Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-10, 19:43   #1
Anna Ananas
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Med ryggen til fjellet og nesen mot byn
Innlegg: 61
Anna Ananas er på en erverdig vei

Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Hei dere.
Jeg har nå holdt på i 6- 7 uker.
Jeg merker at jeg sluntrer litt med inntak av fett i hverdagene.
Jeg spiser mye mindre av fløte, oster, fett kjøtt osv.

Dette er vel et resultat av at dagene går litt unna + at man kan jo bli rimelig lei av alt fettet.. :/

Jeg kjenner jeg blir litt mer sulten fortere for tiden, noe som sikkert er en helt vanlig konsekvens.

Man skal jo bli mindre sulten, mindre opptatt av mat - det er kanskje der jeg er nå.
Men jeg opplever at jeg får mer lyst på sukkerfri sjokolade, nøtter og lettvinte løsninger.. Det er jo gjerne ikke så bra..

Hvordan har dere andre det her inne? Dere som har holdt på et par mnd?...

I dag har jeg feks spist:
Frokost:
1 lollipoppskive med smør, salami og ost på toppen ( i dag flinkere enn ellers!)

Lunsj:
Salat av agurk, sukkererter, osteterninger, neper, egg og reker.

Middag:

Saltet torsk, agurk, grønn paprika, sukkererter, rød paprika og asparges.

Kvelds/snacks:
5 ruter med cloetta.
Kaffe med fløteskvett.
en håndfull paranøtter.

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wmtm19a/]

[/url]
Anna Ananas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:04   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Hvorfor ikke noe smør på fisken? Og litt olje på salaten?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:06   #3
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Anna Ananas, her.

Hei dere.
Jeg har nå holdt på i 6- 7 uker.
Jeg merker at jeg sluntrer litt med inntak av fett i hverdagene.
Jeg spiser mye mindre av fløte, oster, fett kjøtt osv.

Dette er vel et resultat av at dagene går litt unna + at man kan jo bli rimelig lei av alt fettet.. :/

Jeg kjenner jeg blir litt mer sulten fortere for tiden, noe som sikkert er en helt vanlig konsekvens.

Man skal jo bli mindre sulten, mindre opptatt av mat - det er kanskje der jeg er nå.
Men jeg opplever at jeg får mer lyst på sukkerfri sjokolade, nøtter og lettvinte løsninger.. Det er jo gjerne ikke så bra..

Hvordan har dere andre det her inne? Dere som har holdt på et par mnd?...

I dag har jeg feks spist:
Frokost:
1 lollipoppskive med smør, salami og ost på toppen ( i dag flinkere enn ellers!)

Lunsj:
Salat av agurk, sukkererter, osteterninger, neper, egg og reker.

Middag:
Saltet torsk, agurk, grønn paprika, sukkererter, rød paprika og asparges.

Kvelds/snacks:
5 ruter med cloetta.
Kaffe med fløteskvett.
en håndfull paranøtter.

Joda, høres VELDIG kjent ut. Jeg har holdt på i 8 uker og slet litt de siste 14 dager pga besøk hjemmefra. Men jeg kom i ketose igjen et par dager siden og har prøvd å skjerpe meg. Akkurat det med å ta et par biter sukkerfri sjokolade eller det meste lettvinte løsninger er akkurat det jeg har gjort og det er ikke bra. Jeg begynte å bli litt lei av samme maten, uansett hvordan vi forberede det er det i like vel egg, bacon, fløte og kjøtt. Men det hjalp når jeg lagde noen hjemmelaget knekkebrød. De er kjempe gode og føler som jeg er tilbake på sporet igjen Dagens meny i dag var:
frokost: 75 gr bacon, 1 knekkbrød med taffel tomat ost
lunch: 25 gr flæskesvor med stekt kjøttdeig og ost gratinert på. Spiste sammen med guacamole
middag: ferske reker og 2 knekkebrød med tomat ost/ skinke ost
dessert: pisket krem med 2 knuste jordbær blandet oppi med 1 rute mørk sjokolade (sukkerfri) raspet på toppen.

