Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Burde jeg dra til legen?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-09, 13:40   #26
Everio
Seniormedlem
 
Everio sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 46
Innlegg: 949
Everio har en fantastisk aura rundt segEverio har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Burde jeg dra til legen?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jo, men jeg tror nok at verdiene som opereres med er snevrere enn hva som er reellt å bekymre seg for. Kolesterol er som regel et symptom på at noe trenges å repareres i kroppen og er i seg selv ikke farlig, det er alltid en konsekvens av at noe annet er feil..

Det er forskjell på å mene at tallene for de med farlig kolestrol er lavere enn de offentlige tallene, og generelt mene og anbefale at folk ikke trenger å sjekke kolesterolet fordi disse tallene bare er en overdrivelse. Torkil anbefaler selv de som går på kuren å sjekke disse tingene.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Dessuten er bildet mer komplekst, vi har godt kolesterol (HDL), dårlig kolesterol (LDL) og triglyserider. Det er heller ikke lenge siden man trodde at egg økte kolesterolet, noe man jo har gått bort fra i dag. ..

Ja klart ting er mer komplekse, og som pårørende (og fagperson innen helse) vet jeg at det er forskjell på typer kolesterol. Alikvel viser det seg at økt godt kolestrerol ikke nødvendigvis trenger å bety at det ikke påvirker kroppen i negativ grad.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tror fortsatt det er enormt mye å dekke av når det kommer til hjerte- og karsykdommer, og at vi i stor grad tygger på gammel utdatert kunnskap..

Dette er jeg enig i!

__________________




Oppstart ketolyse 12.01.09 - oppstart Lindberg 11.03.09- Everio`s journal
Everio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 13:46   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg dra til legen?

Jeg har aldri sagt at man ikke bør sjekke kolesterolet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 13:48   #28
Everio
Seniormedlem
 
Everio sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 46
Innlegg: 949
Everio har en fantastisk aura rundt segEverio har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Burde jeg dra til legen?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har aldri sagt at man ikke bør sjekke kolesterolet

Nei ser det, og selv om jeg siterte deg tok jeg utgangspunkt i flere utsagn i tråden.

__________________




Oppstart ketolyse 12.01.09 - oppstart Lindberg 11.03.09- Everio`s journal
Everio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 14:07   #29
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Burde jeg dra til legen?

Gå til legen hvis du vil, skader vel ikke, men du er ung og ikke spesielt tung, så du er ikke i farsonen akkurat. Men som sagt, kan ikke skade hvis du kommer til å bekymre deg.

Jeg har ikke vært hos legen i løpet av de årene jeg har vært inn og ut av ketose, i og med at ketose er en så naturlig og harmløs tilstand. Ser ikke på ketose som en slankefase, men noe som skjer når man spiser lite karbohydrater.

Høyt kolesterol er ikke farlig i seg selv. Det er ikke en gang "kolesterol" man måler når man måler "kolesterol". Kolesterol-hypotesen er like feilaktig som fett-hypotesen (= mettet fett er årsaken til alle livstilsykdommer), og er basert på atter en gang, dårlig forskning og overforenklet info til "pasientene" = oss.

Det er forskjell på det vi i dag kaller høyt kolesterol (forholdsvis lavt nivå) og det som er virkelig forhøyet kolesterol. Et virkelig forhøyet kolesterol er tegn på at noe i kroppen er galt, og er ofte forårsaket av - karbohydrater!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 18:47   #30
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg dra til legen?

Jeg vil anbefale alle som er redd for kolesterol å lese "Det store kolesterolbedraget" av Malcom Kendrick (Lille Måne Forlag).

Alle påstander og argumenter i boken er underbygget med referanser som for meg virker overbevisende. Han tar bl a opp noen "paradokser" som f eks det faktum at lavt kolesterol fører til økt dødelighet av hjerte-/karsykdommer. Hvordan henger det sammen hvis kolesterol er årsaken til hjerte-/karsykdommer?

Legemiddelfirmaet Pfizer omsetter statiner for ca 10 milliarder USD pr år. Gjett om det er krefter i sving for å opprettholde gamle myter?



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 18:52   #31
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Burde jeg dra til legen?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg vil anbefale alle som er redd for kolesterol å lese "Det store kolesterolbedraget" av Malcom Kendrick (Lille Måne Forlag).

Alle påstander og argumenter i boken er underbygget med referanser som for meg virker overbevisende. Han tar bl a opp noen "paradokser" som f eks det faktum at lavt kolesterol fører til økt dødelighet av hjerte-/karsykdommer. Hvordan henger det sammen hvis kolesterol er årsaken til hjerte-/karsykdommer?

Legemiddelfirmaet Pfizer omsetter statiner for ca 10 milliarder USD pr år. Gjett om det er krefter i sving for å opprettholde gamle myter?-


JEPP! God bok!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 19:14   #32
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Burde jeg dra til legen?

Opprinnelig lagt inn av Vimpane, her.

Mener at det i boka står noe om at det anbefales å gå til legen for helsjekk før man begynner, så etter noen uker og deretter hver 3.måned....eller noe slikt... (skyt meg hvis jeg tar feil)

Alle kommersielle slankekurer, treningsopplegg, etc anbefaler en å konsultere med lege før man begynner, så det er nevnt. Jeg mener å huske at det står på tredemøllene på sats også

  Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 20:55   #33
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Burde jeg dra til legen?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Alle kommersielle slankekurer, treningsopplegg, etc anbefaler en å konsultere med lege før man begynner, så det er nevnt. Jeg mener å huske at det står på tredemøllene på sats også

Det er jo en effektiv fremgangsmåte for å unngå søksmål.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 20:58   #34
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Burde jeg dra til legen?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er jo en effektiv fremgangsmåte for å unngå søksmål.


-

Delvis.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vi burde organisere oss! Veggpryd Generell ernæringsdebatt 51 30-03-09 20:17
Jeg burde gå ned! indi Trening 13 05-12-08 11:59
Hvor mye kalsium burde jeg ta? JenJen Ketolysekuren 2 12-09-08 14:03
Hva burde jeg hamstre her i USA? Megvel Spørsmål og svar 5 03-12-07 09:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no