Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#26 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Artig tanke, men jeg tror man skal vurdere NØYE før man setter i gang noen som helst diett på katten uten at man har særlig kunnskap om hva en katt skal ha i seg. En dyrlege bør konsulteres, og det finnes mange dyrleger som er spesialiserte på katter.
![]() |
![]() |
#27 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?
Med utgangspunkt i alle de feite kjæledyrene man ser, tror jeg at dagens vanlige kjæledyrfor kan kalles et ekkelt eksperiment som viser at "ekspertene" mangler respekt for dyrene. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Dere glemmer en vesentlig ting her. Man KAN IKKE sammenligne huskatter og ville katter. Huskatter i Norge blir i gjennomsnitt 12-14 år gamle, mens villkatten kanskje blir 3-4 år gamle. Vi må tenke på tennene til kattene våre, de skal ha de lenge. Tror det er flott å vende katten til tørrfor av høy kvalitet fra de er kattunger. Kjøp for hos dyrlegen. Sant at ikke steinalderkatta ikke spiste nevneverdig mye grønnsaker, men den spiste mageinnholdet på dyret den drepte, og fikk derfor i seg endel grønntfor. Husk dessuten at vår fordøyelse ikke kan sammenlignes med en katts. Jeg har selv 2 katter, kastrerte hannkatter på 7 og 18 år. Ingen av de har vært overvektige. Men så har jeg alltid vært nøye med maten. De får bare kattemat, og ikke alslags godbiter. Den ene katta er veldig glad i rå sei, men tåler det dårlig og kaster opp. Ikke minst, alle katter skal drikke vann! Ikke melk, fløte eller kattemelk. Bruk sunn fornuft og følg kostholdsråd som dyrlegen gir, så holder kattene seg slanke. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett
![]() |
![]() |
#29 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?katta mi elsker rå sei ,men det må være den first price ellers vil ho ikke ha |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Naboen hadde en sterilisert Mons, som var ganske så dryg. Hver dag når far min kom hjem fra sjøen så hadde han med fiske-rester til nabokatta. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann
![]() |
![]() |
#31 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 40
![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Når det gjelder dette med tørrforet og at katter trenger det for å ikke få tannstein, stemmer det faktisk. Dere sammenlikner med ville dyr, men glemmer at våre huskatter svært sjelden fanger et stort dyr og spiser kjøttet rått, tygger seg gjennom skinnet og rensker beina fri for kjøtt. Dette gjør ville kattedyr. Dessuten; hva får dere til å uttale så skråsikkert at ville kattedyr ikke har tannstein? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#32 |
Gjest
|
Det er vel ikke mer avansert enn å gi katta hele kjøttstykker med skinn, bein, sener mm...
Katter vet jeg ikke, men jeg kan si så mye som at mine hunder, som spiser naturlig, ikke har antydning til tannstein. |
![]() |
![]() |
#33 |
Gjest
|
Dette er feil, basert på gamle observasjoner av kadavre, hvor mageinnholdet har vært borte. Det har derimot vist seg at hverken ulv eller gaupe spiser innholdet, utover det som følger med når de spiser veggene på magesekken - altså svært lite.
Dette er helt riktig. Katten er skapt for å leve kun på byttedyr.
Jeg tror heller jeg ville spurt noen som ikke solgte tørrfor |
![]() |
![]() |
#34 |
Ubekreftet Medlem
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 52
![]() |
Jeg anbefaler deg absolutt å få to katter. Da holder de hverandre med selskap og det er som regel alltid én pus som vil ha kos |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann
![]() |
![]() |
#35 |
Medlem
![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Eldre katter, som gamlekatta mi på 18, kan bli veldig plaget med tannstein. Grunnen til det, er at han har lite med tenner igjen og får derfor kun våtfor. Han må til dyrlegen og fjerne tannstein innimellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Medlem
![]() ![]() |
I så fall må du jo gi katten rått kjøtt. En del katter vil ikke røre den maten fordi de ikke er vant med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Medlem
![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Og huskatter som jakter og spiser mye mus og fugler, vil bli mer plaga av innvoldsmark enn de som spiser kattemat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?veldig som dette engasjerte da.,
![]() |
![]() |
#39 |
Gjest
|
Seriøst? Rare dyr... Men da må man bare venne den til naturlig mat fra den er liten. |
![]() |
![]() |
#41 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?kastrererte katter jakter lite...hunkatter jakter nesten alltid også de steriliserte. her er det rene massakren innimellom. Med markkur minst 3 ganger i året..
![]() |
![]() |
#42 |
Medlem
![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Bulldog, klart katter jakter! Det er et dypt innstinkt hos alle kattedyr, uansett hvor forfinet de måtte være. Men de som har innekatter, har ikke det problemet med uttallige markkurer på kattene sine , som det vi med vanlige ute\innekatter har. Synes kort og greit at det blir for dumt å sette katta på atkins fordi den har blitt feit. Slutt å gi katta all verdens godbiter, og tilby et godt kvalitetsfor og rent vann. I kombinasjon med at katta har god anledning til mosjon, skulle det gjøre susen. Jeg har aldri hatt problemer med overvekt på mine dorske kastraret. samme gjelder for all slags kjeledyr. Med sunn fornuft, gjerne i kombinasjon med en prat med fagfolk, kommer man langt når det gjelder god dyrehelse på kjeledyr. Men våre kjeledyr er domistikerte, og har mye større forutsetning for å bli både eldre og friskere enn ville dyr nettop pga kosthold, medisiner osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Har misstanke om at bulldog liker en diskusjon,jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Medlem
![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Tamme katter jakter langt mindre enn ville katter ville gjort, åpenbart nok, siden jaktinstinktet er sterkt bundet sammen med instinktet "jeg må skaffe mat" og tamme katter sjelden må skaffe mat. Det er ikke verre enn det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Medlem
![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Vi mennesker har forøvrig også jaktinstinkter, men det er svært sjelden man faktisk merker noe til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Gjest
|
Nja... Jeg reagerer bare på at dere mener at tørrfor (som består av ganske mye lettfordøyelig stivelse) skal være bedre for et kjøttetende dyr enn rått kjøtt. |
![]() |
![]() |
#47 |
Gjest
|
Men hva har det med "tørrfor vs kjøtt" diskusjonen å gjøre? |
![]() |
![]() |
#48 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Funker lavkarbo på katta tro?Er det noen som vet hva tannsten er ? Hva tror dere skjedde med min tannsten etter å ha vært på lavkarbo og holdt meg unna mat som gir belegg på tennene ? Jo den ble sprø og så kunne jeg bare pirke den bort..... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
graviditet og Lavkarbo | Lynx Lynx | Lavkarbo generelt | 16 | 28-10-05 15:25 |
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? | Helene | Lavkarbo generelt | 17 | 25-10-05 22:30 |
Barn og Lavkarbo | Thula | Barns kosthold | 38 | 06-03-05 23:31 |
Matallergi av lavkarbo ??? | Nille | Lavkarbo generelt | 1 | 12-12-04 22:02 |