Ernærings info:
calorier - 1353
fett - 107,89
karbs - 15,73 (litt for mye - men går ikke ut av kerose for det)
protein - 82,79

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:08   #4
Anna Ananas
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Med ryggen til fjellet og nesen mot byn
Innlegg: 61
Anna Ananas er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvorfor ikke noe smør på fisken? Og litt olje på salaten?

Det er dette jeg sliter litt med.
jeg er blitt litt " ufokusert" - hvis du skjønner.
Og da mener jeg ikke umotivert, eller at jeg ikke bryr meg - for jeg gjør det!
Men jeg er litt ufokusert og uintr. på en pussig måte.
Jeg tror jeg rett og slett ikke orker alt smøret og fettet på alt jeg spiser hele tiden..

Er det avgjørende for nedgangen at fettinntaket er på topp?
Jeg skjønner jo at om man småspiser mer fordi man får for lite fett, så er dette en ond sirkel..
Men har det noe å si for forbrenningen? At man minker inntak av fett?

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wmtm19a/]

[/url]
Anna Ananas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:11   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Anna Ananas, her.

Men har det noe å si for forbrenningen? At man minker inntak av fett?

Du kan risikere at kroppen går i sparemdus etterhvert. Fordi den trenger fett for å forbrenne fett, altså å vite at det er nok å ta av og ikke hungersnød på gang.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:14   #6
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Jeg teller kun karbohydratene - og det jeg fokuserer mest på er fløte i maten og bacon. Jeg har også blitt introdusert for avocado, og det var meget OK som proteinkilde. Jeg går ned i vekt når jeg ikke prøver meg på brød-erstatning.. Trenger jeg noe å ha pålegg på så steker jeg ostekjeks i mikroen. Salat med fetaost og olje (litt karb), hjemmelaga dressing. Ikke gi opp selv om du er lei, det er faktisk såre enkelt; vil du fortsette nedover eller oppover? Stå på! Vi heier på deg!

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:15   #7
Anna Ananas
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Med ryggen til fjellet og nesen mot byn
Innlegg: 61
Anna Ananas er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Du kan risikere at kroppen går i sparemdus etterhvert. Fordi den trenger fett for å forbrenne fett, altså å vite at det er nok å ta av og ikke hungersnød på gang.

Hm ok.
Det vil man jo helst unngå, ja.
Jeg får ta meg selv i svinekoteletten og jobbe litt hardere her.
Takk for gode innspill!

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wmtm19a/]

[/url]
Anna Ananas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:16   #8
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Anna Ananas, her.

Det er dette jeg sliter litt med.
jeg er blitt litt " ufokusert" - hvis du skjønner.
Og da mener jeg ikke umotivert, eller at jeg ikke bryr meg - for jeg gjør det!
Men jeg er litt ufokusert og uintr. på en pussig måte.
Jeg tror jeg rett og slett ikke orker alt smøret og fettet på alt jeg spiser hele tiden..

Er det avgjørende for nedgangen at fettinntaket er på topp?
Jeg skjønner jo at om man småspiser mer fordi man får for lite fett, så er dette en ond sirkel..
Men har det noe å si for forbrenningen? At man minker inntak av fett?

Jeg har opplevd at når jeg ikke ha den fett som må inn så stanser vektnedgang. Men jeg pisker en halv dl med fløte og ha oppi noen dropper med wild berries funlight og spiser det, eller lage litt guacamole med avocado, hvitløk og bittegran tomat. Masse fett i avocado Liker du spekemat eller ost? Jeg har blitt litt hekte på taffel tomat ost...

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:16   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av sandramor, her.

avocado, og det var meget OK som proteinkilde.

Avocado har desverre ikke så mye protein... Som fettkilde derimot er den glimrende! (1,9g protein pr 100g, ca 20g fett pr 100g)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:21   #10
Anna Ananas
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Med ryggen til fjellet og nesen mot byn
Innlegg: 61
Anna Ananas er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

