Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg svar?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-08-10, 22:24   #1
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 25
ketolysebloggen.blogg.no er på en erverdig vei

3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg svar?

1. NÅR man får utslag på ketolysestixen - er man da i ketose? Visst ikke, hvordan vet man da om man er i ketose?

2. OM man overskrider 15 karbs om dagen, detter man da ut av ketose? Eller er det kun feil mat som gjør at man detter av?

3. OM man detter ut av ketose, tar det da like lang tid å komme i ketose igjen da, som det gjorde første gangen? Sånn ca 2 dager?

TUSEN takk til de som kan svare meg på dette!

ketolysebloggen.blogg.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:35   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s

Opprinnelig lagt inn av ketolysebloggen.blogg.no, her.

1. NÅR man får utslag på ketolysestixen - er man da i ketose? Visst ikke, hvordan vet man da om man er i ketose?
Ja, en hver farge- endring på stiksen betyr utslag, som igjen betyr at du er i ketose! Hodepine, slapphet, ullhode..... Mange andre tegn også....
2. OM man overskrider 15 karbs om dagen, detter man da ut av ketose? Eller er det kun feil mat som gjør at man detter av?
Hvor mye karber man tåler er veldig individuelt faktisk! Jeg er i ketose til over 50 karber, andre detter ut rundt 20. Det må du finne ut av selv!

3. OM man detter ut av ketose, tar det da like lang tid å komme i ketose igjen da, som det gjorde første gangen? Sånn ca 2 dager?
Kommer helt an på hvor mange karber for mye du har fått i deg! Har du akkurat tippet ut, kommer de fleste fort inn igjen. Stoooor sprekk, minst like lang tid som første gang!

TUSEN takk til de som kan svare meg på dette!

Ble du litt klokere?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:40   #3
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 61
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s

1. Når stiksen gir utslag er du i ketose. Du kan og være det uten at stiksen gir utslag. Stiksene kan være gamle, du kan ha drukket så mye vann at ketonene blir for få i urinen.
2. Det er helt individuelt hvor mange karbohydrater som må til for å "vippe" deg ut av ketose. Noen tåler 50 uten å dette ut andre betydelig ferre. Du får bare undersøke for deg sjøl.
3. Dette er jeg ikke sikker på, men tror tida er avhengig av hvor mange karber du har tatt inn.

Lykke til!

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:44   #4
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 25
ketolysebloggen.blogg.no er på en erverdig vei

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ble du litt klokere?

Tuusen takk! Ja, ble mye klokere

Bare så jeg har fortstått det rett; Sålenge jeg har utslag på stixen så er jeg i ketose? Og om det ikke er noe forskjell så har jeg "dotte av"?

Og ett spm til! Går det an å f.eks spise en banan f.eks uten å dette av? Eller må man kun spise ketolysemat for å fortsette å være i ketose?

ketolysebloggen.blogg.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:00   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s

Opprinnelig lagt inn av ketolysebloggen.blogg.no, her.

Tuusen takk! Ja, ble mye klokere

Bare så jeg har fortstått det rett; Sålenge jeg har utslag på stixen så er jeg i ketose? Og om det ikke er noe forskjell så har jeg "dotte av"?

Og ett spm til! Går det an å f.eks spise en banan f.eks uten å dette av? Eller må man kun spise ketolysemat for å fortsette å være i ketose?

Dersom det er utslag på stiksen så er du i ketose!
Ingen fargeforandring= ikke i ketose

Du kan godt spise en banan og fortsatt være i ketose, men hvorfor skal du spise en banan???

Ikke heng deg så mye opp i denne ketosen. Holder du deg til ca 20 karber i døgnet, er du i ketose og vil gå ned/stabilisere vekten!
Begynner du å leke med mat som ikke hører hjemme/passer til ketolysekuren, blir det bare tull! Da kan du like gjerne velge generell lavkarbo eller Fedon som filosofi!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:24   #6
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 25
ketolysebloggen.blogg.no er på en erverdig vei

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Dersom det er utslag på stiksen så er du i ketose!
Ingen fargeforandring= ikke i ketose

Du kan godt spise en banan og fortsatt være i ketose, men hvorfor skal du spise en banan???

