Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Har antall kcal noe å si?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-12, 18:32   #26
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Fortell meg hvilke sikre kilder som kan si at du går ned i fett uten at du har skapt ett energiunderskudd? Dette er ikke noe jeg har funnet på, som du åpenbart tror - dette er faktum som støttes av omtrent all seriøs forskning. Jeg syns det er rimelig frekt å komme på denne måten å si at jeg rakker ned på alle forskningsartikler, når jeg faktisk har lest en god del av dem. ALT man leser om lavkarbo er ikke sant og kan ikke støttes i vitenskapen. Jeg har brukt de siste 5 årene til å studere kosthold og vektreduksjon, så ta ikke den smartass-tonen til meg.

Omtrent alle studier gjort på lavkarbo viser at målgruppene for lavkarbo fikk spise hva de ville. De fleste spiste allikevel mindre energi enn lavkalorigruppene. Det er ikke noe magisk med lavkarbo annet enn at det for folk med diverse helseproblemer gjør vektreduksjon og helseproblemer lettere.

Må si meg enig her... jeg har også lest mye om lavkarbo de siste tre årene, og blitt overbevist om at kalorier ikke teller... helt til jeg selv spiste "korrekt" men ikke gikk ned. Tvert jeg reduserte energiinntaket, måtte kroppen hente energi fra fettcellene, og ikke bare fra maten...

Det jeg KAN si for min del - er at så lenge jeg spiser rimelig ketogent, legger jeg ikke på meg noe selv om jeg spiser større mengder, men jeg tar ikke av heller.

Det er alltid noen - fra jeg begynte å henge her inne - som har hatt problemer med de som forfekter at man må passe på energiinntaket om man ikke går ned, er reelt overvektig og spiser "korrekt" lavkarbo. Dette er jo ikke noe angrep på de som får et naturlig inntak på lavkarbo som gjør at de går ned! Vi er alle forskjellige, og jeg har tydeligvis ikke sterke nok fysiske signaler som sier når det er nok - evt er jeg i stand til å ignorere de. Et bevisst forhold til mengde inntatt mat bør da vurderes for de som ikke går ned. Partystoppere nevnes ofte, og jeg har snakket en del om de selv - poenget er vel egentlig at partystoppere inneholder MYE energi, og det er lett at det blir for mye til at kroppen trenger ta av kroppsfettet. En reduksjon i fløte, majones, rømme mm og heller bruke LITT til gode proteinkilder og grønnsaker vil gi samme metthetsfølelse, og samtidig øke sjansen for vektnedgang.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 19:45   #27
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Har antall kcal noe å si?

Føler denne tråden trenger en begrepsavklaring.

Snakker vi om vektnedgang i form av tallet på vekten, eller snakker vi om en reduksjon av kroppens energilagre (hovedsakelig fettvev)?

En reduksjon av kroppens fettlagre over tid krever et energiunderskudd, det er helt ubestridelig. Hvis man tilfører kroppen mer eller like mye energi som forbrukes, så kan ikke energilagrene bli mindre. Man MÅ tilføre mindre enn det som forbrukes.

Dette til side, så mistolker de aller fleste energibalanselikningen. Den største feilen folk gjør er å behandle inntak og forbruk som uavhengige variabler, og går utifra at dersom man endrer på den ene så vil det ikke skje noe på andre siden.

Det er håpløst å bruke energibalanselikningen til å regne ut hvor mye man kommer til å gå ned i vekt ved å spise så og så mye og/eller trene så og så mye, fordi dette tar utgangspunkt i feiltolkningen over.

Det skjer hele tiden tilpasninger i kroppen, og når det skjer en endring i enten inntak eller forbruk, så skjer det en kompensasjon på den andre siden. Om du spiser mindre, så forbrenner du også mindre. Dette skyldes blant annet at ca 10% av energien i det du spiser går med til å fordøye maten, så denne delen av forbruket reduseres. I tillegg ser man som oftest en reduksjon i det totale aktivitetsnivået (ikke nødvendigvis mindre trening, men mindre energi forbrukt ved aktivitet totalt sett).

