Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Sprekk, hvor galt kan det gå?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-08, 22:40   #1
Heksehylet
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 20
Heksehylet er på en erverdig vei

Sprekk, hvor galt kan det gå?

Har nå vært i ketose i 2 1/2 uke, og gått ned ca 5 kg.. men i morgen skal jeg til fornøyelsespark, og merker jeg er veldig redd for å sprekke.. Har veldig lite lyst å lage med meg noe mat når alle andre går rundt og spiser is og diverse annen mat.. Hvis jeg spiser meg en softis f.eks.. hvor lang tid vil det ta før jeg kommer til å kunne gå ned igjen? Legger "alt" man spiser utenom kuren seg rett på igjen? Har noia nå altså.. merker jeg har veldig lyst på noe annet enn alt fettet nå:S

Heksehylet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 23:23   #2
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Bit tenna sammen og stå i mot, det klarer du! Lag med deg egen mat, det er slik du må planlegge om du skal fortsette på ketolyse, det er ingenting som heter planlagte sprekker, det er det ikke rom for.

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 23:23   #3
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 39
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Når man er i ketose,tvinger man som du sikkert vet kroppen til å endre forbrenningen fra en blandingsforbrenning med karbohydrater til det vi kaller ketose - der fett brukes som drivstoff. En sprekk fører kroppen tilbake i blandingsforbrenningen - og på sikt blir det vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose igjen, siden kroppen "venner seg til" at du tuller med hvilken forbrenning kroppen har.
På kort sikt vet jeg ikke hva det vil innebære ut over at du "kaster bort" tid på sprekken før og etterpå, noen går opp av en sprekk og andre stagnerer i lengre tid fordi kroppen bruker tid på å komme seg tilbake i ketose.

Jeg klarer ikke dy meg for å spørre.. men har du lyst på en softis fordi alle andre vil ha en, eller fordi du vil ha en selv (-fordi det er godt)? TRENGER kroppen din den isen? Ketolyse er ikke en kur som tillater sprekker, heller ikke om du planlegger den... så egentlig bør du, hvis du er fornøyd med vekttapet, holde fast på kuren og heller spise det som du kan og som er ketolysevennlig der du er.. det kommer nye sjanser til å spise en softis, men det er nå du er på en kur!
Uansett hva du velger, lykke til - håper du koser deg i morra

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 23:56   #4
bofse
Juniormedlem
 
bofse sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 56
Innlegg: 42
bofse er på en erverdig vei

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Jeg hadde en sprekk når jeg hadde vært i ketose 14 dager.
Jeg gikk opp det jeg hadde gått ned. Det gikk 14 dager før vekta gikk riktig vei igjen.
Jeg vil si at en soft is ikke er verdt det.
Håpe du får en flott dag i morgen.

bofse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 08:01   #5
SivPiv
Medlem
 
SivPiv sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 70
SivPiv er ny på veien

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Quote Marita: Jeg klarer ikke dy meg for å spørre.. men har du lyst på en softis fordi alle andre vil ha en, eller fordi du vil ha en selv (-fordi det er godt)? TRENGER kroppen din den isen?

Akkurat sånn prøver jeg å tenke også. Synes det blir litt lettere da og styre unna

SivPiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 12:25   #6
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Dersom jeg tar en dag med høykarbo, tar det 3-4 dager før vekta begynner å peke nedover igjen. Først går jeg opp en kilo over natta, så tar det tre dager å komme tilbake der jeg var. Det er kjedelig når man skal ned masse, men av og til er det godt å unne seg en utskeielse - så lenge det ikke blir for ofte, eller en vane - eller enda verre: Tilbake til de gamle vanene.

Om du skeier ut med en softis er det ikke noen krise, men du går jo ut av ketose, og bruker noen dager på å komme inn igjen. Hva om du heller tar med deg en halvliter Pepsi Max? Også kjøper du en pakke med store Ifa som du kan putte i munnen når fristelsen blir for stor? Er det en mulighet for å unngå fristelsene?

