Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-04-09, 22:27   #26
meksiko
Medlem

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: telemark
meksiko er på en erverdig vei

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

heisann
skal selv ned 5-6 kilo,og d er ikke så mye,men di sitter godt. begynn å trene,eller gå turer i raskt tempo. vil anbefale å kutte ned på karbo,få i deg sunt fett og protein.d er min mal for tiden,så håper d løsner.lykke til.

meksiko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 09:57   #27
Fetpåmidten
Medlem

Fetpåmidten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Fetpåmidten er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Bellabo, her.

Fedon har faktisk holdt på i 10 år.. tror ikke han har fått holde på hvis dette var veldig helseskadelig..

Vel....helsemyndighetene har fått holde på i 50 år, og de er tross alt litt farlige.... Ikke godta noe bare fordi det "alltid har vært sånn". Men for all del, Fedon er ikke dum altså.

Når det gjelder valg av kosthold, får man mange helsefordeler kun ved å kutte karbohydratinntak. Fedon er restriktiv til mettet fett, men det er desverre uten grunn. Jeg mistenker at siden han har anbefalt dette fra starten av Fedon-dietten, kan han ikke plutselig endre på det nå, uten å miste troverdighet - mye som våre mynddigheter. Ikke stress med hvilke typer fett då må ha - spis ren og naturlig mat uten å være redd for fett, så får du antakelig i deg det meste. Mettet fett er viktig å få i seg, og svin og oksefettet inneholder ca 50/50 av mettet og umettet fett. Det viktigste er å kutte karbohydratinntaket.
Alle lavkarbokosthold er basert på det samme, men noen forskjeller må man jo ha ellers får man ikke solgt bøker og produkter. (kosthold som south beach o.l. ville jeg derimot sett på som en diett, og ikke et permanent kosthold da det er altfor fettrestriktivt).

Det viktigste med å kutte ut karbohydrater fra kosten, er tross alt helsefordelene. Overvekt er bare en av bivirkningene (den mest synlige, og minst farlige) ved et høykarbokosthold. Det er ikke den farligste på langt nær. Det vi må huske på er at et høyt inntak av karbohydrater (ofte kombinert med lite aktivitet) kan direkte forårsake hjerte/karsykdom, diabetes, PCOS, alzheimers, parkinson, pluss at man forverrer tilstander som kreft, astma, allergier, adferdsproblemer, et utall betennelsestilstander, blindtarmbetennelse, utslett og soppinfeksjoner. (Ganske heftig spør du meg).

Når man kaller et ketogent kosthold for ekstremt, må man skille mellom to ting: ja, det er et ekstremt kosthold sammenlignet med det tradisjonelle og det samfunnet vårt er vant til. Det er derimot ikke et ekstremt kosthold for KROPPEN.

Rent fysiologisk ville jeg anbefalt et ketogent basert kosthold for alle overvektige, fordi man antakelig har en dårlig insulinfølsomhet allerede. Så kan man jo bare legge til litt karbs hvis man ikke vil være i ketose (som egentlig er en helt naturlig og gunstig tilstand som vi alle har vært i flere ganger i løpet av livet, uansett kosthold). Den beste måten å øke insulinfølsomheten din på, er å trene. Styrketrening er ofte lettere enn utholdenthet hvis man er overvektig.

Hvis det er høyt kolesterol du er bekymret for, så er den en egen historie. Det ligger mange tråder på det her inne.

Det er ikke noe som heter "sunt fett" - det eneste man skal være forsiktig med er behandlet fett, og det kommer jo som regel i kombinasjon med karbohydrater (eks potetgull, kjeks, billig og ferdigmat).

Når det kommer nye medlemmer og folk som har lyst til å forandre livet sitt og legge om kostholdet, så er det en stor og viktig avgjørelse. Ikke begynn å forvirre og snakke om forholdet mellom omega3 og -6 og andre detaljer og grumsete info om fett typer - dette har ekstremt lite støtte fra god forskning, og er ikke det første og viktigste man skal tenke på. Det er fremdeles karbohydratinntaket som er problemet, og kutter du her får du masse fordeler uansett

Skaff deg ordentlig info - les en bok eller to. Anbefaler "good caloriers, bad calories," av Gary Taubes (den beste og mest fullkomne boken om karbohydrater, men er kun på engelsk), og sjekk boklister her på forumet.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 10:45   #28
Bee
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 43
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Vel....helsemyndighetene har fått holde på i 50 år, og de er tross alt litt farlige.... Ikke godta noe bare fordi det "alltid har vært sånn". Men for all del, Fedon er ikke dum altså.

