Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Chrons - anbefalinger

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-10, 15:15   #1
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Chrons - anbefalinger

Datteren til en bekjent av meg har chrons. Dette har hun hatt i ca 6 år, utlagt tarm, og har nå vært gjennom to operasjoner. Hun er relativt dårlig for tiden.

Så til spørsmålet; Jeg har akkurat lest boken "Bedre uten brød" av Dr. Lutz, og kapitlet om chrons var veldig informativt og interessant. Jeg føler for å fortelle dette, men er litt usikker på om jeg skal og evt hvordan jeg skal gjøre det.

Datteren er ung voksen, og lever ganske vegetarisk, spiser lite kjøtt for det er noe hun reagerer på, men hva hvis det ikke er kjøttet, men karbohydratene som ikke er så gode for henne.

Hun følges opp av sykehuset, går på kortison pga betennelse, og ernæringsrådene er Statens råd med lite fett, kjøtt osv.

Er litt redd for å blande meg inn i dette, men samtidig så kan jo kanskje et kosthold med mindre karbo og mer fett gjøre henne bedre.

Noen råd?

  Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 15:20   #2
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Chrons - anbefalinger

Er i samme båt selv, tanten min har Crohn's og jeg føler veldig for å tipse henne om dette... Samtidig er det hennes sykdom og jeg anser det også litt som hennes ansvar selv å finne alternativt informasjon dersom det er noe hun er opptatt av/interessert i.

La det komme opp som samtaleemne, men ikke som en preken fra deg. Du kan jo innlede med at den kosten du er på har vært forsket på for crohn'ere og hatt positive resultater. Prøv å ta det den veien?
Jeg står selv på trappen til å reise hjem, og kommer til å prøve tipse tanta mi om dette, men hvis det bare blir med samtalen om lavkarbo og ikke noe mer inn på effektene ved Crohn's, så lar jeg det bli med det. Tanken er jo god, ikke sant? =)

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 16:59   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Chrons - anbefalinger

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Ikke UC - men Chrons... altså litt lengre opp i ehm.. systemet

jeg har holdt på i snart et år - og ble kvitt 90% av mine symptomer etter bare 4-5 mnd på generell lavkarbo

Du kan jo sende henne en pm og spørre om det er noe spes du lurer på!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 18:17   #4
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Chrons - anbefalinger

Det er jo bare til å foreslå, men passe på at du ikke virker belærende, for hun (både mor og datter) har nok fått mange "gode råd" opp igjennom åra, så det kan fort være bli litt negativt for dem. Men du kan jo spørre om erfaringer fra personer her inne, printe det ut og ta kopi av det kapittelet i boka du har? Så bare si at du kom over dette her og tenkte at det kan jo være interessant for henne?

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:41   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Chrons - anbefalinger

HAR chrons og blitt kvitt 95% av symptomene vha lavkarbo... har gått et år på kortison (fy og pføysan) uten å bli bedre. Hadde akutte smerter og diare etter hvert eneste måltid... trodde det var fett jeg reagerte på - men neida... nå har jeg aldri luft i magen (med unntak av inntak av løk da...), ingen illeluktende episoder lengre (svært typisk ved chrons), nesten aldri diare (kanskje EN gang annenhver uke, og jeg kunne ha 10-15 pr dag på det verste), og aldri aldri de smertene jeg pleide å ha nesten hver dag

Spiste først generell lavkarbo uten å telle (du vet, maks 5 gram karbo pr 100 gram og ikke ris, pasta osv). Fungerte kjempefint.
Nå er jeg på a la spisdegslank og er like fin i magen. Jeg mener HELT seriøst at livet mitt har endret seg kraftig etter at jeg ble diagnosert i 2005

Jeg nektet å ta cellegift - mot legens vilje, og gikk av kortison selv - mot legens vilje. Ble noe mer stabil - men etter lavkarbo... herlighet...

Jeg var noe dårlig de første par ukene - men det tror jeg nok skyldes generell abstinens og overgang til fettforbrenning.

Du kan evt sende meg en PM hvis du vil. Jeg har ei venninne som nå er opererert pga chrons- men det er svært vanskelig å få henne til å prøve et annet kosthold dessverre. Dessverre er det slik at er man først operert - vil betennelsen flytte seg til et friskt sted i tarmen og man vil måtte operere på ny...
Ellers når det gjelder utlagt tarm - kanskje Hexeberg vil være greit å konsultere først?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:56   #6
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Chrons - anbefalinger

Takk for svar.
Jeg har bestemt meg for å nevne det neste gang vi treffes, altså ikke sende noe pr mail e.l.

Tar det litt forsiktig, men kommer til å nevne "Bedre uten brød" boken og Nerthus's sine erfaringer.

Så flott Nerthus at du har blitt så mye bedre

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp! (Atkins og telling av karber og dl anbefalinger i boka) Madeleine Induksjonen 12 22-03-08 17:17
Diabetesforbundets anbefalinger om kosthold Veggpryd Nyheter / media 9 14-10-07 19:24
Anbefalinger om iskremmaskin Ullabulla Generell diskusjon 4 28-06-07 12:03
Helsenett sine anbefalinger til diabetikere 205gti16v Lavkarbo generelt 9 16-10-05 03:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no