Ikke heng deg så mye opp i denne ketosen. Holder du deg til ca 20 karber i døgnet, er du i ketose og vil gå ned/stabilisere vekten!
Begynner du å leke med mat som ikke hører hjemme/passer til ketolysekuren, blir det bare tull! Da kan du like gjerne velge generell lavkarbo eller Fedon som filosofi!

Ok, da har jeg forstått det riktig!!

Ble bare så forvirret for det var ei som kommenterte på bloggen min at det ikke stemte. Hun skrev at det betyr ikke at man er i ketose om man får utslag på urinen, men kun at det er ketoner i urinen. Men jeg trodde da at sålenge man har ketoner i urinen så er man i ketose, jaja. Hehe, ikke lett å forstå seg på alltid!

Hvorfor? Fordi jeg har så himla lyst på banan... Off... Men jeg skal klare å holde meg til "ketolysevennlig" mat

Tusen takk for svar

ketolysebloggen.blogg.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:46   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren.. kan noen gi meg s

Opprinnelig lagt inn av ketolysebloggen.blogg.no, her.

Ble bare så forvirret for det var ei som kommenterte på bloggen min at det ikke stemte. Hun skrev at det betyr ikke at man er i ketose om man får utslag på urinen, men kun at det er ketoner i urinen. Men jeg trodde da at sålenge man har ketoner i urinen så er man i ketose, jaja. Hehe, ikke lett å forstå seg på alltid!

Hun har jo til en viss grad rett!
Stiksen viser bare hva som foregår i urinen, som igjen er en indikator på hva som skjer i kroppen!
Men dersom du holder deg til ca 20 karber, vil det bety at du er i ketose!

Husk at du skal måle om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid for å få helt korrekt utslag!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:47   #8
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Hei, det var jeg som skrev at ketoner i urinen ikke er det samme som å være i ketose - dvs. at man får utslag på stixen ikke alltid betyr at man forbrenner kroppsfett.

Følgende skal være et sitat fra Torkil P. Andersen himself:
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen


Men hvis man tester minimum 2 timer etter måltidet, og helst om kvelden, da skal det stixen viser altså være rimelig pålitelig.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-08-10, 11:06   #9
ketolysebloggen.blogg.no
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 25
ketolysebloggen.blogg.no er på en erverdig vei

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Hmm.. Tror jeg forstår! Får boken i posten en av de nærmeste dagene, så da håper jeg at jeg får lest meg opp litt

Takk for svar alle sammen!

ketolysebloggen.blogg.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 18:05   #10
MaritR
Medlem
 
MaritR sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 256
MaritR er på en erverdig vei

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Mye nyttig her for nykommere...jeg skal begynne på ketolysekuren til uken, og leser her at man blir slapp, svimmel vondt i hode osv når man kommer i ketose...noen som vet hvor lenge man har disse ubehagene?? Er det hele tiden mens man er i ketose?? Eller er det bare i begynnelsen??

MaritR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 19:16   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av MaritR, her.

Mye nyttig her for nykommere...jeg skal begynne på ketolysekuren til uken, og leser her at man blir slapp, svimmel vondt i hode osv når man kommer i ketose...noen som vet hvor lenge man har disse ubehagene?? Er det hele tiden mens man er i ketose?? Eller er det bare i begynnelsen??

Det verste er over på noen dager for de fleste! Det er ikke det å være i ketose som er slitsomt, det er det å komme i ketose, på veien inn liksom!

Det kan nok lønne seg å begynne på en fredag, feks, så man får de første dagene med hodepine etc når man ikke skal på jobb!

Har du lest denne?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:19   #12
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Jeg lurer fortsatt på hva svaret til det første spørsmålet til trådstarter er.

