Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-12-08, 00:07   #1
musikeren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 56
Innlegg: 30
musikeren er på en erverdig vei

Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Dette må jeg bare sitere. Hentet fra Sonen, av Barry Sears:

"Sannheten er at hurtigslankekurer med stort proteininntak skaper en unormal tilstand i stoffskiftet, som kalles ketose. Denne inntreffer når man har for lite karbohydrater lagret i leveren til å kunne dekke kroppens og hjernens behov. (...) Med en gang de lagrede karbohydratene er forbrukt, noe som tar under ett døgn når man går på en diett med lite karbohydrater, begynner kroppen å forbruke fett for å skaffe energi. Flott, sier du - er det ikke akkurat det vi ønsker?
Dessverre er det sjelden det du oppnår hvis du er på en diett med mye proteiner og lite karbohydrater. Prosessen med å omdanne fett til energi blir kortsluttet av karbohydratfattig, ketogen kost. Følgen er at kroppen produserer unormale biokjemiske stoffer, som kalles ketonlegemer.
Kroppen trenger ikke disse ketonlegemene. Den jobber som besatt for å bli kvitt dem ved å skille ut mer urin. I begynnelsen fører dette til vekttap, men det aller meste av det som forsvinner er vann. Den proteinrike kosten har egentlig ikke påvirket hoveddelen av det overflødige kroppsfettet.
Disse proteinrike hurtigkurene gjør at vi mister de gale kiloene. Og ikke nok med det. Hvis vi får i oss for mye proteiner fra et måltid, vil også insulinkonsentrasjonen begynne å øke fordi kroppen ikke vil at en masse overflødige aminosyrer skal flyte rundt i blodet. Hva skjer så med de økte insulinkonsentrasjonene? De gir seg til å omdanne de overflødige proteinene til fett.
For noen år siden oppdaget man også at proteinrike, ketogene dietter kan skape forandringer i fettcellene og gjøre dem ti ganger mer aktive i isolert fett enn de var før man begynte på dietten. Når man slutter med dietten, fortsetter man dermed å lagre fett i et skremmende tempo. (Populært kjent som jojo-effekten)
Og verre blir det. Kroppen er ikke dum. Når den tvinges til å takle proteinrik og karbohydratfattig kost, sier den: "Jeg ble da ikke født igår. Hjernen trenger karbohydrater for å virke. Jeg får gå igang med å bryte ned muskelmasse, og så gjør jeg mye av proteinet i den muskelmassen om til karbohydrater. " Du sier kanskje: "Det er greit. Jeg godtar å miste litt muskler før jeg mister kroppsfett." Men du må huske på at de økte insulinkonsentrasjonene gjør at du ikke mister fett langt nær så fort som du regner med, og til slutt vil du nå et vektplatå.
Se dette under ett, og du forstår hvorfor over 95 prosent av dem som har gått ned i vekt ved hjelp av proteinrike ketogene dietter, har lagt på seg vel så mye, og vel så det siden. Hvorfor det? Er alle som har prøvd seg på hurtigslankekurer noen viljeløse tullinger? Jeg tror ikke det. Det er bare det at de proteinrike og karbohydratfattige diettene deres har skapt varige endringer i fettcellene deres, endringer som ganske enkelt garanterer økt opphopning av kroppsfett i fremtiden."

-sitat slutt-

Hva er dette, da? Selvmotsigelser og logiske brister i kø? Finner han på mens han skriver, eller? Eller er vi helt på bærtur her på forumet? Også jeg som trodde Barry var på laget vårt...

Oppklarende kommentarer, værsåsnill.

musikeren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 08:15   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Zone-dietten (Sears diett) anbefaler 40 %, 30 % og 30% henholdsvis karbohydrater, proteiner og fett. Han er ingen fett-tilhenger, unntatt enumettet fett og fiskeolje/Omega-3.

Hans fokus går på hormoner. Han ønsker et moderat insulin-nivå (ikke for lavt, som fører til bunner i serotonin). I teorien skal matforholdet føre til utslipp av eikosanoider, som han mener er anti-inflammatoriske. Det virker feil, fordi anti-inflammatoriske medisiner som aspirin virker nettopp gjennom å nedregulere eikosanoider. Jeg antar at han er så besatt av Omega-3 og fiskeolje (og han er besatt av det), at han føler for å forsvare det (siden eikosanoider dannes av bl. a. Omega-3)

