Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Var på Egon i går

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-10-09, 21:28   #1
Jannicke
Medlem

Medlem siden: Aug 2009
Jannicke er på en erverdig vei

Var på Egon i går

Var på tur i går.............. Var bekymret ang mat.
Var på Egon resturang, bestilte biff, med dobbel salat, dobbel brokkoli, og bernesaus i en skål ved siden av...........

Brukte vel omlag en eller to ts av bernesausen.

Det var vel en greit matvalg sånn karb messig vel?

Synes det er vanskelig i sosiale sammenhenger jeg................

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:08   #2
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: var på Egon i går.

Hvorfor spiste du ikke bernaise-saus? Det er jo det beste med hele biffen!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 22:17   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Hvorfor spiste du ikke bernaise-saus? Det er jo det beste med hele biffen!

Og der alt fettet er!

Gammel 18-10-09, 22:19   #4
Veggpryd
Seniormedlem

Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Nemlig!
Hvis de har sånn fabrikksaus som er laget av pulver og vegetabilsk olje kan jeg skjønne det - men bernaise-saus er jo hovedingrediensen i en biffmiddag.

Gammel 18-10-09, 22:35   #5
Jannicke
Medlem

Vel, nå vet jeg jo ikke, men anntar den der bernesausen inneholder ganske mange karber????????

Eller er jeg heilt på jordet?

Tipper en slik resturang får bernesausen i sånne store ferdige "bøtter", og at siden ferdigbernesaus ikke er spesielt ketulyse vennlig, så tenkte jeg at noe mer enn ett par ts var ikke lurt............

Men æsj da, har jeg "lurt" meg selv jeg da??

Jannicke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: søker etter det rette Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 23:12   #6
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Jannicke, her.

Vel, nå vet jeg jo ikke, men anntar den der bernesausen inneholder ganske mange karber????????

Ca 6.5g pr 100 står det på matvaretabellen, men antar det er posesaus for på de ferdige sausene (bl.a. Fjordland sin) så mener jeg det sto 2.2g pr 100. På Egon kan de da umulig servere posesaus, så holder en knapp på at det er noe ala Fjordlands (som forøvrig ikke er så fryktelig god at det gjør noe)

Bernaise burde hete bernice

Gammel 18-10-09, 23:40   #7
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Var på Egon i går

Kryddersmør eller rømmedressing er forresten gode alternativer hvis man er usikker på hva sausen inneholder

Gammel 18-10-09, 23:40   #8
Veggpryd
Seniormedlem

Tipper de bruker sånne bøtter med pulver fra ASKO, og det er ikke mye som ligner på menneskemat i de greiene der. Det er koselig å spise ute, synes jeg. Men, jeg vil aller helst inn på kjøkkenet for å se hva slags råvarer de bruker før jeg spiser, så det blir heller sjeldent jeg spiser ute.

Gammel 19-10-09, 00:32   #9
Ciss
Seniormedlem

Ciss sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 61
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Ekte bernaise skal ikke inneholde annet enn smør, eggeplommer og krydder/smakstilsetninger og knapt nok en eneste karbohydrat. Det er ikke noe i veien for å spørre på restauranten om hvordan sausen er tilberedt. Det har jeg ofte gjort.

Gammel 19-10-09, 07:46   #10
tovehs1
Nytt Medlem

tovehs1 er på en erverdig vei

Hei

Om ikke Egon har endret radikalt på sine rutiner de siste par årene så er alt de serverer halvfabrikata, - dessverre!
Alle sauser er pulversauser, de bruker billigste oljer og t.o.m. omeletten er ikke av rene egg...det kommer som omelettmix i plastkanner.
Jeg spiser aldri på Egon lengre, - synes prisene er alt for stive med tanke på hvilken råvarer de bruker...

Ha en fin dag :-)

tovehs1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 08:04   #11
aslaug
Seniormedlem

aslaug sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av tovehs1, her.

Hei

Om ikke Egon har endret radikalt på sine rutiner de siste par årene så er alt de serverer halvfabrikata, - dessverre!
Alle sauser er pulversauser, de bruker billigste oljer og t.o.m. omeletten er ikke av rene egg...det kommer som omelettmix i plastkanner.
Jeg spiser aldri på Egon lengre, - synes prisene er alt for stive med tanke på hvilken råvarer de bruker...

Uffameg dette var leit å høre! Er det virkelig noe som heter omelettmix?

aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 08:18   #12
Veggpryd
Seniormedlem

Hei

Ja, det var leit å høre. Jeg har inntrykk av at det er svært mange restauranter som får råvarene sine i spann fra storkjøkken-leverandører. Det som er ille er at de skal ha så stive priser for mat som ikke er mat engang. Det er sørgelig, og det ødelegger hele kosen med å spise ute en gang i blandt.

Gammel 19-10-09, 10:35   #13
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Og jeg syns kvaliteten på maten de serverer har sunket betraktelig også. Kommer kanskje litt an på de forskjellige avdelingene, men jeg syns det smaker papp av det meste. Har også opplevd å få salat av brun isberg... Skal sies at det er sikkert 5 år siden sist jeg testet Egon, men går ut fra det ikke har skjedd underverker... Det finnes så mye bedre alternativer enn disse kjederestaurantene. Ofte billigere også.

