Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Svetting

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-07-08, 21:32   #1
Kattemor
Juniormedlem
 
Kattemor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 25
Kattemor er på en erverdig vei

Svetting

Jeg har hele livet slitt med sterk svette
Det er såpass kraftig at det stadig er pinlig. Jeg trenger ikke mer enn gå hjemmefra til butikken før svettetokten setter inn for fullt, og vel inne i butikken renner det fra hodebunnen og ned i ansiktet. Det er ikke nødvendig at jeg anstrenger meg for at jeg skal svette. Det holder å være i en rom med litt høy luftfuktighet.. ingen andre synes det er spesiellt varmt, ingen svetter... bare jeg

Dette forringer min livskvalitet betraktlig, og jeg har prøvd alle kjerringråd og kostholdsmidler som finnes i handelen! Jeg gir opp! Har kapitulert, og prøver nå bare å unngå situasjoner der jeg vet at svettingen kan oppstå..

Det gjør meg trist, får meg til å føle meg lite attraktiv (sminken renner av, håret flater ut, klærne blir våte osv..) Det er slitsomt nok å finne klær som passer en litt overvektig kropp (ikke mer enn 5-6 kilo overvekt da..) i 40-årene, om jeg ikke også alltid må gå i svart eller hvitt for at klærne ikke skal se våte ut ...

Noen som har noen gode råd mot dette?????

Folk erter meg om at jeg er i overgangsalderen, men da har jeg jo vært det hele mitt voksne liv!! Jeg har ikke kommet i overgangsalder, så plagene er ikke grunnet det!

Tør ikke tenke på hva som skjer når overgangsalderen virkelig setter inn!

Er det flere som sliter med dette... altså virkelig sliter??

__________________
Going down the catwalk



Kattemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 12:59   #2
Armagedon
Medlem
 
Armagedon sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Nordland
Innlegg: 74
Armagedon er på en erverdig vei

Sv: Svetting

oj.. Jeg kan ikke svare deg på dette, da jeg ikke er kjent med problemet selv.
Heller tvert om egentlig, jeg fryser nesten uansett.. (og det er ikke av mangel på polstring akkuratt...)

Men jeg kom over noe på nettet for en liten stund siden.. en deodorant laget av krystaller.. den skulle vistnok hjelpe mot ekstremsvette.

Du kan jo google "krystalldeo" å se hva du finner, er nok verdt 150 kroner dersom det hjelper?

Ønsker deg lykke til!

__________________



Lykke.. på vei til å bli lykkelig
Armagedon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse tænker æ.. Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 13:13   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Svetting

Antar du har snakket med en lege om problemet?
Høres fryktelig slitsomt og plagsomt ut, så skjønner du har behov for litt hjelp. Dessverre, har ikke noe råd jeg heller, for tidligere så frøys jeg bestandig. Nå derimot, med lavkarbo er "tempen" kjempefin....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 13:41   #4
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Svetting

Det finnes flere alternative deodoranter som du kan få kjøpt på apoteket og som ofte viser seg svært effektiv ved svetting. En av de beste er nok Stop24, denne deodoranten inneholder aluminiumsalter som har en svettedempende effekt. I tillegg finnes det to deodoranter som heter Cosmica Roll-on og Apotekets transpirasjonsvann som også mange har hatt gode erfaringer med. Alle disse er reseptfrie.

Denne informasjonen fant jeg hos lommelegen men der har du kanskje allerede søkt opp svetting?

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 13:48   #5
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Svetting

Opprinnelig lagt inn av Hannehk, her.

I tillegg finnes det to deodoranter som heter Cosmica Roll-on

Denne fungerer bra for meg. Selvom jeg ikke har de svetteproblemene det her var snakk om, så slet jeg i noen år med svette under armene...og ingen deo hjalp. Helt til jeg fant Cosmica på apoteket

Ikke noe å bruke i ansiktet akkurat
Det problemet mente jeg Armagedon kanskje hadde snakket med legen om...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 20:12   #6
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Svetting

JA, jeg har også dette problemet, på hele kroppen stort sett. Det er verst i i pannen, under armene, på ryggen og brystet.

