Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Forbauset over sykehusmat

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-09, 22:51   #1
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Forbauset over sykehusmat

Jeg har i grunnen trodd at det mest var en gammel myte at sykehusmat er så dårlig. I tillegg har jeg tenkt at "dårlig" i hovedsak handlet om smak - at sykehusmaten kanskje kunne være litt kjedelig og vassen på smak siden den lages på storkjøkken og sikkert ikke alltid serveres helt nylaget.

Jeg har vært pasient ved St.Olav flere ganger de siste årene, også etter at jeg begynte å spise lavkarbo, og har ikke reagert spesielt på maten, verken i positiv eller negativ retning. Den har vært grei nok sett i forhold til standard norsk kosthold. Men nå har datteren min vært innlagt en ukes tid, og jeg har sett hva slags mat hun har fått servert. Noe må ha skjedd med budsjettene, for maten var rett og slett av dårlig kvalitet. Dette er ting jeg la merke til:

  • Det ble nesten ikke servert grønnsaker i det hele tatt. En råkostsalat som faktisk inneholdt både purre, kål, kålrot og gulrot var et lyspunkt en av dagene. Men maten som ble servert sammen med råkosten var en tung, tung "skinke"-grateng med ufattelige mengder makaroni og melet hvit saus.
  • Det som skulle forestille kjøtt og fisk til middag bestod bare av blandingsprodukter, pølser, fiskekaker, kjøttboller etc. Det var til og med brukt farse i lasagnen. Klart det er et økonomisk spørsmål, men hver eneste dag?
  • Grøtaktig tomatsuppe med mer makaroni enn tomat. Den smakte ketchup.
  • Ikke grovt brød, mest kneiplignende brød samt loff til suppe og pasta.
  • Wasa Frokost og et par ganger Wasa Husmann. Ingenting helkorn eller med fiber.
  • All kornmaten jeg så inneholdt hvete.
  • Ingen yoghurt, verken vanlig eller lett.
  • Skinke- og osteskiver har stort sett vært eneste proteinkilde til frokost, i svært begrensede mengder. Ellers syltetøy, brunost og makrell i tomat (som er bra men inneholder mye sukker). Noen små agurkskiver til. Og paprika en dag så jeg.
  • Salat besto av et vaskefat med kinakål med et par tomater i båter oppi. Thousand Island-dressing til, selvfølgelig.
  • Merkelig kombinasjoner: En lunsj bestod f eks av pastaskjell, ostesaus (fra pose, selvfølgelig) og små fiskekaker. Ingenting grønt å se.
  • Ingen frukt bortsett fra et fat med to småskrukkede appelsiner på. De lå der fremdeles da hun ble skrevet ut. Men det stod kaker/vafler/gjærbakst fremme til kaffen.

Som datteren min oppgitt sa: "Folk som må spise denne maten over tid kommer virkelig til å bli syke. Og sikkert overvektige også, det går da ikke an å unngå å legge på seg når man får bare slik mat." Hun mente at hun ville spist like sunt om hun hadde kjøpt all maten på 7-Eleven, og det tror jeg hun har rett i.

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:02   #2
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Forbauset over sykehusmat

Skummelt! hadde ikke spist jg om de serverte meg det du beskriver der... hadde bedt om intravenøst istede

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:09   #3
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Forbauset over sykehusmat

nå fikk jeg litt skrekk, nesten!

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:42   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Jeg har faktisk motsatt opplevelse fra mitt lokalsykehus.
Ikke bare var maten bra, men de disket opp med lavkarbomar og visste ikke hva godt de kunne gjøre for meg!

Om det virkelig var så ille som du beskriver, ville jeg sendt et brev til oversykepleier og fortelle om opplevelsen!
Ingenting blir endret om ingen sier i fra!

Jeg klaget på toalettpapiret på barsel og fikk vite at det hadde ingen gjort før!
14 dager senere var det ekle, harde toalettpapiret byttet ut med et som barselkvinner faktisk kunne bruke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:55   #5
Nutta
Medlem
 
Nutta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 447
Nutta er ny på veien

Sv: Forbauset over sykehusmat

mhm... er sant det. En må si ifra, hvis en vil ha forandring.