Når det gjelder valg av kosthold, får man mange helsefordeler kun ved å kutte karbohydratinntak. Fedon er restriktiv til mettet fett, men det er desverre uten grunn. Jeg mistenker at siden han har anbefalt dette fra starten av Fedon-dietten, kan han ikke plutselig endre på det nå, uten å miste troverdighet - mye som våre mynddigheter. Ikke stress med hvilke typer fett då må ha - spis ren og naturlig mat uten å være redd for fett, så får du antakelig i deg det meste. Mettet fett er viktig å få i seg, og svin og oksefettet inneholder ca 50/50 av mettet og umettet fett. Det viktigste er å kutte karbohydratinntaket.
Alle lavkarbokosthold er basert på det samme, men noen forskjeller må man jo ha ellers får man ikke solgt bøker og produkter. (kosthold som south beach o.l. ville jeg derimot sett på som en diett, og ikke et permanent kosthold da det er altfor fettrestriktivt).

Det viktigste med å kutte ut karbohydrater fra kosten, er tross alt helsefordelene. Overvekt er bare en av bivirkningene (den mest synlige, og minst farlige) ved et høykarbokosthold. Det er ikke den farligste på langt nær. Det vi må huske på er at et høyt inntak av karbohydrater (ofte kombinert med lite aktivitet) kan direkte forårsake hjerte/karsykdom, diabetes, PCOS, alzheimers, parkinson, pluss at man forverrer tilstander som kreft, astma, allergier, adferdsproblemer, et utall betennelsestilstander, blindtarmbetennelse, utslett og soppinfeksjoner. (Ganske heftig spør du meg).

Når man kaller et ketogent kosthold for ekstremt, må man skille mellom to ting: ja, det er et ekstremt kosthold sammenlignet med det tradisjonelle og det samfunnet vårt er vant til. Det er derimot ikke et ekstremt kosthold for KROPPEN.

Rent fysiologisk ville jeg anbefalt et ketogent basert kosthold for alle overvektige, fordi man antakelig har en dårlig insulinfølsomhet allerede. Så kan man jo bare legge til litt karbs hvis man ikke vil være i ketose (som egentlig er en helt naturlig og gunstig tilstand som vi alle har vært i flere ganger i løpet av livet, uansett kosthold). Den beste måten å øke insulinfølsomheten din på, er å trene. Styrketrening er ofte lettere enn utholdenthet hvis man er overvektig.

Hvis det er høyt kolesterol du er bekymret for, så er den en egen historie. Det ligger mange tråder på det her inne.

Det er ikke noe som heter "sunt fett" - det eneste man skal være forsiktig med er behandlet fett, og det kommer jo som regel i kombinasjon med karbohydrater (eks potetgull, kjeks, billig og ferdigmat).

Når det kommer nye medlemmer og folk som har lyst til å forandre livet sitt og legge om kostholdet, så er det en stor og viktig avgjørelse. Ikke begynn å forvirre og snakke om forholdet mellom omega3 og -6 og andre detaljer og grumsete info om fett typer - dette har ekstremt lite støtte fra god forskning, og er ikke det første og viktigste man skal tenke på. Det er fremdeles karbohydratinntaket som er problemet, og kutter du her får du masse fordeler uansett

Skaff deg ordentlig info - les en bok eller to. Anbefaler "good caloriers, bad calories," av Gary Taubes (den beste og mest fullkomne boken om karbohydrater, men er kun på engelsk), og sjekk boklister her på forumet.

Kjempeflott innlegg!!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:26   #29
aslaug
Seniormedlem

aslaug sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Hei! Denne boka skal jeg skaffe meg! Takk for tips!
("Ät fet mat - bli frisk og smal" av Lars-Erik Litsfeldt.)

Dere som har greie på det: Kan dere lage en liste over forhåndstallene i de forskjellige kostfilosofiene?
Lurer veldig på fordelingen i LCHF kostholdet? Det er noe jeg kunne tenkt meg fordi jeg er ute ettter et kosthold for resten av livet!
Jeg er ganske ny og har lagt meg på Skaldemanns 10+ fra boka hans GI-NULL.
Dvs 5-10 % karber
35% protein
55-60 % fett.
Kanskje lite fett her?

aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:46   #30
Fetpåmidten
Medlem

Fetpåmidten sin avatar

Fetpåmidten er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hei! Denne boka skal jeg skaffe meg! Takk for tips!
("Ät fet mat - bli frisk og smal" av Lars-Erik Litsfeldt.)