Deodoranter funker ikke, de gjør bare at det ikke lukter. ANTIPERSPIRANTER derimot er mot svette. De beste er YERKA (kjøpes på Vita og andre parfymerier bl.a.) og ALUMINIUMKLORID 25% (kun på apotek). Det er aluminiumkloriden i begge to som gjør jobben, forskjellen er at Yerka er uten alkohol, som gjør at det svir mye mindre. Disse produktene må påføres rett før du legger deg, når du ikke svetter i det hele tatt, har vasket området og det er helt tørt (ikke barbér området samme dag, og ikke gni med håndkledet - da svir det mer). Pass på at produktet tørker helt, dvs. ligg f.eks. med hendene bak hodet hvis det gjelder armhulene. IKKE bruk deodorant i det hele tatt når du bruker produktet, da svir det! Hvis det funker trenger du det ikke heller

Yerka har jeg brukt under armene, på pannen (ikke så effektivt), på ryggen, og alle andre utenkelige steder (hold det unna alle typer slimhinner osv. . Det funker, jeg brukte det under armene i forgår og har vært helt tørr siden.

Problemet er jo at det er veldig tungvint å bruke dette på hele kroppen, og det har en tendens til å slutte å fungere etter hvert.

Nå har jeg hatt hyperhidrose (=overdreven svetting) i 15 år (siden jeg var 12), og det er så hemmende at jeg har fått henvisning til hudlege så jeg er spent på om jeg får noe hjelp. Man må til USA for å finne spesialister på dette, leger i Norge kan ingenting om dette, så jeg har veldig lave forventninger. Legen min skrev i henvisningen at "jeg henviser pas. til deg da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med dette"(!) Jeg har helt normale blodprøver på hormoner osv., så det er ikke der feilen ligger.

Jeg håper hudlegen er villig til å prøve tabletter som eg. er til andre formål, men som har hypohidrose (=mindre svette enn vanlig) som bivirkning. Det finnes også operasjoner, den mest effektive er vel sympatektomi, der man kutter over en nerve som styrer svettingen. Men det påvirker bare en del av svettingen på overkroppen, og gjør at man svetter mer andre steder bl.a.

Hvis jeg vinner i Lotto blir det Botox over hele kroppen Botox paralyserer svettekjertlene, men det er jo dyrt og man må gjøre det 2-3 ganger i året.

Hvis du finner en god løsning på problemet må du for guds skyld poste det her, jeg er like desperat. Bare en tur til butikken er et helvete noen ganger.

mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 06:28   #7
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Svetting & matallergier

Ok, jeg har ikke klart å sovne i natt! :-( Jeg var så fornøyd fordi det regnet og det ble litt kaldere, men da jeg la meg for å sove begynte jeg å svette og jeg bare ga opp til slutt... SLITSOMT!

Det er så frustrerende, for ingen leger (i Norge i alle fall) vet noe om dette, og ingen tar det alvorlig for fem øre.

Jeg har lest masse på nettet, og lurer på om det kan ha noe med matallergier å gjøre. Er det noen her som vet noe om dette? F.eks. sammenheng med cøliaki, melkeallergi osv.?

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 14:17   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Svetting

Har du hatt noen effekt av å legge om kostholdet? Jeg kunne bli nesten gjennomvåt i håret, og klissvåt, altså helt rennende bak på ryggen og under brystene etter bare en kort gåtur, og selv om det var mildt ute, så begynte svetten å renne så fort jeg kom inn i et rom, utrolig hemmende. Prøvde å bruke talkum og flere av disse deoene som beskrives over her, noe hjalp så vidt det var midlertidig, men bare inntil svetten begynte å hagle igjen. Dette er betraktelig bedre etter at jeg har gått ned et betydelig antall kg med hjelp av lavkarbokosthold...
Men jeg tror ikke det bare er kiloene i seg selv, men også at kroppen min fungerer bedre på dette kostholdet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 13:37   #9
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Svetting