Joda, høres VELDIG kjent ut. Jeg har holdt på i 8 uker og slet litt de siste 14 dager pga besøk hjemmefra. Men jeg kom i ketose igjen et par dager siden og har prøvd å skjerpe meg. Akkurat det med å ta et par biter sukkerfri sjokolade eller det meste lettvinte løsninger er akkurat det jeg har gjort og det er ikke bra. Jeg begynte å bli litt lei av samme maten, uansett hvordan vi forberede det er det i like vel egg, bacon, fløte og kjøtt. Men det hjalp når jeg lagde noen hjemmelaget knekkebrød. De er kjempe gode og føler som jeg er tilbake på sporet igjen Dagens meny i dag var:
frokost: 75 gr bacon, 1 knekkbrød med taffel tomat ost
lunch: 25 gr flæskesvor med stekt kjøttdeig og ost gratinert på. Spiste sammen med guacamole
middag: ferske reker og 2 knekkebrød med tomat ost/ skinke ost
dessert: pisket krem med 2 knuste jordbær blandet oppi med 1 rute mørk sjokolade (sukkerfri) raspet på toppen.


Ernærings info:
calorier - 1353
fett - 107,89
karbs - 15,73 (litt for mye - men går ikke ut av kerose for det)
protein - 82,79







Hei!
Takk for godt svar.
Godt å høre at det ikke er helt unormalt dette..

Det er akkurat slik jeg har det. Blir litt uggen av å tenke på egg, fløte, rømme og fett kjøtt.
Litt begymret for å bruke for mye av brøderstatning, men samtidig vet jeg at dette funket veldig bra da jeg brukte dette mer.
Kan øse på med pålegg og blir mett på en mye mer behagerlig måte. ( Psykisk eller? - ikke umulig det)

Men akkurat nå tror jeg at det kan være en god løsning. For i det jeg leste ordet " knekkebrød" ble jeg veldig glad og lettet. hehe..
Bake litt da..

Hvilke knekkis er det du baker? Og hvordan oppbevarer du dem etter de er stekt?
Jeg lagde noen som ble veldig seige og myke da jeg oppbevarte de i kakeboks. Endte meg at jeg kastet alt sammen..

Takk igjen for gode ord!

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wmtm19a/]

[/url]
Anna Ananas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:25   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Anna Ananas, her.

Blir litt uggen av å tenke på egg, fløte, rømme og fett kjøtt.

Når jeg sliter med fettet (og matlei genrellt) lager jeg asiatisk. Med masse krydder Utrolig hvor mye olje man får i en wok uten å merke det når det er litt spicy

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:25   #12
Anna Ananas
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Med ryggen til fjellet og nesen mot byn
Innlegg: 61
Anna Ananas er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av sandramor, her.

Jeg teller kun karbohydratene - og det jeg fokuserer mest på er fløte i maten og bacon. Jeg har også blitt introdusert for avocado, og det var meget OK som proteinkilde. Jeg går ned i vekt når jeg ikke prøver meg på brød-erstatning.. Trenger jeg noe å ha pålegg på så steker jeg ostekjeks i mikroen. Salat med fetaost og olje (litt karb), hjemmelaga dressing. Ikke gi opp selv om du er lei, det er faktisk såre enkelt; vil du fortsette nedover eller oppover? Stå på! Vi heier på deg!


Hei.
Takk for gode ord!
Ja, det er det med brøderstatning jeg er litt bekymret for.
Selv om det frister veldig akkurat nå, er jeg veldig redd for å spise for mye lollipoppbrød eller knekkebrød. Rart at noen skal reagere på dette mens andre kan spise mengder uten at vekten stagnerer.. ?

Jeg heier på alle dere også!


Og jeg har veldig troen på at dette funker! Så det er ikke snakk om å gi seg eller gi etter for fristelser der ute...

Hurra! Vi er så flinke!

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wmtm19a/]

[/url]
Anna Ananas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:29   #13
Anna Ananas
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Med ryggen til fjellet og nesen mot byn
Innlegg: 61
Anna Ananas er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Når jeg sliter med fettet (og matlei genrellt) lager jeg asiatisk. Med masse krydder Utrolig hvor mye olje man får i en wok uten å merke det når det er litt spicy


Lurt. Det hørtes fristenden ut! Endelig noe som frister.. Har vel en liten grad av matleihet, ja.
Wok i morgen!

Thanks.

__________________
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wmtm19a/]

[/url]
Anna Ananas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:41   #14
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Aha!

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:46   #15
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Opprinnelig lagt inn av Anna Ananas, her.

