Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

En alvorlig tankevekker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-07-09, 01:52   #1
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

En alvorlig tankevekker

Fra tid til annen dukker det opp spørsmål her på forumet om lavkarbo kombinert med lavkalori. Her er et virkelig skremmende innslag om en helt sinnsyk diett i USA, hvor de fikk et diettopplegg med så lite som 500 kalorier om dagen, og til og med blir anbefalt bruk av avføringsmidler. Det hele viste seg å være svindel fra ende til annen, med falske før/etterbilder osv.

Svindelen er ikke det viktigste. Det jeg kjente meg igjen i, er hvor kort vei det egentlig er mellom sunn slanking og livsfarlig sulting. Kroppen regulerer sult og forbrenning veldig bra på ketogene dietter. Men det forutsetter jo at du tar til deg nok næring til å opprettholde sultmekanismen. Hvis alle går i seg selv - hvor mye enklere er det ikke å utsette et måltid nå og da når man er i Ketose? Og jo lenger du utsetter måltidet, jo enklere blir det. Man blir sulten, men langt mindre påtrengende enn på et høykarbokosthold. Jeg tror ikke dette bare gjelder meg.

Jeg skal være så ærlig å inrømme at jeg har hatt 5-6 fastedager i løpet av det siste halvåret. Det har vært et av mine knep for å bli kvitt vann i kroppen, eller gjøre unna de siste par hundre grammene for å komme under et eller annet dustete delmål. Da har jeg nesten måttet tvinge i meg mat dagen etter for å komme i gang igjen. Det er ikke noe jeg har snakket for høyt om, og definitivt ikke noe jeg er stolt over. For meg har det heldigvis gått greit, men jeg ser hvor utrolig lett det kan være å skli ut i ukjent farvann når man kutter både karobhydrater OG kalorier samtidig.

Jeg håper alle som er inne på tanken om en slik diett, ser innslaget og tenker seg grundig om før de forsøker noe tilsvarende. Jeg er totalt uenig i det legen i innslaget sier om ketose, men det jentene forteller ga meg en litt ekkel deja vu fra et par situasjoner det siste halvåret.

Så uten mer dikkedarer - her er innslaget. Se det og bli skremt:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4


Sist redigert av Chunky : 08-07-09 kl 02:12.
  Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 03:07   #2
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: En alvorlig tankevekker

jeg er sulten uansett jeg...
Spiser når jeg trenger det, om jeg har lyst på mat eller ikke

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 08:48   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: En alvorlig tankevekker

Har ikke tid til å se på de nå, skal definitivt gjøres i kveld. Men når det gjelder å utsette og hoppe over måltider kjenner jeg det veldig igjen.
"hvor mye enklere er det ikke å utsette et måltid nå og da når man er i Ketose?" "Og jo lenger du utsetter måltidet, jo enklere blir det"
"hvor utrolig lett det kan være å skli ut i ukjent farvann når man kutter både karobhydrater OG kalorier samtidig." Ikke spesielt ukjent for meg Og ja, det er lett! Men da går jeg og spiser noe skikkelig fett, eller drikker fløte rett fra boksen! Så er jeg back on track

Meeen... Jeg gikk over en grense for meg selv for noen uker siden, da jeg lot meg lure til å kjøpe 30days. Bare for å speede opp forbrenninge bittelitt liksom. Heldigvis hadde de stikk motsatt effekt på meg (som jeg egentlig visste!) Men det var på nippet til å trigge endel fortrengte mønstre hos meg ja.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 11:28   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: En alvorlig tankevekker

Skal også sjekke innslagene i kveld, har litt dårlig tid nå.

Men, jeg kjenner igjen "hvis jeg spiser lite i tillegg til å være i ketose, da må jeg vel gå ned enormt mye i vekt" -tankegangen.

