Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kommer til å leve som nå, om jeg blir gravid!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-07-10, 15:04   #26
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kommer til å leve som nå, om jeg blir gravid!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nå har jeg jo nesten nettopp vært gravid selv, så vet mer enn godt nok at "verden" ikke alltid er så enkel.

Og det kom kanskje ikke så tydelig frem at "så lenge mor har det bra så er det vel greit" var ironi?

DEt var ikke svar til deg egentlig, men støtte til deg og svar til damen over!

Sorry om det kunne misforståes.

Blir forstyrret hele tiden i dag, så korrekturlesingen blir så som så!

Gammel 27-07-10, 15:06   #27
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

DEt var ikke svar til deg egentlig, men støtte til deg og svar til damen over!

Sorry om det kunne misforståes.

Blir forstyrret hele tiden i dag, så korrekturlesingen blir så som så!

Jeg skjønner
Skjønte liksom ikke helt hvor det kom fra at jeg mente det, siden hele resten av innlegget var litt sånn kritisk til at man på død og liv skal spise ketogent, bare fordi det føles best for enselv.

Gammel 28-07-10, 10:10   #28
jvb
Seniormedlem

jvb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Mener det var dr. Hexeberg som sa noe om at man må huske på at man skal ha karber nok til 2 hjerner og at den ene i tillegg er i utvikling under hele svangerskapet!

Altså er kolesterol og stabile fettsyrer viktig for at cellene skal fungere optimalt, både i hjernen og resten av kroppen.

Ville nok aldri ha gamblet med barnets utvikling og sørget for å holde meg ute av ketose! Er ikke mange kabrene ekstra som skal til!

Helt enig, men det er ingen grunn i det hele tatt til at de ekstra karbene skal komme fra mel og sukker - som andre også har nevnt.

(I egenskap av å være mann så er jo uansett maltitol det nærmeste jeg noensinne kommer til å oppleve fødselens under in persona )

Gammel 28-07-10, 10:19   #29
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Er man kvalm og spyr opp alt og da er i ketose, så er det som kitt sier at man ikke får komme ut fra sykehuset før der ikke er noen ketoner i urina.

Jeg sier ikke jeg er uenig med dere altså, nå svarer jeg kun på dette sitatet. Er det ikke "litt" forskjell på å være i ketose pga. sult og å være det pga. at man spiser sunt og får i seg nok vitaminer, mineraler og fettsyrer? Jeg synes ikke man helt kan sammenligne dette? Hvis det var det du gjorde da, kanskje jeg har tatt det ut av sammenheng.

Forøvrig håper og tror jeg ingen her mener at man skal måtte spise brød, pasta, sukker, ris, poteter eller frukt fordi man er gravid, men at de eventuelle ekstra karbene kan komme fra mer grønnsaker, nøtter og bær.

Gammel 28-07-10, 10:52   #30
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

men det er vel ingen som har sagt at karbene må komme fra de værste kildene heller

eller.. her inne er jo de fleste av den oppfatningen av at alle karber er like ille og satans verk.

jeg fikk påvist en mild svangerskapsdiabetes og hold det i sjakk ved å spise lindbergsk med knekkebrød, bønner, mye grønnsaker, bær, store havregryn ol. fikk beskjed på sykehuset at jeg ikke skulle spise frukt eller drikke melk. det gjorde jeg ikke fra før av heller, men ble positivt overrasket over de rådene.

snuppa ble faktisk estimert til å veie 3000 ved fødsel, noe som selvfølgelig overrasket overlegene mye siden jeg både var feit og hadde for høyt blodsukker + at jeg selv veide 4500 når jeg ble født på termindagen.

Emma-Sophie kom ei uke på overtid og veide 3680.

Tror det er noe annet som spiller inn der også pluss at selvfølgelig kostholdet hadde litt å si.

man trenger IKKE være i ketose, men er du det så regn med masse pes og mas og ekstrasjekker og ditt og datt, for de reagerer veldig på dette. Det kan jeg skrive under på og fortelle alt om

Gammel 28-07-10, 11:25   #31
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Mener det var dr. Hexeberg som sa noe om at man må huske på at man skal ha karber nok til 2 hjerner og at den ene i tillegg er i utvikling under hele svangerskapet!