Dere som har greie på det: Kan dere lage en liste over forhåndstallene i de forskjellige kostfilosofiene?
Lurer veldig på fordelingen i LCHF kostholdet? Det er noe jeg kunne tenkt meg fordi jeg er ute ettter et kosthold for resten av livet!
Jeg er ganske ny og har lagt meg på Skaldemanns 10+ fra boka hans GI-NULL.
Dvs 5-10 % karber
35% protein
55-60 % fett.
Kanskje lite fett her?

Det ser kjempefint ut. Du kan sikkert spise mer fett hvis du vil, det skader ihverfall ikke. Jeg lever egenkomponert, så jeg måler aldri forholdet, det varierer hele tiden

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:58   #31
Bee
Seniormedlem

Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Energiknappen til LCHF ser slik ut:

2% karbohydrater
32% proteiner
66% fett

Gammel 19-04-09, 14:48   #32
aslaug
Seniormedlem

aslaug sin avatar

Åååå det var lite karber!

Gammel 19-04-09, 18:17   #33
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Energiknappen til LCHF ser slik ut:

2% karbohydrater
32% proteiner
66% fett

Er dette ENERGI% eller i gram mat?

For OE er fordelingen slik.
i energi%(kcal)
5-10 % karbo
15-20 % protein
70-80 % fett
forholdene skal være omtrent slik: av vekten din
0.5-0.8 Karbo: 1 P: 2.5-3.5 Fett
(Det er ok å gå opp på proteiner dersom man trener mye)

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 09:36   #34
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

Er dette ENERGI% eller i gram mat?

For OE er fordelingen slik.
i energi%(kcal)
5-10 % karbo
15-20 % protein
70-80 % fett
forholdene skal være omtrent slik: av vekten din
0.5-0.8 Karbo: 1 P: 2.5-3.5 Fett
(Det er ok å gå opp på proteiner dersom man trener mye)

Energifordelingen var jo grei nok, den skjønte jeg. Men hva kommer under? Beregning av antall gram? I så fall, så skal en person på 100 kg ha 50-80 gr karbohydrater, 100 gr protein og 250-350 gr fett? Synes det virker som mye av både karbohydrater og fett, eller har jeg misforstått helt nå?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 10:09   #35
Bee
Seniormedlem

Ehm..jeg tulla visst litt. Den var visstnok bare et eksempel på hvordan det kom til og se ut for hver enkelt matrett i kokeboka. *flau* Tallene varierer fra matrett til matrett.

Gammel 20-04-09, 10:36   #36
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Energifordelingen var jo grei nok, den skjønte jeg. Men hva kommer under? Beregning av antall gram? I så fall, så skal en person på 100 kg ha 50-80 gr karbohydrater, 100 gr protein og 250-350 gr fett? Synes det virker som mye av både karbohydrater og fett, eller har jeg misforstått helt nå?

Det går under gram.

Overvektige personer på O. e. skal kun ha 0,5 X karbohydrater. Dette bestemmes igjen av proteinmengden, som Kwasniewski setter til høyde i centimeter minus 100. Hvis en mann på 100 kg er 185 centimeter, skal han altså ha 42,5 gram karbohydrat (helst fra rotgrønnsaker, f. eks. potet eller kålrot). I tillegg skal han ha 85 gram protein og ~210-300 gram fett (begge helst fra animalske kilder som egg, smør, marg, flesk o. s. v).

Det er ikke så mye karbohydrater. Det funker veldig fint. Du unngår endel av ulempene folk får med ketose, f. eks. konsentrasjonsvansker, stress o. s. v. Riktignok pleier de fleste av disse problemene å gå over efter en viss stund i ketose.

In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 11:24   #37
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sitat:

Overvektige personer på O. e. skal kun ha 0,5 X karbohydrater. Dette bestemmes igjen av proteinmengden, som Kwasniewski setter til høyde i centimeter minus 100. Hvis en mann på 100 kg er 185 centimeter, skal han altså ha 42,5 gram karbohydrat (helst fra rotgrønnsaker, f. eks. potet eller kålrot). I tillegg skal han ha 85 gram protein og ~210-300 gram fett (begge helst fra animalske kilder som egg, smør, marg, flesk o. s. v).

