Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Usikker - Dumt å starte nå?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-09, 11:29   #1
annabanana
Medlem
 
annabanana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: møre og romsdal
Alder: 40
Innlegg: 195
annabanana er ny på veien

Usikker - Dumt å starte nå?

Ja, nå er det lenge siden jeg har vært inne på lavkarbo.no.. Ikke at jeg gjor meg så kjent sist jeg var her da

Sist jeg prøvde ketolyse gikk jeg ned 10 kg på kort tid, selv med mange sprekker.. Men det var det som ødelagte det for meg tilslutt.. jeg sprakk hele tiden, så på slutten bare ga jeg opp..

Kuren er jo egentlig ganske enkel, så jeg ble vel lei sist

Men nå sitter jeg her med ketolyseboka på fanget, og en ferdig handlelilste.. Har tenkt på å starte et par dager, men er veldig usikker..

Denne gangen må det være skikkelig, uten sprekk!! Så er det dumt å starte nå? Mye god mat, selskaper og godteri i jula.. hmm..

Sitter og drøyer frokosten i tilfelle jeg skal begynne.. Det er jo veeeldig masse god mat man kan spise på ketolyse kuren i jula, men alikevel..

Hva tror dere? Vente til nyttår? starte?

__________________


annabanana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:44   #2
Panterpia
Medlem
 
Panterpia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nordlenning
Innlegg: 71
Panterpia er på en erverdig vei
Talking

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Det første som slår meg når jeg leser det du skriver, er at du kanskje trenger en form for mental forberedelse før du begynner? Det tenker jeg siden du hadde en del sprekker sist gang du prøvde kuren - så jeg ville satt meg ned og sett på årsakene til at disse sprekkene kom; det er jo mange grunner til at man blir "lei."

Du uttrykker jo selv en del tvil ang. julefeiringen, så jeg tenker at for din del kan det nok være best å begynne etter jul slik at du unngår de "nederlagene" du opplevde forrige gang du gikk på kuren. Eller tenker du at du bare skal begynne og så gjør det ikke noe at det blir sprekker i jula siden det tross alt er jul?

Hvordan har du tenkt livet etter kuren? Er dette bare en ren kur for deg, eller har du tenkt å legge om kostholdet ditt permanent?

Basert på min egen erfaring vet jeg at det å være mentalt forberedt og tilstede er alfa og omega i enhver form for livsstilsendring - man må rett og slett være klar for det.

....kanskje du skulle terapiscrappe litt for å komme i modus?
(hehe.....det er tigerlily/hønemor som taler)

__________________


My Weight Chart:
>
Panterpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - fri meg fra kroppsfettet :) Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:52   #3
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Hei! JEG ville startet i januar og gitt det 100%, det er nå meg. Selv skal jeg ha noen planlagte sprekker i julen, noe som sannsynligvis gjør at mine stakars 4 kg ned, kommer på igjen, men hadde jeg IKKE tatt dem av, ville de blitt oppå alt jeg har fra før.... tenker jeg.Om det er noe fornuft i det eller ikke vet jeg ikkeEr innstilt på å gi 100% igjen jeg også- fram til 12.des, så til 23. des og så fra 02. jan- påske

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 11:59   #4
annabanana
Medlem
 
annabanana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: møre og romsdal
Alder: 40
Innlegg: 195
annabanana er ny på veien

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Ja, jeg har gått 2 grete roede kurs og ikke gått ned noe.. Jeg er HÅPLØS når det gjelder slanking.. Eneste jeg har fått til selv er ketolyse, selv om jeg sprakk en del.. Det er derfor jeg tenker at denne gangen MÅ det bli 100%..

Er inne i en eksamensperiode også nå.. vil så gjerne være litt slankere til jul.. men.. hmm.. hvis jeg sprekker føler jeg meg kanskje enda mer håpløs..

Tror jeg skal satse på å være litt sunn uten noen form for kur frem til januar.. og da satser jeg knallhardt!!!

Trenger kanskje å lese boka en gang til, og motivere meg skikkelig!

Snakkes i Januar !

__________________


annabanana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:29   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Jeg hadde starta nå og tatt det så som så i jula. Med mindre du anser det å legge om til lavkarbo bare for en kur og skal tilbake til brød, poteter osv etterpå( og så er du kanskje her om et par og også? ). For veldig mange av oss er lavkarbo av ett eller annet slag vårt varige kosthold, siden vi bare går opp igjen på den norske tallerkenmodellen.
Det er faktsik to uker til jul, og hadde det ikke vært deilig å gå inn i julehøytiden med mere energi, mindre vann i kroppen og litt mere bevist på hva man putter i seg?
Jula med alle sine deikatesser er en stor fest for lavkarbere, med litt justering. I år skal jeg kose meg med maten uten å bli dårlig fordi jeg putter i meg poteter, lefse osv, når jeg kan kose meg med det jeg liker best, kalkunen, grønnsakene, surkålen( hjemmelaget uten sukker, evt med epler fordi det er jul), hjemmelaga medisterkaker osv. For ikke å snakke om å kunne nyte marsipan og sarah bernards uten å få sukkerkick og lyst på mere og mere og ende opp helt uten krefter fordi sukkeret påvirker meg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 13:01   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Jeg hadde ventet til etter jul og brukt tiden på å forberede meg litt pyskisk.. Greit å kutte ned på karbene så lenge og nyte virkningen av det, så blir ikke slaget så stort når man går ned masse de to første ukene for så å gå opp alt igjen, hvis man spiser endel mer karber, i jula.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 13:53   #7
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Du er ikke håpløs på slanking. Du er kjempeflink. Du gikk jo ned 10 kilo. Det er mer enn hva mange andre klarer. Du har lært masse forrige gang. Når det gjelder det å slutte å røyke, så er sjansen for å klare det større jo flere forsøk man har hatt. Kanskje er det sånn på lavkarbo også? Hvem vet?

