Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvordan forholde seg til en sprekk?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-08, 09:58   #1
raleksan
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 13
raleksan er på en erverdig vei

Hvordan forholde seg til en sprekk?

Tenk dere at man sprekker en dag. En time før sprekken har man inntatt et fettrikt måltid med stekt salami og ost. Og så gnafser man i seg en diger sjokolade. En time etter sprekken igjen blir man sulten (det blir man jo av karbo), og hiver innpå masse bacon.

Det er på det rene at karbo og fett ikke hører sammen, men i det tenkte tilfellet - er det fettet fra salamien og osten som legger seg på sidebeina, eller er det fettet fra baconet? Eller kanskje begge deler?

Det jeg EGENTLIG spør om er om man i forbindelse med en "planlagt" sprekk (jøss, det hørtes dumt ut, men men ...) bør være mest forsiktig med fettet FØR eller ETTER sprekken, evt. hvor lenge før og/eller etter man må være forsiktig.

Noen som vet?

__________________


raleksan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:30   #2
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 40
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Jeg ville vært forsiktig hele den dagen du har sprekken. Dvs både før og etter karbomaten. Skal du f.eks i familiekalas og vet bestemor er dårlig på lavkarbomat-fronten, ville jeg enten: Spist det som var lovlig - kanskje salat, eller kun kjøtt og grønnsaker, eller: forsynt meg av det som måtte bli servert - uavhengig av karber, men ikke dyttet innpå.. Både før og etter kalaset ville jeg da spist magert, resten av dagen.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 10:57   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Det som skjer rent fysisk er jo at du lagrer mer fett ved å ha et høyt insulinnivå, noe du naturlig får når du spiser mat som blir til sukker i kroppen. Insulinet er et hormon som rydder unna glukose i blodet, og lagrer det som er overflødig som fett.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 12:36   #4
raleksan
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Innlegg: 13
raleksan er på en erverdig vei

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Hei, og takk for svar, både Wollafruen og Photobscura

Wollafruen: Jeg er enig - jeg tror også det er lurt å spise magert både før og etter - for sikkerhets skyld. Men jeg vet ikke, og jeg driver hele tida og søker fasitsvar, til mine omgivelsers store fortvilelse.

Photobscura: Det er jo som du sier. Jeg lurte helst på om kroppen da fortrinnsvis lagrer fettet du allerede har spist, eller om det helst er det fettet du tilfører mens insulinnivået er høyt som lagres. Det fettet som tilføres når insulinnivået er på normalen igjen - det skulle vel logisk sett ikke legge seg på sidebeina?

Jeg omformulerer spørsmålet litt igjen:

Hvor lang tid tar det før kroppen bryter ned fettet man spiser til ketoner, slik at man ikke lenger risikerer at en insulinforhøyning lagrer fettet i kroppen? Regner med det er individuelt, men er det noen som har et ca-tall? Snakker vi to timer, 12 timer, flere dager, eller år?

__________________


raleksan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 18:50   #5
ecli
Medlem
 
ecli sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 101
ecli er på en erverdig vei

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av raleksan, her.

Hvor lang tid tar det før kroppen bryter ned fettet man spiser til ketoner, slik at man ikke lenger risikerer at en insulinforhøyning lagrer fettet i kroppen? Snakker vi (...) år?

Hehehe det hørtes litt lenge ut du
Skal se etter i klokebøkene mine, og se om jeg klarer å finne noe svar...

__________________


ecli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, nå egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 20:28   #6
CHESS
Medlem
 
CHESS sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: HAUGESUND
Alder: 58
Innlegg: 63
CHESS er på en erverdig vei

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Jeg og venter spent på om noen har svar på dette!
På lørdag skal jeg i en 70 års dag på formiddagen, og en
40 års fest på kvelden. Og nå når jeg er så godt inni
ketolysen! Målet er så spise minst mulig karbohydrater!
Håper jeg er stanhaftig nok utover kvelden.......

__________________
CHESS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat med lav GI Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 20:56   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av CHESS, her.