Men det du altså sier her er at inntaket i gram baserer seg på høyden til personen, og ikke vekten til personen som ble antydet i et tidligere innlegg? Ergo vil mitt optimale inntak (jeg er 167 cm) da skulle på 67 gr. protein, 33.5 gr karbohydrater og ~170-230 gr fett ? Jeg skal altså ikke ta hensyn til vekta mi (utenom det faktum at jeg er overvektig)?

Beklager hvis jeg kverulerer mye, men jeg syns dette var interresant og vil gjerne forstå utregningsprinsippet

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 11:46   #38
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Men det du altså sier her er at inntaket i gram baserer seg på høyden til personen, og ikke vekten til personen som ble antydet i et tidligere innlegg? Ergo vil mitt optimale inntak (jeg er 167 cm) da skulle på 67 gr. protein, 33.5 gr karbohydrater og ~170-230 gr fett ? Jeg skal altså ikke ta hensyn til vekta mi (utenom det faktum at jeg er overvektig)?

Beklager hvis jeg kverulerer mye, men jeg syns dette var interresant og vil gjerne forstå utregningsprinsippet

Haha, du har et poeng. For normale folk gjelder kroppsvekten. Overvektige trenger ikke like mye protein som vekten skal tilsi, nettopp fordi det er fett (ikke muskel). Kwasniewskis regel tar selvsagt ikke høyde for ekstra muskelmasse (som hos fysiske arbeidere) eller kraftig benbygning.

In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 13:59   #39
Iselilja
Medlem

Iselilja sin avatar

Iselilja er på en erverdig vei

Er det veldig viktig å telle og måle alle proteiner, fettstoffer og karbohydrater, og forholdet mellom disse, eller går det bra så lenge man ikke overstiger en viss mengde karbohydrater pr dag?

Når jeg ser disse forholdstallene, slår det meg at det må være vanskelig å konstant passe på at forholdet mellom proteiner og fett er korrekt.. Hvor viktig (for vektnedgangen) er egentlig forholdstallene mellom protein og fett?
Kan en kombinasjon av O.E og Fedon fungere, eller skjer det noe med vektnedgangen dersom man veksler mellom å spise mest av proteiner, og mest av fett?

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 14:08   #40
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Haha, du har et poeng. For normale folk gjelder kroppsvekten. Overvektige trenger ikke like mye protein som vekten skal tilsi, nettopp fordi det er fett (ikke muskel). Kwasniewskis regel tar selvsagt ikke høyde for ekstra muskelmasse (som hos fysiske arbeidere) eller kraftig benbygning.

OI ..nå ble jeg usikker også...på OE..hva som er riktig å regne på?
Du skriver at for normale folk så gjelder kroppsvekt. Hva er normale da?
Jeg mener å ha lest et sted at karbo-grenser er MAX 50 g uansett om du regner den til å bli høyere.
Si at en person er 170 cm og veier 120 kg.

70x0.5 = 35 g karbo
70x1 = 70 g proteiner
70x3= 210 g fett
Eller blir det:

120 x 0.5 = 60 karboer. ...MAX 50 g!!
50x 2 = 100 g proteiner(skal være i forhold til karbo og ikke vekten din)
100 x 3 = 300 g fett(i forhold til proteiner)

Er noen av disse riktige?
Jeg personlig følger det siste forslaget..utifra vekten min og regner ut forhold proteiner og fett utifra karboene jeg kommer på.
Er det riktig tro?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 14:56   #41
Chantelle
Medlem

Chantelle sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Er det veldig viktig å telle og måle alle proteiner, fettstoffer og karbohydrater, og forholdet mellom disse, eller går det bra så lenge man ikke overstiger en viss mengde karbohydrater pr dag?

Når jeg ser disse forholdstallene, slår det meg at det må være vanskelig å konstant passe på at forholdet mellom proteiner og fett er korrekt.. Hvor viktig (for vektnedgangen) er egentlig forholdstallene mellom protein og fett?
Kan en kombinasjon av O.E og Fedon fungere, eller skjer det noe med vektnedgangen dersom man veksler mellom å spise mest av proteiner, og mest av fett?

Det er viktig å telle i starten...ikke så nøyaktig, men sånn ca... hold øye på dine karboer som er det viktigste til å begynne med. Bytt ut karboer med fett(ikke proteiner)..så lenge du spiser egg, fettrikt kjøtt,avokado, grønnsaker, fete oster etc vil du automatisk få nok proteiner også

noen dager teller du protein og fett også så ser du lettere hva du må justere på for å få de resultatene du vil...men det er bare i starten til du vet sånn ca hvordan du skal spise...det finnes flere skjemaer du lett skriver inn hva du har spist på en dag, så regner programmet ut alt for deg(feks energi% som ligger på forumet her som jeg bruker av og til)
opp med fett og ned med karboer ved vektnedgang/helseplager.
Ved mye/hard trening blir det noe annerledes forhold. da trenger du litt mer proteiner.

