Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva slags vin skal jeg kjøpe?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-02-09, 08:50   #26
Nenne
Juniormedlem

Nenne sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Nenne er på en erverdig vei

Sv: Hva slags vin skal jeg kjøpe?

Og dersom du liker litt kraftig rødvin kan jeg anbefale en nyhet på polet som heter 'Il Vino Gigante' fra Italia, varenummer 57458 til 117,-. Den minner litt om amarone viner og har 4 g/l. Eller hvis du vil ha en amarone så er denne både god og billig (i forhold til andre amarone viner), 'Valpantena Amarone della Valpolicella' med varenummer 46122 til 200,- og sukkerinnhold kun 2 g/l.

Har sansen for dype rødviner og disse passer perfekt ved siden av forskjellig kjøttretter.

Nenne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low Carb Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 08:58   #27
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Forøvrig er det vel stort sett sånn at jo høyrere alkoholprosent, jo lavere restsukker. Sukkeret er jo det som gir alkoholen.

Gammel 05-02-09, 08:59   #28
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 46
screwball er ny på veien

Genialt, takk for tips, begge skal testes ut!

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 09:02   #29
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Shit, jeg sjekket portvin jeg, de har rundt 100g restsukker pr liter! Får føling bare av å tenke på det!

Gammel 05-02-09, 10:18   #30
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Av billigere viner så er min evige favoritt St Lucas. Den koster rett under hundrelappen, og er lettdrikkelig, men samtidig litt sånn tung og god som god røvdin skal være.
Husker ikke hvor mye restsukker det er i den, men ikke voldsomt.
Jeg har lyst til å bli litt sånn rødvinskjenner, for jeg konsumerer min fair share, men jeg er redd jeg får smaken på dyrere dråper, sånn at jeg ikke lenger kan drikke halvbillig rødvin lenger

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:27   #31
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har lyst til å bli litt sånn rødvinskjenner, for jeg konsumerer min fair share, men jeg er redd jeg får smaken på dyrere dråper, sånn at jeg ikke lenger kan drikke halvbillig rødvin lenger

Jeg har smakt dyrere dråper som jeg ikke har syns noe om, og billige som har vært som fløyel, så det tror jeg ikke du skal være redd for
Blandt annet har jeg smakt en vin helt uten tanniner, som må oppbevares kaldt. Den var visstnok så spesiell at sambo måtte argumentere for at han bare hadde 500m å gå fra polet og hjem, før han fikk kjøpe den siden det var over 15grader ute den dagen Den var veldig sær å se på for den endret farge fra rød til brun når den hadde vært en stund i glasset. Men for å være ærlig; jeg ble skuffa. Ikke min favoritt.
Forøvrig anbefaler jeg å kjøpe en bok som heter "den med bilde av hest og kjerre". Det er en notatbok med plass for vinmerke, årstall og annen info, samt notater for hvor og med hvem man drakk den og sånn. Skikkelig genial for hobby-vinkjennere in spe Den fås på Designtorget på House of Oslo i Vika.

Gammel 05-02-09, 10:46   #32
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg har smakt dyrere dråper som jeg ikke har syns noe om, og billige som har vært som fløyel, så det tror jeg ikke du skal være redd for
Blandt annet har jeg smakt en vin helt uten tanniner, som må oppbevares kaldt. Den var visstnok så spesiell at sambo måtte argumentere for at han bare hadde 500m å gå fra polet og hjem, før han fikk kjøpe den siden det var over 15grader ute den dagen Den var veldig sær å se på for den endret farge fra rød til brun når den hadde vært en stund i glasset. Men for å være ærlig; jeg ble skuffa. Ikke min favoritt.
Forøvrig anbefaler jeg å kjøpe en bok som heter "den med bilde av hest og kjerre". Det er en notatbok med plass for vinmerke, årstall og annen info, samt notater for hvor og med hvem man drakk den og sånn. Skikkelig genial for hobby-vinkjennere in spe Den fås på Designtorget på House of Oslo i Vika.