Gammel 19-10-09, 22:16   #14
tovehs1
Nytt Medlem

tovehs1 er på en erverdig vei

Ja, - det er faktisk noe som heter omelettmix...blir levert til storhusholdningskjøkken over hele landet, brukes også til den eggerøren de aller fleste hotellene serverer til frokost og bufféer. Billig, raskt og enkelt, - men totalt smakløst...

tovehs1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife/Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 22:38   #15
Jannicke
Medlem

og konklusjonen blir hva??
Bør jeg holde meg til ett par ts brnesaus på resturang, eller kan jeg nyyyte den?

hmmmm

Gammel 21-10-09, 23:20   #16
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Hvor: Kristiansand
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

og konklusjonen blir hva??
Bør jeg holde meg til ett par ts brnesaus på resturang, eller kan jeg nyyyte den?

Nyt ivei, vil jeg si da. Selv om du regner 5 kh på 100g så er forsatt 1dl bernaisesaus ganske mye saus

Gammel 22-10-09, 20:16   #17
Jannicke
Medlem

Ok, nå er det SKJELDEN jeg spiser ute, kanskje en gang annenhver mnd lissom, men neste gang skal jeg kose meg med bernesausen.....

Gammel 25-10-09, 11:49   #18
Babyblue
Medlem

Babyblue er på en erverdig vei

Har spist på Egon en gang jeg og. Gikk for no biff med bacon. Gikk helt fint det.

Bare som en apropo så har gjerne amerikanske kjeder, sånn som Macdonalds, Burger King o.l. hjemmesider hvor det står næringsinhold.

Burger King: F.eks Bacon double bbq 33,5 karbo, minus brød (28 karbo) blir 5,5 karbo. Whopper Cheese uten brød er 6,5 karbo. 5 kyllingnuggets er 9 karbo, uten dipp.

Macern: Kyllingnuggets på macern inneholder mer karbo, 17 karbo for 6 biter, men der kan man bestille salat. Grilled chicken caesar salad inneholder 4 karbo. Deres hjemmeside inneholder ikke detaljert næringsinnhold for burgerne, kun samlet innhold.

Babyblue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 18:43   #19
Krizzi
Medlem

Krizzi sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Krizzi er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

...Det finnes så mye bedre alternativer enn disse kjederestaurantene. Ofte billigere også.

Så bra Kan du eller andre gi noen tips om hvor de serverer mat med gode ekte råvarer? Trenger litt Oslo guideing fra dere lokalkjennere. Ser ut så jeg må stryke Egon fra lista.

Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 20:30   #20
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Krizzi, her.

Kan du eller andre gi noen tips om hvor de serverer mat med gode ekte råvarer? Trenger litt Oslo guideing fra dere lokalkjennere..

Eh, det finnes noen hundre Hovedsaklig styr unna kjedene og alt som høres amerikansk ut (Harveys osv) så er mye gjort.

Gammel 30-10-09, 19:02   #21
Krizzi
Medlem

Krizzi sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Krizzi er på en erverdig vei

[/color]
Eh, det finnes noen hundre Hovedsaklig styr unna kjedene og alt som høres amerikansk ut (Harveys osv) så er mye gjort.

Takk for godt råd
Jeg har vært i Oslo i 4 dager og har levd på restaurantmat til lunsj og middag. Jeg fulgte konsekvent ditt råd og å holde meg unna ”amerikansklignede” kjeder. Det gikk kjempe bra og var enkelt med dine anbefalinger .
Så en kjempe stor til deg

Krizzi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 21:58   #22
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Så bra! Det er lett å glemme for oss som går forbi disse stedene daglig, så jeg måtte tenke meg om da jeg leste spørsmålet ditt Og egentlig er det jo ganske enkelt

Gammel 01-03-11, 15:24   #23
Annelise1970
Nytt Medlem

Annelise1970 sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Kvål, Sør-Trøndelag
Alder: 54
Annelise1970 er på en erverdig vei

Kryddersmør eller rømmedressing er forresten gode alternativer hvis man er usikker på hva sausen inneholder

Kryddersmøret inneholder mye melange for strukturen sin del og rømmedressingen inneholder lettrømme. Pass på å spørre for å være sikker!

Annelise1970 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 15:29   #24
Annelise1970
Nytt Medlem

Annelise1970 sin avatar

Eller er jeg heilt på jordet?

Tipper en slik resturang får bernesausen i sånne store ferdige "bøtter", og at siden ferdigbernesaus ikke er spesielt ketulyse vennlig, så tenkte jeg at noe mer enn ett par ts var ikke lurt............

Men æsj da, har jeg "lurt" meg selv jeg da??

Hvis du hadde spurt de på resturanten, så hadde du fått vite at bernaisen på Egon er laget på Klaret smør og eggeplommer med estragon- og egonkrydder. Du gikk nok på en smell der, ja!

Gammel 01-03-11, 15:51   #25
Annelise1970
Nytt Medlem

Annelise1970 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Krizzi, her.

Så bra Kan du eller andre gi noen tips om hvor de serverer mat med gode ekte råvarer? Trenger litt Oslo guideing fra dere lokalkjennere. Ser ut så jeg må stryke Egon fra lista.

Du trenger overhode ikke stryke Egon fra lista di.
Jeg blir direkte lei meg når jeg leser slike innlegg som dette her og egentlig hele linken her!
Jeg jobber på en Egon midt i Trondheim og har gjort det siden 2004. Det er direkte usant mye av det som står her. Vi legger stoltheten vår i gode opplevelser og god matkvalitet!
Ikke noe problem å sette sammen en rett så den blir lavkarbo og sauser er laget fra scratch- ikke pulver! Vi har eget produksjonsrom hvor all maten blir forberedt. Det er derimot sant at vi har omelettmix og den inneholder: sammenpiskete eggeplommer og eggehviter....! -og kun det- wow!
Billigere er det IKKE! men det gjør jobben til kokken enklere

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.