Jeg fant denne artikkelen på Aftonbladet.se - den står i Plus-delen som man må ha abonnement for å lese (http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1019862.ab), så jeg sniker meg til å lime inn teksten her:

7 metoder att få stopp på svetten

Här är alla sätten – från deo och tabletter till nervgift och operation

Deodorant
Innehåller doftämnen och bakteriedödande ämnen, och hjälper mot dålig lukt. Riktar in sig på svetten från de apokrina svettkörtlarna, som avger små mängder oljig svett, framför allt från armhålor och ljumskar. Den apokrina svetten luktar inte i sig – men bakterier gillar att festa på den, och då uppstår lukt.
Passar för: Den som har problem med svettlukt. Minskar inte mängden svett.
Varning: Lita inte på beteckningarna deodorant och antiperspirant – ofta är det en blandning. Ibland hjälper det att läsa innehållsförteckningen.

Antiperspirant
Innehåller oftast aluminiumsalter som gör så att svettningen minskar. Riktar in sig på svetten från de ekrina svettkörtlarna, som avger ymnig svettning, framför allt från handflator, fotsulor, ansikte och armhålor. Den svetten består nästan bara av salt och vatten och luktar inte.
Passar för: Den som har problem med ymnig svettning och svettfläckar.
Varning: Lita inte på beteckningarna deodorant och antiperspirant – ofta är det en blandning. Ibland hjälper det att läsa innehållsförteckningen.

Receptfria medel med aluminiumklorid
Innehåller aluminiumsalter i högre koncentration än antiperspiranter. Minskar ymnig svettning genom att korka igen svettutförsgången. Köps på apoteket. Den mest kända produkten är en roll-on som heter Absolut Torr – funkar bäst mot armsvett, men kan också provas mot hand- och fotsvett. Det finns också en kräm, Bats, med lägre koncentration – passar bäst för känsligare delar av kroppen, till exempel pannan.
Så går det till: Används på kvällen, när huden är absolut torr. Används 2-3 gånger i veckan.
Passar för: Den som har stora problem med ymnig svettning, eller den som är mycket angelägen om att vara torr vid ett visst tillfälle, till exempel bröllopsdagen eller under en viktig presentation.
Biverkningar: Sveda och eksem, speciellt om huden inte är absolut torr innan man använder produkten.

Botulinumtoxin
Ett kraftfullt gift – som används i mycket små doser för att minska ymnig svettning. Giftet förhindrar signalsubstansen från nerven, att nå svettkörteln. ”Svettnerven” försvagas under en övergående period på ungefär nio månader.
Så går det till: Injiceras i många små stick i ett rutnät på det område svettningen kommer ifrån. Utförs på hud- och neurologkliniker och av privatpraktiserande läkare. I armhålan behövs oftast ingen bedövning. På andra områden ges antingen tandläkarbedövning eller bedövning genom en plastkanyl på handryggen. Barn och personer med vissa handikapp kan sövas. Effekten sitter i ungefär nio månader, sedan måste behandlingen göras om.
Passar för: Den som lider av hyperhidros, det vill säga störande ymniga svettningar, och som testat apotekets preparat med aluminiumklorid men som inte fått tillräcklig effekt.
Biverkningar: Vid behandling av handsvett kan muskeln vid tumbasen försvagas, vilket ger en övergående svaghet i pincettgreppet. Det går över efter ett par veckor.