Kan man ha ketoner i blodet/urinen uten å være i ketose? Eller er man i ketose når man får utslag av ketoner på ketostix-en?
Forbrenner man alltid fett når man er i ketose?

Trodde man måtte forbrenne fett for å få ketoner, nemlig.

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:29   #13
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.

Jeg lurer fortsatt på hva svaret til det første spørsmålet til trådstarter er.

Kan man ha ketoner i blodet/urinen uten å være i ketose? Eller er man i ketose når man får utslag av ketoner på ketostix-en?
Forbrenner man alltid fett når man er i ketose?

Trodde man måtte forbrenne fett for å få ketoner, nemlig.

Det svarer vel Løvetann egentlig på her, i svaret fra Torkil?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Hei, det var jeg som skrev at ketoner i urinen ikke er det samme som å være i ketose - dvs. at man får utslag på stixen ikke alltid betyr at man forbrenner kroppsfett.

Følgende skal være et sitat fra Torkil P. Andersen himself:
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen


Men hvis man tester minimum 2 timer etter måltidet, og helst om kvelden, da skal det stixen viser altså være rimelig pålitelig.

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:39   #14
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Hehe, ja, men allikvel ikke.

Jeg har selvsagt lest det der hundre ganger, men føler allikevel ikke at jeg får svar, hehe, så la meg omformulere spørsmålet:

Jeg tisset på en ketostix før jeg prøvde å komme i ketose - null utslag.
Jeg tisset på en ketostix etter at jeg prøvde å komme i ketose ved å gjøre de åpenbare tingene - max utslag. (I virkeligheten tisser jeg på iallfall fem om dagen, fordi det er så moro)

Altså kan jeg vel garantere for at jeg er i ketose?
(Jeg har muligens ti spørsmål til - litt avhengig av svaret jeg får)

Et spørsmål til, hvor finnes den sitatknappen alle bruker?

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:41   #15
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.

Hehe, ja, men allikvel ikke.

Jeg har selvsagt lest det der hundre ganger, men føler allikevel ikke at jeg får svar, hehe, så la meg omformulere spørsmålet:

Jeg tisset på en ketostix før jeg prøvde å komme i ketose - null utslag.
Jeg tisset på en ketostix etter at jeg prøvde å komme i ketose ved å gjøre de åpenbare tingene - max utslag. (I virkeligheten tisser jeg på iallfall fem om dagen, fordi det er så moro)

Altså kan jeg vel garantere for at jeg er i ketose?
(Jeg har muligens ti spørsmål til - litt avhengig av svaret jeg får)

Et spørsmål til, hvor finnes den sitatknappen alle bruker?

I utgangspunktet kan du sei at du er i ketose dersom du tisser to timer etter siste måltid om kvelden, og du får utslag, uansett om det er lyst eller mørk lilla.

Sitatknappen er nede til høgre.

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:45   #16
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.


Et spørsmål til, hvor finnes den sitatknappen alle bruker?

Nede til høyre i innleggene er det tre knapper;
Sitat
Multi-sitat
Hurtigsvar til melding

Sitat-knappen bruker du når du vil sitere fra ett innlegg
Multi-sitat-knappen bruker du for å sitere fra flere innlegg, klikk på denne knappen i alle de innleggene som du ønsker å ta med bortsett fra det siste, der klikker du på Sitat-knappen
Hurtigsvar-knappen er samme som svarfeltet nederst på siden, men sparer deg for scrolling......

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:51   #17
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av camryn, her.

I utgangspunktet kan du sei at du er i ketose dersom du tisser to timer etter siste måltid om kvelden, og du får utslag, uansett om det er lyst eller mørk lilla.

Sitatknappen er nede til høgre.

Takk for at du svarer

Ok, da tar jeg utgangspunkt i at jeg er, og har vært, i ketose i litt over to uker, fordi ketostix-en min gir utslag, mørke som lyse, litt avhengig av når på dagen jeg tester.