Etterhvert trenger du ikke telle for du vil lære deg ca hva du skal se etter automatisk. Du bør bestemme deg for om du vil ha lite/moderat/høyt inntak av karboer. Det er det viktigste valget først. Dersom du velger moderat/høyt(som Fedon er) karbo-inntak kan du ikke samtidig ha høyt inntak av fett. Da vil trolig kroppen forbrenne karboer og lagre fettet...
Da er det såfall ned med karbo og opp med fett dersom det skjer, eller så får du øke treningsmengden betraktelig
forholdene mellom fett/proteiner/karboer er viktig ja!!
hva som er det mest riktige forholdet, er det kroppen din som vet best

Det høres ut som et moderat inntak av karboer(ca 50-100 g), moderat inntak av protein(1-1.5 x kroppsvekt)og moderat av fett(protein x 1.5-2) er noe du søker etter?
hvis du liker best en sånn diett får du heller trappe opp med mengde trening dersom du får vekt-økning av dette..eller som jeg har sagt før: ned med karboer, opp med fettet ...
men telle: ja det bør du gjøre uansett på alle dietter i starten..! eneste måte å vite på...

Gammel 20-04-09, 17:15   #42
Svane
Medlem

Svane sin avatar

Alder: 55
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Jeg mener å ha lest et sted at karbo-grenser er MAX 50 g uansett om du regner den til å bli høyere.

70x0.5 = 35 g karbo
70x1 = 70 g proteiner
70x3= 210 g fett
Eller blir det:

Jeg personlig følger det siste forslaget..utifra vekten min og regner ut forhold proteiner og fett utifra karboene jeg kommer på.
Er det riktig tro?

Enig med deg, dette er vanskelig, og jeg er også tilbøyelig til å følge siste utregning. Det kreves en del næringsstoffer for å holde i gang en tung kropp. Jeg har ikke noen spesiell grunn for dette, da, annet enn at det høres fornuftig ut.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 18:32   #43
Iselilja
Medlem

Iselilja sin avatar

Iselilja er på en erverdig vei

Hmm.. Jeg er klar for å kutte kraftig ned på karbohydratene, bare ikke så lavt at jeg kommer i ketose. Er livredd for å få den beryktede stålånden.

Hvor mange gram karbohydrater tilsvarer lite, middels og mye?

Jeg ser for meg at jeg i hverdagen kutter helt ut frukt, brødprodukter, poteter og ris, og bytter det ut med mat som nøtter, kjøtt (biff, kyllingvinger, bacon ++) bærsmoothies (med f.eks kesam?), oster, tomater og andre grønnsaker. Og ostenøttemuffins og andre slags lekre saker som finnes i oppskriftsavdelingen her.

I helgene (dvs én kveld i helgen) håper jeg på å i blant kunne ta litt popcorn, pizza eller noe annet karbohydratholdig uten at alt raser helt sammen. Det er jo ikke mange kiloene jeg skal ned, og jeg har blitt enig med meg selv om at det er greit om det tar noen måneder, så jeg håper ikke en og annen helgekos ødelegger altfor mye...

Regneprogram for næringsinnhold høres lurt ut! Det skal jeg lete frem.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 19:27   #44
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

70x0.5 = 35 g karbo
70x1 = 70 g proteiner
70x3= 210 g fett
Eller blir det:

Er det riktig tro?

Normale folk er de som har en grei kropp og lever Optimal ernæring som livsstil (ikke som slankeprogram). Kwasniewski har forresten en øvre karbogrense på 72 gram.

En person på 120 kg og 170 cm er overvektig. Derfor skal denne personen regne alt utifra sin høyde, ikke sin vekt. Og siden han er overvektig, skal han regne 0,5 X karbohydrat, ikke 0,8 X. Dette blir da altså 35 gram karbohydrat, 70 gram protein og ~210 gram fett. En tung kropp med lav høyde trenger ikke mye protein. Fettlager krever ingen protein for vedlikehold. Store kropper trenger ikke mye protein hvis mesteparten er fett. Det er derfor Kwasniewski bruker høyde, siden det ofte følger total kroppsmasse (utenom fett).

