Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Cocosa+gå opp i vekt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-08, 18:19   #1
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Cocosa+gå opp i vekt?

Etter lang tid med uoppdaget matintoleranse+ virus i kroppen, gikk jeg ned 10 kg, prøver å legge på meg.. jeg tar 2-3 ss med cocosa hver dag, kan dette hjelpe meg med å gå OPP i vekt? Det sies jo å hjelpe forbrenningen, og mange som vil ned i vekt tar det, men jeg lurer på om det kanskje tilpasser seg kroppen, og at hvis man er undervektig så kan det hjelpe til vektoppgang..? Det er jo mye kalorier i det.

trenger også noen gode råd for å gå opp i vekt. Synes det går Veldig tregt. Har vel gått opp et par kilo på ett års tid, ligger nå stabilt på ca 53 kg. Vil gå opp til 62-65 kg. Jeg følger ikke noen bestemt kostholdsfilosofi, men prøver meg på et slags lavkarbo/mer fett/steinalder-opplegg. Har utforsket dette på egenhånd. Jeg spiser ingenting brød/korn, ingen melkeprodukter, så og si aldri sukker, ingen belgfrukter, ingen frukt, ingen soya, ingen kunstige søtningstoffer eller annet kunstig. og ikke svinekjøtt heller.

Jeg spise ganske store måltider(tror jeg? blir iallfall stappmett), til frokost kan jeg f.eks spise en omelett med 3 egg og en kalkunfilet , pluss salat med grønn salat, et par tomater og agurk og litt purre. Etter måltidet tar jeg en ss cocosa. Steker omeletten i kokosfett(bruker kun kokosfett til steiking, ettersom jeg ikke tåler smør pga melka).

Jeg prøver meg jo på lavkarbo med mer fett, men er usikker på om jeg gjør det riktig, for jeg måler/veier ikke maten. Kanskje får jeg i meg for mye proteiner? kan godt spise ca 300-400 gram fisk til middag, men er dette for mye protein?? og en halv tallerken med grønnsaker, er det for mye karbo? grønnsaker kan f.eks være wok med brokkoli, gulrot, og paprika. har forstått det sånn at gulrøtter inneholder mye karbo? Jeg må jo få i meg nok vitaminer og mineraler, spiser ingenting frukt, og jeg skal jo legge på meg, så da gjør det kanskje ikke så mye at jeg spiser en god porsjon grønnsaker?
vet ikke hvor mye karbo det er "vanlig" å spise når man følger et slikt kosthold, har bare fått inntrykk av at flere her inne spiser mindre grønnsaker enn meg.. spiser litt nøtter også.

og hvor mange egg 'kan' man spise per dag?

Har jo forstått det sånn at animalsk fett ikke er farlig å spise? Betyr det at jeg kan spise lammekjøtt hver dag da?

Hvordan kan jeg øke kalori-inntaket? Det hadde vært enkelt om jeg kunne spise rømme, ost, osv, men jeg tåler ikke.

Håper på noen gode råd

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 18:29   #2
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

Dette kan jeg dessverre ingenting om - jeg prøver bare som best jeg kan å komme meg NED i vekt ... Men som har forstått det vil kroppen finne sin idealvekt på et sunt lavkarbokosthold, og da burde det jo være mulig å gå opp i vekt dersom man er undervektig.

Men du skriver at du har gått opp et par kilo på et år. Har du i dette året spist lavkarbo, eller er dette noe du har begynnt med nå?

Jeg tror du kan være ganske liberal med grønnsakene, for du skal vel helst ikke være i ketose? Men akkurat gulrøtter er ikke den grønnsaken jeg ville anbefalt.

Håper noen med bedre peiling utdyper svaret!

Og forresten - avataren din er så fin! Jeg er veldig glad i Kittelsen, da ...

