Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Velkommen til Karbojunkie > Informasjon > Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger

Fett?

Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger Hvordan er forumet? Noe som kan bli bedre? Noe du lurer på? Her er plassen! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-08, 22:15   #1
Confused
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 35
Innlegg: 10
Confused er ny på veien
Question

Fett?

Dette er saa vanskelig synes jeg. Ja, jeg skjonner at fett er sundt, gjor maten mer smakfull (etter min mening), og at den gir deg den mettheten du trenger (eller noe i den duren).
MEN, jeg skjonner bare ikke hva som er "sundt" fett. Okey, saa alt fett som er paa dyr er sundt, kaldpressede oljer, notter, avokado, ost, flote, fisk. Stemmer dette? Hva er usundt da? Kan jeg ha forstaatt det riktig om at "naturlig" er det sunne (som de jeg nevnte)? Og at om fettet er "kunstig" er det usundt?
Ogsaa har jeg hort at noen karbohydrater er sunne, mens andre er usunne. Er ikke karbohydrater karbohydrater? Og det som avgjor om det er sundt eller ikke er mengden?
Jeg skjonner ikke dette jeg. Straks jeg tror jeg forstaar det, leser jeg noe som faar meg til aa tvile.

Confused er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 11:07   #2
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Fett?

Det fettspørsmålet er litt vanskelig, men du er i hovedsak inne på det.
Av fett skal du holde deg unna margarin, varmpressede/kjemisk fremstilte oljer og transfett. Står det vegetabilsk fett i innholdsfortegnelsen betyr dette: "Joda, en gang var dette olje fra en bra plante, men nu har vi tilsatt luft, og varma den opp slik at du er garantert hjerteinfarkt."

Karbohydrater er så meget det også.
Hva du skal spise, er litt avhengig av kostholdsfilosofien din.
Spiser du Lindbergiansk, spiser du en hel del karbohydrater fra grønnsaker, frukt, bær og belgfrukt. Dette er lavGI karbohydrater som gir moderat/liten økning i blodsukkeret.

Håper dette var forståelig

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:21   #3
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett?

Bare legger til at ja - karbohydrater er forsåvidt karbohydrater når du skal telle dem. MEN du ønsker at mesteparten av karbohydratene du spiser først og fremst skal komme fra grønnsaker, for å få i deg mineraler og vitaminer du trenger "Raske" Karbohydratene fra hvitt mel, sukker og stivelse påvirker blodsukkeret ditt ufordelaktig, og gir ikke samme næring som f eks grønnsaker.

Så enkelt sagt, ja, karbohydrater er karbohydrater i seg selv, men det betyr ikke at en dagsrasjon på 20 karber bør brukes på f eks sukker

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:11   #4
Confused
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 35
Innlegg: 10
Confused er ny på veien

Sv: Fett?

Takk. D hjalp litt paa fortvilelsen, ja
Egentlig stort sett slik jeg hadde skjont d. Veldig nyttig d m innholdsfortegnelsen paa oljen. Ikke alle som er flinke til aa skrive om oljen er kaldpresset eller varmpresset, og det er heller ikke gitt at de paa butikken har peiling heller.

Confused er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Hvorfor forbrenner man mer fett når man spiser fett? Pelen Ketolysekuren 9 30-07-09 20:08
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 11:26
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no