Tenkte litt sånn i starten på Atkins, for jeg levde fortsatt med det ene beinet i Grethe Roedes verden.
Men jeg vet nå at det blir helt feil:-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 11:46   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En alvorlig tankevekker

Tittelen de bruker innledningsvis er faktisk noe sånt som "Atkins meets Anorexia".

Jeg vet de fleste her inne er flinke på dette, men det er også mange som bare dropper innom forumet for en quick-fix. Derfor er det utrolig viktig at vi fortsetter å stresse betydningen av fett og proteiner i alle sammenhenger. Spesielt bør hårtap, menstruelle bølgedaler og svimmelhet få det til å blinke noen varsellamper.

Jeg håper også at hver og en tenker over hvilket ansvar vi faktisk påtar oss når vi gir kostholdsråd.

  Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 12:12   #6
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: En alvorlig tankevekker

Jeg kjenner meg også igjen i det med å utsette måltider. Ikke for å gå ned i vekt, men fordi jeg er lat og ikke orker å lage noe akkurat der og da Og det er så enkelt å glemme å spise når jeg først har hoppet over et måltid, for jeg blir ikke så sulten etterpå.

Men jeg fikk en liten vekker. Har ikke tenkt på at svimmelheta kan skyldes at jeg spiser for lite, selv om jeg innerst inne vet veldig godt at det er det jeg gjør. Ikke med vilje, bare med latskap.

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:04   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En alvorlig tankevekker

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Spesielt bør hårtap, menstruelle bølgedaler og svimmelhet få det til å blinke noen varsellamper.

Kimkins har vært tatt opp her før. Skummel skummel diett! Helt utrolig hvilken anerkjennelse hun vant fram før hun ble avslørt.

Når det kommer til det du nevner her; Hårtap kan man dessverre ofte oppleve når man går ned mye i vekt, enn om det gjøres på en sunn måte. *Erfart*. Det går seg som regel til igjen. Mange opplever også at syklusen surrer endel i starten, dette handler om hormonstabilisering (på en sunn ketogen diett), svimmelhet er det også flere som opplever de første dagene/ukene.
Jeg tror jeg vil presisere at når disse symptomene VEDVARER så bør man se om man faktisk ikke spiser for lite, og for lite fett/proteiner.

Jeg vet selv også hvor lett det er å kunne hoppe over måltider. Det har jeg liksom med meg fra da det var som et "adelsmerke" å regne, å være tjukk og sulten. Skikkelig frøkenaktig, liksom, og selvsagt fullstendig idiotisk.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 13:07   #8
Zuma
Medlem
 
Zuma sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Der ingen skulle tru... at nokon kunne bu
Alder: 45
Innlegg: 202
Zuma er ny på veien

Sv: En alvorlig tankevekker

Jepp, det er dessverre mange som blir lurt trill rundt, som sulter seg slanke, som bytter ut alle måltider med shakes o.l. så dette er intet nytt. Det ironiske med denne dietten er at hovedpersonen bak dietten så ut som ei dundre...

Angående det å utsette måltider; vel, det er uaktuelt for meg da jeg er altfor glad i å nyte god mat.

Heldigvis ser det ut til at jeg har funnet en gylden middelvei her i livet - med fokus på lavkarbomat og sunn fornuft uten å være fanatisk.

__________________

Vendepunktet...
- Zuma -
Zuma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 14:33   #9
Mt2t
Medlem
 
Mt2t sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Telemark
Innlegg: 215
Mt2t er ny på veien

Sv: En alvorlig tankevekker

Nå orket jeg ikke å se mer enn halve første link, det er så ekkelt med disse amerikanske programmene, jeg har det litt opp i halsen etter å ha bodd der borte for noen år siden.