__________________
David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 12:41   #7
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Er ikke sikkert du går ut av ketose heller, varierer jo hvor mange karbs hver person kan spise og fremdeles være i ketose. Anbefaler deg selvsagt ikke å teste det ut, men er ikke automatisk at du går ut av ketose. Var selv i bryllup for ett par uker siden og smakte på to kaker, kjempesmå stykker, men har ikke vært ute av ketose etterpå.
Er individuelt, men anbefaler deg å stå imot... Softis er ikke godt

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 12:56   #8
medas
Seniormedlem
 
medas sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.367
medas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt likt

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Opprinnelig lagt inn av David, her.

Dersom jeg tar en dag med høykarbo, tar det 3-4 dager før vekta begynner å peke nedover igjen. Først går jeg opp en kilo over natta, så tar det tre dager å komme tilbake der jeg var. Det er kjedelig når man skal ned masse, men av og til er det godt å unne seg en utskeielse - så lenge det ikke blir for ofte, eller en vane - eller enda verre: Tilbake til de gamle vanene.

Om du skeier ut med en softis er det ikke noen krise, men du går jo ut av ketose, og bruker noen dager på å komme inn igjen. Hva om du heller tar med deg en halvliter Pepsi Max? Også kjøper du en pakke med store Ifa som du kan putte i munnen når fristelsen blir for stor? Er det en mulighet for å unngå fristelsene?

Denne skriver jeg under på

__________________
medas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 19:26   #9
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

jeg kan underskrive på det David sa her jeg også! Akkurat sånn har jeg det også, og det kan godt komme på mer en 1 kg over natten også! sikkelig skremmendes. hehe.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 21:35   #10
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Jeg har nettopp hatt en sprekk på 12 dager. Har gått opp 6 kilo.
Det er ikke noe kult i det hele tatt! Og så ille som magen min har hatt det disse dagene, så kan jeg så absolutt skrive under på at det var ikke verd det!

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 16:14   #11
medas
Seniormedlem
 
medas sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 2.367
medas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt liktmedas er veldig godt likt

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

En sprekk er sjelden verdt det ja. La på meg 3,5 kg på halvannen uke og sliter med å få det vekk igjen

__________________
medas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 16:22   #12
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Opprinnelig lagt inn av David, her.

Dersom jeg tar en dag med høykarbo, tar det 3-4 dager før vekta begynner å peke nedover igjen. Først går jeg opp en kilo over natta, så tar det tre dager å komme tilbake der jeg var. Det er kjedelig når man skal ned masse, men av og til er det godt å unne seg en utskeielse - så lenge det ikke blir for ofte, eller en vane - eller enda verre: Tilbake til de gamle vanene.

Om du skeier ut med en softis er det ikke noen krise, men du går jo ut av ketose, og bruker noen dager på å komme inn igjen. Hva om du heller tar med deg en halvliter Pepsi Max? Også kjøper du en pakke med store Ifa som du kan putte i munnen når fristelsen blir for stor? Er det en mulighet for å unngå fristelsene?

det samme skjer med meg 1 kilo opp og tre fire dager før jeg var er der jeg var ,,, skal noe til og bli motivert da ja

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 17:30   #13
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Jeg har små sprekker hele tiden jeg:-)

DVS at jeg unner meg litt innimellom. Alikevel går vektnåla bare nedover. Så noe riktig gjør jeg

