Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sukkerfri godteri og vektstopp?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-12-08, 10:38   #1
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sukkerfri godteri og vektstopp?

Jeg har hatt en veldig god vektnedgang siden jeg begynte på denne dietten og hele tiden vært i ketose. Så oppdaget jeg plutselig masse lavkarbo godteri i helsekosten og proppet meg full av dette (men har holdt meg allikevel på 20 karber daglig) og da gikk jeg rett ut av ketose og vekten står bom stille!!
Har dette en sammenheng? Noen som har erfaring med det? Det merkelige er at selv om vekten står stille, så går jeg ned i centimeter på kroppen... hva skjer?

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 19:20   #2
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 54
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Stabilisering? jeg har også oppplevd dette, dog ikke med godteri.

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 16:25   #3
m19
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tromsø.
Alder: 34
Innlegg: 36
m19 er på en erverdig vei

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Grunnen til at du gikk rett ut av ketose kan kanskje være fordi du holder deg til 20 gram karbohydrater? Er det ikke 15 gram som er "tillatt" ?

Trener du? Kan grunnen til at vekta står bom stille være fordi du bygger muskler? Det viktigste er jo at du faktisk merker at du blir smalere, vekta syntes jeg ikke vi skal være så allt for opphengt i.

Vektplatå er vel noe vi alle kommer borti, bare vær tålmodig så begynner vel vekta å rikke seg sakte men sikkert nedover igjen.


Jeg er SÅ sugen på godteri! Hvordan godteri er det du spiser, og på hvilke helsekostbutikker kjøper du de? Jeg vil også ha Hvordan søtningsmidler er forresten brukt i de, veit du?

m19 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 16:27   #4
m19
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tromsø.
Alder: 34
Innlegg: 36
m19 er på en erverdig vei

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Hehe, jeg veit ikke om du er mann eller dame.. så om du er mann er det vel 20 g daglig. Beklager :P

m19 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 17:59   #5
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Samme erfaring! Maltitol er dødare for meg. Går lettere ut av ketose og liten vektnedgang å spore.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:07   #6
Traxior
Medlem
 
Traxior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Bø i Telemark
Alder: 45
Innlegg: 291
Traxior er ny på veien

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Opprinnelig lagt inn av m19, her.

? Er det ikke 15 gram som er "tillatt" ?

Det er veldig individuelt hvor mye man tåler, selv tåler jeg 45 gram over tid, og opptil 80 gram på enkeltdager uten å gå ut av ketose.

__________________



Besøk bloggen til Traxior på http://feitmann.com
Traxior er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert med inspirasjon fra ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:21   #7
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Sakset fra Kolhydrator i Fokus:
Det vi vet är att den söta smaken i munnen i sig utlöser ett mindre insulinsvar. Precis som med riktigt socker får man alltså en insulineffekt trots att inga kolhydrater finns i sötningsmedlen. Det blodsockerfall som insulinet skapar leder till hungerkänslor. Epidemiologiska studier har hittat ett samband mellan fetma och konsumtion av sötningsmedel, vilket förvånat den vanliga kalorihypotesens försvarare men som ur vårt perspektiv - där insulinet är drivkraften bakom överätande och övervikt, är mer lättförklarligt.
Per Wikholm, Molekylærbiolog

Det står mye om dette her også. Let på insulinresistens.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 10:39   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Det er helt "normalt" at vekttapet stanser opp når man spiser kunstig søtstoff / sukkeralkoholer. Det her ikke noe med om man er i ketose eller ikke, man hvordan søtstoffene virker inn på kroppen. Den største partystopperen er Aspartame. Det ser ut til at maltitol også spiller inn.

Det er derfor Atkins har regler som tiser man skal spise "rent" og unngå sukkeralkoholer/kunstig søtstoff i induksjonsperioden. Samme årsak som han har enkelte andre matvarer som er lave i karbo/kalorier på "forbudslisten". Erfaring fra 70.000 pasienter og nyere forskning har lagt grunnlag for bl.a. "trappen" som viser i hvilken rekkkefølge man bør tilbakeføre matvarene.

