Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

noe helt annet.......førerkort.....1992

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-10-10, 20:33   #1
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

noe helt annet.......førerkort.....1992

Hmm...sammenhengen med lavkarbo....Kjøre til butikken å kjøpe lavkarbomat...ehh...kanskje gå.. hmm.

Vel..det jeg egentlig vil frem til. Er om det er noen som husker reglene for førerkort i 1992. Når man da hadde fått lappen, var det en midlertidig eller var den permanent? Etter 19 år har jeg mulighet til å få den igjen. Håper jeg slipper å ta den på nytt... (selv om jeg sikkert med fordel kan trenge å friske opp kunnskapene på trafikkregler. mye nytt sikkert siden 1992)

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 20:49   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Hmm...sammenhengen med lavkarbo....Kjøre til butikken å kjøpe lavkarbomat...ehh...kanskje gå.. hmm.

Vel..det jeg egentlig vil frem til. Er om det er noen som husker reglene for førerkort i 1992. Når man da hadde fått lappen, var det en midlertidig eller var den permanent? Etter 19 år har jeg mulighet til å få den igjen. Håper jeg slipper å ta den på nytt... (selv om jeg sikkert med fordel kan trenge å friske opp kunnskapene på trafikkregler. mye nytt sikkert siden 1992)

Jeg tok lappen i 93 og da var det sånn at man måtte ta fase2. Husker ikke hva fase2 gikk ut på, var det stort sett bare glattkjøring en gang til tro? Dette måtte man ta innen to år. Men før jeg rakk å gjøre det ble reglene endret så jeg slapp unna med fase1. Så i 92 var den i utgangspunktet midlertidig ja.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 20:52   #3
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg tok lappen i 93 og da var det sånn at man måtte ta fase2. Husker ikke hva fase2 gikk ut på, var det stort sett bare glattkjøring en gang til tro? Dette måtte man ta innen to år. Men før jeg rakk å gjøre det ble reglene endret så jeg slapp unna med fase1. Så i 92 var den i utgangspunktet midlertidig ja.

Hmmm..husker ikke helt, men mistenker at jeg ikke tok fase 2. Det betyr sikkkert at jeg må ta hele fandenskapen på nytt buhu... hehe...

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 20:52   #4
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

om du mistet/ ble tatt fra førekortet for 19 år siden ,må du nok ta hele opplegget på nytt
kjøreopplæring , teori og alt som hører til

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 20:58   #5
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

om du mistet/ ble tatt fra førekortet for 19 år siden ,må du nok ta hele opplegget på nytt
kjøreopplæring , teori og alt som hører til

Måtte levere inn p.g.a helsemessige årsaker.. h... hva koster sånnt noe nå til dags da? Husker jeg betalte 12000,- den gang. Sikker en bitte liten forskjell nå og den gang tenker jeg...

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:10   #6
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

tja sønn min tok lappen for 4 år siden og det kostet 25 tusen , da hadde han 25 timers kjørig

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:18   #7
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

tja sønn min tok lappen for 4 år siden og det kostet 25 tusen , da hadde han 25 timers kjørig

Oi....det var mye...men jeg slipper nok unna med en del. har jo de grunneleggende kunnskapene fortsatt...

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:26   #8
rava
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 89
rava er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Det jeg ikke skjønner ut fra det du skriver er om du fikk lappen fysisk.. Hadde du oppkjøring og ble tildelt sertifikat?

rava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, sunt og godt! Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:29   #9
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av rava, her.

Det jeg ikke skjønner ut fra det du skriver er om du fikk lappen fysisk.. Hadde du oppkjøring og ble tildelt sertifikat?

Ja, jeg fikk lappen fysisk, kjøre ca 1 år så fikk jeg beskjed av lege at jeg måtte levere den inn til politiet p.g.a helsetilstanden..

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:36   #10
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

hva koster sånnt noe nå til dags da? Husker jeg betalte 12000,- den gang. Sikker en bitte liten forskjell nå og den gang tenker jeg...

Tok også lappen for fire-fem år siden, og betalte vel i underkant av 20 000 (bare langkjøringen kostet 5700,- eller no' i den dur tror jeg). Hadde 8 kjøretimer.