Ville nok aldri ha gamblet med barnets utvikling og sørget for å holde meg ute av ketose! Er ikke mange kabrene ekstra som skal til!

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Altså er kolesterol og stabile fettsyrer viktig for at cellene skal fungere optimalt, både i hjernen og resten av kroppen.

Helt enig, men det er ingen grunn i det hele tatt til at de ekstra karbene skal komme fra mel og sukker - som andre også har nevnt.

(I egenskap av å være mann så er jo uansett maltitol det nærmeste jeg noensinne kommer til å oppleve fødselens under in persona )

Her er hva dr. Hexeberg sier på Nettmøtet i Dagbladet:
Svangerskap

• Hvordan passer en slik diett i et svangerskap og under amming? Jeg har hørt at man ikke skal "slanke" seg i slike perioder
    Innsendt av: Cecilie
La oss si at du lever på lavkarbokost med ca 50 g karbohydrater per dag. Så blir du gravid. Da er det en ekstra hjerne under utvikling som trenger litt sukker. Øk med ca 5 g karbo per mnd slik at du ved fullgått svangerskap inntar 90-100 g karbo. De tradisjonelle eskimokvinnene fikk ikke mange karbohydrater i svangerskapet og det var ikke noe problem. Men optimalt var det kanskje ikke. Man trenger ikke gi kroppen ekstra arbeid under en graviditet hvis man ikke må. Det samme gjelder for amming - prøv med 100 g per dag.Noen av mine pasienter har selv valgt å innta 20 g karbo per dag mens de ammer uten at det har vært problem verken for mor eller barn. Man må prøve seg litt frem. Det viktigste er at mor og barn trives.

Gammel 28-07-10, 11:45   #32
Ravna
Medlem

Ravna sin avatar

Medlem siden: May 2010
Ravna er på en erverdig vei

En kan jo aldri vite hvordan kroppen reagere på ett svangerskap, for alt jeg vet er det ikke sikkert kroppen min vil være på lavkarbo i det hele tatt. Men jeg kommer jo til å prøve for det, og kanskje jeg noen ganger kommer til å være i ketose, spydde 27 uker sist, så det er ikke utenkelig at jeg blir dårlig denne gangen også, men sist hadde jeg ikke ketogener i urinen ivertfall. (jeg tvang innpå mat og tok til tider kvalmestoppendes medisiner for å holde på maten, masse ingefær te osv)
Kanskje jeg ikke skal prøve å holde meg i ketose, jeg vil jo uansett det beste for barnet, sånn at dere vet at jeg ikke kommer til å sette mitt ønskebarns helse på spill. Men jeg tenkte som så, en kostintrodusert ketose var bedre enn en sulteketose.
Bønner, erter og linser, mer grønnsaker??

Og ja, folk rundt meg forstår seg ikke på lavkarbo, de skjønner ikke hvordan jeg kan leve uten potet, matpakken, pasta og ris, ei heller skjønner de at det går ann å lage sukkerfrie og melfrie alternativ til mye av kaffimaten osv. Trangsynte ja, de eneste som skjønner og støtter meg helt og holdent er faktisk svigermor, svigerfar og hans kone og så klart sambo. Alle andre tror at jeg kommer til å legge på meg alle kg mine igjen, at jeg skal tilbakers til mitt gamle kosthold en gang og at det ikke går ann å leve som dette resten av livet og at dette kommer til å gjøre meg syk.
Min gyn var faktisk den som anbefalte meg lavkarbo i begynnelsen av svangerskapet, pga at jeg jeg hadde en bmi på 39 når jeg ble gravid. "Du skal jo ikke tenke på slanking når du er gravid, men jeg anbefaler deg å holde deg unna det meste av pasta, poteter, og ris, sukker og hvete me, det blir sukker for barnet ditt og du vil ikke føde ett barn på over 5 kg" Sa han, geniale legen

Ravna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 12:07   #33
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Vet du, så lenge du har en sunn innstilling og en lege og samboeren din med på laget, tror jeg det går helt flott å holde seg til generell lavkarbo gjennom svangerskapet!
Blås i alle andre, de vet ikke hva de snakker om!