Jontofores
Joner förs in i svettgångarna med hjälp av en svag ström från en jontoforesapparat. Jonerna täpper till svettgångarna så att svetten inte kan komma ut. Oftast mindre effektiv än botulinumtoxin.
Så går det till: Patienten sitter med händerna eller fötterna i två baljor med vatten, uppkopplad till en speciell strömkälla – en jontoforesapparat. Behandlingen tar en halvtimme och görs 1-2 gånger per vecka. Det bästa är att först få behandlingen på en hudklinik, eller låna en apparat därifrån för behandling hemma. Om behandlingen fungerar kan man köpa en egen apparat som rekommenderas av vården.
Passar för: Den som lider av hyperhidros från händer och/eller fötter, och som testat apotekets preparat med aluminiumklorid men som inte fått tillräcklig effekt. Ej för patienter med pacemaker eller implantat.
Varning: De batteridrivna apparaterna som säljs på nätet fungerar inte alltid lika bra, och många patienter har blivit missnöjda med dem.

Sympatektomi
Operation där man förstör den sympatiska nerven (svettnerven) i bröstkorgen. Patienten blir då torr från bröstvårtorna och uppåt. Operationen var vanlig på 80-talet och i början av 90-talet – idag görs den mycket sällan, eftersom den har ersatts med behandling med botulinumtoxin.
Så går det till: Vid en titthålsoperation kapas svettnerven i bröstkorgen.
Biverkningar: Kan ge svåra biverkningar, bland annat kraftigt ökad svettning nedanför stället där nerven har kapats. Biverkningarna blir bestående. Operativa ingrepp innebär alltid risker – dödsfall har inträffat.
Passar för: Den som lider av mycket svår handsvett, och där alla andra behandlingar har provats utan att ge tillräcklig effekt.

Antikolinergika
Receptbelagda tabletter som blockerar receptorn på svettkörtlen vilket medför att signalen från svettnerven inte når fram. Svettningen kan då minska eller upphöra.
Passar för: Den som svettas över hela kroppen – då är behandling med botulinumtoxin svår att genomföra.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 19:00   #10
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Svetting

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Har du hatt noen effekt av å legge om kostholdet?

Nei, ingen forandring etter flere måneder med strengt lavkarbo-kosthold.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg

Sist redigert av mcfrogner : 11-08-08 kl 21:31.
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 16:43   #11
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Svetting

Da har jeg vært hos hudlegen. Alt han kunne tilby var et trist fjes og beskjed om at det egentlig var ingenting han kunne gjøre. Men han skulle sjekke ut ev. medisiner som har hypohidrose (mindre svetting) som bieffekt og kontakte meg igjen.

Jeg sa at hvis han ikke kunne hjelpe meg i det hele tatt må jeg dra til USA e.l. fordi dette er et altoverskyggende problem. Da sa han at han var villig til å prøve alle medisiner man prøver der, og da er det jo forsåvidt greit. Han trenger bare litt tid på å sjekke ut hva vi skal prøve først.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 00:52   #12
hennkir
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3
hennkir er på en erverdig vei

Sv: Svetting

Hei
Dette er som det skulle ha vært meg selv.
Bare jeg skal slå en liten plen, skrue i en skrue, etc, så blir jeg gjennonvåt, fra topplokket til tærne.
Dette problemet har jeg hatt lenge, fra ungdomsskulen og til no. Er 54 år. Er blitt ekstra ille de senere år. Har ført til jeg har fått angst, panikkangst og kvier meg til å gå i alt fra begravelser til brylløp. Prøver å unngå slikt, selv om jeg vet at det forverrer situasjonen.
Legene vet ikke hvordan jeg skal få bukt med dette.
Har prøvet flere typer medisiner og naturmedisiner, men ingen ting hjelper. Sisste jeg prøver nå er salviete, men etter 2 mnd bruk ser det ut tiL at ikke dette hjelper heller. Det er ekstra ille dersom det er varmt, over 18/20 grader.
I tillegg til dette har jeg store søvnproblemer, men etter å ha vært sykmeldt siden mai har jeg endelig fått hjelp for dette. Har vært en time hos søvnsenteret i Bergen og skal dit videre. Håper jeg får hjelp. Går på akupunktur i tillegg.
Kommer også til å forlange å komme til hudlege for svettingen. Kan ikke ha det slik jeg har det i dag resten av livet. det blir for trist.
For å gi et eksempel: Var nylig i en begravelse. gikk dit sent for å få en plass der jeg eventuelt kunne forlate hvis svettingen ble for ille. det ble den og jeg gikk på toalettet for å "vri" skjorten. Gikk deretter på galeriet der jeg var ut tiden. Slik kan jeg ikke ha det lenger. Nå er jeg så sterk at jeg forlanger (hos legen, at noe må gjøres.