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:43   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Ja, jeg fikk lappen fysisk, kjøre ca 1 år så fikk jeg beskjed av lege at jeg måtte levere den inn til politiet p.g.a helsetilstanden..

Om man mister lappen pga epileptiske anfall kan man søke om å få den tilbake etter 6 mnd (?) uten anfall, med attest fra lege, vet jeg. Min far skryter stadig vekk over at han har fått førerkortet i posten!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:44   #12
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Om du hadde førerkort så trenger du bare en helseattest som bekrefter at du er kjørbar, og så søker du om nytt førekort. Mulig må du ta den praktiske og teoretiske prøven på nytt, koster noen kroner, men du slipper unna fullstendig oppkjøring med kjøretimer og pakka.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 21:58   #13
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Om man mister lappen pga epileptiske anfall kan man søke om å få den tilbake etter 6 mnd (?) uten anfall, med attest fra lege, vet jeg. Min far skryter stadig vekk over at han har fått førerkortet i posten!

Uten at jeg skal gå gjennom livshistorien min, så er det epilepsi som er min unnskyldning også. men det tok 15 år før jeg ble anfallsfri. Men trur det er 1 år og ikke 6 mnd som er grensa

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Om du hadde førerkort så trenger du bare en helseattest som bekrefter at du er kjørbar, og så søker du om nytt førekort. Mulig må du ta den praktiske og teoretiske prøven på nytt, koster noen kroner, men du slipper unna fullstendig oppkjøring med kjøretimer og pakka.

Ja, krysser fingrene og håper på det. Men det jeg er usikker på er om dette også gjelder hvis lappen var midlertidig, dvs som TrillTrall sier litt lenger opp at den var midlertidig hvis man ikke tok fase 2, og det er jeg litt usikker på om jeg gjorde.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 22:29   #14
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Nye regler kom nå i sommer, og der åpner de for at en kan søke om å få fritak for helskravene allerede 3mnd etter et enkelt-anfall.
Har akkurat sjekket opp i dette, da jeg mistet mitt i midten av september pga mistanke om epilepsi
Hovedregelen er imidlertid fortsatt 1 år, og hvis en har mer enn 1 anfall i løpet av dette året må en regne med at kortet er inndratt for mer enn 1 år.
Uansett så må en ha legeerklæring fra spesialist som en del av søknaden om å få kortet tilbake.
Når det gjelder eventuell ny teoretisk/praktisk prøve, så sier brevet jeg nettopp har mottatt fra onkel politi følgende;
"De gjøres oppmerksom på at politiet har adgang til å kreve ny teoretisk og/eller praktisk førerprøve som vilkår for tilbakelevering av førerkortet, men slik prøve bør i henhold til Politidirektoratets rundskriv 2007/01 pkt. 3.3.6 bare kreves når tapsperioden for vedkommende har løpt så lenge at det er skjellig grunn til å tro at han/hun ikke lenger har de kunnskaper eller den kjøreferdighet som hensynet til frafikksikkerheten krever."

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 22:36   #15
rava
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 89
rava er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Ta kontakt med din lokale politimyndighet. Der vil de kunne søke opp statusen på ditt førerkort og kunne si hva som skal til for at du kan få førerretten tilbake. Det å frata noen førerkortet pga helse er et forvaltningsmessig vedtak fortatt av politijurist. Dersom du vil ha førerkortet tilbake så må legen sannsynligvis kunne dokumentre at din helsetilstand nå er sånn at du uten risiko kan kjøre bil

Lykke til

rava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, sunt og godt! Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 23:33   #16
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

utifra brevet som grotingeling har motatt er vel sannsynligheten høy for at jeg må ta testene på n ytt. Greit nok det sikkert. Neppe den store kostnaden, men regner med at jeg må lese meg opp sikkert gjort noen endringer i veitrafikkloven siden sist. Bremselengder å sånn sitter ikke akkurat.

Blir spesialist i morgen. Samme legen foreslo at jeg skulle be om å få lappen etter ett år etter siste anfall, men jeg satte meg selv i 4 års frivillig karantene. Dette blir spennende ....og forhåpentligvis billig...