Mn det hørtes ikke bra ut, det som xtra forteller. Mennesker som er syke, de trenger god og fristende mat. Spesielt da lissom... for da er d jo ingenting som frister. Og vi vet jo alle sammen at vi spiser med øynene også - så det burde kanskje de på kjøkkenet tenkt over når de lager mat til hundrevis av syke pasienter?

__________________


Nutta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 09:08   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.

Mn det hørtes ikke bra ut, det som xtra forteller. Mennesker som er syke, de trenger god og fristende mat. Spesielt da lissom... for da er d jo ingenting som frister. Og vi vet jo alle sammen at vi spiser med øynene også - så det burde kanskje de på kjøkkenet tenkt over når de lager mat til hundrevis av syke pasienter?

Det som er så trist, er at de som jobber på kjøkkenet som regel bare gjør så godt de kan, men de har rett og slett ikke økonomi til å gjøre noe mer!

Da jeg jobbet i psykiatrien, hadde vi eget kjøkken, men fikk til sendt middag. Var personalet som la opp og odnet maten så godt det lot seg gjøre med de varene vi hadde til rådighet.

Vi fikk kvoter på hvor mye ost hver pasient fikk lov til å spise i løpet av en dag. Så vi kunne ikke servere ost til kveldsmaten.
Prøvde å si at vi kunne spare på andre ting, men fikk bare beskjed om at det var forskjellige budsjetter, så det spilte ingen rolle om vi brukte mindre strøm eller så....

Ble en stor sak av den manglende osten! Så nå kan alle igjen spise det de vil på maten!

Egentlig burde sykehusenes ernæringsfysiologer mer inn i bildet, men de kommer gjerne først inn når ernæringen blir et stort problem!
Penger, økonomi, penger.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 11:26   #7
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Forbauset over sykehusmat

Ja, dette er helt forferdelig og et problem på mange institusjoner, ikke bare sykehus.

Se også hva gamle folk får servert på alders- og sykehjem: farsemat, kaker og saft. Hvorfor skal en pushe søt saft på diabetikere som er vant til å drikke vann? Alt for lite protein, alt for mye sukker. Hva gjør dette med muskler og skjelett? Alt for lite fiber, men avføringstabletter. Osv.

Disse tingene burde det vært mye mer fokus på.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 11:56   #8
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 64
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

På sykehjemmet der jeg jobbet for mange år siden hadde vi en fantastisk Dansk kokk som gikk seg en runde på avdelingene for å høre om de han visste var i dårlig form hadde lyst på noe spesielt. Om de hadde ønsker så laget han det i tillegg til den vanlige maten.
I dag er nok smalhals der også...og elsklingskokken min døde i fjor

Vi blir rikere og rikere og alt blir bare dårligere og dårligere.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 14:43   #9
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbauset over sykehusmat

Jeg tror nok også at den dårlige kvaliteten handler om budsjettene og ikke om de ansatte. Skjønt den som har planlagt måltidene kunne kanskje gjort en bedre jobb

Kitt:
Hvis du fikk lavkarbomat er du jo skikkelig heldig! Hva slags triks tydde du til?

__________________
xtra

Sist redigert av xtra : 26-11-09 kl 13:13.
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 15:52   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av xtra, her.

Kitt:
Hvis du fikk lavkarbomat er du jo skikkelig heldig! Hva slags triks tydde du til?

Mannlig, svensk sykepleier!
Han var ikke vanskelig å trille rundt!
Så er jeg sykepleier selv og ble lagt inn akutt pga en treningsskade, så det var skrekkelig synd på meg, altså!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 21:14   #11
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Forbauset over sykehusmat

På mitt lokalsykehus serveres det en del blandingsprodukter og annen "vanlig" mat, og det går i brødskiver til frokost og kveldsmat.. De fleste synes maten er god. Men det er en del som kan få ønskekost, og det er noen som har spesielle ønsker ellers, og dette prøver kjøkkenpersonalet å oppfylle så godt det lar seg gjøre. Som regel får de det til. Og om det noen ønsker lavkarbomat, så får de det Er vel nesten ikke noe verre enn å ligge syk på sykehus og få servert mat en ikke liker, og i tillegg antakelig har dårlig matlyst...

