Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvordan skal jeg klare dette?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-08, 13:54   #1
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Hvordan skal jeg klare dette?

Jeg er nå på min sjette dag på ketolyse, og er veldig fornøyd. MEN jeg har noen utfordringer den neste mnd. i månedsskiftet er vi en venninnegjeng som skal møtes hos en venninne på sørlandet, og der skal vi være en hel helg. Alle disse er "normale" mennesker, og de skal garantert på mcdonalds og sånn. Jeg vil IKKE være til noe bry,men tror kanskje ikke det er så lurt å spise vanlig mat, da det kan være vanskelig å komme inn i ketose igjen. Jeg skal bo hos hun ene venninna, som har barn og mann,og jeg vil som sagt ikke være til bry. Hva skal jeg gjøre der? 14dager etterpå skal jeg på julebord, hvordan skal jeg takle det? og 14dager etterpå er det julaften.

Alle disse tre tingene på EN mnd!

Noen som har noen forslag? Siden jeg ikke spiser ribbe osv har jeg alltid spist hjemmelaget kjøttkake til jul - med kjøttdeig og løk osv.
Men hva med når vi skal bort å spise? Da bruker jeg spise potet og saus..

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 15:01   #2
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Er det en mulighet at du kan ta det opp med dem før dere reiser? Slik at det blir kanskje litt sprekker, men med litt forandring i planlagt middager, så går det ikke SÅÅ gale... Bare passe på at dere handler inn nok kjøtt og grønnsaker. Du kan jo fint la være å legge på poteter å saus, uten å være til bry. Bare gi beskjed på forhånd at de ikke trenger å lage ekstra poteter til deg ol

På mcdonalds selger de helt OK kyllingsalater btw

Ang. julen, om du spiser de kjøttkakene dine du snakker om den ENE gangen (altså julaften) så tror jeg ikke det er det store problemet

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 15:07   #3
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

takk for svar scartz. Er bare det at vi skal på shopping hele gjengen, og der vet jeg ikke helt hva jeg skal kjøpe. Kyllingsalat er sikkert greit. Jeg liker ikke kylling men kan spørre om en veggissalat da. Men når de skal lage seg f.eks taco eller noe slik, da er det grønnsaker + rømme som gjelder. Ingen skjell eller lefser og definitivt ikke mais(har aldri likt det så det er greit) men hva med tacosaus? er veldig gla i å blande rømme og tacosaus..

Også tenkte jeg å kjøpe med meg noen drops fra meny som står at de har 0kh, og en eller to sjokolader som er 5,2kh i en hel sjokolade. Så godisstunda foran tv er greit. Men jeg tenker mest på f.eks kveldsmat osv. Hvis de skal spise f.eks frokost - brødskive og sånn. Hva spiser jeg da? Hvis vi en dag skal spise kveldsmat og sånn?

Det virker jo litt teit å ta med seg eget brød.. da føler jeg meg max teit! Har hinta frempå om at jeg ikke spiser potet, ris og pasta. Og de tenkte vel på taco eller wok da, den lørdagen vi skal ha kosekveld.

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 15:14   #4
Heksehilda
Seniormedlem
 
Heksehilda sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 499
Heksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt liktHeksehilda er veldig godt likt

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Ta med deg ditt eget brød, du, det er helt i orden.

Om dere går på McDonalds, så kjøper du burger uten chips og spiser uten brødet.

Tacosaus har vel ikke så mye kh i en ts eller to, tror du? Tacokrydder har litt, men hvis du fordeler det, så er det ikke sikkert det blir så helt galt.

Wok er bra, det kan du spise uten ris, ikke sant?

Prøv å si til deg selv at dette skal gå bra, så gjør det nok det! Lykke til.

__________________



Heksehilda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 15:19   #5
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Altså, mcdonalds er jo usunt og grapse mat uansett hvordan man vinkler det. Er det en ide å spør om å spise en aen plass? Kinamat er jo godt f.eks! Når jeg gikk på ketolyse spiste jeg taco med god samvittighet. Kjøpte vanlig rømme (dvs lettrømme), lagte mitt eget tacokrydder, som alle vennene mine har satt pris på (jeg setter trykk på at det er MYE sukker i det kjøpte tacokrydderet, og da er alle veldig glade når jeg lager mitt krydder! ). Så holder jeg meg unna lefsene og skjellene, noe som går helt fint for min del. Tacosaus skal man vel egentlig ikke ha, men det spiste jeg uten å falle ut av ketose. Er vel snakk om begrensninger

Jeg hadde ikke følt meg teit om jeg hadde hatt med meg mitt eget brød.. Men nå vet jo mine venner at jeg prøver å slanke meg. Men istedet for å si at du slanker deg, kan du jo vinkle det på denne måten: "jeg baker mitt eget brød, for det er mye sunnere. kan selv bestemme fiberinnhold, og intet sukker."