Gammel 28-07-10, 14:05   #34
Konkelimonke
Seniormedlem

Konkelimonke sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Konkelimonke er ny på veien

Jeg skjønner at det leger sier ikke har stort med troverdighet her på forumet, men hvorfor skal man gå i mot lavkarboLEGER og andre lavkarboeksperters råd og være i ketose når man er gravid?

Er man kvalm og spyr opp alt og da er i ketose, så er det som kitt sier at man ikke får komme ut fra sykehuset før der ikke er noen ketoner i urina.

Det ER en forskjell på å bygge en hjerne, en lunge, et hjerte, en kropp og å holde det i gang

Klart man kan jo velge å leke med utviklinga til ungen sin, så lenge det føles bra for enselv Men godt man veit om hva ekspertene mener om det lell.

Sjølvsagt skal ein ikkje leika med utviklinga til ungen sin, det er ikkje det eg seier heller. Og eg seier ikkje at det nødvendigvis er sundt å leva på eit keotgent kosthold. Det eg seier er at eg trur me er så redde for denne ketosen og kva påverknad det skal ha på fosteret. Sjølvsagt skal ein jo, om ein kan, høyra på kva lavkarboLEGAR har å seia, men ein skal òg kjenna det litt på seg sjølv. Det er ikkje krise å vera i ketose ein dag eller to av eit svangerskap - trur EG. Og eg sjølv kjem til å halda meg unna ketose dag ut og dag inn når eg forhåpentlegvis vert gravid. Men eg kjem ikkje til å vera livredd for utvikling og slik om det skulle visa seg at eg ein gong var det.
Uansett så må det vera sunnare og betre for barnet å få næring frå eit lavkarbo kosthald (om det så skulle mot formoding verta ketosebasert frå tid til annan) enn dei døma me kan lesa om der mora har etevegring eller kastar opp heile svangerskapet.
Og når eg tenkjer meg om så kan det godt henda jentungen min vart superfeilernært då eg gjekk gravid sia eg levde på eit par eple og skummamjølk. (men det var ho då altså ikkje...)

Anyway, poenget mitt var, og er, at ein skal gjera og eta det ein kjenner seg bekvem med for seg sjølv og då sjølvsagt barnet sitt. Og ikkje stressa med denne ketosen heile tida! Men dette meiner EG. Er uansett ikkje dei store endringane som skal til for at ein unngår ketosen: litt meir nøtter, litt bær, kanskje litt knekkebrød av ein eller annan type. Vips - null ketose.

Og heilt til slutt: me er alle eit resultat av ketogen kost over årtusner. Og dei einaste alvorlege skavankane me kan skilta med er livsttils-skavankar som følge av stort sett karbohydrater (for å setta ting på spissen).

Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 17:02   #35
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Konkelimonke, her.

Sjølvsagt skal ein ikkje leika med utviklinga til ungen sin, det er ikkje det eg seier heller. Og eg seier ikkje at det nødvendigvis er sundt å leva på eit keotgent kosthold. Det eg seier er at eg trur me er så redde for denne ketosen og kva påverknad det skal ha på fosteret. Sjølvsagt skal ein jo, om ein kan, høyra på kva lavkarboLEGAR har å seia, men ein skal òg kjenna det litt på seg sjølv. Det er ikkje krise å vera i ketose ein dag eller to av eit svangerskap - trur EG. Og eg sjølv kjem til å halda meg unna ketose dag ut og dag inn når eg forhåpentlegvis vert gravid. Men eg kjem ikkje til å vera livredd for utvikling og slik om det skulle visa seg at eg ein gong var det.
Uansett så må det vera sunnare og betre for barnet å få næring frå eit lavkarbo kosthald (om det så skulle mot formoding verta ketosebasert frå tid til annan) enn dei døma me kan lesa om der mora har etevegring eller kastar opp heile svangerskapet.
Og når eg tenkjer meg om så kan det godt henda jentungen min vart superfeilernært då eg gjekk gravid sia eg levde på eit par eple og skummamjølk. (men det var ho då altså ikkje...)