STÅ PÅ!

hennkir er avlogget   Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 00:57   #13
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Svetting

Nå har jeg fått henvisning til en overlege på hudavdelingen på Rikshospitalet, så får vi se hva som kommer ut av det. Legen min sa at han holdt på å prøve ut en medisin eller noe. Det hadde gjort alt så mye lettere.

Jeg hadde for øvrig bursdagsfest på lørdag, og til min store glede var det kaldt både ute og inne og i tillegg gjør alkoholinntak at jeg svetter mindre, så det var perfekt

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 17:04   #14
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Svetting

Da har jeg vært hos en veldig hyggelig og proff overlege Anne Lene Krogstad Polesie på Rikshospitalet. Jeg hadde ikke store forhåpninger, men jeg fikk faktisk resept på Dridase tbl; hun har visst brukt disse på mange pasienter med veldig god effekt. Så nå gleder jeg meg til å se hvordan de vil virke på meg. Dette er piller som ikke er allment tilgjengelige, så jeg kan bare bruke apoteket på Riksen for å hente dem ut.

Dere andre som har problemer med svetting kan jo spørre spesifikt om å få henvisning til denne legen (tror det må gå via hudlege).

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 00:37   #15
hennkir
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3
hennkir er på en erverdig vei

Sv: Svetting

Er veldig interessert hvordan det går.
Min fastlege er av en annen oppfatning. Har nettopp vert på MR (hodet) for å se etter "feilkoblinger", som ha sa. Har ikke fått tilbakemelding ennå. Må begynne i en ende, sa han.
Såg på et annet forum om noen tabletter på helsekost, Droserasan.
Venter spent på din erfaring.

Mvh
Henning

hennkir er avlogget   Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 14:30   #16
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Svetting

Har hørt om Drosaresan jeg også, det kan jo være verdt et forsøk

Nå går jeg fortsatt på lav dose Dridase, 2 tbl. om dagen. Egentlig er det litt vanskelig å si om det er tablettene eller kulden som gjør at jeg svetter mindre; jeg svetter alltid mindre på vinteren uansett. Må nok opp i dose for å få ordentlig effekt. Nesten ikke bivirkninger i det hele tatt, bare litt tørr i halsen. Jeg har også brukt Yerka under armene så der har jeg ikke svettet en dråpe på over en uke.

Du må nok gjennom mange tester hvis legen din skal finne ut årsaken til svettingen, for som regel er det ingen sykdom som ligger til grunn. Til og med overlegen på Rikshospitalet sa det var unødvendig med masse tester ifølge hennes erfaring med dette (og hun har nok mer erfaring med hyperhidrose enn fastlegen din). Min fastlege tok blodprøver (hormoner osv.), og henviste meg til hudlege med én gang, jeg tror det er best.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 18:25   #17
hennkir
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3
hennkir er på en erverdig vei

Sv: Svetting

De fant ingen feil på MR.
Droserasan ser ikke ut til å fungere på meg.

Hudlegen i Ålesund sendte søknaden tilbake til min fastlege med beskjed om at jeg skulle ta en "stresshormonprøve". Denne visste over normal, ca 500?. Dersom den var mellom 100 og 600 var det ingen "fare".
Han mente da at jeg kunne var "overstressa" uten at jeg merket det selv og at dette kunne vere årsaken. Prøvde å si at jeg ikke føler meg stressa når jeg støvsuger eller klipper plenen og svetten renner.