Hei!
Takk for godt svar.
Godt å høre at det ikke er helt unormalt dette..

Det er akkurat slik jeg har det. Blir litt uggen av å tenke på egg, fløte, rømme og fett kjøtt.
Litt begymret for å bruke for mye av brøderstatning, men samtidig vet jeg at dette funket veldig bra da jeg brukte dette mer.
Kan øse på med pålegg og blir mett på en mye mer behagerlig måte. ( Psykisk eller? - ikke umulig det)

Men akkurat nå tror jeg at det kan være en god løsning. For i det jeg leste ordet " knekkebrød" ble jeg veldig glad og lettet. hehe..
Bake litt da..

Hvilke knekkis er det du baker? Og hvordan oppbevarer du dem etter de er stekt?
Jeg lagde noen som ble veldig seige og myke da jeg oppbevarte de i kakeboks. Endte meg at jeg kastet alt sammen..

Takk igjen for gode ord!

Jeg bruker "Nannas supergode knekkebrød". De er gode men den andre gang jeg lagde de så riste jeg både solsikkefrø og sesam frø i en tørr veldig varmt stekepanne først. Smaken ble helt noe annet, jeg likte de mye bedre når det hadde litt "toasted" smak. Jeg tok de ut halvveis stekt og brukte pizzacutter for å rute de. Når de var ferdig stekt og helt avkjølt la jeg de inn en brød pose men lukket den ikke tett. Bare la den ligge åpent liksom MEN for min del kan jeg ikke spise mer enn max 3 om dagen og ikke hver eneste dag Her er oppskriften (jeg brukte gr mål og ingen søtning)

200 g solsikkekjerner
1dl linfrø(50g)
1dl sesamfrø(50g
2,25 dl kli (50g
2ss fiberhusk(store toppede)
1/2 ts salt
litt søtt
5dl vann

Rør sammen deigen...la den hvile i ti min så fiberhusken får svelle... og smør utover bakepapir på to plater og rut opp med pizzahjul. (dette gjorde jeg når de var halvveis stekt - mye lettere)
Jeg fikk 32 skiver. Stek begge platene samtidig i varmluft 160g 1t 10 min..la platene bytte plass to ganger underveis.
og snu dem med forsiden inn
Jeg som elsker alt som er sprøtt!!! Er i extase
Og ja...bare i underkant av 1 karb pr stk

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:51   #16
Nemii
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Nemii har en fantastisk aura rundt segNemii har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

At noen ikke tåler brøderstatninger må vel ligge i ingrediensene i disse erstatningene? Det er mye merkelige ingredienser ute og rusler, og det er utrolig mange forskjellige oppskrifter. Ville satset på de med mest mulig naturlige ingredienser, det burde gå å lage knekkebrød med egg og f.eks. kokosmel (evt. mandelmel) og kanskje litt krydder. Går det an å smøre utover en langpanne, går det ofte å lage knekkebrød, er bare å tørke dem litt i ovnen etterpå (min erfaring, har smelt sammen mye rart og det meste blir knekkebrød, og så langt har ingenting smakt egg heller)

__________________


Nemii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:01   #17
rava
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 89
rava er på en erverdig vei

Sv: Sliter litt med å opprettholde fettinntaket..

Hei,

Kjøp Cocosa Extra Virigin på helsekosten og ta en spiseskje vær kvell før du legger deg. Da får du i deg en god del fett. En god natts søvn gir god fett forbrenning. Synes det er veldig greit med cocosa på de dagene jeg vet jaeg har fått i meg for lite fett.

rava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, sunt og godt! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sliter litt med å få i meg nok fett trude.lutt Spørsmål og svar 3 08-07-10 17:36
Jeg sliter litt for tiden Murmeline Ketolysekuren 7 30-09-07 03:12
Må bare mase litt til, for nå sliter jeg! Babalotta Ketolysekuren 17 16-08-07 11:53
Kan jeg spise litt fromasj til dessert etter middagen for å øke fettinntaket? Iset Spis deg ned i vekt med Skaldeman 20 09-02-06 22:19
Sliter litt matgal Lavkarbo generelt 17 02-06-05 14:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no