Jeg og venter spent på om noen har svar på dette!
På lørdag skal jeg i en 70 års dag på formiddagen, og en
40 års fest på kvelden. Og nå når jeg er så godt inni
ketolysen! Målet er så spise minst mulig karbohydrater!
Håper jeg er stanhaftig nok utover kvelden.......

Hei.

Det jeg gjorde når jeg skulle ut i forskjellige lag, var å spise meg god og mett før selskapene Jeg forsynte meg likevel av det som ble servert, men spiste da minimalt og sendte mesteparten ut igjen på tallerken.
Og viss det var er "fuktig" lag, var jeg rett og slett forsiktig med alkoholen. Tok meg gjerne en dram med lightbrus. Men prøvde å unngå å bli bedugget, da fornuften ofte forsvinner med inntak av alkohol

Jeg følte ikke jeg gikk glipp av noe likevel, og jeg visste at det strenge løpet jeg hadde var for en periode, jeg ønsket ikke ødlegge det. Og jeg har igjen for det i dag

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:07   #8
CHESS
Medlem
 
CHESS sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: HAUGESUND
Alder: 58
Innlegg: 63
CHESS er på en erverdig vei

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Kjempegod ide å komme mett i selskap!
Det er når blodsukkeret er på bånn at en
blir ukritisk til det en stapper i seg !
Det er da lett å ty til lettvinte løsninger
som kaker, sjokolade ect.....
Skal prøve denne versjonen på lørdag,

__________________
CHESS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mat med lav GI Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 21:08   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av CHESS, her.

Kjempegod ide å komme mett i selskap!
Det er når blodsukkeret er på bånn at en
blir ukritisk til det en stapper i seg !
Det er da lett å ty til lettvinte løsninger
som kaker, sjokolade ect.....
Skal prøve denne versjonen på lørdag,

Det hjelpte meg mang en gang

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:06   #10
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Atkins skriver at det er best å planlegge og spise lite karbo før og etter.

Ellers, så synes jeg det viktigste med en "sprekk" er å nyyyte hvert korn! MMMMMMM. Om det ikke er mmmmm så er det ikke verdt det. Og så er det rett tilbake på hesten etterpå! Uten dårlig samvittighet.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 22:12   #11
solsikke
Seniormedlem
 
solsikke sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Hordaland
Alder: 43
Innlegg: 565
solsikke er ny på veien

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Men husk på dersom du skal drikke alkohol at du kanksje ikke tåler så mye når du går på ketolyse!!!! Bare en liten påminning...har vert ute for dette selv en gang

Lykke til i selskapene, det går nok greit

solsikke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert for tida!!! Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 12:32   #12
GeirB
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 2
GeirB er på en erverdig vei

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Min egenutformede løsning er å kaste seg over ergometersykkelen så fort jeg kan etter å ha intatt godsakene.

Min teori (som gjerne noen kan b-/av-krefte) er at med fysisk aktivitet vil kroppen først ta for seg karbohudratene og forbrenne dem. Hvis du fortsetter vil selvfølgelig fettreservene brukes. Hvis det er slik at karbohydrater taes lett opp vil de også være først i køen til forbruk og jeg lever i den tro at så fort karbohydrat inntaket er brent vekk fortsetter ting som vanlig igjen. Jeg tar meg som oftest en "sykkeltur" på 30-60 min med moderat puls (rundt 120).

Har hatt mer problemer med "sprekker" med sukkerfri leskedrikk (Cola-Ligth/Pepsi-Max) som jeg føler bremser reduksjonen mer enn noen kakestykker.

Eer selvfølgelig ikke alltid like lett å kaste seg over ergometersykkelen men da kan man f.eks gå en rask omvei hjem.

Trener ikke regelmessig så sykkelen blir oftest brukt som "renselsesverktøy".

Noen kommentarer?

Hilsen
Geir

GeirB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 13:35   #13
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av GeirB, her.