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 21:32   #12
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbauset over sykehusmat

Min gamle mor ligger på sykehus med jevne mellomrom og vi har sett hvordan maten har blitt dårligere gjennom årene. Det går ikke så mye på middagene, de er greie nok.
Min mor spiser lite, men har favorittmat som hun nesten er avhengig av.
Hun spiser masse youghurt for å holde magen i gang, hun er veldig glad i frukt, elsker paprika, agurk og tomat på brødskivene osv. Dette fins nesten ikke lenger på avdelingene. Hadde jeg bodd der hun ligger på sykehus så hadde jeg ordna dette for henne.

aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 22:07   #13
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat


Jeg sier bare *grøss*... de kan grue seg på sykehuset hvis jeg blir lagt inn

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 23:23   #14
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.


Jeg sier bare *grøss*... de kan grue seg på sykehuset hvis jeg blir lagt inn

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 23:58   #15
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hun spiser masse youghurt for å holde magen i gang, hun er veldig glad i frukt, elsker paprika, agurk og tomat på brødskivene osv. Dette fins nesten ikke lenger på avdelingene. Hadde jeg bodd der hun ligger på sykehus så hadde jeg ordna dette for henne.

Jeg tok med ganske mye frukt til sykehuset. Og knaskerøtter. Men vanlige, friske grønnsaker var den største mangelen, og det er det jo ikke så lett å ta med

Man blir nok mye mer bevisst kvaliteten på mat når man spiser lavkarbo, det er ikke sikkert jeg ville reagert så sterkt på sykehusmaten tidligere. Sist jeg prøvde å spise frossenpizza, et par dager etter at jeg var operert og likevel ute av ketose, måtte jeg bare kaste den. Det smakte gørr. Men luktet godt, det gjorde den

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 16:39   #16
annerii
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Stavanger
Innlegg: 25
annerii er på en erverdig vei

Sv: Forbauset over sykehusmat

ja jeg kan og bekrefte samme opplevelse på annet sykehus, men jeg har en mistanke om at det går i bølger, plutselig så er " den grønne " bølgen der og da er det masse grønt og se , men så faller det tilbake og når man har spurt hvorfor, så har argumentet hvert at "ingen spiste " den sunne maten, ble for mye svinn, og ja jeg tror de på det,
ikke alle er så flinke, har foreks sett folk som jeg kjenner si, å jeg spiser masse salat og grønt og når jeg ser de forsyner seg, ja så er det ca halv mengde av hva jeg spiser.
Når jeg er på sykehus, ( som pasient, lenge siden nå, heldigvis) unngår jeg brødet så mye som mulig, de har aldri den type jeg er ute etter, men jeg kan få fam til å ta med en skive eller to, da jeg alltid har oppskåret hjembakt, grovtbrød i frysen
Og middagsmat er litt utfordring for ja de bruker mye farse mat/ blandingsprod. og masse potet, alltid 3 til 4 poteter til hver, jeg spiser ikke potet også har de lite frisk salat .
men det går jo ann å spørre om du kan få noe ekstra grønnsaker, tomat, agurk, paprika, bruker å gå greit .
lykketil

anne

annerii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 08:01   #17
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Forbauset over sykehusmat

Tror ikke min opplevelse av sykehusmat er sammenlignbar med det du og din datter opplevde, x-tra.

Sist gang lå jeg bare på post-operativ etter å ha tatt mandlene. Da kunne jeg ikke spise, men fikk en Lollipop å prøve meg på. Funka skikkelig dårlig.

Første gang var jeg lagt inn med hjernerystelse. Da ble sykehusdietten til slutt bestående av ristet loff med smør og saft til. Det var det eneste som gikk ned uten å komme opp. Også møkkabønnene jeg fikk av gutten i nabosengen, selvfølgelig!

