Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

ADHD/ADD og lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-09, 20:24   #26
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Jeg har akkurat kjøpt meg boken kjernesunn familie. Den anbefaler jeg dere på det sterkeste å lese! Den tar opp dette med problematikken med gluten, melk og sukker.

Det er en bok som tar for seg dette med hvordan maten påvirker oss, og hvordan deres liv ble dramatisk endret da de gikk inn for å legge om kostholdet og livsrytmen sin. Deres eldste barn hadde autisme og gikk på spesialskole fordi han ikke kunne fungere sammen med andre friske barn (uro, agresjonsutbrudd, konsentrasjonsvansker), og etter de begynte å trene med ham og la om kostholdet, så er han nå ute i vanlig skole og fungerer helt normalt! Det er bare så rørende og så flott! boken viser vei skritt for skritt. Forteller hvordan man kan motivere hele familien på å legge om kostholdet, viser oppskrifter man kan bruke, har en produktguide, med lenker til internettsider som selger produktene slik at man lett skal kunne få tak i det ... Det er forslag til treningsprogram, det er forslag til ukesmeny ... Det er en fantastisk bok altså!

I kapittelet "Gjør noe med autisme og hyperaktivitet" (Familefortelling og guide for foreldre som har barn med hyperaktivitet, autistiske trekk, eller andre atferdsproblemer), står det en liten boks med lynguide:

Fem trinn til et bedre liv for "umulige" barn og familiene deres:

1. Kutt ut gluten, kasein og sukker i barnets kost.
2. Mosjoner sammen med barnet hver dag. Dere skal helst opp i en time.
3. Gi barnet fred i hjernen når det er hjemme. Kutt ut TV, radio og dataspill.
4. Gi barnet probiotika, fiskeolje, linfrøolje og kokosolje hver dag.
5. Bad barnet eller gi det fotbad i engelsk salt.
(Les hele kapittelet om du vil vite mer. Finn gluten-, melke- og sukkerfrie produkter i "kom i gang guiden". Probiotika står under "melkesyrebakterier og probiotika, og engelsk salt under "utrensingsprodukter".) Jeg tok med parantesen også, sånn for å vise hvor gjennomtenkt og oversiktelig boken er!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 23:34   #27
sykavsukker
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 134
sykavsukker er på en erverdig vei

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Hvordan er det med lavkarbo og ritalin?
Begynte faktisk å spise karbohydrater da jeg begynte på ritalin *FLAU*
fordi jeg trodde bivirkningene skulle gå over da.
En lege som sa til meg at lavkarbo kunne være farlig på noen medisiner.
Så utrolig dum jeg var som lot meg falle helt tilbake, men hadde LAVT blodsukker.
Hvis noen har erfaring med ritalin og lavkarbo vil jeg sette pris på om dere tok dere tid til å svare.

__________________


Hilsen ei som blir syk av sukker uten å ha diabetes
Hjemmeside: http://www.myaloevera.no/trinedahloanes/hjem
sykavsukker er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo -søker den rette Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 00:36   #28
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Jeg har en lillebror med ADHD, og han spiser nå lavkarbo. Ikke fullt så strengt som han egentlig burde. Gluten og sukker er borte, men kaseinet er der fortsatt. Mye mindre enn før da, han var helt ram på melken før. Han går fortsatt på største dose concerta som han får lov til å ta, med en ritalin på kvelden av og til (tror jeg det var).

Jeg har spurt ham om han føler seg noe annerledes på lavkarbo. Det gjorde han, men da jeg ba ham om å forklare på hvilken måte, så klarte han ikke å definere det annet enn "bedre". Men bedre er jo bra. Han har bare spist lavkarbo 2,5 måneder, så jeg tenker at vi lar det gå litt til før vi eksperimenterer med å kutte ned på medisinen han har tatt i mange år nå.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 09:00   #29
Smilla
Juniormedlem
 
Smilla sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 26
Smilla er på en erverdig vei

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Kosthold og fettsyrer er interessant ifht adhd, med lenker til studier o.a (det jeg fant i farta):
http://www.naturbiblioteket.se/ADHD.html

Du kan jo söke selv også på feks EyeQ

Smilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 11:11   #30
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