Ah, så artig
Jeg vet jo opp til flere viner jeg liker, men jeg har ingen sammenheng med distrikter eller noe sånt, og jeg må innrømme at jeg stort sett drikker vin alene, altså ikke i min ensomhet - men veldig sjeldent til mat. Det blir som regel et rødvinsglass på kvelden som kos, eller et glass eller to ute på kvelden, eller rødvinsfylla for den saks skyld - det er der portugaen gjerne kommer inn
Jeg har i alle fall skjønt såpass som at jeg jevnt over foretrekker argentinsk, portugisisk og australsk rødvin, det er så langt min eneste røde tråd. Og når jeg tenker på det, så er gjerne stikkordene som går igjen "dyp", "innslag av lakris/anis", "solbær" og "fruktighet".
Nå ble jeg litt ivrig her. Jeg er jo arbeidsledig, så kanskje dette skal bli den nye hobbyen min Fine hobbyen.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 05-02-09, 10:54   #33
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Høres ut som solbærsaft med sambuca burde være supert for deg, Photo!

Jeg er veldig glad i en Aussie ved navn Rosemount...den har det gått kassevis av i vårt hjem over årenes løp. Til prisen er den et scoop!

screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 10:57   #34
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå ble jeg litt ivrig her. Jeg er jo arbeidsledig, så kanskje dette skal bli den nye hobbyen min Fine hobbyen.

Hmm, kanskje man kan starte en lowcarb-vinklubb? med ost og vin, uten kjeks

Var nemlig på vinsmaking i fjor, og fikk oppleve hvordan vin endret segtil forskjellige typer ost. Veldig spennende. Prøv f.eks parmesan sammen med de forskjellige vinene!

Gammel 05-02-09, 11:21   #35
Nannah
Seniormedlem

Nannah sin avatar

Hvor: Akershus
Alder: 65
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sitat:

Caol Ila er heller ikke så verst, jeg skal kjøpe en Cask Strength, den er nesten 60%!

Jeg er ikke så glad i de sterkeste lr eldste...blir litt vell mye drøvelrøsk og lite annen smak på dem synes jeg. Lagavullin er jo en ypperlig nybegynner Single...ganske så snill og mild.Men med Port Ellen's karakteristiske "Sjøsprøyt" smak
Single Malt er en spennende hobby...og man blir jo aldri riktig ferdig m den...for alle årganger er jo ulike....som med god vin

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 11:55   #36
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Jeg er ikke så glad i de sterkeste lr eldste...blir litt vell mye drøvelrøsk og lite annen smak på dem synes jeg. Lagavullin er jo en ypperlig nybegynner Single...ganske så snill og mild.Men med Port Ellen's karakteristiske "Sjøsprøyt" smak
Single Malt er en spennende hobby...og man blir jo aldri riktig ferdig m den...for alle årganger er jo ulike....som med god vin

Et par dråper vann i dem gjør at de røsker litt mindre og frigjør mye smak. Står jo anbefalt på Laphroaig QC, men den liker jeg best bar.
Ja, var Lagavulin som lærte meg å like islay-whisky - før det drakk jeg bare cognac.
Dessverre en dyr hobby også...

Gammel 05-02-09, 12:01   #37
Nannah
Seniormedlem

Nannah sin avatar

Hvor: Akershus
Alder: 65
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Et par dråper vann passer i de aller fleste..
Mengden må man nesten smake seg fram til selv..

Lagavullin var og min "første kjærlighet"
Jeg var mest glad i Famous Grouse jeg før jeg "så lyset"

Jeg har en mann som reiser mye...det hjelper litt på
Han er ofte i england og der er utvalget større enn på polet her hjemme og...
Er svak for sherry og portvin og jeg da

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 12:03   #38
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av screwball, her.

Høres ut som solbærsaft med sambuca burde være supert for deg, Photo!

Jeg er veldig glad i en Aussie ved navn Rosemount...den har det gått kassevis av i vårt hjem over årenes løp. Til prisen er den et scoop!