Anyway, poenget mitt var, og er, at ein skal gjera og eta det ein kjenner seg bekvem med for seg sjølv og då sjølvsagt barnet sitt. Og ikkje stressa med denne ketosen heile tida! Men dette meiner EG. Er uansett ikkje dei store endringane som skal til for at ein unngår ketosen: litt meir nøtter, litt bær, kanskje litt knekkebrød av ein eller annan type. Vips - null ketose.

Og heilt til slutt: me er alle eit resultat av ketogen kost over årtusner. Og dei einaste alvorlege skavankane me kan skilta med er livsttils-skavankar som følge av stort sett karbohydrater (for å setta ting på spissen).

Men denne tråden handler ikke om å være i ketose innimellom. Den handler om å bevisst gå inn for å være i ketose under hele svangerskapet. Er en viss forskjell er.

Selv var jeg støtt og stadig i ketose under svangerskapet. Ikke med vilje, men likevel så fikk jeg alt fra spor av ketoner til 3 + på urinprøvene. Helsesøstre og sykepleiere ble helt overbekymret, mens overlegene som sto for vekstestimeringene hadde mer peiling og reagerte ikke i det hele tatt.

Hvem vet. Kanskje "ketosebabyer" ender opp med å ta over verden som superintelligente og ekstremt velfungerende mennesker en gang.

Synes uansett det er greit at man får høre hva lavkarbovennlige leger, som Torkil og Hexenberg (eller hun er kanskje ikke lege) har å si om saken Og ikke minst se at de faktisk har begrunnelser og ikke bare går for "det er ikke forsket på" kortet som mange trekker.

Det der med at karbohydrater er roten til alle helseplager og all overvekt og at steinaldersmennesket var i ketose 24/7 og fødte superfriske barn, overalt, hele tiden, det er så langt i fra min virkelighet, så det er et ikke-argument i mine øyne. Men det er bare min mening om saken da Andre får ha sin.

Gammel 28-07-10, 18:34   #36
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Synes uansett det er greit at man får høre hva lavkarbovennlige leger, som Torkil og Hexenberg (eller hun er kanskje ikke lege) har å si om saken Og ikke minst se at de faktisk har begrunnelser og ikke bare går for "det er ikke forsket på" kortet som mange trekker.

Joda, damen er lege, hun!

Gammel 28-07-10, 18:36   #37
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Joda, damen er lege, hun!

Ekstra bra Må lese boka hennes, skjønner jeg

Gammel 28-07-10, 18:38   #38
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Ekstra bra Må lese boka hennes, skjønner jeg

Naboen er pasient hos en gynekolog som sverger til lavkarbo. Hun anbefaler på det varmeste Hexebergs bok som lavkarbo- "bibel"!
Kan komme av at de samarbeider, men boka skal være bra, den!

Gammel 28-07-10, 20:32   #39
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Nå har jeg ikke lest alle svarene, men jeg sitter her med en 5 uker gammel baby etter et svangerskap hvor jeg fikk konstatert svangerskapsdiabetes veldig tidlig i svangerskapet, så jeg påberoper meg litt mer kunnskap om hva som er bra kosthold i svangerskapet enn den gjengse mannen i gata . Jeg fikk tett oppfølging av lavkarbovennlige jordmødre og endokrinologer gjennom hele svangerskapet, og det er veldig viktig at man ikke er i ketose i svangerskapet. Ikke nødvendigvis fordi det er farlig, men fordi man ikke vet hvordan fosteret reagerer på ketose og fordi man naturlig nok aldri kommer til å forske på det.