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Når det kommer til det du nevner her; Hårtap kan man dessverre ofte oppleve når man går ned mye i vekt, enn om det gjøres på en sunn måte. *Erfart*. Det går seg som regel til igjen. Mange opplever også at syklusen surrer endel i starten, dette handler om hormonstabilisering (på en sunn ketogen diett), svimmelhet er det også flere som opplever de første dagene/ukene.
Jeg tror jeg vil presisere at når disse symptomene VEDVARER så bør man se om man faktisk ikke spiser for lite, og for lite fett/proteiner..

Nå ble jeg litt lettet igjen. Jeg er skikkelig svimmel, har vært det etpar tre dager nå. Men vet jeg spiser nok. Sliter med lavt blodtrykk da, kanskje jeg må finne ut hvordan jeg skal få rettet på dette?

__________________


Start 17.06.09
Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26533
Mt2t er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generelt lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:02   #10
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: En alvorlig tankevekker

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg håper også at hver og en tenker over hvilket ansvar vi faktisk påtar oss når vi gir kostholdsråd.

Ja, det der har jeg tenkt mye på...for jeg får ganske mange spørsmål om kostholdsråd i bloggen min.
Alle nybegynnere som vil prøve Atkins/lavkarbo ber jeg først og fremst om å gå til lege for en helsesjekk, og selv om ikke alle leger liker lavkarbo så ber jeg dem snakke med legen om hva de har tenkt å prøve.
Jeg er først og fremst et helt vanlig menneske som har gjort mine erfringer med lavkarbo, men det gjør ikke at jeg kan råde gud og hverman til å legge om kostholdet sånn uten videre.
Når det er sagt, jeg er nøye med å påpeke hvor viktig det er å spise nok mat, nok fett, sunne karbohydrater, nok proteiner, samt at man bør ta kosttilskudd. Vann er også viktig.
Sultekur er ikke tingen.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder

Sist redigert av LenaBeatrice : 08-07-09 kl 16:03.
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:06   #11
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: En alvorlig tankevekker

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Når det kommer til det du nevner her; Hårtap kan man dessverre ofte oppleve når man går ned mye i vekt, enn om det gjøres på en sunn måte. *Erfart*.

Det er jeg helt sikker på at du har rett i, og jeg skal ikke påberope meg kunnskap jeg ikke har.

Personlig vil jeg tro at hvert enkelt symptom i seg selv kan ha et utall forskjellige årsaker, og det er sikkert også mange flere symptomer enn de jeg nevnte som indikerer feilernæring. Jeg noterte meg bare at disse tre var en fellesnevner hos jentene som ble intervjuet. Men det er vel helst når antall symptomene begynner å hope seg opp at det bør ringe en bjelle. Slett ikke meningen å skremme vannet av alle som finner noen hårtuster i sluket

  Svar med sitat
Gammel 08-07-09, 15:10   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En alvorlig tankevekker

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det er jeg helt sikker på at du har rett i, og jeg skal ikke påberope meg kunnskap jeg ikke har.

Personlig vil jeg tro at hvert enkelt symptom i seg selv kan ha et utall forskjellige årsaker, og det er sikkert også mange flere symptomer enn de jeg nevnte som indikerer feilernæring. Jeg noterte meg bare at disse tre var en fellesnevner hos jentene som ble intervjuet. Men det er vel helst når antall symptomene begynner å hope seg opp at det bør ringe en bjelle. Slett ikke meningen å skremme vannet av alle som finner noen hårtuster i sluket

Det er nok mange med meg som deler denne erfaringen med håret. Men det vokser jo seg til igjen. Jeg har ikke gått særlig mye ned i vekt de siste to årene, og håret gror tilbake
Jeg har dog hørt om Kimkins-slankere med svikt i indre organer og løse tenner, DET er varsko, det!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En tankevekker! Om blodsukker og alzheimer Carisma Fysisk og mental helse 1 18-03-09 14:57
Et alvorlig problem: Jeg er AVHENGIG av søtstoff AnnaV Lavkarbo generelt 23 22-04-06 12:03
En som tok det litt for alvorlig? HP Livets lyse side 1 11-04-04 23:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no