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 18:52   #3
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

Hei KatjaBlå!
Velkommen som journalskriver!
Som Blåbær sier: hvor lenge har du gått på dette kostholdet du beskriver?
Forstår det sånn at du nettopp har begynt med Cocosa? Jeg unngår også soya, korn, belgfrukter og kunstig søtstoff. Men ellers har jeg få begrensninger. Jeg spiser for eksempel frukt, ellers hadde det vært vanskelig å få et tilstrekkelig antall karbohydrater. Er det en grunn til at du unngår all slags frukt? Fruktjuice er selvfølgelig ikke bra, men om sommeren og høsten tror jeg det er sunt med frukt og bær.
Jeg tenker som så at vi som lever i Norden har naturlige årstidsskiftninger på hva slags mat som finnes. Dette har handelsstanden bevisst prøvd å viske ut. Vi får mer eller mindre den samme maten i butikken året rundt. Om høsten og vinteren spiser jeg derfor mer rotfrukter, om sommeren og høsten mer frukt og bær. Om vinteren er fett kjøtt og fet fisk godt å få i seg...
Jeg er her for helsas skyld, og skal verken legge på meg eller slanke meg. Jeg tror at Cocosa er sunt uansett, fordi det har en regulerende virkning på mange hormoner i kroppen. Bruce Fife skriver mye om det i boka "The Coconut Oil Miracle".
Lykke til!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:38   #4
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

blåbær og manina; jeg begynte høsten 2006 med glutenfri og melkefri kost, eksperimenterte med forskjellige kornslag(quinoa,amaranth osv) og brukte soya som erstatning for melk, men reagerte på dette også, så ifjor sommer fant jeg inspirasjon i loren cordains bok om steinalderkost, og gikk over til det. Men fant etterhvert ut at fett er bra, og prøvde å inkludere mer fett i kosten. Har vel egentlig bare prøvd å følge lavkarbo noen få måneder. Tror ikke jeg får i meg nok fett ennå.

blåbær; jeg kan ikke noe særlig om ketose, vet ikke helt hva det innebærer. Tenker du på høy GI når du sier gulrøtter ikke er bra? Men det er vel ok å spise litt av og til? Spiser nok litt for mye gulrøtter. (glad i kittelsen jeg og)

manina; jeg spiser ikke frukt fordi magen min reagerer på det. Jeg tror også det er en bra ting å tilpasse kostholdet sitt litt etter årstidene. Spiser du mindre salat, tomat, agurk og lignende om vinteren? Hva slags rotgrønnsaker spiser du? Jeg er ikke flink nok til å variere grønnsakene, det går liksom mest i brokkoli, gulrøtter, salat(forskjellige typer),tomat,paprika,litt kålrot,løk-typer... er avocado en ok grønnsak?
Ja, er enig i at cocosa er bra uansett, og kommer til å fortsette med det, bare lurte på om jeg kunne oppnå vektoppgang ved det også takk, og lykke til til deg også!

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:51   #5
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

jeg ville tror du hadde mest nytte av å spise såpass med karber at du IKKE er i ketose, ketose er jo en fettforbrenningsprosess som du IKKE ønsker.

Fett kilde når du ikke spiser smør... huff, ingen tips jeg for jeg elsker smørsmak

kanskje passe på at du ikke spiser så magert kjøtt hvertfall.

håper du finner ut av dette

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 21:03   #6
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

Du spiser jo en del grønnsaker alt. Og ja, det blir mindre salat om vinteren.
Av rotgrønnsaker er det bl. a. persillerot, pastinakk og rødbeter også.
Som Distrea sier så er det ikke noe poeng for deg å være i ketose, så spis gjerne grønnsaker av mange slag. Og avokado er bra, det. Prøv deg fram litt. Det viktigste er at du trives med og er frisk på kostholdet.
Dagslys og frisk luft hjelper til med å regulere appetitten, så ta gjerne en tur ut så fort du har en mulighet!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 22:51   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

Jeg er avhengig av å ha fløte i skapet da det på en måte er halve variasjonen av middag..
har du prøvd kokosmelk ? Det finnes noen gode varianter som bare er malt kokosnøttkkjøtt og inneholder nesten 20% kokosfett. Den er kjempegod til supper, feks med thaismak, tacosmak, blomkålsmak, spinat, kylling, svin, selleri, fenikkel, purre.. Man kan variere mye og det er lett å få i seg nok fettnæring. Jeg blir veldig god i magen av et slikt måltid. Eller som saus, kan kokes litt ut i en wok også.

