Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Skriv til ernæringsrådet!

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-06-10, 10:22   #26
Matglad
Medlem

Medlem siden: Jan 2010
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skriv til ernæringsrådet!

Jeg har også sendt mail. Håper mengden av mail de får fra oss med god erfaring fra lavkarbo kan vekke interesse og at de faktisk vurderer rådene eller ordlyden på rådene på nytt.

Gleder meg til å se ernæringsrådets endelige utkast.

Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 13:00   #27
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Folk flest "vet" jo hva som er usunt.. men mange velger dessverre å spise det fordetom..

Velger og velger, fru Blom... Hvis det du spiser ikke gjør at du blir mett så spiser du mer. Jeg kunne spise et halvt grovbrød (10-12 skiver) med pålegg og forsatt være sulten.

Når man ser hvor utrolig vanskelig det er for "folk flest" å klare seg uten brød en kort periode, f. eks. en måned, så er jeg ikke overbevist om at det er kun den enkeltes valg det koker ned til: karbohydrater og søtstoffer er utrolig avhengighetskapende for "folk flest".

Mange _friske mennesker_ tåler fint kosten, men ser vi på gjennomsnittsutviklingen av livsstilssykdommer (fedme/hjerte) de siste 50 årene så ser vi
at "folk flest" blir sykere og sykere. Og har du allerede blitt insulinresistent eller fått diabetes 2 så er det ekstra vanskelig å gjøre noe med helsen. Medisinering og forsette på kosten som gjorde deg syk er visst løsningen som genererer mest penger og tråkker på færrest tær...

Sist redigert av jvb : 18-06-10 kl 13:04. Årsak: Glemte en sak
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 14:06   #28
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Vi får håpe at ikke Ernæringsrådet er for mye styrt av lobbyvirksomhet, tvilsomme partnerskap osv.. fra f.eks matvareprodusenter, medisinbransje osv..

herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 14:12   #29
Runegutt
Seniormedlem

Runegutt sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 58
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Velger og velger, fru Blom... Hvis det du spiser ikke gjør at du blir mett så spiser du mer. Jeg kunne spise et halvt grovbrød (10-12 skiver) med pålegg og forsatt være sulten.

Når man ser hvor utrolig vanskelig det er for "folk flest" å klare seg uten brød en kort periode, f. eks. en måned, så er jeg ikke overbevist om at det er kun den enkeltes valg det koker ned til: karbohydrater og søtstoffer er utrolig avhengighetskapende for "folk flest".

Mange _friske mennesker_ tåler fint kosten, men ser vi på gjennomsnittsutviklingen av livsstilssykdommer (fedme/hjerte) de siste 50 årene så ser vi
at "folk flest" blir sykere og sykere. Og har du allerede blitt insulinresistent eller fått diabetes 2 så er det ekstra vanskelig å gjøre noe med helsen. Medisinering og forsette på kosten som gjorde deg syk er visst løsningen som genererer mest penger og tråkker på færrest tær...

Bra
Er fortsatt sur på Ingrid Espelids og Kåre Norums kostholdsråd fra -70 tallet.
Etterhvert ble brødinntaket mitt høyere og høyere, færre kjøttkaker, mere potet, samtidig som jeg ble mere synlig

Statens Erneringsråd burde starte med storstilt kostholdsforskning.
Kjøre f.eks tre kommuner mot hverandre, en med normalkosthold (refferansekommune) en med Hig Karb Low Fat og en med Hig Fat Low Carb.
Forsøket burde strekke seg over minimum 6mnd, med tett oppfølging av leger, og prøver av Hba1c, peptider,kolesterol etc.

Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 14:30   #30
herregud
Medlem

herregud sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Statens Erneringsråd burde starte med storstilt kostholdsforskning.
Kjøre f.eks tre kommuner mot hverandre, en med normalkosthold (refferansekommune) en med Hig Karb Low Fat og en med Hig Fat Low Carb.

Hehe.. Ja, god ide, men jeg hadde nektet å bo i en Hig Karb-kommune

herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 16:06   #31
Runegutt
Seniormedlem

Runegutt sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 58
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Ordningen kunne selvsagt vært frivillig. Alle måtte skrive dagbok/kostdagbok, og alle ble med om trekning av tre premier: En trillebår med penger, en tur til grønnland, og en fottur med overnatting på tursistforeningas hytter.