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 09:58   #18
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Jeg har erfaring fra barnepostene på ullevål, riksen og sjukehuset innlandet på elverum. Og samtlige steder serveres kneip til alle måltider, og i blandet rundstykker som de kaller grove, men som betsår av stor sett hvetemjøl og noe grovt i.
På ullevål la de opp pålegg og grønnsaker i små porsjonsbokser da vi var der for 2 år siden, og da fikk vi faktisk grønnsaker til alle måltider.
Men de andre to stedene blir det servert litt grønnsaker, feks en parika og en agurk delt opp som skal vare til 15-20 barn og deres foreldre. De setter frem noe kjøttpålegg og ost, men for det meste går det i porsjonspakket pålegg og det største utvalget er syltetøy av alle slag.
Jeg la på meg 10kg på 2 måneder da jeg var på elverum med et nyfødt barn... Jeg rakk ALDRI måltidene fordi jeg sondet babyen, pumpet osv og da jeg endelig kunne slenge i meg litt mat var det blåst for grønnsaker, ost og kjøtt.. Jeg levde på knekkebrød med krydderost. Men da ble jeg så sulten at jeg sprang ned i kiosken etter sjokolade..

Men sånn ellers: maten de serverer smaker godt, minus den kjipe middagen på ullevål som varmes i mikro med plast over, hele middagen smaker plast og oppvarma restemat. Og dette skal man kanskje leve på i ukevis når man er inne med sjuke unger...
Tro meg, det er belastning nok å være på sjukehus med sjuke unger om man ikke skal leve på slik mat..
Middagene på riksen smaker stort sett veldig godt, men den består nesten alltid av farsemat når det er kjøtt og halvlunken laks i blandt eller farsefiskemat. Sunn mat kaller de det og har et flott slagord på serveringsbrettene.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:10   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Middagene på riksen smaker stort sett veldig godt, men den består nesten alltid av farsemat når det er kjøtt og halvlunken laks i blandt eller farsefiskemat. Sunn mat kaller de det og har et flott slagord på serveringsbrettene.

Kantina på riksen var hvertfall helt krise da jeg jobbet der oppe. Veldig mye bakevarer, skolebrød, skillingsboller osv. Salaten bestod stort sett av raspet råkost og mais.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:15   #20
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kantina på riksen var hvertfall helt krise da jeg jobbet der oppe. Veldig mye bakevarer, skolebrød, skillingsboller osv. Salaten bestod stort sett av raspet råkost og mais.

Noe sånt nå ja. Og den kafèen har så høye priser at jeg har ikke råd til å spise der... Og kjip mat har de og. Men folk kjøper jo, for det eller pølser fra kiosken er jo det eneste alternativet... Kjempegøy å være på sjukehus i ukevis med slikt utvalg.. Ikke rart jeg alltid detter av lavkarbolasset.
Sist vi var på Riksen fikk jeg de få dagen vi var der noen jeg kjente fra et annet forum til å komme med mat til meg også mot sukkerbehovet som meldte seg pga for lite mat åt jeg cavaliere sjokolade( så mye det lar seg å spise før man blir løs i magen ).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 10:18   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Hvis man har mulighet så ville jeg prøv å kommet bort på Ica på ullevåll stadion og hamstret mat når dere er der. Litt dyr butikk, men fantastisk utvalg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 11:40   #22
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvis man har mulighet så ville jeg prøv å kommet bort på Ica på ullevåll stadion og hamstret mat når dere er der. Litt dyr butikk, men fantastisk utvalg.

Litt langt å gå når man har barn innlagt.. Men jeg har vært der

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 12:10   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forbauset over sykehusmat

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Litt langt å gå når man har barn innlagt.. Men jeg har vært der

Ja, det er nok bedre om man har bil, eller kan ta banen eller bussen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 00:22   #24
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Forbauset over sykehusmat

Jeg skal ha en mindre operasjon, men stor nok til at jeg skal ha narkose. Ringte og skulle høre om hvordan det var med å være i ketose og få narkose....

Ketose?? Ketose, å ja, det er der man ikke spiser sukker, men mye fett og proteiner??
(ja, det er det...)
Hmmm. Joda, det var kanskje ikke så bra å ha så surt blod...?!?!
Dessuten var det typisk for de som ikke spiste sukker og var på slike ekstreme dietter at de ble litt treige - og de klarte heller ikke noe særlig med fysisk aktivitet.
Så det var nok best om jeg prøvde å spise normalt i allefall to dager før operasjonen.

Hurra!
Det er godt å vite at man er i de beste hender med oppdaterte og opplyste mennesker når man skal opereres

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no