Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Kaffekaffekaffe

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 29-05-04, 17:41   #1
maiada
Juniormedlem

maiada sin avatar

Medlem siden: May 2004
Hvor: Østlandet
Alder: 46
maiada er ny på veien

Kaffekaffekaffe

Har lest at det ikke er ideelt å drikke kaffe på Atkins..i alle fall ikke i induksjonsfasen..Men hvordan er det med koffeinfri kaffe? F.eks. den fra nescafé, instant utgaven.. Te blir ikke helt det samme

Takker og bukker for eksperthjelp!!

maiada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuftige porsjoner Svar med sitat
Gammel 29-05-04, 20:58   #2
Kanel
Medlem

Hvor: I landet vårt
Alder: 53
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Jeg mener å vite at vanlig kaffe ikke er anbefalt, men at koffeinfri kaffe er tillatt.
Er enig med deg i at te ikke er det samme..Æsj.

Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 29-05-04, 22:38   #3
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Koffeinfri kaffe er OK på Atkins, men ikke kannevis !!

Gammel 29-05-04, 22:51   #4
Albertine
Gjest

Er man avhengig av kaffe så må det være himmelsk å få lov til å drikke kaffe-selv om den er uten koffein... Selv kjenner jeg ikke forskjell.

Svar med sitat
Gammel 30-05-04, 08:33   #5
Kanel
Medlem

Hvor: I landet vårt
Alder: 53
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Jeg drakk mye kaffe, noen gleder må man jo ha!

Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 30-05-04, 12:27   #6
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 65
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Kanel

Jeg drakk mye kaffe, noen gleder må man jo ha!

Må inrømme at kaffe drakk jeg også,men holdt meg til pulverkaffi og prøvde å begrense inntaket

Gammel 30-05-04, 22:42   #7
magdalena
Seniormedlem

magdalena sin avatar

Hvor: Langt Nord
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Jeg drikker kun kaffe når jeg føler jeg må få tømt meg..Den har en lakserende effekt på meg ,om det er koffeinet eller hva som gjør dette,vites ikke...

magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-06-04, 17:19   #8
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Leste faktisk et stykke i hjemmet skrevet av Lindberg,og faktum er at vi kaffidrikkere får i oss 67% av daglig antioksydantbehov fra kaffi,og faktisk bare noen få prosent fra grønnsakene.

En stor studie fra USA har også vist at kaffidrikkere unngår diabetes 2 i stor grad, og da lurer jeg på om Atkins har helt rett i at vi skal unngå kaffe helt?????
Koffeinet har både positive og negative virkninger på kroppen, riktignok får en blodtrykksøkning direkte og det er en negativ effekt på det gode kolestrolet,men allikevel unngår en lettere hjertesykdom. Men dersom det går galt er dødeligheten større.

Nå må dere ha meg unnskyldt hvis dette blir litt dårlig beskrevet,men det var bare noe jeg skumma gjennom på jobben i dag.
Kanskje jeg skulle rive det ut av bladet,og få det lagt inn her.
Dere får si fra om dere er interessert.

Gammel 03-06-04, 17:46   #9
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Atkins sier jo ikke bare at du skal slutte å drikke kaffe da...

Og jeg mener å huske å har hørt kafferesonementet til Lindberg før, og jeg troooor ikke det var ment slik at det skulle være positivt å drikke mye kaffe...

Gammel 03-06-04, 20:01   #10
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Å unngå koffein er spesielt viktig under induksjonen de første 14 dagene. På grunn av at det kan forårsake lavt blodsukker og med de følger det kan ha. Som med alle andre matvarer/drikkevarer er det stor forskjell på hva hver enkelt kan spise/drikke. Koffein er sammen med Aspartame kjent som en "staller", dvs. en "vekttap-stopper". Så hvis blodsukkeret synker, man blir sulten og spiser ting man ikke skulle spist, hvis vekten står stille - Ja da kan det kanskje være en ide å se på om man kanskje burde kutte ut kaffen. Mange kjenner ikke engang forskjell på kaffe med/uten koffein.... For dem bør valget være enkelt. For "spesialistene" som kjenner hver minste forkskjell, syns jeg man kan prøve seg frem..... Husk at bl.a. coladrikker også inneholder koffein. Drikker man mengder av det får man i seg BÅDE Aspartame og coffein man sikkert hadde hatt godt av å klare seg uten.....

Det er ikke lett å ta stilling til om kaffe er sunt eller ikke. Som med så mye annet strides de lærde her og. Alle kan finne en eller annen forsker som har funnet ut akkurat det vi vil at de skal ha funnet ut !! Det finnes versjoner for enhver smak og overbevisning.

Her er hva Atkins skriver om kaffe/koffein i boka si :

Opprinnelig lagt inn av DANDR side 127

Excessive caffein may cause unstable bloodsugar and should be avoided by those who suspect they are caffeine dependent. Everyone should try to avoid caffeine

Opprinnelig lagt inn av DANDR side 189

Stay out of the Java jungle. Excessive caffein (found not only in coffee, but tea, chocolate and many soft drinks) has been shown to cause a hypoglycemic (low bloodsugar) which will provoke cravings and cause you to overeat

Opprinnelig lagt inn av DANDR side 222

Consume caffeine and alcohol only in moderation

Gammel 03-06-04, 21:58   #11
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Jo da ,det skrives en del både for og imot kaffe,jeg vet det.

Men selv drikker jeg kun pulverkaffe og så vidt meg bekjent er den bedre både for mage og andre ting,jeg slutta med koke og filterkaffe for 10-12 år siden fordi magen ikke likte seg.
Problemet mitt er at dersom jeg prøver å slutte med kaffe,blir jeg lei etter bare et par dager med å prøve ut andre varme drikker.Urteteer mm. og er så tilbake på kaffe.

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.