Hvis resultatet av en slik undersøkelse kunne føre til endret kosthold blant risikogrupper, ville Store Stat spart sykt masse penger til diabetesbehandling, hjertekar..., nyretransplantasjoner, fedmeopperasjoner, sykefravær, uføretrygd, veislitasje etc.
Kunne sikkert fått til en egen Statsmiddag for alle i dette landet, hvert år.
Biff med sjarlottlauk, ørret i Rumjesaus og et lite glass raudvin.
Fremdeles villoe penger bli spart

Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 17:15   #32
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av andreasoe, her.

Nå blir jo ikke folk syke av maten ernæringsrådet sier heller?
men av alt andre de propper i seg på hverdagene og da spesielt helgene som ferdigmat, godterier, sukkerdrikker osv... altså alt "overskuddet". Men klart, er det jo bedre å holde seg unna raske karbohydrater.. Folk flest "vet" jo hva som er usunt.. men mange velger
dessverre å spise det fordetom..

Jo, det er jo nettopp det veldig mange blir - syke av maten ernæringsrådet anbefaler! Det tar bare tid før det vises, og så klarer de ikke å legge sammen to og to. "De høye herrene" synes at det at vi er så syke som vi er BEVISER at vi må spise slik de sier. Logisk brist... 100g kokt/stekt potet påvirker blodsukkeret MER enn 100g rørsukker! Og det er søren meg ikke mye vitaminer eller mineraler i poteten...

Og de har fortalt oss i mange år at frukt er sunt. Jeg trodde før at jeg var sunn da jeg spiste en skål med frukt. Ikke at det var ett sunnere alternativ til godteri, men jeg trodde rett og slett at jeg var SUNN. Jeg så ikke på frukt som godteri. Men når man spiser frukt uten fett til, så tar ikke kroppen opp de fettløselige vitaminene! Det finnes ingen vitaminer man kan få fra frukt som man ikke kan få fra grønnsaker.

Tøy insulin"strikken" mange nok ganger, og altfor mange ender opp som overvektige og diabetikere. Ca 1/3 av oss er allergiske mot karbohydrater (eller insulinresistent som det egentlig heter). Slanke seg med insulinresistens er som å kjøre bil med håndbrekket på. Det hjelper en god del å spise lavkarbo da.

Og tullerådene om at vi ikke skal spise mettet fett eller kolesterol, fordi da går kolesterolnivået opp og da får man større sjanse for hjerteproblemer... Mettet fett øker ikke kolesterolnivået, og det gjør heller ikke kolesterol i kosten. Kroppen prøver å holde et konstant kolesterolnivå og produserer det kolesterolet du ikke spiser, og med "normalt" kosthold vil det si at kroppen produserer ca 80% av kolesterolet selv. Så det er ikke så lett å forandre på kolesterolnivået. Dessuten er kolesterol livsnødvendig, og det er faktisk sunnere med "forhøyet" nivå enn det som er definert som normalt nivå. Men kolesterolet gir IKKE hjertesykdom.

Og visste du at mettet fett ikke oksiderer? Det er umettet fett som oksiderer og gjør at vi trenger anti-oksidanter for ikke å lage frie radikaler. Med tanke på kreft og aldring...

Og når vi snakker om kreft, hva er maten til kreft? Blodsukker! Så ved å ha et stabilt og greit blodsukkernivå får kreftceller mindre mat!

De sier også at vi skal spise vegetabilsk fett og ikke animalsk. Vegetabilsk inneholder ofte altfor mye omega-6 i forhold til omega-3. Omega-6 er en essensiell fettsyre som vi må få i oss ellers dør vi, men nå til dags får vi i oss altfor, altfor mye av det. Omega-6 er betennelsesFREMMENDE. Omega-3 er betennelsesdempende. Soyaolje, maisolje og solsikkeolje er noen av disse omega-6-rike oljene folk bruker mye. KAST DEM!

Og de sier også at vi skal spise margarin i stedet for meierismør. Margarin er kreft på boks!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som har gått ned mange kg, skriv deres slankehistorie her! Iset Lavkarbo generelt 235 23-06-15 21:42
Skriv til ernæringsrådet! Trolljenta Lavkarbo generelt 0 16-06-10 16:10
Ernæringsrådet med nye kostråd? trillian78 Generell ernæringsdebatt 6 05-08-09 14:35
Skriv under på forbud mot dyresex i Danmark. Eva Generell diskusjon 1 16-09-06 09:43

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.