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 08:46   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Åh, proteindiett proteindiett proteindiett. Det er jo ikke akkurat sånn at ketogene dietter kan kalles proteindietter! Det optimale forholdstallet skal jo være 70 (fett), 20 (proteiner) og karbohydrater (5), da ser man fort at proteindelen ikke er den som utmerker seg i mengde. Det er sant nok at et overdrevet proteininntak kan føre til at overskuddet gjøres om til glukose, men så lenge man holder seg godt innenfor referansene (eller regner et gram protein pr kg kroppsvekt) så er ikke dette noe man bør tenke på.
Jeg merker selv at når jeg spiser ketogent, så går det der av selv. Og jeg har mere muskler enn ved oppstart tross ikke økt trenings- eller aktivitetsmengde, og omtrent tjue kg mindre kroppsvekt, så han kan jo selv prøve å forklare det. Jo, det er nok vann alt sammen, noe som tilsier at jeg har gått rundt som et eneste stort ødem

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 12:47   #4
musikeren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 56
Innlegg: 30
musikeren er på en erverdig vei

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Zone-dietten (Sears diett) anbefaler 40 %, 30 % og 30% henholdsvis karbohydrater, proteiner og fett. Han er ingen fett-tilhenger, unntatt enumettet fett og fiskeolje/Omega-3.

Hans fokus går på hormoner. Han ønsker et moderat insulin-nivå (ikke for lavt, som fører til bunner i serotonin). I teorien skal matforholdet føre til utslipp av eikosanoider, som han mener er anti-inflammatoriske. Det virker feil, fordi anti-inflammatoriske medisiner som aspirin virker nettopp gjennom å nedregulere eikosanoider. Jeg antar at han er så besatt av Omega-3 og fiskeolje (og han er besatt av det), at han føler for å forsvare det (siden eikosanoider dannes av bl. a. Omega-3)

Ok. Takk for oppklaring. Men han kommer jo også med en del påstander her som er stikk i strid med hva jeg har lært/hørt/lest. At fettcellene skulle bli mere aktive og lagre mer fett, for eksempel. Dette må da være bullshit?

musikeren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 12:49   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Det ER bullshit. Vet ikke hva han baserer påstandene sine på, men alt der han kaller ketogene dietter for proteindietter, så faller han selv av lasset.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 12:55   #6
musikeren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 56
Innlegg: 30
musikeren er på en erverdig vei

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Åh, proteindiett proteindiett proteindiett. Det er jo ikke akkurat sånn at ketogene dietter kan kalles proteindietter! Det optimale forholdstallet skal jo være 70 (fett), 20 (proteiner) og karbohydrater (5), da ser man fort at proteindelen ikke er den som utmerker seg i mengde. Det er sant nok at et overdrevet proteininntak kan føre til at overskuddet gjøres om til glukose, men så lenge man holder seg godt innenfor referansene (eller regner et gram protein pr kg kroppsvekt) så er ikke dette noe man bør tenke på.
Jeg merker selv at når jeg spiser ketogent, så går det der av selv. Og jeg har mere muskler enn ved oppstart tross ikke økt trenings- eller aktivitetsmengde, og omtrent tjue kg mindre kroppsvekt, så han kan jo selv prøve å forklare det. Jo, det er nok vann alt sammen, noe som tilsier at jeg har gått rundt som et eneste stort ødem

Takk. Enig.

Et eksempel på manglende logikk: Hvorfor skulle stort proteininntak føre til at kroppen begynner å tære på musklene? Altså, får en tilført nok protein har vel ikke kroppen noe behov for å tære på musklene...? Som består i stor grad av nettopp protein.

Dette synes jeg var merkelige greier.

musikeren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 12:59   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Samme her.
Særlig når til og med helsedirektoratet anbefaler et proteininntak på 10-20 energiprosent, det vil si at referanseverdiene i en ketogen diett ikke overskrider de "normale" retningslinjene, og man kan like godt kalle den statlige anbefalningen en proteindiett pr se (uten at man kan si seg enig i særlig mye annet ).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:40   #8
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

...(eller regner et gram protein pr kg kroppsvekt)...

Noen sier et gram protein pr kg "slank" kroppsvekt, mens noen sier et gram protein pr kg "det du veier nå".

Hvem skal man tro på?

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:43   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg som trodde Barry var på laget vårt

Opprinnelig lagt inn av Homer Simpson, her.

Noen sier et gram protein pr kg "slank" kroppsvekt, mens noen sier et gram protein pr kg "det du veier nå".

Hvem skal man tro på?

Ja, det kan man jo lure på, men uansett så ligger jeg ganske tett opp mot de refaransetallene jeg skrev først, og det går som sagt av seg selv.
Nå har jeg et litt høyere karbohydratinntak, og litt lavere fettinntak, men proteinet ligger forsatt på ca 20.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg som trodde jeg var ferdig! Pocahontas Ketolysekuren 3 12-10-08 20:39
Gildes nettside kaller Johannesbrødkjernemelet "vårt" et karbohydrat Pc-snuppa Oppskrifter 3 21-01-08 17:47
Jeg har laget sukkerbrød!!!!!!! elian Bakst 1 03-09-04 23:44
Vårt kosthold ser ut til å bli mer anerkjent Skorpia Lavkarbo generelt 3 23-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no