Å ikke være i ketose (som du kan være selv om du ikke får utslag på sticks) betyr ikke nødvendigvis at man kaster i seg poteter, pasta og sjokolade. Sats heller på et Lav GI kosthold a'la Lindberg. Mine karbohydrater gjennom svangerskapet kom fra belgefrukter (bønner/linser), grønnsaker, bær, nøtter og pumpernikkel. Lå vel på +/- 100 gram Lav GI karbs om dagen. Hadde jeg vært deg ville jeg ligge på et høyere nivå enn 20-30 gram karbs om dagen under et svangerskap for å være sikker, f.eks. 70-100 gr. Fosterets utvikling er ikke noe man vil gamble med, eller?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:09   #40
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

man trenger IKKE være i ketose, men er du det så regn med masse pes og mas og ekstrasjekker og ditt og datt, for de reagerer veldig på dette. Det kan jeg skrive under på og fortelle alt om

Nja, jeg hadde 4+ på ketoner i urinen stort sett hele svangerskapet mitt sist (2007/2008). Aner ikke hvorfor, men går ut fra at det hadde med vektoperasjonen å gjøre. Jeg raste ned 20 kg i svangerskapet, men spiste som en hest hele tiden, også karber og drittmat, da legen ba meg innstendig om å spise så mye jeg orket av hva jeg ville ha for å ikke gå ned så mye. Men mulig han ikke henviste meg videre eller ga meg mer "pes" nettopp fordi han visste jeg var vektoperert, jeg aner ikke. Jeg fikk i hvert fall bare beskjed om å spise mer, noe som ikke gikk siden jeg spiste som en hest, som sagt.

Gammel 28-07-10, 22:41   #41
yay
Juniormedlem

yay sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
yay er på en erverdig vei

Det der med at karbohydrater er roten til alle helseplager og all overvekt og at steinaldersmennesket var i ketose 24/7 og fødte superfriske barn, overalt, hele tiden, det er så langt i fra min virkelighet, så det er et ikke-argument i mine øyne. Men det er bare min mening om saken da Andre får ha sin.

Ikke karbohydratene som er problemet, men insulinet - som jo har litt forskjellig virkning på folk: noen tåler effekten av insulinet fint, andre tåler det dårlig. Min, og bl.a. Hexebergs, mening.

Redigert: da er det jo karbohydratene som er roten til alt ondt, ja!

yay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:57   #42
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av yay, her.

Ikke karbohydratene som er problemet, men insulinet - som jo har litt forskjellig virkning på folk: noen tåler effekten av insulinet fint, andre tåler det dårlig. Min, og bl.a. Hexebergs, mening.

Redigert: da er det jo karbohydratene som er roten til alt ondt, ja!

Ja, og alle her inne som er overvektige er det fordi at de har problemer med insulinet. Men var det insulinet som var problemet i utgangspunktet? hmmm. For noen: ja. Men.. for alle?

egentlig så er det vel mennesket selv som er roten til alt ondt

høres nesten ut som at jeg er anti-lavkarbo her. er ikke det altså. I heart lavkarbo liksom. Men jeg tilhører jo en utstøtt gruppe her: "vi som ikke mener at alt over 15 karber blir vår undergang" Så må jo diskutere og krangle litt. Har ikke noe cred å miste akkurat.

Sist redigert av nellie : 28-07-10 kl 23:18.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:59   #43
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nja, jeg hadde 4+ på ketoner i urinen stort sett hele svangerskapet mitt sist (2007/2008). Aner ikke hvorfor, men går ut fra at det hadde med vektoperasjonen å gjøre. Jeg raste ned 20 kg i svangerskapet, men spiste som en hest hele tiden, også karber og drittmat, da legen ba meg innstendig om å spise så mye jeg orket av hva jeg ville ha for å ikke gå ned så mye. Men mulig han ikke henviste meg videre eller ga meg mer "pes" nettopp fordi han visste jeg var vektoperert, jeg aner ikke. Jeg fikk i hvert fall bare beskjed om å spise mer, noe som ikke gikk siden jeg spiste som en hest, som sagt.

Da kan jeg skriver under på og fortelle alt om at hvis man blir fulgt opp av Fredrikstad sykehus, så må man regne med sykt mye pes og mas. Mas man absolutt ikke trenger når man er gravid i type 35. uke Nesten sirener og innleggelse hver gang dette skjer.