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 17:35   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Vi er veldig forskjellige. Jeg prøvde meg på en karbouke (eller fem dager) for å se hvordan kroppen reagerte etter så lang tid på forholdsvis streng lavkarbo. Det var ingenting jeg savnet, men "gøy" å prøve.
Jeg spiste hva de, hehe, vanlige dødelige anser som sunt, fiberrike frokostblandinger med biola, grovt brød med brunost, melk og juice. Resultatet var opp nesten seks kg (mest vann, så klart) elendig søvn, magen oppblåst og med påfølgende ondter, vann i beina og fingrene, gjenvunnet pelsallergi (ble kvitt allergien med lavkarbo, men var hos foreldrene mine som har hund mens jeg gjorde karboprosjektet mitt, og begynte fort å snusfe og klø igjen), og det tok en del dager før jeg igjen fikk den gamla tåka ut av hodet, og blodsukkeret sånn rimelig på stell. Det sprøeste var at huden min tørket toalt ut og ble flassete og kløete, og jeg hadde tilnærmet perfekt porselenshud også før jeg la om til lavkarbo...!
Ikke verdt det, og maten var ikke så mye å rope hurra for heller. Når det gjelder ånklie karbobomber som kake og godteri og sånn, så synes jeg at lavkarboalternativene ofte er vel så gode, når jeg først lager meg noe sånt noe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 00:58   #15
annabanana
Medlem
 
annabanana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: møre og romsdal
Alder: 39
Innlegg: 195
annabanana er ny på veien

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Jeg har hatt mange sprekker.. det er veldig demotiverende.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal ta så mye lenger tid å komme i ketose, og hvorfor man skal gå seinere nedover.. Når det er tomt for karber, så er det vel tomt? Da kan ikke kroppen bestemme seg for å være vrang og brenne karber som ikke er der... Eeeeeller??

__________________


annabanana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 07:08   #16
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Opprinnelig lagt inn av annabanana, her.

Jeg har hatt mange sprekker.. det er veldig demotiverende.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal ta så mye lenger tid å komme i ketose, og hvorfor man skal gå seinere nedover.. Når det er tomt for karber, så er det vel tomt? Da kan ikke kroppen bestemme seg for å være vrang og brenne karber som ikke er der... Eeeeeller??

Jo... Kroppen kan danne glukose fra protein, og om det ikke er glykogen tilstede vil den bryte ned muskelvev.

  Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 07:12   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Det har alt å gjøre med hvilke karbohydrater du skeier ut med å gjøre! La oss si at du går i ketose på 40 gr kh om dagen, og så øker du til kanskje 60, med langsomme karbohydrater, som mere grønnsaker, bær, litt frukt etc. Du går ut av ketose, men du skader ikke evnen til å gå tilbake.
Dersom du derimot innfører høykarbomatvarer, som godteri, brødmat etc, så vil du gi kroppen signaler om å produsere mer insulin, det er insulinet som rydder unna glukose fra blodet, og med mye karbo vil du gjerne produsere mer insulin enn kroppen klarer å bruke, kroppen vil ikke klare å nyttiggjøre seg insulinet, og man kommer over tid i en ond sirkel hvor kroppen må produsere mer og mer insulin. Når det fortsatt er insulin til overs etter at glukosen er fjernet fra blodet, eventuelt lagret som fett, så vil blodsukkeret ditt synke veldig fort, og det blir lettere å opprettholde en sprekk mer eller mindre frivillig.
Over tid vil dette i større eller mindre grad ødelegge evnen din til å komme i ketose, fordi kroppen husker. Det tar lenger og lenger tid å stoppe den anabole prosessen i kroppen (insulin er et anabolt hormon) og glukagonets (det så kalt motsatte hormonet av insulin) rolle i kroppen hemmes.

Kroppen er en følsom greie, og tåler over tid mindre enn man tror. Vær snill mot kroppen, folkens

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 08:38   #18
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

...

Wow....hva dere her inne kan, og hva jeg lærer av dere på det forumet her!

Wow. Tusen takk.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 01-08-08, 12:15   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sprekk, hvor galt kan det gå?

Bare hyggelig Jeg har insulinresistens, og har vel lest omtrent alt jeg har kommet over om det, legen min blir nesten snurt når jeg overkjører han med kunnskap om emnet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør jeg galt? AltforStor Ketolysekuren 10 22-08-07 09:29
Er det no' galt,tro? Bell Ketolysekuren 11 19-03-07 19:35
Hva gjør jeg galt da...? Pipp Spørsmål og svar 12 07-02-07 20:56
ER det noe galt med meg??? vend Lavkarbo generelt 2 24-10-04 18:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no