeg ville hatt problemer med fettet på disse kurene, og lurer på hva som er forklaringen på at det er nødvendig?
Hvis jeg nå kutta ut pulveret, (ønskedrøm!), spiste lavkarbo, mye grønt og ellers proteiner, ville jeg gått ned i vekt da?

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 17:01   #597
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Opprinnelig lagt inn av indi, her.

Har verken prøvd ketolyse eller skaldemann, har i det hele tatt lite erfaring i å slanke meg, dette er første gang på 15 år... Vet at jeg ville hatt problemer med fettet på disse kurene, og lurer på hva som er forklaringen på at det er nødvendig?
Hvis jeg nå kutta ut pulveret, (ønskedrøm!), spiste lavkarbo, mye grønt og ellers proteiner, ville jeg gått ned i vekt da?

Du skal ikke se bort fra det nei, dette forummet er bevis på det. SE så mange som har gått ned MANGE kilo på de forskjellige filosofiene-

Jeg gikk ned 25 på atkins, men siste to åra har kiloene sneket seg på, og jeg har ikke klart å kå ned igjen med vanlig lavkarbo, har det året som gikk testet både skaldemann, mye grønnsaker, lite grønnsaker, mye fett, mindre fett, kuttet søtstoff, kuttet melkeproduker. Men NEI, kiloene er spikra og de gangene jeg skeier ut med ekstra karber legger jeg fort på meg mer som igjen sitter spikra Derfor så jeg denne dietten som en ny mulighet, så nå krysser jeg fingrene for at jeg klarer denne maten og at jeg holder det til jeg har gått ned 20 kilo

Har du sett på spisdegslank.no?

Gammel 02-02-08, 17:23   #598
indi
Seniormedlem

indi sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
indi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snillindi er virkelig snill

Krysser alt jeg har av fingre og tær og armer og bein for deg Distrea, og håper at ED virker for deg! Jeg hadde ikke noe ras nedover slik mange andre har i starten, har en følelse av at det gikk et kilo av i uka omtrent. Nå talte jeg, jeg har holdt på i 24 uker og gått ned 27 kilo, så summen er jo bra den!

Grunnen til at jeg vaser litt rundt og lurer på andre ting nå er jo at jeg er litt lei pulvermaten, eller MASSE lei. I tillegg har jeg en jobb med masse reising, masse representasjon og i hele tatt mye som er ganske vanskelig i forhold til pulverposer og ting som er vanskelig å ha med seg. Samtidig virker jo ED, så lenge en klarer å følge oppskriften, for meg virker det i alle fall! Så jeg får se.
Så på spisdegslank.no, men tenker at jeg nok kan lage knallgod mat selv hvis jeg skal satse lavkarbo, lavfett og høyprotein i stedet for pulverhelvete!
Kanskje jeg burde starte min egen kur, har forstått der er masse penger i slankedesperate nordmenn... bare se på oss!

indi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Himla mye trening og ketogen mat Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 17:45   #599
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

jepp.... bare se på oss. Hvor mange bøker har jeg ikke om emnet i bokhylla tro .... for ikke snakke om piller og annet tøys jeg har testet opp igjennom

takk Indi, dette skla gå SÅ bra SÅ gleder meg til sommeren!

Gammel 02-02-08, 21:23   #600
Dilly
Seniormedlem

Dilly sin avatar

Ser at det er flere som sliter med å finne sannheten

Jeg har spist alle bøkene i slankebokhylla, og sitter igjen med en følelse av at det er mange likheter mellom Atkins, Skaldeman og det som Lars-Erik Litsfeldt skriver i den utrolig gode boka "Spis deg sukkerfri"

Den boka forklarer hvorfor det virker med 70% av energien fra fett, 25% fra proteiner og 5% fra karbohydrater. Han forklarer også at for mye protein i forhold til fett er dårlig, da dette ødelegger balansen og kroppen bruker det som sukker. Nå husker jeg ikke detaljene så veldig, men jeg ble ganske overbevist da jeg leste den ja.. Men jeg kan sikkert begynne å tro på julenissen også.

Jeg har regnet og regnet, og finner ut at et kosthold på 1500 kalorier pr dag, noe som er ganske vanlig, eller mye i en slankeperiode, det gir 112 gram fett og ca det samme med protein og ca 20 karber.

Dette spinner jeg videre på og leter i matvaretabellen, som foreslår noe som ligner veldig på det jeg har lært om Atkins induksjon, eller Nilling.

Det som jeg aldri har funnet svar på inne på disse sidene er matmengdene. Alle sier at man skal spise til man er mett, men ikke alle har den kontrollen. Derfor ser jeg godt for meg en 1500 kcal-meny som består av 400 gram kjøtt eller fisk osv, 8 dl lavkarbogrønt og ca 100 gram cocosa eller smør. Regulere litt ned hvis jeg spiser fett kjøtt og opp litt ved magert. Det er dessuten mer protein i mager fisk, så litt mindre av det.

Å nei, dere må ikke henge meg for vranglære.... jeg sitter fortsatt og grubler, Så da virker denne type kosthold litt greiere enn fedon, som har både brød og andre ting.

Jeg synes fortsatt det er vanskelig, men jeg skal bruke god tid til å tenke meg om.

Jeef, det står litt å lese om soya i forhold til stoffskifte på denne siden:

Dette er en side fra Sonjas stoffskifteforum. Veldig bra

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.