Det er nok individuelt og alle sykehus er jo så forskjellige på alle områder.

Men som sagt oppi her så var det helsesøstre og sykepleiere som fikk helt angst. Overlegene som utførte vekstestimeringene tok det helt med ro, så lenge de visste at jeg skjønte hvorfor det skjedde. Det var jo fordi at jeg fulgte deres ordre og holdt meg unna de raskeste karbene Litt skjønn må de ha, men problemet er jo at man har med forskjellige mennesker å gjøre hele tiden. Jeg hadde det da. Sikkert ikke alle der heller.

Gammel 28-07-10, 23:10   #44
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Men som sagt oppi her så var det helsesøstre og sykepleiere som fikk helt angst.

Helsesøstre er en egen rase og jeg er sjeleglad mine unger er så store at jeg ikke har noe med helsesøster å gjøre mer. Husker da en av mine var baby og en av mødrene i barselgruppa fortalte på en kontroll (vi hadde felles kontroller) at hennes barn var mer glad i pasta enn i poteter så barnet fikk veldig lite poteter. Trodde helsesøster skulle få hysterisk anfall... Man skulle tro barnet ville dø om det ikke fikk poteter gitt!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 23:22   #45
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Helsesøstre er en egen rase og jeg er sjeleglad mine unger er så store at jeg ikke har noe med helsesøster å gjøre mer. Husker da en av mine var baby og en av mødrene i barselgruppa fortalte på en kontroll (vi hadde felles kontroller) at hennes barn var mer glad i pasta enn i poteter så barnet fikk veldig lite poteter. Trodde helsesøster skulle få hysterisk anfall... Man skulle tro barnet ville dø om det ikke fikk poteter gitt!

helsesøstra vår rynket på nesen når hun hørte at jeg lager all babymat selv tenk om hun hadde visst om alt smøret og oljen jeg har i maten da og at det er mye mindre karbohydrater i den enn "vanlig"

oiameg.. hadde nok blitt tidlig-pensjon på henne

Gammel 29-07-10, 00:00   #46
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

De fleste steder er det slik at om du legges inn med ekstrem svangerskapskvalme, slipper du rett og slett ikke ut igjen før du kan vise til en urinprøve fri for ketoner!

Vel, jeg slapp ikke INN på sykehuset jeg... Jeg var kvalm og spøy hver dag i 9mndr og fikk utslag på ketoner på alle urinprøver. Men så lenge jeg orket å sitte oppreist og fikk i meg minimum med væske, så var det OK. Jordmor hadde god kontakt med sykehuset hele tiden og jeg ville virkelig ikke legges inn. Og jeg har hørt om flere på andre kanter av landet som har opplevd det samme.
Så det er nok ikke slik du sier alle steder nei.

Forøvrig tror jeg ketogen kost under svangerskap er MYE sunnere enn ketose pga man ikke spiser noe.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 00:06   #47
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Vel, jeg slapp ikke INN på sykehuset jeg... Jeg var kvalm og spøy hver dag i 9mndr og fikk utslag på ketoner på alle urinprøver. Men så lenge jeg orket å sitte oppreist og fikk i meg minimum med væske, så var det OK. Jordmor hadde god kontakt med sykehuset hele tiden og jeg ville virkelig ikke legges inn. Og jeg har hørt om flere på andre kanter av landet som har opplevd det samme.
Så det er nok ikke slik du sier alle steder nei.

Forøvrig tror jeg ketogen kost under svangerskap er MYE sunnere enn ketose pga man ikke spiser noe.

Snakket ikke om å komme inn på sykehuset, jeg da! Snakket om å få komme ut igjen!
Klart de ikke legger inn de som ikke vil og klarer seg ute. Dersom du hadde vært bevistløs pga dehydrering opptil flere ganger pr døgn, hadde vel ikke du heller hatt noe valg!