Gammel 20-04-09, 19:30   #45
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Hmm.. Jeg er klar for å kutte kraftig ned på karbohydratene, bare ikke så lavt at jeg kommer i ketose. Er livredd for å få den beryktede stålånden.

Ikke alle får den da, jeg har vært i ketose i snart 3 uker og har ikke en dag hatt den ånden.
Og du kan jo spise litt mere karber for å kommer over ditt nivå for å være i ketose, mitt nivå ligger på ca 25 før jeg detter ut av ketose, alt etter som om det er for mye grønnsaker jeg spiser eller fløte, jeg detter ikke ut av ketose med litt for mye grønnsaker, men veldig lett når jeg spiser fløte el.l.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 19:37   #46
aslaug
Seniormedlem

aslaug sin avatar

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Normale folk er de som har en grei kropp og lever Optimal ernæring som livsstil (ikke som slankeprogram). Kwasniewski har forresten en øvre karbogrense på 72 gram.

En person på 120 kg og 170 cm er overvektig. Derfor skal denne personen regne alt utifra sin høyde, ikke sin vekt. Og siden han er overvektig, skal han regne 0,5 X karbohydrat, ikke 0,8 X. Dette blir da altså 35 gram karbohydrat, 70 gram protein og ~210 gram fett. En tung kropp med lav høyde trenger ikke mye protein. Fettlager krever ingen protein for vedlikehold. Store kropper trenger ikke mye protein hvis mesteparten er fett. Det er derfor Kwasniewski bruker høyde, siden det ofte følger total kroppsmasse (utenom fett).

Hei!!
Hvordan regner man hvis man er 178 cm og 80 kg?

Gammel 20-04-09, 19:57   #47
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hei!!
Hvordan regner man hvis man er 178 cm og 80 kg?

Det er en grei vekt. Dermed skal du regne efter kroppsvekt. Du kan også regne 0,8 X karbohydrat. Det blir da 64 gram karbohydrat, 80 gram protein og 240 gram fett. Du bør redusere antall karbohydrater til 0,5 X (altså 40 gram) hvis det ikke funker for deg.

Her er grunnen til at man regner på to måter:

• Meget overvektige har mye vekt (det sier seg selv). En fet kropp trenger ikke mer protein enn ellers, da fett ikke krever vedlikehold. Hvis de skal spise efter kroppsvekten, vil de spise mer protein enn de trenger.
  • Kroppen kvitter seg med overskuddsprotein. Den trenger det rett og slett ikke. Det lagres som fett eller omdannes til glukose.
  • Dermed fører for mye protein til vektoppgang eller stopp i vektnedgang. Dessuten er det mye ekstra arbeid for leveren.

Gammel 20-04-09, 20:16   #48
aslaug
Seniormedlem

aslaug sin avatar

Tusen takk,Danish! Nå skal jeg prøve å sette meg inn i dette kostholdet!!!

Gammel 20-04-09, 20:59   #49
nomi
Nytt Medlem

Alder: 56
nomi er på en erverdig vei

dette var en utrolig nyttig tråd - jeg er ny her og har bestemt meg for at nå skal jeg ned i vekt. Har mye å gå ned før jeg er fornøyd 30+.

Har snakket med legen min om hvordan jeg skal gå ned og han sier 5-6 måltider om dagen - ikke spise brød, poteter, ris og pasta. Til frokost og mellommåltidene skal det være kun pålegget. Til middag en neve kjøtt eller fisk og resten grønnsaker.

Mitt "problem" at min forbrenning er nede i kjelleren for jeg spiser kanskje et til to måltider om dagen.

Ut fra det jeg har lest er nok LCHF tingen for meg. Men hvordan kommer jeg i gang ?

Jeg skal klare dette og få en lettere hverdag.

nomi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke enda... Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 21:06   #50
Perdita
Seniormedlem

Perdita sin avatar

Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

En veldig enkel måte å komme i gang på er via Annika Dahlqvists kostprogram for LCHF, det var sånn jeg kom i gang og det funket veldig fint syns jeg

Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Studentøkonomi og lavkarbokosthold... mofe Lavkarbo generelt 39 22-03-10 20:36
Hvilket søtstoff bør jeg velge? trudern Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 08-05-09 23:33
Dyrt med lavkarbokosthold? Up-and-down Lavkarbo generelt 4 13-09-08 22:31
Barn og lavkarbokosthold ... Jollers Barns kosthold 50 04-03-08 09:08
Hvilken diett skal jeg velge? rsnblaa Spørsmål og svar 3 04-08-07 23:18

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.