Et annet viktig poeng er at kroppsvekten varierer på grunn av andre ting enn energilagrene også. Vannmengden i kroppen spiller inn i stor grad. Vann inneholder ikke noe energi, og kommer derfor ikke med i energibalanseligningen, men veier like fullt 1kg/liter. Mat som ligger i tarmsystemet er per definisjon utenfor kroppen, og er heller ikke inkludert i kroppens energilagre.

Å si at energibalansen ikke gjelder blir veldig feil. Å gå ned i vekt over tid på energioverskudd er en umulighet. Hvis du over tid går ned i vekt, så er du i energiunderskudd, uavhengig av hva diett.no eller beregningene dine tilsier.

Har skrevet mer utfyllende om energibalanselikningen her:
http://www.friskogfunksjonell.no/energibalansen/
Der er det også lagt ved kilder om noen er interessert i å gå mer i dybden.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 20:09   #28
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Hvorfor ikke? Fordi du har bestemt deg for at det er slik? Jeg har lest rimelig mye forskjellig om lavkarbo det siste året, og de fleste eksperter hevder faktisk det motsatte av deg. Er disse ekspertene dummere enn de gir uttrykk for da???


Cherry, og en god del av oss andre her inne, har "lest rimelig mye om lavkarbo" i langt mer enn et år, og også levd lavkarbo laaaangt mer enn 11-12 måneder, og sitter dermed igjen med MYE kunnskap både fra det vi har lest, og det vi har erfart på kroppen selv over lang tid. Så jeg anbefaler deg å komme deg ned av den høye hesten din og vise respekt for med-forumbrukere som kanskje faktisk kan mer om dette enn deg.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 21:45   #29
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg har brukt de siste 5 årene til å studere kosthold og vektreduksjon, så ta ikke den smartass-tonen til meg.

Ja, du må'kke komme her og komme her...

Jeg beklager at jeg kommer her og mener noe om noe du har lest om, håper jeg ikke har ødelagt skjønnhetssøvnen din....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 21:50   #30
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ja, du må'kke komme her og komme her...

Jeg beklager at jeg kommer her og mener noe om noe du har lest om, håper jeg ikke har ødelagt skjønnhetssøvnen din....

Så det som Vegard skrev prellet bare av deg?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 21:55   #31
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Så det som Vegard skrev prellet bare av deg?

Ja, forsåvidt. Vi har jo lov å ha forskjellige meninger her på forumet, har vi ikke?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:00   #32
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ja, forsåvidt. Vi har jo lov å ha forskjellige meninger her på forumet, har vi ikke?

Det har vi! Heldigvis!

Jeg er enig med dem som hevder at det må et kcalunderskudd til for å oppnå nedgang. Men jeg tror også at vi pr dags dato IKKE har funnet alle de ukjente faktorene som er med på å forårsake kcalunderskudd. Derfor kan det i endel tilfeller se ut som om man går ned ved noe som ser ut som kcaloverskudd mens man i realiteten er av ukjente grunner på underskudd.
Mange ting, som Vegard sier, som spiller inn!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:02   #33
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

Så jeg anbefaler deg å komme deg ned av den høye hesten din og vise respekt for med-forumbrukere som kanskje faktisk kan mer om dette enn deg.

Så det er slik det fungerer her på forumet at kun de som har mange års fartstid har lov å uttale seg? Og vi andre skal bare bukke og nikke og si Ja, sjef? Hersketeknikk kalles dette! Beklager, men jeg har ikke tenkt å la deg eller andre hundse med meg på denne måten bare fordi du mener å sitte på den absolutte sannhet! Slike innlegg som ditt over bidrar ikke til annet enn å skremme bort nye brukere av forumet. Og denslags er ingen tjent med!!!!!!!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:54   #34
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Så det er slik det fungerer her på forumet at kun de som har mange års fartstid har lov å uttale seg? Og vi andre skal bare bukke og nikke og si Ja, sjef? Hersketeknikk kalles dette! Beklager, men jeg har ikke tenkt å la deg eller andre hundse med meg på denne måten bare fordi du mener å sitte på den absolutte sannhet! Slike innlegg som ditt over bidrar ikke til annet enn å skremme bort nye brukere av forumet. Og denslags er ingen tjent med!!!!!!!