Er det samme hva slags karbohydrater jeg spiser, så lenge jeg holder meg innenfor karbohydratgrensen min? La meg gi et eksempel:
Jeg spiser kun eggerøre og majones en hel dag, slik at jeg kan spise en sjokolade uten å gå ut av ketose.

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 20:56   #18
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Nede til høyre i innleggene er det tre knapper;
Sitat
Multi-sitat
Hurtigsvar til melding

Sitat-knappen bruker du når du vil sitere fra ett innlegg
Multi-sitat-knappen bruker du for å sitere fra flere innlegg, klikk på denne knappen i alle de innleggene som du ønsker å ta med bortsett fra det siste, der klikker du på Sitat-knappen
Hurtigsvar-knappen er samme som svarfeltet nederst på siden, men sparer deg for scrolling......


Takk, takk, hurra for deg Jeg er så glad for at dere svarer, altså.

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:13   #19
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.

Takk for at du svarer

Ok, da tar jeg utgangspunkt i at jeg er, og har vært, i ketose i litt over to uker, fordi ketostix-en min gir utslag, mørke som lyse, litt avhengig av når på dagen jeg tester.

Er det samme hva slags karbohydrater jeg spiser, så lenge jeg holder meg innenfor karbohydratgrensen min? La meg gi et eksempel:
Jeg spiser kun eggerøre og majones en hel dag, slik at jeg kan spise en sjokolade uten å gå ut av ketose.

Det er litt bortkasta å måle på stix midt på dagen, rett etter måltid, eller tidlig om morgon før mat, det er mest nøyaktig ca to timer etter kveldsmåltid. (Sjølv målte eg og naturligvis i hytt og pine heile døgnet den første tida, berre fordi! )


I teorien er det kanskje det samme kva karber du et, men det er ikkje særlig smart. Og spesielt ikkje fordi det finnast så masse godt du kan ete utan karber i staden!
Sjokolade fører fort til at søtsuget ikkje forsvinn, og dermed vert det vanskelig å halde seg vekke frå sjokolade dagen etter... og dagen etter... og dagen etter... etc. Og så vil du nok gå glipp av mykje nyttig vitaminer etc fra f.eks. broccoli, dersom du berre et isbergsalat og agurk!
Få i deg mesteparten av karber fra grønnsaker, så vil du oppdage at du ikkje har så lyst på søtt lenger.
(Ellers så er det ein del god sukkerfri sjokolade, eller deeeeilig mørk mørk sjokkis :] )

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:22   #20
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.

Takk for at du svarer

Ok, da tar jeg utgangspunkt i at jeg er, og har vært, i ketose i litt over to uker, fordi ketostix-en min gir utslag, mørke som lyse, litt avhengig av når på dagen jeg tester.

Er det samme hva slags karbohydrater jeg spiser, så lenge jeg holder meg innenfor karbohydratgrensen min? La meg gi et eksempel:
Jeg spiser kun eggerøre og majones en hel dag, slik at jeg kan spise en sjokolade uten å gå ut av ketose.


Nei det er ikke det samme hvilke karber du spiser på ketolysekuren. Ketolysekuren er basert på variert mat. Ferske grønnsaker, salater, reint kjøtt, fisk osv.

Les boka, så skjønner du kurens prinsipper.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:27   #21
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av camryn, her.