Min teori (som gjerne noen kan b-/av-krefte) er at med fysisk aktivitet vil kroppen først ta for seg karbohudratene og forbrenne dem. Hvis du fortsetter vil selvfølgelig fettreservene brukes. Hvis det er slik at karbohydrater taes lett opp vil de også være først i køen til forbruk og jeg lever i den tro at så fort karbohydrat inntaket er brent vekk fortsetter ting som vanlig igjen. Jeg tar meg som oftest en "sykkeltur" på 30-60 min med moderat puls (rundt 120).

Det er delvis riktig, men det har ingenting for seg å hoppe på sykkelen rett etter et karbohydratrikt måltid. Hvis du føler at du "trenger" en økt for samvittighetens skyld; ta deg en gåtur i moderat tempo.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 13:44   #14
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av raleksan, her.

Jeg omformulerer spørsmålet litt igjen:

Hvor lang tid tar det før kroppen bryter ned fettet man spiser til ketoner, slik at man ikke lenger risikerer at en insulinforhøyning lagrer fettet i kroppen? Regner med det er individuelt, men er det noen som har et ca-tall? Snakker vi to timer, 12 timer, flere dager, eller år?

Kroppen vil begynne å produsere ketoner når den ikke syns det virker forsvarlig å bruke mer glykogen

Insulin vil lagre glukose og fett som fett uansett når/hvor/hva/etc, det er det hormonets hovedoppgave i kroppen. Det viktige her er at insulinnivået normaliseres igjen så fort som mulig, og ikke forblir høyt, og at man psykologisk klarer å "komme ned" etter utskeielsene.

Om man først skal ha en "planlagt sprekk" foreslår jeg å sette av hele dagen til det, men være litt kritisk til mengde og type karbohydrat.

  Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 19:51   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Så ikke denne igjen før nå, Bulldog forklarte det helt fint

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 22:20   #16
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Jeg ville uansett aldri planlagt sprekker på ketolysekuren jeg.

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 11:38   #17
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av Max, her.

Jeg ville uansett aldri planlagt sprekker på ketolysekuren jeg.

Det er jeg helt enig i.

  Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 12:00   #18
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

I min verden (mulig jeg har en helt egen som bare jeg forstår)
er det protein+fett eller protein+karbo. Ikke begge deler.

En sprekk en dag, uansett hvor ille du sprekker, vil sansynligvis ikke gi deg vektøkning. Ta livet med ro, og nyt alt. Dagen derpå er du sikkert kjempedårlig. Ikke vei deg før etter ei uke, da har du kvitta deg med alt vannet etc. som hopa seg opp som følge av sprekken.

men, som sagt, Ketolyse skjønner jeg lite av. Jeg leser det dere skriver, jeg konstaterer at for min kropp er ca. Fedonmat ok, og jeg ser at min vekt går ned/muskelmassen øker.

Jeg konstanterer også at den del av de seriøse kroppsbyggerne spiser rimelig likt som meg.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:24   #19
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Jeg konstanterer også at den del av de seriøse kroppsbyggerne spiser rimelig likt som meg.

Jaså?

  Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:55   #20
ecli
Medlem
 
ecli sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 101
ecli er på en erverdig vei

Sv: Hvordan forholde seg til en sprekk?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

I min verden (mulig jeg har en helt egen som bare jeg forstår)
er det protein+fett eller protein+karbo. Ikke begge deler.
(...)
Ketolyse skjønner jeg lite av. Jeg leser det dere skriver, jeg konstaterer at for min kropp er ca. Fedonmat ok, og jeg ser at min vekt går ned/muskelmassen øker.

Ok, mulig jeg misforstår deg...
Men ketolyse er jo i bunn og grunn ganske likt det du sier; nemlig protein+fett. Det er minimalt med karbo i ketolysedietten, mye mindre enn på Fedon sin...

__________________


ecli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, nå egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sprekk! trude.lutt Dr Lindbergs 1 30-04-08 18:25
Sprekk Grovsnus Generell diskusjon 11 21-03-08 23:50
Sprekk Viclin Fase I 1 15-06-07 02:02
Sprekk NettaMamma Induksjonen 4 16-12-04 19:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no