Det er fullt lovlig å uttale seg her inne, uavhengig av fartstid, men det blir generelt bedre mottatt når man ikke formulerer uttalelsene sine så nedlatende, bedrevitende, arrogant og rent ut frekt som du gjør. Og hvis jeg var deg ville jeg lest mine egne innlegg på nytt og revurdert å hyle om at andre bruker hersketeknikker...


You generally catch more flies with honey than vinegar...

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 22:58   #35
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

Det er fullt lovlig å uttale seg her inne, uavhengig av fartstid, men det blir generelt bedre mottatt når man ikke formulerer uttalelsene sine så nedlatende, bedrevitende, arrogant og rent ut frekt som du gjør. Og hvis jeg var deg ville jeg lest mine egne innlegg på nytt og revurdert å hyle om at andre bruker hersketeknikker...


You generally catch more flies with honey than vinegar...


Uansett, jeg ba deg vise respekt, ikke om å holde kjeft. Skjønt nå har jeg mest lyst til å bare be deg holde kjeft.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 23:28   #36
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

TIMEOUT!

Mer diskusjon om hvem som bør holde kjeft eller ikke vil føre til hva? Mer diskusjon om hvem som bør holde kjeft... og hva vil det gi oss? Vil vi lære noe? Vil vi bli mer fornøyde?

Hver enkelt kan nå vel bare ta ansvar og avslutte - det koster ingenting - og fortjenesten for alle er STOR!

Alle har sine erfaringer, ingen er mer riktig enn feil enn andres. Alle bør respektere at andre har andre erfaringer enn en selv, det er også greit.

Den neste som fortsetter "hold kjeft" diskusjonen bør først argumentere med HVA det vil gi forumet og den enkelte av positiv effekt - alright?

Peace out

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-05-12, 23:30   #37
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

TIMEOUT!

Mer diskusjon om hvem som bør holde kjeft eller ikke vil føre til hva? Mer diskusjon om hvem som bør holde kjeft... og hva vil det gi oss? Vil vi lære noe? Vil vi bli mer fornøyde?

Hver enkelt kan nå vel bare ta ansvar og avslutte - det koster ingenting - og fortjenesten for alle er STOR!

Alle har sine erfaringer, ingen er mer riktig enn feil enn andres. Alle bør respektere at andre har andre erfaringer enn en selv, det er også greit.

Den neste som fortsetter "hold kjeft" diskusjonen bør først argumentere med HVA det vil gi forumet og den enkelte av positiv effekt - alright?

Peace out

Signerer

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 00:08   #38
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Ja, forsåvidt. Vi har jo lov å ha forskjellige meninger her på forumet, har vi ikke?

Forskjellige meninger er selvfølgelig lov, men at du mener noe gjør det dessverre ikke mer riktig av den grunn. Jeg kan mene at jorden er flat, men den er like fullt rund. Min subjektive oppfatning vil ikke endre på det.

Energi inn - energi ut = endring i kroppens energilagre

I og med at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, så er dette ren matematikk.

Dersom du er i energioverskudd, så vil kroppens energilagre øke og omvendt.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 28-05-12, 08:46   #39
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Har antall kcal noe å si?

Opprinnelig lagt inn av Sugarpill, her.

You generally catch more flies with honey than vinegar...

Har du noen gang tenkt på å å etterleve dette ordtaket selv? Jeg må innrømme at jeg sitter her rimelig sjokkert over tonen din overfor meg og andre.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kcal inn vs kcal ut Kanutten Generell diskusjon 34 17-04-12 13:22
Kh og kcal pr dag? Tufso86 Lavkarbo generelt 6 26-05-11 22:04
Kcal på lavkarbo? smia Trening 20 18-10-09 12:52
Lav carb/kcal kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 09-08-09 15:03
Karbo vs kcal jannekristin Lavkarbo generelt 6 30-05-09 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no