EyeQ og andre omegatilskudd brukte vi også, med godt resultat, på en fosterdatter med adhd. Husker dessverre ikke doseringen av de forskjellige, men de kan man finne på internett. Disse gjorde at hun reduserte medisinbruket etter en tid (2-3 måneder), men å kutte den helt ble ikke aktuelt, til det var hun for hyper (hennes ord).. Samtidig som det så ut til at "down-periodene" ble mildere, mye mildere. Hun så et program fra England, der mat til mennesker med adhd ble diskutert, fremfor alt de E-stoffene som er tilsatt maten for å få god holdbarhet. Hun har nå i 3-4 år SELV holdt seg borte fra f.eks potetgull med krydder (kan spise litt med bare salt)

Bor ikke hjemme nå, men hun spiste "ganske lavkarbo" her. Var, og er, glad i grønnsaker, spesielt salat, og siden vi har allergikere i hus, så ble all mat laget fra bunnen av. Ser at hun nå, når hun spiser adskillig mere karboer, er mere sløv med å ta medisinene, det merker man, ja.. Er tenåring ennå, hun da, så jeg håper og tror at hun, etter en tid, vil se tilbake og huske fordelene av et sunt kosthold, både for hennes del og de rundt henne. I bunn og grunn en grepa jente, det er synd at hun ikke ser akkurat det selv. Tar tid å "bygge seg opp" igjen.

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:04   #31
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Jeg fikk diagnosen AD(H)D for en liten stund siden, men siden jeg er over 18år (er 20 nå) legen ikke vil ta ansvar om jeg blir avhengi av ADHD medisinene(som visstnok mange over 18 blir-.-) så nektet han rett å slett å skrive ut medisiner til meg. Selv om fastlege i hjembyen min som jeg har hatt i 20 år som kjenner meg og nevropsykologen jeg gikk til anbefalte at jeg prøvde ut medisiner for å se hvordan det fungerte hos meg. Men selv om jeg satt å gråt på legekontoret i over 20 minutter så nekta legen å skrive ut medisiner.

Siden jeg er student, og har flyttet hjemmefra får jeg ikke noe økonomisk støtte av foreldre, så å dra til privatlege eller få alternativ behandling av homeopat har jeg ikke penger til.

Små desperat leita jeg rundt etter alternative behandlinger og fant en side hvor det sto om proteinintoleranse hos de med ADHD. Jeg har ikke penger til å sjekke om jeg faktisk har det, men bare bestemte meg for at da får jeg kutte ut kasein og gluten å se hvordan det går. Siden jeg også har lyst å slanke meg litt, tenker jeg å gå på lavkarbo i tilegg når jeg har vent meg til kasein/glutenfritt kosthold.

Vi får se hvordan det går, håper virkelig jeg merker forkjell : )

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 22:13   #32
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lisa-pyon, her.

Jeg fikk diagnosen AD(H)D for en liten stund siden, men siden jeg er over 18år (er 20 nå) legen ikke vil ta ansvar om jeg blir avhengi av ADHD medisinene(som visstnok mange over 18 blir-.-) så nektet han rett å slett å skrive ut medisiner til meg. Selv om fastlege i hjembyen min som jeg har hatt i 20 år som kjenner meg og nevropsykologen jeg gikk til anbefalte at jeg prøvde ut medisiner for å se hvordan det fungerte hos meg. Men selv om jeg satt å gråt på legekontoret i over 20 minutter så nekta legen å skrive ut medisiner.

Siden jeg er student, og har flyttet hjemmefra får jeg ikke noe økonomisk støtte av foreldre, så å dra til privatlege eller få alternativ behandling av homeopat har jeg ikke penger til.

Små desperat leita jeg rundt etter alternative behandlinger og fant en side hvor det sto om proteinintoleranse hos de med ADHD. Jeg har ikke penger til å sjekke om jeg faktisk har det, men bare bestemte meg for at da får jeg kutte ut kasein og gluten å se hvordan det går. Siden jeg også har lyst å slanke meg litt, tenker jeg å gå på lavkarbo i tilegg når jeg har vent meg til kasein/glutenfritt kosthold.

