Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ikke matlyst

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-09, 16:05   #1
Elinengelen
Medlem
 
Elinengelen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 255
Elinengelen er på en erverdig vei

Ikke matlyst

Eier ikke matlyst i dag. har pressa i meg en omelett. Thats it. Noen som har noen gode forslag? har egentlig lyst på avocado, men tror mannen kjøpte de hardeste han kunne finne så de må ligge litt til.

__________________




Elinengelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tar en liten pause fra ketolyse, og snuser litt på South Beach Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 18:06   #2
4me
Medlem
 
4me sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 45
Innlegg: 217
4me er ny på veien

Sv: Ikke matlyst

Jordbær og fløte?

__________________


4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 19:32   #3
Brillefia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 18
Brillefia er på en erverdig vei

Sv: Ikke matlyst

vafler

__________________

25 kg lettere
Brillefia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:13   #4
Novisa
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 50
Novisa er på en erverdig vei

Sv: Ikke matlyst

Men det er vel ikke noe i veien for å la være å spise hvis du ikke føler trang til mat? Lite poeng i å presse i seg noe du verken trenger eller har lyst på, tenker jeg.

Novisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg fram... Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:24   #5
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Ikke matlyst

Opprinnelig lagt inn av Brillefia, her.

vafler

åja det hadde smakt du ,skikklige telemarksvafler de er gode de

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 20:59   #6
Elinengelen
Medlem
 
Elinengelen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 255
Elinengelen er på en erverdig vei

Sv: Ikke matlyst

Opprinnelig lagt inn av 4me, her.

Jordbær og fløte?

jeeezzzz...det hadde vært godt gitt.
Jeg endte opp med den skinke og broccolistuingen som det var oppskrift på her inne. og ostechips til.

__________________




Elinengelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tar en liten pause fra ketolyse, og snuser litt på South Beach Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:36   #7
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Ikke matlyst

Hei Elin

Du må også være forberedt på at du kanskje mister den velkjente mat-"lysten" på dette kostholdet. Vanlig matlyst på karbokosthold er bare en kjemisk reaksjon i kroppen; den sier fra om at den har brukt opp all karboenergien fra siste måltid, og at den vil ha *mer-mer-mer*

Når du spiser ketogent så har kroppen alltid tilgang på energi, i og med at den brenner kroppsfett som energi. Da har vi ikke noen særlige insulinsvingninger som kødder med oss; -de gir oss ikke den "lystfølelsen" vi tidligere har forbundet med sult, hvis du skjønner. Mulig det er krøkkete forklart, men...

Kjenn etter om det er dette du opplever i kroppen din når du føler at du mangler matlyst. Mange av oss som har gått ned mye i vekt opplever nærmest en sorgprossess forbundet med å miste den "lysten", det er helt vanlig.

Nå spiser jeg mat på samme måte som jeg fyller diesel på bilen, hvis du skjønner jeg vet at jeg trenger påfyll av drivstoff innimellom, men det er ikke fordi jeg nødvendigvis har "lyst" på det. Men det er veldig uvant i starten, det at matinntaket ikke lenger styres av lysten. Man må bare passe på å ha i seg nok drivstoff i løpet av dagen, og ellers går det stort sett av seg selv.

Spis når du er sulten, stopp når du ikke er sulten lenger. Med litt trening så lærer man seg å kjenne forskjell på sult og matlyst.

Lykke til videre!

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:20   #8
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Ikke matlyst

Nicpins:
Spis når du er sulten, stopp når du ikke er sulten lenger, sier du.

Da må jeg spørre.. En kan da neppe få i seg nok næringsstoffer om en ikke spiser en dag?
Det må da også bli noe feil i kroppen på den måten?

jeg sliter også med matlysten serru.

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 18:40   #9
Silver
Juniormedlem
 
Silver sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Innlegg: 44
Silver er på en erverdig vei

Sv: Ikke matlyst

For meg er det helt motsatt, matlysten har gått opp etter at jeg startet. Føler jeg hiver innpå mat hele tiden, og har alltid lyst på noe godt! Får håpe det berømte "stans av søtsuget" kommer snart..