Om det å ta med brød/oopsie-roll selv blir litt for flaut, så hadde jeg lagt meg en salat eller noe. Om det blir til at du ikke vil skille deg ut i det hele tatt, hadde jeg handlet med meg vita brød (8 karbs per skive. Er jo mye for ketolyse, men veldig sunt brød ellers) eller wasa knekkebrød fiber pluss (5 karbs per skive). Hiv på fetende og mye pålegg

Noen ganger er det veldig vanskelig å holde seg til en diett, spesielt når det blir en helgetur. Er da det er viktig å planlegge slik at sprekkene blir så sunne som mulig. Jeg kan garantere deg at om du holder deg til GROVT GROVT brød, som f.eks vita hjertegod, evt pittelitt grovt knekkebrød, så er det ikke store skaden som skjer over den helga!

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 15:20   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

På mcdonalds har de salater også

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 15:23   #7
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Jeg er en plass mellom ketolyse og lindberg nå (sliter litt med å bestemme meg om hvordan jeg skal leve resten av livet) og når jeg følger lindberg prinsippet spiser jeg max 40 karbs til dagen, og er enda i ketose! 40 karbs tilsvarer for meg gjerne 2 knekkebrød, en smoothie (mye frukt og syrnet melk), rømme og masse grønnsaker til middag og kwells.

Derfor tror jeg at om du unner deg 2 knekkebrød/grove skiver til frokost, så skal det nok gå godt for det om. Spesielt siden det kun er snakk om en helg Tror det er viktig å tenke på at det er forskjellige måter å sprekke på.. Det å spise to knekkebrød ser ikke jeg som en sprekk. Sjokolade og snop er sprekk Knekkebrød er en fornuftig løsning på en litt vanskelig situasjon i mine øyne

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 16:22   #8
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

takktakk for svar alle sammen. Veldig gode råd. Får se om jeg tar med meg brød eller ikke. De er klare over at jeg er litt "helsefreak", har gått på shake og trent som en gærning det siste året, men vekta har jo ikke gått noe sted. En av de som kommer dit er veldig godt over 100kg, og hun er veldig negativ til ALT jeg gjør mpt mat. Når jeg begynte på shake fikk jeg ikke noe positiv respons fra henne, bare kritikk. Men skal gjøre så godt som mulig. Som sagt så møtes vi gjengen en gang i året, så jeg vil KOSE MEG! Derfor skal jeg ha med egen sjokolade og egne drops. Jeg kan jo spise masse grønnsaker og rømme med pittelitt saus på da. Takk for alle råd, ser veldig positivt på det nå

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 17:25   #9
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Det kan være veldig slitsom med folk som er negative rett og slett fordi de er redd for at andre skal lykkes. Da blir det de oppfatter som egne nederlag så mye tydeligere. Kan bare ønske deg lykke til og håpe at din "venninne" kan klare å bli litt rausere når det gjelder andres ønsker og innsats for å gjøre noe godt med sin tilværelse......

  Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 17:42   #10
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Takk for det valleygirl, er enig. Hun har vært, og er tror jeg, over 150kg, og har vel slitt med å få det av seg, og trøster seg med å spise 400-600g sjokolade hver dag i tillegg til alt det andre dritten hun spiser, meldt seg ut av treningssenter og gidder aldri gå noen steder. Det er sikkert vanskelig for henne. Jeg har aldri vært oppi 100kg så jeg skjønner kanskje ikke hva hun går gjennom, men mener alikevel at man kan støtte hverandre når det gjelder slike ting. Jeg gjør det ikke bare for å gå ned i vekt, men siden jeg har det meste av fettet rundt magen (magemål på 103) så er jeg utsatt for mange sykdommer, som mange i familien min har og har hatt. Derfor er jeg ekstra stolt av meg selv

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 17:50   #11
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Jeg vet hva hun sliter med, er der selv og har hatt det mye tyngre enn i dag. Men det hjelper faktisk å omgi seg med positive mennesker som ser muligheter der man selv bare ser begrensninger. Jeg vet det så godt, fordi jeg selv slet med det samme: "Det er ingen som forstår meg, fordi det er bare jeg som har disse problemene, andre har ikke de samme problemene, og om de har det, så er det lettere for dem å gjøre noe med det"....

