Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Knekkebrød, hvor mye karb er det i dem?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-10, 17:55   #1
Guttem@mm@
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 13
Guttem@mm@ er på en erverdig vei

Knekkebrød, hvor mye karb er det i dem?

Har en oppskrift på deilige knekkebrød men har startet (i dag faktisk :tøff og er veldig usikker på dette med karbohydrater og hvor sunt ting er...

Kan noen av dere som er kyndige si noen ord om denne oppskriften?

2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug (fin eller grov)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
2 ts salt
7,5 dl vann

Alt blandes i en bolle, og skal stå for å svelle i ca 10 min.
Blandingen fordeles på tre brett med bakepapir. Hver blanding smøres ut med en slikkepott. Jeg strødde på sesamfrø på toppen etter tips fra tante!

Stekes i ovnen på 150 grader, varmluft. Alle tre brettene kan stå i ovnen samtidig! Etter ca 10 minutter taes brettene ut, og man bruker en pizzarulle til å skjære passe knekkebrød. Etter dette stekes de i 1 time og 15 min. Når de er ferdige, setter man opp døra på ovnen mens den ennå står på, og lar den stå slik noen minutter (for å fjerne fuktighet)



Hvis noe er skikkelig nei-nei mtp karbohydrater, finnes det i såfall noe som erstatte denne matvaren så knekkebrødene blir sunnere? Jeg har prøvd ett lavkarbo-brød i dag men desverre falt det absolutt ikke i smak.... Men disse knekkebrødene derimot er veldig gode....

Guttem@mm@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn kropp og mosjon! Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 18:00   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Knekkebrød, hvor mye karb er det i dem?

Havregryn og rug har endel karbohydrater i seg Sjekk ut dette knekkebrødet: http://forum.lavkarbo.no/showthread....t=knekkebr%F8d

Det er veldig godt!

Men hvis du er på Atkinsinduksjon så skal du ikke ha så mye frø og korn vel?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 18:49   #3
Guttem@mm@
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 13
Guttem@mm@ er på en erverdig vei

Sv: Knekkebrød, hvor mye karb er det i dem?

Hehe, jeg har ikke helt fått fatt i de ulike her jeg... bare svarte atkinson fordi jeg måtte velge noe... Har tenkt å leve på mindre karbohydrater, trene mer og spise oftere.. er kanskje selvkomponert det da?

Tusen takk for svar forresten

Guttem@mm@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn kropp og mosjon! Svar med sitat
Gammel 19-04-10, 18:54   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Knekkebrød, hvor mye karb er det i dem?

Det blir nok egenkomponert, ja Da kan du jo egentlig velge selv. Blir ikke så mye karbohydrater ut av den oppskriften du la ut. Bruk store havregryn isteden for de små. Også går det ann å bytte ut rug med kruskakli f.eks. La knekkebrød være tilbehøret og gjør heller sånn at pålegget er hovedmåltidet. Masse proteiner og greit med fett i pålegget, så blir det bra

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 09:23   #5
Guttem@mm@
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 13
Guttem@mm@ er på en erverdig vei

Sv: Knekkebrød, hvor mye karb er det i dem?

Tusen takk for svar, da baker jeg dem med litt mindre havregryn og 3 dl kruskakli istedefor 2 dl rug og 1 dl kruskakli. Jeg har ikke tenkt å holde meg helt unna karbohydrater, bare kutte dem ned til et minimum så langt det lar seg gjøre

Guttem@mm@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn kropp og mosjon! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange karb i en eplebåt? strålende Ketolysekuren 2 28-09-09 20:36
Hvor mange karb i nøttemuffins? PhaTSo Spørsmål og svar 14 03-09-09 15:01
Hvor mange gr karb anbefales pr dag? Lotus Spørsmål og svar 1 22-03-09 18:48
Hvor lite karb før man er i ketose? Adaware Ketolysekuren 6 19-08-08 19:19
Hvor mange karb. er det i brød?? Nett Spørsmål og svar 3 14-03-06 09:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no