Jeg er litt usikker på om jeg ville ventet til etter jul. Det er utrolig mye god lavkarbomat nå ved juletiden. Tror kanskje jeg gradvis ville tunet meg inn igjen. Uansett når du begynner: Velkommen tilbake og lykke til.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 14:30   #8
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Jeg ville nok ha startet så smått nå, med å kutte endel på de raske karbene. Rett og slett ansett jula som en psykologisk forberdelse på starten i januar. Jeg tror også at man blir flinkere for hver gang man prøver, også ved en kostholdsendring. Og det er lurt å gi seg god tid.
Ønsker deg all lykke med planen din

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 15:04   #9
Camz
Medlem
 
Camz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 136
Camz er på en erverdig vei

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Jeg ville starta i januar, det skal jeg. Er på min 2. omgang jeg også å gleder meg veldig faktisk, men vet at jeg ikke klarer det i julen Min stooooore favoritt er kålrotmos og det skal jeg ha til julematen Men om du starter opp på ny giv i januar så kan vi kanskje gjøre det "sammen"

__________________



Delmål 1: 70 kg - oppnådd 25.05.2010
Delmål 2: 65 kg Delmål 3: 60 kg
Camz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse igjen :) Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 16:17   #10
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Hva med å begynne på Fedon, fremfor Ketolyse sånn med en gang? Jeg opplever i hvertfall Fedon som "mindre strengt" i begynnelsen enn det ketolyse er.

For min egen del følte jeg det veldig overveldende å skulle begynne på lavkarbo første gang ( vet du har vært gjennom dette før) og jeg var sikker på at dette ville jeg aldri klare. Det som fungerer for meg er å vri litt på tankene. Jeg sier til meg selv at det ikke er forbudt for meg å spise sukker. Hvis jeg fyser på noe, kan jeg unne meg noe. Poenget er at når jeg gir meg selv lov til dette, mentalt sett, forsvinner noe av suget. Jeg er sånn at det jeg sier jeg ikke kan spise, det får jeg mer lyst på.

Du kan jo uansett starte i det små med å spise mindre av høykarbo ting, men ikke kutte helt? Ellers er det mange flotte oppskrifter på snacks og godsaker her inne som er helt ok å spise.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 00:16   #11
annabanana
Medlem
 
annabanana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: møre og romsdal
Alder: 40
Innlegg: 195
annabanana er ny på veien

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

ja, vi kan starte "sammen" i januar Regner med det er maaange som starter da

Gleder meg faktisk til å komme igang! Men vet at hvis jeg sprekker blir det vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose.

Lufta det litt for familien at jeg hadde tenkt å starte på ketolyse igjen.. " åh herregud skaaaaal du".. mye styr angående maten og sånn da..
Ja, det skal jeg og jeg DRITER i hva andre sier

__________________


annabanana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 00:49   #12
missbungum
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Innlegg: 3
missbungum er på en erverdig vei

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

Hei!
Har kun vært medlem her i ca 5 minutter, så er ikke så kjent enda! Tenkte iallefall å begynne i morgen, selv om det kanskje er lurt å vente til januar som du sier.. Men jeg er iallefall med deg på veien uansett! Trenger nok noen råd underveis jeg.. Har ikke hatt motivasjon de siste månedene, men nå plutselig mens jeg lå i senga kom den!!

missbungum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: low-carb Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 08:03   #13
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Usikker - Dumt å starte nå?

"Skrelte karber" i sommer, dvs poteter, ris etc., og begynte på ketolysekuren i oktober Man ikke velge retning før man begynner.. For meg fungerte det veldig bra å venne meg til endel nye tanker, før jeg "hoppet i det", hadde erfaring fra Fedon fra tidligere, og lente meg litt på den mens jeg gjorde tenkearbeidet. Synes det var greitt å ha startet (og gikk ned en del) sånn at jeg var igang med en livsstilsendring nesten før jeg visste om det selv

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjorde jeg noe dumt? Eplekjerne Ketolysekuren 7 06-12-07 16:48
Er det dumt å spise for mye vafler? cilemora Dr Lindbergs 8 16-11-07 12:43
Dumt å trene hver dag? Iset Trening 6 01-07-05 22:04
Litt usikker på hvor jeg skal starte... elian Induksjonen 2 22-07-04 15:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no