Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 14-04-10, 23:31   #1801
LineJM
Seniormedlem

LineJM sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
LineJM er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet om det går an å bruke andre søtstoffer enn sukker når man lager likør/legger frukt og bær på sprit. Og om det blir god smak eller om man får bismaker...
Sukker har jo også en viss konserverende effekt.

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet
Gammel 14-04-10, 23:36   #1802
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 58
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Noen som vet om det går an å bruke andre søtstoffer enn sukker når man lager likør/legger frukt og bær på sprit. Og om det blir god smak eller om man får bismaker...
Sukker har jo også en viss konserverende effekt.

Er noen som har prøvd andre varianter også, feks Splenda i kaffelikør!

Gammel 15-04-10, 01:01   #1803
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Fikk akkurat melding om at ei venninne har født i kveld, og jeg skal bestille navnesmokker. Hva er egentlig best av latex-smokker og silikon-smokker? Og hvilken fasong er best? (se denne linken, tre forskjellige typer)

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 15-04-10, 08:07   #1804
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

Jeg ville ringt nsb og spurt dem. Noen ganger har jeg sett at konduktørene kan være snille og ringe til det andre toget for å holde igjen, men det er sikkert ikke mulig i alle tilfeller pga hvordan en forsinkelse kan forplante seg etc. Det kan jo være noe med hvordan disse togene krysser hverandre som gjør at det ene må vente på det andre, men det er ikke godt å si! Jeg er heller ikke kjent i området. Nsb har jo en tendens til å somle noe veldig til tider da, og det er slett ikke uvanlig med noen minutters forsinkelse, som jo kan skje med begge tog... Vanskelig!

Takk for råd! Har sendt dei ein epost, greit å ha svaret svart på kvitt. Raumabanen som det er snakk om er jo vel meir ei "turistrute" enn noko pendlarrute, så eg har eit håp om at det går an å vente på passasjerane.. Jaja, vi får sjå. Veit ikkje ein gong om vi får svar på eposten.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 15-04-10, 08:21   #1805
Ferskenbeinet
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Ferskenbeinet er ny på veien

Jeg har alltid brukt silikonsutter til mine barn. De blir ikke gamle/seige slik latex blir. Silikon er derimot lettere å bite hull i, men det har jeg aldri opplevd med mine. Latex er litt mykere, men det er vanesak hva ungene liker! Jeg har kjøpt navnesmokker på www.navnesutten.dk, får dem på 2-3 dager mer utvalg der en linken du la inn! Smokkene øverst til venstre har formen som mine barn likte best. Disse ligner mye på NUK, du ser på selve smokkdelen at den er litt anderledes en den flate lenggre nede som står under "symmetriske smokker". Symmetriske smokker har mine barn hatt problem med å holde på plass når de har vert helt små! Håper det var til hjelp!

IKKE trykk deg over på norsk flagg, den danske har 15% avslag til og med i går (men jeg fikk avslag også nå i dag morges) i tillegg blir det alt i alt rimeligere. 70 norske kr om en kjøper 3 fra den danske, og 110 om en trykker inn på norsk flagg!

Sist redigert av Ferskenbeinet : 15-04-10 kl 08:32.
Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 15-04-10, 10:49   #1806
slektskap
Medlem

slektskap sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Alder: 49
slektskap er på en erverdig vei

Stemmer det Ferskenbeinet, sparer ca 50-lappen på å kjøpe dansk (de trekker fra dansk moms, det som utgjør forskjellen), men så må man passe på å handle varer for under 200,- kr. Porto utenom.

slektskap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-aktig
Gammel 15-04-10, 16:26   #1807
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

Jeg har alltid brukt silikonsutter til mine barn. De blir ikke gamle/seige slik latex blir. Silikon er derimot lettere å bite hull i, men det har jeg aldri opplevd med mine. Latex er litt mykere, men det er vanesak hva ungene liker! Jeg har kjøpt navnesmokker på www.navnesutten.dk, får dem på 2-3 dager mer utvalg der en linken du la inn! Smokkene øverst til venstre har formen som mine barn likte best. Disse ligner mye på NUK, du ser på selve smokkdelen at den er litt anderledes en den flate lenggre nede som står under "symmetriske smokker". Symmetriske smokker har mine barn hatt problem med å holde på plass når de har vert helt små! Håper det var til hjelp!

IKKE trykk deg over på norsk flagg, den danske har 15% avslag til og med i går (men jeg fikk avslag også nå i dag morges) i tillegg blir det alt i alt rimeligere. 70 norske kr om en kjøper 3 fra den danske, og 110 om en trykker inn på norsk flagg!

Tusen takk! Da var navnesmokkene bestilt. Gikk for anatomisk formet silikonsmokker.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 15-04-10, 18:12   #1808
Ferskenbeinet
Seniormedlem

Hvor: Rogaland
Ferskenbeinet er ny på veien

good choise!

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 15-04-10, 18:46   #1809
Ignite
Seniormedlem

Ignite sin avatar

Hvor: Østfold
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Noen som vet hvor man får kjøpt teleskopstang for mopp/nal som er minst tre og helst fire meter lang?

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil
Gammel 15-04-10, 18:49   #1810
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Noen som vet hvor man får kjøpt teleskopstang for mopp/nal som er minst tre og helst fire meter lang?

Europris? De har mye rart... Eller maxbo.

Gammel 15-04-10, 18:50   #1811
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Hvorfor skal ikke folk med diabetes ta boblebad?

Gammel 15-04-10, 19:40   #1812
StegforSteg
Seniormedlem

StegforSteg sin avatar

Hvor: Kristiansund
Alder: 47
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Biltema?