Ketolyse sier heller ikke at kun 15 karber er tillatt - eller at over 15 er forbudt (for kvinner). Han har skrevet her inne at grensen er satt såpass lavt fordi NOEN må ned på 15 for å komme i ketose og få kroppen igang. Så er det hver enkelt som må tilpasse hvilket karbenivå som er best for dem. Det finnes folk som spiser etter Ketolyse som spiser 15 - og det er de som ligger opp ot 30. Det er hva DIN kropp tåler for å gå ned som er clouet her.

At noen går ned til under 15 er idioti syns jeg. Da mister kroppen så mange viktige vitaminer og mineraler den trenger for å være i ketose at det rett og slett går på helsa løs. Å spise for lite er like galt som å spise for mye. Hva som er rett for en person er ikke ndøvendigvis rett for en annen. Vi er forskjellige alle sammen.

Det er riktig at Torkil sier man kan prøve å kutte i karber om annet ikke hjelper, men erfaringen viser at de fleste går rett på å kutte karber isteden for å se på HVA de spiser (for å teste intoleranser) og om de beveger seg eller ikke. Torkil sier IKKE at det første du skal gjøre er å kutte karber... Han sier beveg deg mer, spis mer grønnsaker (hvis du spiser lite fra før) og drikk mer vann.... eller noe i den duren.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 16:27   #9
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Tusen takk for svar alle sammen!
Nå har jeg eksperimentert litt med dette med sukkerfri godis og det samme skjer hver gang.. går rett ut av ketose, så tydeligvis tåler jeg ikke mye av dette. Men sikkert noe.. jeg har LASSET i meg MASSE Spesielt sukkerfri marspianpølse har jeg spist mye av. Tror hele pølsen har 2 gr karber YUMMY! SKal kjøpe et lager av de til jul, ikke tvil om det
En annen ting som er farlig med disse sukkerfri godisene er at jeg får kjempe søtsug, så jeg har sluttet å spise det hver dag nå... og heller koser meg med det til lørdagene

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 16:29   #10
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Sunkost er det som har all denne herligheten!
De har noen syyyykt gode fruktkarameller i pose som smaker det samme som Fox karamell..

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 19:26   #11
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Karbobkarbo,
Dersom du har lest boka og alle innleggene (erfaringene til mange) her inne - ja så sier jo de fleste av oss at å spise sukkerfritt godis ikke er å anbafale.
Fordi - det stopper vekttapet! Og i hvertfall ikke de fire første uken!

Så det er kanskje ikke så rart at du ikke går ned så fort som forventet?
Du er vel i de første fire ukene - og som du sier i innleggene over - du spiser en del sukkerfritt godis

Alt jeg har spist av slike saker er en sjokolade fra Anton Berg - siden septemeber. Jeg skal riktignok unne meg noe i jula - men da er jeg også inneforstått med at jeg ikke kommer til å gå ned. Jeg skal bare ikke legge på meg.

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 19:35   #12
Karbokarbo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 48
Karbokarbo er på en erverdig vei

Sv: Sukkerfri godteri og vektstopp?

Ja, det var jo også det jeg oppdaget selv.
Jeg har holdt på snart i to mndr nå og veldig fornøyd med vekttapet, så stangneringen varte ikke så lenge.

Karbokarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkerfritt godteri? Matilde Ketolysekuren 33 09-01-11 11:20
Brøderstatning=vektstopp? supha Ketolysekuren 25 20-12-08 18:53
Godteri! kokopeli Ketolysekuren 3 22-09-08 15:22
Godteri!! Joika Kake/dessert og snacks 30 03-05-07 14:20
Godteri til helgen Silvandar Lavkarbo generelt 3 21-03-04 03:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no