Bruke endel olivenolje til salat ? Kan du spise nøtter, frø ? godt i salat det og. Hva med mørk sjokolade ? Det snakkes i disse dager om at litt om dagen av en høykakao mørk sjokolade er sunt.

Nei, selv 100g protein pr dag tror jeg ikke er problem i det hele tatt for deg. Du må spise nok protein, men for mye så blir du kanskje bare for fort mett ?

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 17:05   #8
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

tusen takk for svar alle sammen

daglys og frisk luft er viktig ja!

jeg bruker en del kokosmelk ja, wok med lammekjøtt og kokosmelksaus med karri, det er godt. Skal prøve å lage supper med det også. Prøve å ha mer olje på salaten også, og frø.

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 22:29   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

Jeg synes et høres fint ut det du gjør. Du kan godt spise så mye grønnsaker som du bare klarer så lenge du får i deg nok fett og protein mener jeg.

Jeg spiser også lavkarbo for vektoppgang (ganske lik historie som din, kan ikke spise melk eller gluten, veide 39 kg på det verste) Jeg gikk opp endel kilo på lavkarbokosthold noen år, men kom ikke lengre enn 46-48 kg, lå å svingte mellom det. De siste kiloene har jeg klart etter en graviditet. Første gangen jeg gikk så mye ned, så hadde jeg født, det var det som utløste det helt i meg. Og nå har jeg vært gravid og født og ammet igjen. Og i ammeperioden, så har jeg i tillegg til å spise lavkarbo fylt på med juice (det hadde ikke gått før, for jeg tålte ikke frukt), og nå har jeg klart å holde meg på 52-54 kg. Og det er jeg så glad for.

Ang. egg, så spiser jeg som oftest tre til frokost og tre til kvelds. (Med glutenfrie knekkebrød, de er ikke så veldig lavglykemiske, men med så mye proteiner og omeletten stekt i masse olje, så regner jeg med det blir ganske balansert likevel. )

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 16:21   #10
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sv: Cocosa+gå opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Jeg synes et høres fint ut det du gjør. Du kan godt spise så mye grønnsaker som du bare klarer så lenge du får i deg nok fett og protein mener jeg.

Jeg spiser også lavkarbo for vektoppgang (ganske lik historie som din, kan ikke spise melk eller gluten, veide 39 kg på det verste)

Ang. egg, så spiser jeg som oftest tre til frokost og tre til kvelds. (Med glutenfrie knekkebrød, de er ikke så veldig lavglykemiske, men med så mye proteiner og omeletten stekt i masse olje, så regner jeg med det blir ganske balansert likevel. )

Hvor mye fett bør jeg få i meg? tar som sagt 2-3 ss cocosa, bruker kokosfett til steiking(par-tre ganger om dagen, hvis ikke maten kokes da..det varierer litt), prøver nå å ha et par spiseskjeer rapsolje over maten også.

Så hvis jeg tar 2-3 ss cocosa, 2 ss rapsolje over maten 3 ganger daglig(altså 6 ss), pluss kokosfett som brukes til tilberedning av mat( kanskje et par ss hver gang?), pluss litt nøtter og fett fra selve maten(kjøttet og fisken, det vil jo variere litt; om det er laks eller torsk jeg spiser den dagen, eller kalkun eller lam). Ja og så er det kanskje litt fett i egg? Blir det nok fett da? og blir det en bra balanse, jeg tenker på omega 3-omega 6 balanse.. har raps en bra balanse?

du som heller ikke tåler gluten; vet du om det er gluten i udo's oljer?

ble litt mye spørsmål dette..

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Kan noen forklare meg hvorfor Cocosa liksom virker slankende? Christina Lavkarbo generelt 20 29-01-08 23:34
Går opp i vekt, jeg kutter ned på vanndrikkingen! Lollypop! Ketolysekuren 48 30-09-07 22:00
Vekta går opp og ned på induksjon Marian Induksjonen 17 24-05-07 18:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no