Han var derimot interressert i tablettene Dridase og hvordan de fungerte.
Det er også om sommeren det er verst for meg. Derfor gruer jeg meg til den hvis jeg ikke snart får hjelp.

Hvordan fungerer Dridase på deg nå. Skal vel vere en type tabletter til, som jeg ikke husker navnet på. En av disse skal virke negativt på synet. Synsforstyrrelser. Det passer ikke i min jobb.
Tok overlegen på Rikshospitalet noen prøver eller tester, eller var det kun samtale?

hennkir er avlogget   Svar med sitat
Gammel 26-06-09, 21:37   #18
Chrono200
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1
Chrono200 er på en erverdig vei

Sv: Svetting

Ser denne tråden er gammel, men hadde vært veldig fint om noen av dere som bruker/har brukt Dridase kan fortelle om erfaringene dere har? Sliter selv med generell overdreven svetting og av den grunn misliker jeg nå sterkt sommeren

Chrono200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Anabolic diet Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:09   #19
Zap
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 2
Zap er på en erverdig vei

Sv: Svetting

Jeg har brukt dridase nå i et par mnd, og det funker kjempebra! Måtte via Rikshospitalet jeg også, vanlige hudleger har jo ikke peiling på det her. Eneste er at man blir litt tørr i munnen, og kanskje litt ekstra sulten, det har ihvertfall jeg merket. Men jeg anbefaler å ta kontakt med Rikshospitalet og få en resept, det øker livskvaliteten ekstremt!

Zap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 15:10   #20
andfra
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3
andfra er på en erverdig vei

Sv: Svetting

Ta kontakt med din lege, og få råd med vedkommande.
Det å svette lett er ein personleg eigenskap enkelte har. Det har ikkje med god / dårleg form å gjere.
Vart sjølv aktiv på ski i oppveksten. Trena to økter om dag etc... Men var likevel den som kunne svette mest sjølv om eg ikkje var i aktivitet.
Når andre fraus, så svetta eg.
Ein lege kan koma med ei fagleg begrunning på dette.
Lykke til!

andfra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 22:22   #21
Zap
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 2
Zap er på en erverdig vei

Sv: Svetting

Men poenget er at fastleger ikke har peiling på det her, så dit du må gå er til Rikshospitalet. Det er de eneste som kan hjelpe!

Zap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-12, 10:00   #22
MrCito
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 1
MrCito er på en erverdig vei

Sv: Svetting

Jeg har nå brukt Dridase i 6 mnd og jeg kan si at dette fungerer veldig bra.

MrCito er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 14:42   #23
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Svetting

Abonnerer på denne.

Har det ikke så ille som andre her inne og har hatt god effekt aluminiumklorid i armhulene, men det tør jeg ikke bruke andre steder på kroppen. Plages også med svette nedentil, og nå når det et så in med kule, moderne plaststoler tør je g nesten ikke sette meg ned noe steds - det blir jo flekker etter meg! Kjempepinlig noe som vet råd? (Synes det blir litt drastisk med tabletter)

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 15:26   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Svetting

Jeg har ikke det problemet... jeg svetter kun når jeg trener, jeg.

Men jeg kom til å tenke på talkum. Kan det hjelpe? Er jo greit å ta med seg i veska liksom... Og om det er under klær så blir det kanskje ikke noe fargeproblem...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-04-12, 15:29   #25
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Svetting

svetter også bare jeg ser sola, renner av meg. men har alltid trodd det var vekta sin skyld... men nå fryser jeg mer enn før, men svetter også bare jeg går en liten tur. eller, jeg svetter mest når jeg slutter å gå, kommer innendørs etc..
har ikke prøvd de deone da, men hovedproblemet mitt er ansikt/hodebunn... kan jo ikke bruke deo der -.-;

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Svar

Emneord
hyperhidrose, svetting


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trening og svetting og sånn ... Nike Trening 4 03-07-08 10:34
Svetting og (basal)forbrenning Nike Spørsmål og svar 3 17-05-08 13:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no