Det er litt bortkasta å måle på stix midt på dagen, rett etter måltid, eller tidlig om morgon før mat, det er mest nøyaktig ca to timer etter kveldsmåltid. (Sjølv målte eg og naturligvis i hytt og pine heile døgnet den første tida, berre fordi! )


I teorien er det kanskje det samme kva karber du et, men det er ikkje særlig smart. Og spesielt ikkje fordi det finnast så masse godt du kan ete utan karber i staden!
Sjokolade fører fort til at søtsuget ikkje forsvinn, og dermed vert det vanskelig å halde seg vekke frå sjokolade dagen etter... og dagen etter... og dagen etter... etc. Og så vil du nok gå glipp av mykje nyttig vitaminer etc fra f.eks. broccoli, dersom du berre et isbergsalat og agurk!
Få i deg mesteparten av karber fra grønnsaker, så vil du oppdage at du ikkje har så lyst på søtt lenger.
(Ellers så er det ein del god sukkerfri sjokolade, eller deeeeilig mørk mørk sjokkis :] )

Det er kun teorien jeg er interessert i, for å forstå opplegget

Jeg er vegetarianer, så jeg er over gjennomsnittet interessert i grønnsaker Jeg er heller ikke overvektig, jeg vil kun gå ned, tja, la oss si fire kg, som enda ikke har skjedd, hehe

Kostholdet mitt er voldsomt variert, men en dag denne uken spiste jeg, som jeg nevnte tidligere, kun eggerøre for å få karboplass til en sjokolade.

I dag har jeg f.eks spist:
Frokost
En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør.
Lunsj
En skive hjemmelaget lavkarbobrød, ca 3 gram, med gulost og smør.
Middag
En wienerschnitzel (vegetar, selvsagt) 26 gram karbo, 1/4 brokkolibukett, og fløte- og rømmesaus.

Og nå nettopp
Tre jordbær med pisket kremfløte, uten sukker, såklabbart

Hva sier du, går dette an, så lenge jeg får utslag på ketostix-en?


Sist redigert av Luselise : 25-08-10 kl 21:34.
Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:31   #22
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Nei det er ikke det samme hvilke karber du spiser på ketolysekuren. Ketolysekuren er basert på variert mat. Ferske grønnsaker, salater, reint kjøtt, fisk osv.

Les boka, så skjønner du kurens prinsipper.

Prinsippene om ketolyse har jeg forstått, men siden det å være i ketose er såpass individuelt er det greit å få på plass noen helt elementære ting, syns jeg.

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:34   #23
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Luselise, her.

Prinsippene om ketolyse har jeg forstått, men siden det å være i ketose er såpass individuelt er det greit å få på plass noen helt elementære ting, syns jeg.

Men du skriv i det eksempelet ditt at :

Sitat:

La meg gi et eksempel:
Jeg spiser kun eggerøre og majones en hel dag, slik at jeg kan spise en sjokolade uten å gå ut av ketose.

Ett av grunnprinsippa er ikke sukker i kostholdet

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:38   #24
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Men du skriv i det eksempelet ditt at :


Ett av grunnprinsippa er ikke sukker i kostholdet


Ja, derfor vil jeg gjerne vite om det er det samme hva slags karbohydrater jeg får i meg, så lenge det er under min grense Til nå har jeg fått to forskjellige svar, og jeg har heller ikke lest noe sted at man ikke skal spise sukker.

Anyways, jeg er jo i ketose, på tross av at jeg har fått i meg det muligens forbudte sukkeret. Hvorfor er jeg det, om man ikke skal spise sukker?

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 21:44   #25
Luselise
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 55
Luselise har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: 3 spørsmål jeg enda ikke har forstått med denne ketolysekuren, kan noen gi meg sv

Ser at jeg virker litt bråkjekk her, men jeg er ikke det, altså, jeg lurer oppriktig på alt jeg setter spørsmålstegn bak

Luselise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger svar på noen spørsmål, da dette er nytt for meg osirius_1983@hotmail.com Spørsmål og svar 4 11-03-10 01:19
Noen spørsmål om ketolysekuren. grm123 Ketolysekuren 14 15-01-09 18:04
Enda noen spørsmål om insulinresistens Photobscura Fysisk og mental helse 24 28-08-08 10:56
Ny her .. noen spørsmål ang ketolysekuren kfj Ketolysekuren 2 16-06-08 18:40
...om noen venter svar fra meg og ikke får det... Nille Generell diskusjon 14 01-03-07 07:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no