Alle snakker om forskjellen på kostindusert ketose og sultindusert ketose!
Jeg tror ikke babyens hjerne/kropp bryr seg om hvordan ketonene er dannet. De er der like fullt og vi vet faktisk ikke hvordan babyen reagerer på dem. Tenk om vi hadde vært 1000vis av ganger mer utviklet som rase om formødrene våre ikke hadde vært i ketose under svangerskapene!

Gammel 29-07-10, 00:20   #48
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Men altså; skal man da liksom sjekke med ketosestix hver dag mens man er gravid, for å finne ut om man IKKE er i ketose? For noen er jo i ketose på opptil 50-70 karber per dag om jeg ikke er helt på blåbærtur nå? Hvor langt opp kan et menneske gå på karber og fremdeles være i ketose? Bør man telle manisk og evt. holde seg på over 100 karber daglig sånn i tilfelle, fordi det ellers er farlig for barnet, men spiser man litt korn og sukker og sånt så er det plutselig mye bedre for da er man i det minste ikke i ketose, satt på spissen?
En ting jeg synes er litt absurd, er når det snakkes panisk om bivirkninger og seneffekter på ketogen kost, mens man ikke tenker noe særlig over de samme effektene på et kosthold basert på korn (sukker). Gravide må for all del spise mat som er unaturlig for oss (til og med plantemargarin anbefales til gravide, og alle andre for den saks skyld), men guds nåde om man heller spiser naturlig mat. Jeg bare tenker litt høyt altså.

Sist redigert av Iset : 29-07-10 kl 00:50.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 00:36   #49
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg ser at dere trekker frem at Hexeberg har sagt at man ikke skal være i ketose, men ingen som kommenterer at hun egentlig er tvunget til å si slikt uansett hva hun måtte mene selv? Så lenge det ikke er sterke bevis for det, så kan ikke hun som lege si at det er greit å være i ketose under svangerskapet.

Men kan det da egentlig være så ille når vi vet at mennesket har vært i ketose mesteparten av sin eksistens? Evolusjonen er da ikke så dum at kostholdet under svangerskapet skal være noe annerledes enn ikke-svangerskapskosthold. Jeg tror ikke at ketonene er skadelig for fosteret, men for de fleste helsesøstre og slikt så betyr ketoner utelukket at noe er dårlig - uansett om den personen hadde vært gravid eller ei. Dette er på fordi de ikke kjenner til LCHF. Så jeg vil sette ett veldig klart skille mellom kostindusert ketose og sulteketose.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 09:16   #50
yay
Juniormedlem

yay sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
yay er på en erverdig vei

Ja, og alle her inne som er overvektige er det fordi at de har problemer med insulinet. Men var det insulinet som var problemet i utgangspunktet? hmmm. For noen: ja. Men.. for alle?

Nei, det var ikke insulinet som var problemet i utgangspunktet - det var karbohydratene som førte til så mye insulin at cellene i kroppen blir resistente og ignorerer signalene fra hormonet.

egentlig så er det vel mennesket selv som er roten til alt ondt høres nesten ut som at jeg er anti-lavkarbo her. er ikke det altså. I heart lavkarbo liksom. Men jeg tilhører jo en utstøtt gruppe her: "vi som ikke mener at alt over 15 karber blir vår undergang" Så må jo diskutere og krangle litt. Har ikke noe cred å miste akkurat.

Trådstarter har moderert seg, og du er den eneste som i denne tråden som snakker om å være i kostindusert ketose forsatt, vel?

Ellers tror jeg gruppen med de som mener alt over 15 karber er deres undergang er ganske liten - tvert imot virker det som de fleste som har holdt på en stund (her på forumene) er ganske åpne for alt mulig under 100ish g karber og sunn fornuft.

yay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen lavkarbo Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bok om å leve med en psykopat heart Generell diskusjon 1 01-05-10 21:39
Hvis man blir gravid Fluke Spørsmål og svar 3 17-01-10 14:41
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 21:16
Våg å være, våg å leve! Summer Fysisk og mental helse 9 08-07-05 23:25
Spis for å leve! Fedonisten Generell diskusjon 14 19-02-05 18:12

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.