Høhøhø
Takk for tipset. Jeg mener å huske at jeg likte godt Jacobs Creek og Yellow Tail. Billige viner så klart, men jeg har såpass dårlig råd at jeg omtrent aldri kjøper vin til over hundrelappen.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hmm, kanskje man kan starte en lowcarb-vinklubb? med ost og vin, uten kjeks

Var nemlig på vinsmaking i fjor, og fikk oppleve hvordan vin endret segtil forskjellige typer ost. Veldig spennende. Prøv f.eks parmesan sammen med de forskjellige vinene!

Ja, da blir det ennå snevrere for meg, da jeg har kaseinintoleranse
Men, jeg dør jo ikke av det heller

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 05-02-09, 12:40   #39
Chunky
Gjest

Sitat:

Kanskje dette skal bli den nye hobbyen min Fine hobbyen.

Både det du sier at du liker og interessen for vin gjør at jeg er sikker på at du vil få en opplevelse med vinen jeg anbefalte tidligere. Noen nevnte Amarone-viner. Dette er veldig spesielle viner som ikke så mange har smakt. De lages på druer som er tørket i 4-5 måneder, noe som gir en helt særegen smak (og mye restsukker). Disse synes jeg kan bli litt tunge (og så starter de typisk på 300 kroner og oppover for en flaske). Men det finnes et veldig godt alternativ. Ripasso-viner er vanlige viner som er fermentert 2 ganger, den andre ganger med rester fra Amarone-produksjon. De får den fantastiske smaken fra Amarone-vinene, men blir ikke like tunge og har mindre restsukker.

Jeg foreslo en Zenato Valpolicella Superiore Ripassa, varenummer 34687. Dette er etter min mening kremen av ripasso-viner. Den koster ca 180 kroner, men er definitivt verdt å prøve hvis du ønsker å utvide horisonten og i tillegg få en smaksopplevelse helt utenom det vanlige

Her er hva Apertif sier om den:
Veldig rund og fyldig med god frukt og syre, fine myke tanniner. (2006)
Vurdering: En flott og lettdrikkelig ripasso på grunn av den runde deilige frukten. Vil utvikle seg videre i minst fem år. Meget godt kjøp

Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 13:15   #40
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg bokmerker denne sida
Takker og bukker!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 05-02-09, 13:18   #41
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Chunky101, her.

Zenato Valpolicella Superiore Ripassa, varenummer 34687.

Ah, drakk den på nyttårsaften. God som drikkevin, men vi hadde kalkun og den passet den ikke helt til. Grei, men ikke mer.

Gammel 05-02-09, 15:49   #42
Linna
Nytt Medlem

Linna sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Linna er på en erverdig vei

knallbra respons! og knallgode tips! Så glad! Kjøpte blandt annet Ch. du Val de Mercy Petit Chablir 2007*takker for tips*, og lYvon Mau Merlot 2006

Denne siden blir printet ut "as we speake", for veldig veldig mange forskjellige viner igrunn! Så mange å velge mellom! Hadde tenkt det kanskje var en 2-3 stykker Men den gang ei Her blir det kveldskos til lørdagen ja!

Linna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 08:25   #43
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Før jul kjøpte vi en 3-liters bag-in-box med en italiener som var nydelig! Den var ikke så tung som de vinene vi vanligvis velger, meget lettdrukken.
Kostet ca 350,- og var en morsom oransje rund boks med bærehåntak i svart tau...husker ikke navnet men den falt veldig i smak både hos oss og hos de forskjellige som var på besøk og fikk smake!

Gammel 08-03-09, 07:15   #44
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

screwball er ny på veien

Fant ut hva den het, Piccanti. Orange rund boks. Mmm
http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken bok skal jeg kjøpe først? BMS! Dr Lindbergs 9 14-10-08 12:16
Hva slags matvarer kan man kjøpe i Norge uten carbo? tip Atkins kosthold 5 08-05-04 15:53

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.