__________________


Silver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindeberg Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:17   #10
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Ikke matlyst

Opprinnelig lagt inn av Anom, her.

Nicpins:
Spis når du er sulten, stopp når du ikke er sulten lenger, sier du.

Eh ja...jeg er muligens sinnsykt dårlig til å forklare hva jeg mener

Mitt første poeng er at på ketogent kosthold så må de fleste av oss lære å kjenne forskjell på lystfølelse forbundet med mat...og sult. "Lyst på mat" er ikke det samme som "sulten", men det kan være vanskelig å kjenne den forskjellen når man har vært vant til å ernære seg på karbo. Den som spiser hovedsaklig karbokost opplever en mye større lystfølelse ift mat, spising og måltider, mye pga at karbo omdannes til glukose (sukkerstoff) i kroppen, og glukose gir en slags "lykkefølelse" når vi inntar det.

Det andre jeg ville frem til er at metthetsfølelse også kan være vanskelig å definere for den som er vant til karbomat. Metthetsfølelse kan være så mangt. "Mett" er ikke nødvendigvis det samme som "ikke sulten lenger". Jeg har selv merket, de gangene jeg har spist måltider med høyt karboinnhold, at metthetsfølelsen kommer mye senere. Det vil si at jeg spiser lenger, og større mengde mat, før jeg merker at jeg er mett. Etter tre speilegg rett på tallerkenen er jeg stappmett, men etter tre speilegg på brødskive er jeg fortsatt småsulten, hvis du skjønner.

Disse følelsene opptrer på en annerledes måte når man går over fra karbomat til lavkarbo, og det er mange nye som ikke er klar over det. Mange savner også matlysten sin, fordi de rett og slett savner den lystfølelsen i kroppen. Derfor ville jeg bare si noe om dette.

Og ja, det er enkelte dager jeg bare spiser ett måltid også. Hvis jeg kjenner at jeg ikke trenger mer mat den dagen, så spiser jeg heller ikke mer. Poenget med ketogent kosthold ift vektnedgang er at kroppen brenner kroppsfett som næring. Det er jo derfor vi går ned i vekt. Og med tanke på næringsstoffer...ja, det er derfor jeg tar de multivitaminene som man blir anbefalt å ta på dette kostholdet, i tillegg til at kosten min består av utelukkende kjøtt, fisk, grønnsaker, egg, og meieriprodukter. Tror disse råvarene har ganske høyt næringsinnhold jeg.

Håper jeg klarte å forklare meg litt bedre denne gangen.
Beste hilsen Nic

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 22:22   #11
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 54
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Ikke matlyst

Ja, også ehh... Anom:
-her var det egentlige poenget mitt...


Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Nå spiser jeg mat på samme måte som jeg fyller diesel på bilen, hvis du skjønner. Jeg vet at jeg trenger påfyll av drivstoff innimellom, men det er ikke fordi jeg nødvendigvis har "lyst" på det. Men det er veldig uvant i starten, det at matinntaket ikke lenger styres av lysten. Man må bare passe på å ha i seg nok drivstoff i løpet av dagen, og ellers går det stort sett av seg selv.

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 21:48   #12
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Ikke matlyst

Tusen takk. Det var godt forklart. Nå skjønner jeg litt mer.

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Eier ikke matlyst - tips til en nybegynner? Meatscience Ketolysekuren 11 11-08-09 20:54
Sulten, men ikke matlyst? Kanonada Ketolysekuren 4 07-12-08 17:11
Har ikke noe matlyst Karbokarbo Ketolysekuren 9 21-11-08 16:19
Ikke matlyst for tiden ... Sense Ketolysekuren 4 04-08-08 09:25
Null matlyst? Smula Ketolysekuren 8 05-05-07 21:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no