Det stemmer ikke, vi har alle vårt å stri med, noe er synlig og mye av det er ikke synlig. Så da får du prøve være et positivt innslag i hennes liv selv om hun ikke klarer å være det i ditt akkurat nå. Kanskje det fører til noe godt for henne på sikt.

  Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 21:08   #12
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Det var utrolig bra sagt av deg. Jeg vet kanskje ikke hvordan det er å være såpass stor, men jeg vet hvordan det er å bestandi ha ligget på 60-65kg, og på under et halvt år hoppe opp til 89kg. Jeg nektet å innse det, trente hele tiden og trøstespiste når jeg var hjemme på hybelen.

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 21:17   #13
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Huff, det er kjedelig med venner som ikke støtter deg.. Har ofte følt at mine tynne venninner ikke forstår hva jeg går igjennom, og forventer da ofte at min større venninne skal støtte meg. Noe hun ikke gjør :/ Folk vil ikke at andre skal lykkes der man ikke lykkes selv.. Trist, men sant.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 08:30   #14
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Foreslår til taco-middagen, at du bruker seterrømme og tacosaus uten tilsatt sukker (husker ikke navnet på denne, men det står på etiketten). Seterrømme har som kjent mindre karbohydrater enn lettrømme, smaker bedre men er litt tjukkere i konsistensen.
Jeg har flere erfaringer med å skeie ut med karborik kost mens jeg går på ketolyse. Min konklusjon er at det ikke er verdt det. Jeg oppfordrer deg til å velge bort de verste karbo-bombene ( f.eks. brød, poteter, pasta, sukker).
Anbefaler hvertfall ikke å gi blaffen i lavkarbo og spise hva som helst denne helgen, slik jeg har gjort ved to anledninger. Sist gang gikk jeg opp 1.9 kg og det tok 4 uker før jeg var nede på den vekten jeg var før utskeielsen.
God tur !

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 12:00   #15
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Takk for svar Oban, tror nok ikke jeg skal gi blaffen i det nei, det vurderer jeg å gjøre i julen, men ikke ved småanledninger nei. Takk for bra tips, visste ikke at det fantes sukkerfri tacosaus!

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 19:45   #16
Oban
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 148
Oban er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Opprinnelig lagt inn av Ella-A, her.

Takk for bra tips, visste ikke at det fantes sukkerfri tacosaus!

Mener at det er Santa Maria. De kommer i mild, medium og hot.

__________________



Min journal
Oban er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 21:30   #17
Stellamor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 197
Stellamor er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Jeg spiser tacosaus ihvertfall 1 gang i uka, jeg
Har nå to ulike sauser i kjøleskapet; santa maria og coop. Tror det er 6 karber pr 100 ml. Passer på den dagen vi skal spise taco hjemme og spise minimalt med karber og mye fett tidligere på dagen. Eks. egg og bacon.

Lykke til!
Håper dere får en fin tur

Den sosiale delen syns jeg også er en utfordring.
Har derfor fortalt om kuren til de jeg er mest sammen med av familie og venner.

__________________


Stellamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 10:19   #18
Ella-A
Medlem
 
Ella-A sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag, men kommer fra Nordland
Alder: 38
Innlegg: 359
Ella-A er på en erverdig vei

Sv: Hvordan skal jeg klare dette?

Det er lurt ja! Jeg også prøver å legge opp litt sånn,men har litt vanskeligheter for å vite helt hva jeg skal spise når jeg skal spise f.eks masse fett osv men finner vel ut av det

Vil liksom ikke planlegge dagen sånn at denne dagen skal jeg spise det og det og det liksom, vil heller spise det jeg VIL spise av det jeg kan spise, derfor er jeg kanskje ganske dårlig på å planlegge, sikkert derfor jeg sliter litt med å gå ned.

__________________

Ella-A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan skal jeg klare å spise ofte nok? Hannehk Ketolysekuren 14 22-07-08 21:12
Italiatur - hvordan skal dette gå?? Henriksmamma Ketolysekuren 4 29-03-07 13:08
Hvordan skal dette gå? paprika Lavkarbo generelt 8 19-08-06 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no