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 01:14   #17
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Det er litt forskjell på hvor hen i landet du bor, ang hvor dyrt det vil koste deg å ta lappen. Jeg vet at mange av dem som bor i byen bruker fort 30.000 kr for å ta lappen, men da er det jo personer som ikke kan kjøre, du kan jo kjøre, sånn egentlig? Så du trenger jo sikkert ikke like mange kjøretimer som dem. For deg holder det vel kanskje med bare de obligatoriske.

Hadde du bodd i Stjørdal(i nærheten) så kan en få lappen relativt billig, da er kjøretimer og slikt gratis, hvis du søker om å få kjøretimer på HiNT, der de utdanner kjøreskolelærere... det eneste med det opplegget er at det tar tid. Jeg har søkt der (kom ikke inn nå til høsten, de tar inn 100 stk eller noe i året/halvåret) og såvidt jeg husker må en ut med rundt 3000 kr til sammen Så håper jeg kommer inn der til våren/høsten igjen, jeg har ekstremt god tid på å ta lappen..det har kanskje ikke du?

Min bror kunne kjøre før han tok lappen, pga han øvelsekjørte veldig mye, han brukte 20.000 kr. Men det du må ta nå er traffikalt grunnkurs, for å få lov å øvelsekjøre, usikker på om du må? Iallefall, du må ut med et par tusen tror jeg det var. Sånn ca.

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 07:57   #18
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Ja, krysser fingrene og håper på det. Men det jeg er usikker på er om dette også gjelder hvis lappen var midlertidig, dvs som TrillTrall sier litt lenger opp at den var midlertidig hvis man ikke tok fase 2, og det er jeg litt usikker på om jeg gjorde.

Men disse reglene ble endret ikke så lenge etter at jeg tok lappen. Min søster som kjørte opp samtidig som meg var så ivrig at hun tok fase2, men innen jeg rakk å rote meg til det så var reglene altså endret. Har et vagt minne om at fase2 måtte tas mellom 6-24 mnd etter fase1, men er ikke sikker på det første tallet der, man måtte vente en stund etter fase1 før fase2 var aktuelt i alle fall. Jeg måtte uansett på biltilsynet og levere inn fase1-kortet og få det permanente, du husker ikke om du gjorde noe slikt da?

Men hør med politiet eller biltilsynet der du bor, de vet vel dette.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 08:53   #19
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men disse reglene ble endret ikke så lenge etter at jeg tok lappen. Min søster som kjørte opp samtidig som meg var så ivrig at hun tok fase2, men innen jeg rakk å rote meg til det så var reglene altså endret. Har et vagt minne om at fase2 måtte tas mellom 6-24 mnd etter fase1, men er ikke sikker på det første tallet der, man måtte vente en stund etter fase1 før fase2 var aktuelt i alle fall. Jeg måtte uansett på biltilsynet og levere inn fase1-kortet og få det permanente, du husker ikke om du gjorde noe slikt da?

Men hør med politiet eller biltilsynet der du bor, de vet vel dette.


Ringte akkurat Vegvesenet, de fortalte meg at jeg hadde fase 1 førerkortet. Videre sa de at vanligvis når førerkortet var indratt p.g.a helse var det vanlig at man bare fikk det tilbake, men siden det var så lenge siden så måtte jeg dokumentere mørkekjøring, så det betyr ev. at jeg må gå noen timer på skole og antagligvis måtte jeg ta testen på nytt. Allt dette ble opp til politijuristen å avgjøre. Men vet selv at for at jeg skal bestå en ev. praktisk og eller teoretisk prøve må forberede meg.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 09:36   #20
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: noe helt annet.......førerkort.....1992

For den som har lyst til å teste teorikunnskapene sine..

http://teoritester.no/index.php?test...test&testid=32

Ikke så imponert over meg selv de første gangene...hehe..

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Her var det ett og annet interessant ada-emilie Artikler 1 07-05-10 12:22
Noe helt annet wevi Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 5 23-03-10 14:43
Hva annet er der? Babalotta Ketolysekuren 9 24-03-09 10:31
Fullgod MCT - eller noe helt annet? AnnaV Kosttilskudd 9 06-06-07 01:49
Noe helt annet Carisma Livets lyse side 1 24-05-06 15:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no