Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.). |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 47
![]() |
For høy urinsyreNå har jeg vært plaget ganske lenge med diverse leddplager, og legen min mener at dette delvis kan skyldes at jeg har høyt urinsyrenivå i blodet. Måten man skal holde dette i sjakk på, er å spise MAGERT, og man skal helst holde seg unna fett kjøtt og blomkål og brokkoli! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: For høy urinsyre :(Er det slik med urinsyregikt, som det er med andre livsstilssykdommer, at man egentlig ikke vet noe særlig om det? Etter som jeg har forstått skyldes urinsyregikt betennelse i leddene som følge av høy urinkonsentrasjon i blodet. Vi vet jo allerede at den kosten vi spiser virker betennelseshemmende, og at mange med ledd- og revmatiske plager har fått bedret helse ved LCHF-kost. Etter litt googling kan det virke som om Helse-Norge er like blanke på kunnskap om urinsyregikt som på andre livsstilssykdommer, overvekt og fedme. De skylder på fet mat, og mye virker litt selvmotsigende: Sist redigert av Veggpryd : 06-03-10 kl 08:50. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#3 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: For høy urinsyre :(
Min erfaring er at urinsyrenivået mitt sank betydelig når jeg
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Sv: For høy urinsyre :(Legen og ernæringsfysiologen der jeg gikk på overvektskurs, sa det ofte skyldtes mange andre forhold i kroppen og ikke nødvendigvis kostholdet. Blant annet var det ikke rart jeg hadde forhøyet, jeg som har dia2.
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
![]() |
Sv: For høy urinsyre :(Veggpryd, takk for flott innspill, og ja, den kan jo virke litt selvmotsigende denne listen med matvarer. Jeg tror vel egentlig hva jeg kommer til å gjøre, nemlig å fortsette med lavkarboen uansett, så får jeg heller se hva de neste prøvene mine viser. Om de har gått sterkt opp igjen, så får jeg heller vurdere det DA! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() |
Veldig interessant |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
![]() |
Vel, er vel ikke ferdig utredet enda, men kan ikke si at jeg har hørt så mye om de sistnevnte prøvene akkurat. (men jeg synes det er vanskelig å vite hva alle de ulike prøvene er, det står på et språk som jeg ikke skjønner....) Men hva er hypermobilitet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Hypermobilitet vil si at leddene dine kan bøyes i "feil" retning mer enn det som er sunt! En fysioterapeut sa til meg at jeg kanskje ikke hadde fibromyalgi, men at alle leddene mine var overstrukket opp igjennom årene og at det var derfor jeg hadde så vondt!
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
![]() |
Vel, da har jeg i tilfelle hypermobilitet i albuene, men det tror jeg ikke er uvanlig hos damer. Men det skal sies at jeg jobber som ballettpedagog, og har danset nærmest hver dag siden jeg var 5! Jeg har sagt til legen at jeg nok tror jeg har endel slitasje, men han mener jeg er for ung til å ha det....!! (jeg er 32, men har danset MYE) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
![]() |
Sv: For høy urinsyre :(Oj, nå har jeg lest linken, jeg har jo ALT som står på den lista!! Hodepine, magebesvær, søvnproblemer, i tillegg til leddplagene. Men det står vel egentlig mest MUSKELplager, ikke leddplager... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Jeg har slitt med leddplager i mange år og fikk diagnosen hypermobilitet av reumalegen min . Har også måttet operere den ene albuen da den var ganske ille og hemmet meg i dagliglivet. For noen år siden fikk jeg psoriasis på fotsålene og har nå fått diagnosen psoriasis artritt i tillegg. Hvis det ikke allerede er en reumatolog du går til så vil jeg absolutt anbefale at du tar kontakt med en. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Sv: For høy urinsyre
Jeg har vondt i leddene,men smertene kommer fra leddbånd og muskelfester, det er ikke noe i veien med leddene mine! Ellers har jeg utslag på alle tender- points og de fleste andre symptomer på fibromyalgi! Har hatt diagnosen siden 2002, men reumatologen mente det hele begynte med voksesmerter da jeg var 5-6 år gammel!
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() |
Sv: For høy urinsyreJeg er ihvertfall et eksempel på at det går ann å senke urinsyrenivået med lavkarbo. Er i Ketose og benytter relativt mye fett. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
![]() |
Sv: For høy urinsyreTusen takk for svar alle sammen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Sv: For høy urinsyreBare en interessant betraktning på siden. Griser i industrien i Norge som spiser kraftfôr (som for det meste består av korn, magert altså, og det til tross for at grisen som oss er omnivorske ...) har som regel konstant forhøyet urinsyre gjennom hele livet. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#16 |
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: For høy urinsyreJa, photo..der er du inne på noe. I boka bedre uten brød står det om urinsyre,og at årsaken har med karbohydrater å gjøre. Husker ikke presis hva det sto. Ta en titt i boka, trådstarter, i butikk/bibliotek under stikkordet urinsyregikt da vel! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Sv: For høy urinsyre
Jeg også! Ble nærmest beskyldt for å være rødvinsalkis av gamle fastlegen min, jeg som knapt drikker annehver måned!
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Urinsyre | Melankolibri | Ketolysekuren | 4 | 10-10-06 11:30 |