Vi får se hvordan det går, håper virkelig jeg merker forkjell : )

Har virkelig lyst til å svare at du for all del ikke må ta medisiner. Men da får jeg vel på pukkelen tenker jeg...

Grunnen til at jeg sier dette er at min sønn har blitt skadelidende av å ta ADHD-medisinen Strattera. Han har fått skadet leveren og har pga. det en enorm kløe nedover beina.
Prøver å innføre ketogent kosthold på ham også, men han er altfor glad i søtt og melk til at det går helt smertefritt. Han er tross alt 16 år og bestemmer mye selv.

Jeg har fått et mye lavere og mer alvorlig stemningsleie med denne kosten og tror det har positiv effekt på ens handlinger i hverdagen, om du forstår hvor jeg vil hen - kan beherske meg mye bedre mm..

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:18   #33
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Har virkelig lyst til å svare at du for all del ikke må ta medisiner. Men da får jeg vel på pukkelen tenker jeg...

Grunnen til at jeg sier dette er at min sønn har blitt skadelidende av å ta ADHD-medisinen Strattera. Han har fått skadet leveren og har pga. det en enorm kløe nedover beina.
Prøver å innføre ketogent kosthold på ham også, men han er altfor glad i søtt og melk til at det går helt smertefritt. Han er tross alt 16 år og bestemmer mye selv.

Jeg har fått et mye lavere og mer alvorlig stemningsleie med denne kosten og tror det har positiv effekt på ens handlinger i hverdagen, om du forstår hvor jeg vil hen - kan beherske meg mye bedre mm..


Jeg har vært litt skeptisk på ADHD medisiner selv, du har de som får bare gode ting uttav det, også har du de som begynner å hate seg selv og blir deprimert og ene med det andre. Men jeg vet jo ikke hvordan jeg ville reagert på medisinen.

Jeg har følt det hele livet at jeg har hatt AD(H)D (har en del i familien med det, så kjenner igjen tegnene), men min mor mente alltid at jeg måtte vinne over AD(H)D'en med vilje, og siden det så ut som det gikk bra på skolen så så hun ikke poenget med at hun skulle få meg sjekket.

Selv har jeg ville sjekke meg selv siden jeg fikk 1vgs, men fikk ikke gjort det da min mor nektet meg, så jeg sleit meg igjennom vgs, og mistet motivasjonen til å studere helt(søkte meg inn på universitet bare fordi...jeg følte jeg måtte). Da jeg ble 18 fikk jeg endelig velge selv, men måtte vente i venteliste i 1 år før jeg ble utredet og jeg hadde AD(H)D.
Grunnen til at jeg vil bare PRØVE medisiner nå, er pga. skolegangen. JEg har ambisjoner og studerer noe jeg elsker, og før da jeg var yngre, så holdt det med interesse for stoffet, så kunne jeg sitte oppslukt i flere timer, men det holder ikke lenger bare med interessen, jeg får ikke til å studere lengre, finnes ikke konsentrasjon.

Så jeg hadde skikkelig lyst å se om noe sntralstimulerende middel kunne ha positiv effekt på meg, eller om det bare ble negativt effekt.

Takk for rådet, og håper det går bedre med sønnen din nå! ..men jeg jobber fremdeles med å få medisiner, må bare gi det en sjangse

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:12   #34
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: ADHD/ADD og lavkarbo

Jeg har opplevd 2 solskinnshistorier med medisinering. En ung jente på 10-12år som fikk et traurig, ensomt liv snudd fullstendig på hodet og nå er en lykkelig, "normal" tenåring og en 21- åring som brått fikk skikk på livet sitt! Hun har nå fast jobb etter endt utdannelse og blir i en alder av 29 mamma om noen uker!
Har også jobbet sammen med en lege som var en av de første som fikk meisiner her i landet og han har også 2 barn som har blitt medisinert. Denne legen er selvfølgelig svært positiv til medisinering!

Men som med de fleste medisiner, for noen blir bivirkningene for ille! Desverre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Adhd mofe Fysisk og mental helse 28 25-03-06 21:39
Barn med ADHD og dyr? Calla Generell diskusjon 1 28-07-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no