Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Hvordan få barn til å spise grønnsaker??

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-05-05, 12:21   #26
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Min erfaring er at barn liker rå grønnsaker bedre en kokte. Så jeg prøver å ha litt rå gulrøtter, cherrytomater, sukkererter, kålrot - hva som helst ved siden av de kokte. Den lille som har fått alt mulig rart fra hun var liten blir fornærmet om jeg glemmer å gi henne av alle slag. Den store gnager såvidt blomsten av brokklien, men liker cherrytomater og sukkererter. Ellers er blåbær med eggdosis en fin antioksidant bombe til barn som spiser for lite grønnsaker, eller bringebær med heistad vaniljesaus. Også er en liten vitaminpille eller tilsvarende greit å gardere med.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 12:27   #27
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Vi lager aldri noe ekstra til ungene. De finner alltids noe de liker i det vi serverer. Ble litt overrasket en dag da treåringen som ellers ikke liker noen ting plutselig satt og plukket ut erter av ertesuppa- og stappet dem i munnen med stort velbehag. Heldigvis liker han rå grønnsaker (gulrot, ihvertfall) og da går det ned en god del.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 13:26   #28
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Også er det lurt å huske på at det er mange kilder til antioksidanter, vintaminer og mineraler da.

Grønnsaker (rå, kokte, supper (tomatsuppe pleier være populært! Ikke pose!))
Frukt (også tørket)
Bær!! (ferske jordbær i butikkene nå)
Nypete
Fruktte (kan serveres kald med isbiter)
Mørk sjokolade (70%)
Kakao (hjemmelaget)
Nøtter og frø (Ristede mandlerog solsikkefrø er nam)
Urter (tørkede og friske, min mest kresne spiser gjerne gressløk fra blomsterbeddet, eller pesille fra dusken i vann på bordet, eller engsyre, granskudd i skogen, og neslesuppe!)
Krydder (gjem masse krydderi maten, kanel er jo godt)

For kjempegod mulivitamin se linken i Fedonsistens signatur!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 13:38   #29
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg tenkte på at smoothie må da være en flott erstatter? Ikke grønnsaker, riktignok, men..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-05-05, 19:52   #30
lotte
Medlem
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 49
Innlegg: 102
lotte har en fantastisk aura rundt seglotte har en fantastisk aura rundt seg

Må bare få takke for utallige gode tips her! Jeg tar med meg mange av dem videre og skal se om jeg får Peder til å spise sunnere de ukene han er hos oss! Skal i allefall begynne å lage ferdig maten FØR jeg henter ham i barnehagen sånn at han ikke ser hva jeg har i Og frukt/bær har han omtrent fri tilgang til her, men han vil jo ikke ha annet en epler og banan... Men, men, det blir vel bedre når han vokser til...

Takker igjen for supre tips! Dere er jammen kreative her inne

__________________
Lotte
PCOS`er med 2 mislykkede IVF-forsøk
Motivasjon: ønsket om barn og bikinisesongen!!
Mål: 67 kg
Delmål: 78 kg
lotte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a la Lotte:) Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:54   #31
Lynx Lynx
Medlem
 
Lynx Lynx sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: på et lite rom på 666 dm2, foran en dataskjerm.
Innlegg: 64
Lynx Lynx har en fantastisk aura rundt segLynx Lynx har en fantastisk aura rundt seg

samtalen under maten

Var på besøk hos noen venner her forleden. De er et herlig par, skjønne og gjennomtenkte når det gjelder barneoppdragelse, men ikke kosthold. De har skjønt at jeg går på diett og var bekymret for middagen, jeg sa bare ikke stress, jeg spiser det jeg kan.

Fikk servert et sammensurium, kylling, pølse, laks, erter, bønner, mais, ris, asparges, smeltet smør, soyasaus , salat og masse andre rare sauser. Også satte vi oss til bords, fire voksne og fire barn. Vi begynte å snakke om dietten min, siden det var mye jeg ikke kunne spise. Da utbrøt sønnen min på 4 1/2, "jeg vil spise sånn som mamma, for jeg skal bli ordentlig stor, sånn som Hulken." Pedagogen i meg grep sjansen og spurte tassen, siden jeg kjente svaret. "Og hva er det hulken spiser?" "GRØNNSAKER, det er derfor han er så grønn og så sterk." Ved siden av ham ble kompisen som er 2 uker yngre blek, han så på tallerken sin. Der hadde han forsynt seg med bare fisk, kylling og pølser, og litt ris (som han ville ha ketchup på). "jammen, jammen, det er kjøtt man må spise for å bli stor, ikke sant?" Min sønn svarer kjekt, "Jammen jeg vil bli stor OG grønn".

Resultatet var at kompisen spiste salat og asparges og erter, for han ville også bli grønn. Også lekte de hulken en time etter middag...

Jeg bare lurer på om jeg ser grønn ut? siden gutten min mente han kunne bli som hulken ved å spise som meg?

__________________


Jeg prøver igjen etter babyen.


"Jeg kan forestille meg viktigere ting folk kan gjøre enn å bekymre seg over formen på magen. "
Mary Steenburgen
Lynx Lynx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt som fungerer.. så lenge det er lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 09:58   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lynx Lynx

Fikk servert et sammensurium, kylling, pølse, laks, erter, bønner, mais, ris, asparges, smeltet smør, soyasaus , salat og masse andre rare sauser. Også satte vi oss til bords, fire voksne og fire barn. Vi begynte å snakke om dietten min, siden det var mye jeg ikke kunne spise. Da utbrøt sønnen min på 4 1/2, "jeg vil spise sånn som mamma, for jeg skal bli ordentlig stor, sånn som Hulken." Pedagogen i meg grep sjansen og spurte tassen, siden jeg kjente svaret. "Og hva er det hulken spiser?" "GRØNNSAKER, det er derfor han er så grønn og så sterk." Ved siden av ham ble kompisen som er 2 uker yngre blek, han så på tallerken sin. Der hadde han forsynt seg med bare fisk, kylling og pølser, og litt ris (som han ville ha ketchup på). "jammen, jammen, det er kjøtt man må spise for å bli stor, ikke sant?" Min sønn svarer kjekt, "Jammen jeg vil bli stor OG grønn".

Resultatet var at kompisen spiste salat og asparges og erter, for han ville også bli grønn. Også lekte de hulken en time etter middag...

Jeg bare lurer på om jeg ser grønn ut? siden gutten min mente han kunne bli som hulken ved å spise som meg?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-05-05, 10:13   #33
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nja, utifra bildet så vil jeg si at du ikke ser så veldig grønn ut. Men jeg er litt bekymret for hårveksten din.

  Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 12:15   #34
Lynx Lynx
Medlem
 
Lynx Lynx sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: på et lite rom på 666 dm2, foran en dataskjerm.
Innlegg: 64
Lynx Lynx har en fantastisk aura rundt segLynx Lynx har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Nja, utifra bildet så vil jeg si at du ikke ser så veldig grønn ut. Men jeg er litt bekymret for hårveksten din.

hihihi... kommer med PCOS det....

__________________


Jeg prøver igjen etter babyen.


"Jeg kan forestille meg viktigere ting folk kan gjøre enn å bekymre seg over formen på magen. "
Mary Steenburgen
Lynx Lynx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt som fungerer.. så lenge det er lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-05, 14:09   #35
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Herlig historie, Lynx!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no