Mål til påske:

StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 15-04-10, 19:45   #1813
Ignite
Seniormedlem

Ignite sin avatar

Hvor: Østfold
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Takker for tips

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil
Gammel 15-04-10, 19:46   #1814
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

øø, det kan de da...?

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs.
Gammel 15-04-10, 19:50   #1815
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Her står det noe litt nede i artikkelen!

Og så fant jeg dette som nok er den vanligste grunnen!
det er en grunn til at mange boblebad fraråder diabetikere til å benytte seg av boblebadet. (pga varmen som får insulinet til å fungere overraskende på blodsukkeret)

Eller sagt på en mer forståelig måte (sitatet tatt litt ut av sammenheng):
Varmen kan få kroppen til å reagere anderledes enn vanlig slik at en ikke kan vite hvordan blodsukkeret vil oppføre seg! Føling i vann er nok ikke så lurt, i hvert fall ikke om man er alene!

Gammel 15-04-10, 20:39   #1816
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Varmen kan få kroppen til å reagere anderledes enn vanlig slik at en ikke kan vite hvordan blodsukkeret vil oppføre seg! Føling i vann er nok ikke så lurt, i hvert fall ikke om man er alene!

Aha! Jeg var nesten 1,5t i bobloebad på tirsdag, og på vei hjem fikk jeg skikkelig blodsukkerdropp. Klarte nesten ikke holde meg våken og måtte stoppe bilen langs veikanten et par ganger for å roe meg ned.... Så kom jeg på det at jeg hadde lest om det. Selv om jeg ikke har diabetes har jeg jo mye insulinkluss....

Gammel 15-04-10, 21:02   #1817
Michelin
Seniormedlem

Michelin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sunnmøre
Alder: 53
Michelin er en juvelMichelin er en juvelMichelin er en juvel

Vil alle merke den overraskende insulin-effekten? Jeg blir jo kjeeeempetrøtt etter bassengbading....

.....det er i motvind en drage flyr.....
Michelin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse
Gammel 15-04-10, 21:37   #1818
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Det er nok varmen i seg selv som også gjør at man blir trøtt etter en tur i boblebadet. Jeg er ikke glad i boblebad fordi jeg blir så slækk etterpå. Og jeg har jo dia2! Bruker det som sovemedisin, jeg!
Feks da vi var på Trysil i fjor med LK. Jeg gikk ikke i boblebadet på dagtid. Skulle jo være sosial resten av dagen/kvelden/natten!

Det hjelper ikke, da, om man i tillegg til varmen får uvanlig lavt blodsukker!

Gammel 15-04-10, 22:45   #1819
blåbær
Seniormedlem

blåbær sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 42
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Så for ikke så lenge siden et eller annet program på nrk, der de sa at det ikke er varmen i seg selv som gjør oss trøtte, men nedkjølingen etterpå.

blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat!
Gammel 16-04-10, 11:06   #1820
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Har fått eit slags svar frå NSB forresten! Høyr:

"You are of course welcome to book the shortest possible transfer time, and if the train from Oslo arrives on time you have plenty of time to transfer at Dombås station.
However, should the train from Oslo be delayed, and we are unable to hold back the train to Åndalsnes - you may not claim any compensation from the NSB when booked on such a short transfer. In most cases we may be able to offer an alternative means of transport, but if we are unable to do so, the next train is the only option" ...

Viss - om - at - dersom! Her joggar vi rundt grauten. Skulle tru mannen var politikar!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 16-04-10, 11:42   #1821
Alyssa
Seniormedlem

Alyssa sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av blåbær, her.

Så for ikke så lenge siden et eller annet program på nrk, der de sa at det ikke er varmen i seg selv som gjør oss trøtte, men nedkjølingen etterpå.

Å? Selv blir jeg helt knekt av å være i et varmt basseng, ta en varm dusj eller lignende. Blir dødstrøtt og sliten mens jeg holder på, og må ta en kald dusj eller gå ut i kulda for å våkne igjen.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 16-04-10, 22:49   #1822
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Var jo hos legen på onsdag, og ba tilfeldig om å få sjekke B12 lageret,
siden jeg måtte ta blodprøver likevel.
Og i dag ringte legen, jeg ligger noe lavt og har gått godt ned siden sist
vi tok prøver, dvs i høst. Han sa at om jeg ikke gjorde noe med det,
ville jeg havne under hva man skal ha, så jeg skal kjøpe tabletter neste
uke på apotek.

men er litt usikker på merker og slikt, og jeg tåler dårlig, eller.. har lite virkning av syntetiske "medisiner og tilskudd" så kanskje det er bedre å
kjøpe noe på helsekost?
Noen som har erfaringer å dele?

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 17-04-10, 10:33   #1823
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Om du har lave b12-verdier så hjelper det sannsynligvis lite med tilskudd. Da må det reseptbelagte tabletter eller sprøyte i rompa til . En sånn type mangel handler mer om kroppens manglende evne til å ta opp vitaminet, og ikke mengden du får i deg via kosthold etc.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 17-04-10, 10:55   #1824
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Om du har lave b12-verdier så hjelper det sannsynligvis lite med tilskudd. Da må det reseptbelagte tabletter eller sprøyte i rompa til . En sånn type mangel handler mer om kroppens manglende evne til å ta opp vitaminet, og ikke mengden du får i deg via kosthold etc.

Ok, det var legen som sa jeg kunne prøve med tilskudd til etter sommeren,
og ta ny blodprøve da. Har fått sprøyter før. Takk.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 17-04-10, 13:17   #1825
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Ok, det var legen som sa jeg kunne prøve med tilskudd til etter sommeren,
og ta ny blodprøve da. Har fått sprøyter før. Takk.

Det skader jo ikke å prøve! B-vitaminer er jo vannløselige. Men om du f.eks spiser en del rødt kjøtt, så skal det være tilstrekkelig i utgangspunktet.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.